Papst case fans

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025
Zoals topictitel zegt :

Ik wil 4 Papst fans van 12 Db in mijn chieftec kast douwen! airflow = 20cfm per fan.
Nou mijn vraag aan jullie is: Kan ik ook zo'n fan op mijn thermalright AX-7 smijten.
En als jullie zo'n casefan hebben, zijn 4 van die casefans genoeg voor een redelijke airflow?
De AX-7 moet een 2600+ AMD XP proc koelen.

Ik wilde graag jullie mening weten voordat ik die fan's koop!

De search heeft met eigenlijk al redelijk tevreden gemaakt maar jullie reactie's helpen natuurlijk nog beter.

(ik heb een HP80- achter de hand voor als ik wil OCen)

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
20 cfm is niet erg veel. Volgens mij is het zelfs veel te weinig

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• noltha
hmm ja zoals je zegt "weinig". Maar ik heb dan in totaal 5 PAPST Fan's. 4 casefan's die voor een redelijke windtunnel moeten worgen en 1 daarvan op mijn heatsink. Of raden jullie mij die andere Papst aan? Met iets meer airflow?

Ik ga overigens voor een Stille doch koele PC

;)

[ Voor 18% gewijzigd door noltha op 02-12-2002 16:51 ]

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
noltha schreef op 02 december 2002 @ 16:43:
Zoals topictitel zegt :

Ik wil 4 Papst fans van 12 Db in mijn chieftec kast douwen! airflow = 20cfm per fan.
Nou mijn vraag aan jullie is: Kan ik ook zo'n fan op mijn thermalright AX-7 smijten.
En als jullie zo'n casefan hebben, zijn 4 van die casefans genoeg voor een redelijke airflow?
De AX-7 moet een 2600+ AMD XP proc koelen.

Ik wilde graag jullie mening weten voordat ik die fan's koop!

De search heeft met eigenlijk al redelijk tevreden gemaakt maar jullie reactie's helpen natuurlijk nog beter.

(ik heb een HP80- achter de hand voor als ik wil OCen)
Ik heb 2 Papst NGL fans van 80mm (12dB dus) en ze bevallen me vrij goed :) Alleen als je ze in die paarse rackjes zet (heb ook zo'n Chiefteck kast ;)) dan krijg je een irritant geluid omdat ze trillingen ofzo doorgeven. Misschien dat dit http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=653 helpt maar ik heb ze zelf niet dus ik weet niet of het werkt. Ik zelf heb genoeg aan 1 Papst fan in m'n kast (achterin, boven de cpu) en dat bespaart een hoop geld en geluid.

Op je cpu cooler heb je daar geen last van omdat het geluid (het is niet veel maar wel een beetje irri) omdat het dan gedempt wordt door de kast. Ik weet niet of een NGL wel genoeg is voor je cpu maar om dit op te lossen heb ik dit gedaan: Neem deze fan: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=336 iig een sterkere Papst met 3 pin aansluiting, hang er een Zalman fanmate aan http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=61 en dan kun je hem zelf regelen. Op 1500RPM is het in principe dezelfde fan als een NGL maar je kunt hem ook op wat meer of minder rpm laten draaien :)

• noltha
Wow ik heb zeker wat door te lezen nu.

Echt top advies. Ik ga erover nadenken. zeker een goed idee die fanmate!
Was ik alweer vergeten.

;)

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26
Hmm, zoiets wou ik nou ook gaan doen, alleen ben ik er ook nog niet helemaal uit wat betreft de koeler op mijn heatsink. Ik heb dus net fe Spire Whisperrock gekocht maar dat ding is alles behalve stil te noemen. Mijn CPU is nu stressed 42 graden met de spire cooler, welke een airflow van ongeveer 32 cfm heeft. Een papst met 20 cfm zal de temperatuur van de proc ongetwijfeld doen stijgen. Aan de andere kant ga je, zoals ik uit je verhaal begrijp, een lekker windtunneltje maken, dus dat doet de temperatuur weer iets dalen.

Ik ga denk ik zaterdag ff wat papst fan's kopen en ff testen wat de temperatuur doet :)

The JavaScript GoT Tracker

• kutkip
MickMack schreef op 02 december 2002 @ 17:00:
Hmm, zoiets wou ik nou ook gaan doen, alleen ben ik er ook nog niet helemaal uit wat betreft de koeler op mijn heatsink. Ik heb dus net fe Spire Whisperrock gekocht maar dat ding is alles behalve stil te noemen. Mijn CPU is nu stressed 42 graden met de spire cooler, welke een airflow van ongeveer 32 cfm heeft. Een papst met 20 cfm zal de temperatuur van de proc ongetwijfeld doen stijgen. Aan de andere kant ga je, zoals ik uit je verhaal begrijp, een lekker windtunneltje maken, dus dat doet de temperatuur weer iets dalen.

Ik ga denk ik zaterdag ff wat papst fan's kopen en ff testen wat de temperatuur doet :)
Wat je nog met die Whisperrock kunt doen is de connector v/d fan lostrekken en hem op 7v laten lopen want je temp kan nog makkelijk 10 graden omhoog (rood in geel, zwart in rood) een paar Papst fans 'testen' is nl een dure grap :)

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

je bent 8r lijk als je fanmates tussen je 12dB fan's gaat zetten!
die dingen zijn al zo stil en hebben al zo'n minime airflow (zeker geen windtunnel zoals jij dat noemt). wel moet je zorgen voor meer outtake dan intake, das altijd effectiever misschien een iets sterkere fan op je proc. (met een fanmate?) zodat je die hoger kan zetten met hogere belasting.

isoleer je kast en je zult 12db fans niet horen en ook nog eens geluid van je hd en voeding sterk verminderen (zorg wel dat je echt alle plekjes in je kast behangt met isolatie materiaal.

suc7

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• kutkip
Mark_Oostdam schreef op 02 december 2002 @ 17:08:
je bent 8r lijk als je fanmates tussen je 12dB fan's gaat zetten!
die dingen zijn al zo stil en hebben al zo'n minime airflow (zeker geen windtunnel zoals jij dat noemt). wel moet je zorgen voor meer outtake dan intake, das altijd effectiever misschien een iets sterkere fan op je proc. (met een fanmate?) zodat je die hoger kan zetten met hogere belasting.

isoleer je kast en je zult 12db fans niet horen en ook nog eens geluid van je hd en voeding sterk verminderen (zorg wel dat je echt alle plekjes in je kast behangt met isolatie materiaal.

suc7
:z Als je nou ff alles leest dan zie je dat hij reageerde op mijn post :X En islotie is idd wel een goed id :)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

Smarron

The bend

Ik heb de Thermaltake Xaser (gewoon zelfde kast als Chieftec) en heb er ook 4 Papst-fans inzitten, de 8412 N2GL (12dB) en de koeling in mijn kast is erg goed. Je hoort ze nauwelijks tot niet. Jammer dat mijn Leadtek Ti4400 zo'n kabaal maakt :(

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• kutkip
Smarron schreef op 02 December 2002 @ 17:12:
Ik heb de Thermaltake Xaser (gewoon zelfde kast als Chieftec) en heb er ook 4 Papst-fans inzitten, de 8412 N2GL (12dB) en de koeling in mijn kast is erg goed. Je hoort ze nauwelijks tot niet. Jammer dat mijn Leadtek Ti4400 zo'n kabaal maakt :(
Heb jij nou geen last van die trillingen ofzo die die fans maken? (Moet je natuurlijk wel ff zonder hdd, GeForce en cpu cooling luisteren)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

Smarron

The bend

kutkip schreef op 02 December 2002 @ 17:27:
Heb jij nou geen last van die trillingen ofzo die die fans maken? (Moet je natuurlijk wel ff zonder hdd, GeForce en cpu cooling luisteren)
Trillingen? Voor dat beetje rpm :z ? Ik heb geen trilling kunnen ontdekken.

Ik zal zo voor de gein eens met een oude videokaart booten. Eens kijken hoeveel geluid het scheelt. Ik heb overigens op de CPU een Papst NGM zitten. Die produceert 26dB aan geluid.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• noltha
Nou ik neem dus toch 5 papst fannen. 4 x 12 db en 1 x 19 db of 1 x 26 db

maar ik denk toch dat ik die 26 db neem met een fanmate (mocht het te hard zijn!)

Oh ja voor diegene die zei "extra outtake"
Ik heb een fluisterstille antec truepower 330 watt "Dual fan"

1 9c intake + 1 8cm outtake . Ook deze zuigt de warme lucht weer netjes weg van mijn koelblok. Dus extra outtake is er zeker wel.

:)

[ Voor 99% gewijzigd door noltha op 03-12-2002 08:59 . Reden: (server deed vreemd hier op het werk vandaar) ]

Verwijderd

Ik ben toch bang dat die papst het niet trekt hoor, iig geen supergoeie temp, denk dat je cpu temp stressed tegen de 55° á 60° aan gaat komen, maargoed voor een stille pc is dat wel netujes :)

Verwijderd

Over die Papst fannetjes is inmiddels al erg veel geschreven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.