Toon posts:

[MySQL] Maximale waarde van aantal rows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit een eerder topic beschreef ik dat ik een tabel heb met een aantal rijen welke de naam van een timestamp dragen. Omdat er fouten in diverse queries zijn opgetreden, heb ik de rijen hernoemd naar 'a_$timestamp'. Als voorbeeld iets van 'a_1234567890' enzo verder.

Nou wil ik de maximale waarde van deze rijen (op dit moment zijn het er nog 2, maar het worden er veel meer). Stel dat ik dus 'a_1234567890' en 'a_0987654321' heb, dan wil ik de grootste waarde van de twee.

code:
1
SELECT MAX('a_%') AS thing FROM fondsen WHERE id='$id'

Zoiets is dus, (alleen is 'thing' hier gewoon de string 'a_%', en das dus niet de bedoeling).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 11:37 ]

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

Dit blijkt wel weer dat je echt alleen maar problemen tegenkomt wanneer je database-model 'rammelt'
magoed.. ik kan zo 1-2-3 niets bedenken om dynamisch je kolommen te selecteren

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet mijn database ontwerp helaas.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

substring gebruiken lijkt me geen gekke optie.
select max(substring(...)) ..,

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

ACM schreef op 03 December 2002 @ 12:22:
substring gebruiken lijkt me geen gekke optie.
select max(substring(...)) ..,

Nadeel is dat dit soort functies enorm zwaar worden.. MySQL moet een index gaan bouwen op substrings van data.. Niet echt aan te raden tenzij het echt niet anders kan...

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Bosmonster schreef op 03 December 2002 @ 12:58:
Niet echt aan te raden tenzij het echt niet anders kan...
in de vorige post van danokorst is er ookal veel gezegd over het (belabberde :> ) database-ontwerp. Blijkbaar kan de topicstarter hier geen aanpassingen in doen. (al zou ik er persoonlijk wel alles aan doen om dat te proberen! >:) )

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Je spreekt over rijen, is dat ook wat je bedoelt of bedoel je kolommen.
Uit je vorige topic leidt ik af dat het kolommen zijn.
Als je spreekt over de maximale waarde, bedoel je dan de inhoud van de kolom of de naam van de kolom. (Ik ga even uit van de inhoud voor vervolg)

Als dit waar is dan gebruik je dus geen max() maar een greatest().
zie: http://www.mysql.com/doc/...al_functions.html#IDX1264
Dit moet je dan wel dus met tekst substitutie in de query invullen en dus een runtime opbouw van je query maken. Is dit mogelijk?

Eventueel kan je over de greatest wel weer een max() leggen, als je het nog verder wilt groeperen.

[ Voor 6% gewijzigd door Goodielover op 03-12-2002 13:32 ]

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Goodielover schreef op 03 december 2002 @ 13:30:
[..]
Als je spreekt over de maximale waarde, bedoel je dan de inhoud van de kolom of de naam van de kolom. (Ik ga even uit van de inhoud voor vervolg)
[..]
Volgens mij gaat het over de maximale (hoogste) kolomnaam

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

thomaske schreef op 03 December 2002 @ 13:31:
[...]

Volgens mij gaat het over de maximale (hoogste) kolomnaam
Als dit het geval is kan je van de DDtabellen gebruik maken. om de kolomnaam te achterhalen. Het blijft dan nodig om met dynamische SQL te gaan werken om runtime je statement op te bouwen.
Pagina: 1