[CD] Dubbelzijdige cd's?

Pagina: 1
Acties:
  • 637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Waarom zijn er eigenlijk geen dubbelzijdige cd's, net zoals DVD's? Zou erg makkelijk zijn: 2x650MB opslag, handig voor backup van data of een DVD ;) . Ik heb ooit iets gelezen over dubbele opslag capaciteit van Sony geloof ik, 1.3GB op een gewone CD. Wordt dat nog wat?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

bestaat volgens mij niet

wat betreft je vraag over 1.3 gb ja dat kan maar alles zippen/rarren/ace/ ...

wat dan ook

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
check de minidisks maar eens...
die hebben al "keer 4" opneem mogelijkheden..
en voor de cd's:
dat komt er niet meer door, want iedereen heeft al een cd speler, dus zou eigelijk iedereen een nieuwe cdspeler moeten kopen, en dat gebeurt toch niet

bij md en dvd is het een ander verhaal, dat komt omdat die pas ""net"" op de markt zijn, en dus nog relatief gezien weinig mensen er een hebben...
(en die techniek veel beter uitgewerkt kan worden)

..zo denk ik dan..

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:53
Wat een onzin antwoorden ... Die sony 1.3 GB wordt gedaan door smallere sporen te branden --> Verdubbeling capaciteit.

Verder een dubbelzijdige CD is vrij moeilijk te maken omdat er niet echt aan is gedacht. De toplaag is nodig om het laser licht te reflecteren. Dus wil je dubbelzijdige CD's dan zal deze toplaag in het midden moeten zitten.

-

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
ixl85 schreef op 01 december 2002 @ 00:28:
en voor de cd's:
dat komt er niet meer door, want iedereen heeft al een cd speler, dus zou eigelijk iedereen een nieuwe cdspeler moeten kopen, en dat gebeurt toch niet

..zo denk ik dan..
Ja, maar een dubbelzijdige is gewoon backwards compatible. Je hoeft hem alleen maar om te draaien. Elke cd-speler kan er mee overweg.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Microkid schreef op 01 December 2002 @ 00:31:
[...]

Ja, maar een dubbelzijdige is gewoon backwards compatible. Je hoeft hem alleen maar om te draaien. Elke cd-speler kan er mee overweg.

Moet je halverwege je film de cd omdraaien...lijkt me maar nix ;)

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48

ErA

Kijk een dubbelzijdige cd wordt pas functioneel, als hij van 2 kanten tegelijk gelezen kan worden. Anders kan je ook gewoon 2 cd's pakken of niet soms? :D. 2 laags is precies hetzelfde. Ik wil niet het cd'tje moeten omdraaien dat is namelijk gewoon als een nieuwe cd erin doen

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 12:53

The_Duke

ho gek!

Cutebritney schreef op 01 December 2002 @ 00:33:

[...]

jah en nu moet cd2 pakken en deze verwisselen met cd1 nee dat is makkelijker 8)7

• Hironshy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-10-2025

Hironshy

Orooo!!!

En hoe weet je welke kant A of B is? Want je mag immers niet op de schrijfbare kant schrijven (in dit geval dus op beide kanten :P), en waar wil je bijv de naam van de cd opschrijven?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
ErAdiCToR schreef op 01 december 2002 @ 00:37:
Kijk een dubbelzijdige cd wordt pas functioneel, als hij van 2 kanten tegelijk gelezen kan worden. Anders kan je ook gewoon 2 cd's pakken of niet soms? :D. 2 laags is precies hetzelfde. Ik wil niet het cd'tje moeten omdraaien dat is namelijk gewoon als een nieuwe cd erin doen
Voordeel van een dubbelzijdige is natuurlijk: neem minder ruimte in!! en makkelijker met bijv SVCD's die op 2 cd's staan. :) Alles in 1 doosje, ipv 2.

• ixl85
ErAdiCToR schreef op 01 December 2002 @ 00:37:
juist! jij snapt het.. ;)
volgensmij bestana er ook geen dvd's met 2 beschreve kanten...
die hebben dan toch gewoon een dubbele laag?

Verwijderd

Cutebritney schreef op 01 december 2002 @ 00:33:

[...]

Ik heb ook dubbelzijdige dvd's. Zit je net in een spannend stukje, PLEASE INSERT DISK 2 :(
juist! jij snapt het..
Die bestaan zeker wel, ik weet het nut er niet van maar ik heb ze.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 00:42 ]

• ixl85
Microkid schreef op 01 December 2002 @ 00:40:
[...]

Voordeel van een dubbelzijdige is natuurlijk: neem minder ruimte in!! en makkelijker met bijv SVCD's die op 2 cd's staan. :) Alles in 1 doosje, ipv 2.
uuhm... jaa... maar HOE leg je je cd dan neer als je hem niet meteen in je hoesje wil duwen...
dan heb je geen 'onbelangrijke kant' meer... en je weet nooit meer wat er op staat... want je kan er nix opschrijven (alleen met die coole writer van yamaha, alleen die is nog niet te koop... og wel???)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Over dat minidisc '4 keer meer opnemen' (LP4), dat is ook compressie!

Baggerkwaliteit qua muziek, maar voor spraak ideaal!

LP2, 2 keer zoveel opnemen is gewoon het beste, je merkt nauwelijks het verschil tussen 'normaal' en LP2.

Verwijderd

DVD > Face Off bestaat uit 2 beschreven kanten en dat is behoorlijk irritant :)

ik heb vroeger wel is gold cd's gezien die aan 2 kanten beschreven waren...
het grootste nadeel vond ik dat die cd's niet stabiel draaiden in een cd speler...
veel herrie en slecht lezen als gevolg

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hironshy schreef op 01 december 2002 @ 00:39:
En hoe weet je welke kant A of B is? Want je mag immers niet op de schrijfbare kant schrijven (in dit geval dus op beide kanten :P), en waar wil je bijv de naam van de cd opschrijven?
Misschien aangeven op de binnenkant op het plastic !!! ;) (waar de cd wordt opgetild) :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

En hoe weet je welke kant A of B is?
Heel simpel... niet. Je ziet het vanzelf wel als je de cd/dvd erin doet.

• mEdnass
  • Laatst online: 04-12-2021
Ik heb mijn vriendinnetje ooit een cd cadeau gedaan van Innercity (dacht ik :P) Anyway, aan de ene kant van het schijfje zat een DVD en aan de andere kant de gewone audio-CD. De A/B-kant aanduiding stond op de binnenste ring waar het bij CD-R normaal transparant is.

• ixl85
mEdnass schreef op 01 December 2002 @ 00:54:
Ik heb mijn vriendinnetje ooit een cd cadeau gedaan van Innercity (dacht ik :P) Anyway, aan de ene kant van het schijfje zat een DVD en aan de andere kant de gewone audio-CD. De A/B-kant aanduiding stond op de binnenste ring waar het bij CD-R normaal transparant is.
jah, maar dan hebben we het over een of andere special edition... dvd/cd
maar ik denk niet dat een dubbele cd echt rendabel zou zijn...
kan je er niet zo goed 2 gebruiken, of allemaal over naar minidisk (<-- goed idee! ;) )

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:56
Kane - with or without you is ook een combi cd/dvd. als het met cd+dvd kan, dan moet het toch ook mogelijk zijn met cd+cd?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mEdnass schreef op 01 December 2002 @ 00:54:
De A/B-kant aanduiding stond op de binnenste ring waar het bij CD-R normaal transparant is.
Zei ik toch ;) het ringetje :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

ixl85 schreef op 01 December 2002 @ 00:28:
[sarcastische mode]

en daarom worden er ook 0 bedden per jaar verkocht in Nederland... Iedereen heeft al een bed. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor computers en mobiele telefoons... Als het eenmaal aangeschaft is, hoeft het niet meer vernieuwd te worden.

[/sarcastische mode]

desalniettemin, denk ik niet dat het er snel zal komen... Wel handig voor je opslag, niet handig voor muziek en films.......

[ Voor 11% gewijzigd door Droopey op 01-12-2002 01:12 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

• ixl85
Droopey schreef op 01 December 2002 @ 01:12:
[...]

[sarcastische mode]

en daarom worden er ook 0 bedden per jaar verkocht in Nederland... Iedereen heeft al een bed. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor computers en mobiele telefoons... Als het eenmaal aangeschaft is, hoeft het niet meer vernieuwd te worden.

[/sarcastische mode]

desalniettemin, denk ik niet dat het er snel zal komen... Wel handig voor je opslag, niet handig voor muziek en films.......
uuhm jou sarcastiche mode klopt niet echt....
er is namelijk niet echt een technologische vooruitgang in bedden...
het is namelijk logischer dat er in de loop der jaren minder cdspelers worden verkocht, omdat er minidisk en dvd is... (ligt er maar net aan hoelang ze cd in stand willen houden)
maar er is nou niet echt een ding boven "het bed"
niet een of andere hibernation chamber ofzo..

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

The Third Man

The Third Jellyfish

ixl85 schreef op 01 december 2002 @ 00:41:
[...]

juist! jij snapt het.. ;)
Je hebt zowel dvd's met dubbele kanten als dvd's met twee lagen per kant als dvd's met 2 lagen en 2 kanten. Makkelijk hè? |:( |:(

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De meest zinnige reden zal zijn:

Een dubbelzijdig cds kost vele malen meer dan 2 normale CDrs :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat moet met DVD toch ook? Of kan die wel beide zijden gelijktijdig lezen?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ixl85 schreef op 01 December 2002 @ 00:42:
[...]

uuhm... jaa... maar HOE leg je je cd dan neer als je hem niet meteen in je hoesje wil duwen...
dan heb je geen 'onbelangrijke kant' meer... en je weet nooit meer wat er op staat... want je kan er nix opschrijven (alleen met die coole writer van yamaha, alleen die is nog niet te koop... og wel???)
Wat is bij een CD de belangrijke kant dan?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op 01 December 2002 @ 16:46:
[...]

Dat moet met DVD toch ook? Of kan die wel beide zijden gelijktijdig lezen?
De enige dubbelzijdige DVD's die ken ik, en ook zef heb, zijn DVD's waarvan op de ene kant de film in 4:3 formaat staat, en aan de andere kant in 16:9 formaat...

They made me do it.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

OlafvdSpek schreef op 01 December 2002 @ 16:50:
[...]

Wat is bij een CD de belangrijke kant dan?
Wat dacht je van deze kant:
Afbeeldingslocatie: http://www.rekovideo.nl/images/products/cd.jpg
|:(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Voor iedereen die het nou nog niet kan volgen over dubbelzijdige en dubbellaagse dvd's:
http://www.howstuffworks.com/dvd3.htm

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Daarvan denk ik dat het de foute kant is. Aan die kant zit namelijk een dikkere beschermlaag dan aan de andere kant.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

OlafvdSpek schreef op 01 december 2002 @ 17:09:
[...]

Daarvan denk ik dat het de foute kant is. Aan die kant zit namelijk een dikkere beschermlaag dan aan de andere kant.
Ja, maar daar moet wel de laser straal door heen, en die laag raakt ook een stuk sneller bekrast en vuil dan de zilveren laag (en bij veel cd-r's een dikke beschermlaag) op de labelkant.

Verwijderd

ixl85 schreef op 01 december 2002 @ 00:42:
[...]

dat is hij wel! :) check Computer Planet eens.... steenstraat 31 in leiden. zitten ook in haarlem en zaandam. ik dacht 179 euro :+

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 17:48:
[...]

dat is hij wel! :) check Computer Planet eens.... steenstraat 31 in leiden. zitten ook in haarlem en zaandam. ik dacht 179 euro :+
Of de t.net pricewatch? pricewatch: Yamaha 44x24x44x CRW-F1(Retail) Maar 149 euro :+

• UTP
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Dubbelzijdige CD's zijn er niet omdat:

voor 2CD's in een hoesje veel meer geld gevraagd kan worden
het niet handig is
het niet mooi is
alleen voor de CD-R(W) niet rendabel is (die dingen kosten geen flikker, kun je nagaan wat het gaat kosten om nieuwe apparaten / technieken te ontwikkelen die CD-R(W)'s maken die dubbelzijdig zijn?

Maar anyway... Nero ondersteunt hybride CD's... Deze heb ik echter nog nooit ergens gezien? En dan 100 minuten CD-R(W) formaat is ook nooit echt doorgebroken.
Ik denk dat de gezamenlijke CD(-R(W)) fabrikanten dit ook tegenhouden.........

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Dubbelzijdige CD's lijken mij ook errug handig, anders had ik het niet met Microkid erover gehad en had hij deze thread niet gestart hehe :)

Vooral met SVCD's is het erg makkelijk, gewoon halverwege de cd omdraaien. Is handiger dan met 2 CD's rond lopen te zeulen. Ik dacht zelf ook al aan de reflecterende laag in het midden te doen. Misschien kunnen zo ook subchannels (meerdere lagen) ontwikkelen. Tenzij....de industrie nu al voorziet (net als ik) dat over jaar de CD pleitte is en het DVD all the way is ;)

specs | 3360wP met SE3000

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:31
Denk niet dat hier nog ooit geld in wordt gestoken, DVD is het nieuwe medium.
Kun je 6 (s)VCD's op kwijt, menutje maken en voila, draaien in die dvd speler.

• joint_me
  • Laatst online: 27-03 22:00
ixl85 schreef op 01 December 2002 @ 00:28:
en voor de cd's:

bij md en dvd is het een ander verhaal, dat komt omdat die pas ""net"" op de markt zijn, en dus nog relatief gezien weinig mensen er een hebben...
(en die techniek veel beter uitgewerkt kan worden)

..zo denk ik dan..
even voor de deuidelijkheid, de md maakt gebruik van compressie om er 4 keer een cd op te zetten: Zeg je neemt een klassieke cd op met veel non geluiden(stilte) dan heb je kans dat de stille stukken veranderen in een leuke piep, als gevolg van de compressie. De compressie werkt als ware als mp3 :D

Hello fellow humans

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17:52
Wat zijn jullie een stel zeikerds zeg. Ik gebruik nu zo'n 3 weken 2 zijdige CD's van Sony. PERFECT!!!!! Je moet er alleen vrij voorzichtig mee omgaan, maja dat hoor je officieel ook met normale cd's te doen :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Qwerty-273

Meukposter

Appie Heijn schreef op 02 December 2002 @ 09:50:
Wat zijn jullie een stel zeikerds zeg. Ik gebruik nu zo'n 3 weken 2 zijdige CD's van Sony. PERFECT!!!!! Je moet er alleen vrij voorzichtig mee omgaan, maja dat hoor je officieel ook met normale cd's te doen :)

Waar te halen en hoe duur?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

UTP schreef op 01 december 2002 @ 22:53:Maar anyway... Nero ondersteunt hybride CD's... Deze heb ik echter nog nooit ergens gezien? En dan 100 minuten CD-R(W) formaat is ook nooit echt doorgebroken.
Ik denk dat de gezamenlijke CD(-R(W)) fabrikanten dit ook tegenhouden.........

Hybride gaat meer om de filesystemen die er opstaan. Denk bv aan een boot cd voor een mac die je op een win32 systeem maakt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17:52
RIKZ schreef op 02 december 2002 @ 09:56:

[...]

Waar te halen en hoe duur?
Vanavond weet je het, heb de folder thuis liggen :( , ben nu @ werk.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Appie Heijn schreef op 02 December 2002 @ 11:23:
Vanavond weet je het, heb de folder thuis liggen :( , ben nu @ werk.

Dan weet ik het morgen :D
Zit nu op mijn werk en nu thuis geen internet :{

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
Dubbelzijdig is commercieel niet interessant. Op een of andere manier denk de industrie dat ze voor meervoudige cd producten meer geld mogen vragen. Nieuwste extrema van dit principe: een 4 (!) DVD set van Lord of the Rings. Is dat achterlijk of wat?

Verwijderd

Die bestaan zeker wel, ik weet het nut er niet van maar ik heb ze.
Tuurlijk wel, op de ene kant de 4:3 versie en op de andere kant de 16:9 versie :)
Dubbelzijdig is commercieel niet interessant
Dan zorgt de marketing ervoor dat het wel interessant wordt.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Als je ze toch wil hebben pak je gewoon wat pvc lijm of dubbelzijdig tape...
Even prutsen en je hebt een extra stevige dubbelzijdige cdr(w)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Extremiel schreef op 02 December 2002 @ 11:51:

die weer te dik is voor de meeste spelers :{

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mnemonic schreef op 01 December 2002 @ 17:17:
[...]
Ja, maar daar moet wel de laser straal door heen, en die laag raakt ook een stuk sneller bekrast en vuil dan de zilveren laag (en bij veel cd-r's een dikke beschermlaag) op de labelkant.
De "belangrijke"kant is de de label kant! De informatie staat fysiek gezien dichter bij de kant van het label. Als je daar dus een krasje krijgt is de data echt naar de klote.

Als je een krasje krijgt op de "leeskant"dan maakt dat niet zo heel veel uit , kijk maar naar een bril, als die vies is kun je daar nog goed doorheen kijken, en merk je er vaak niks van. Ik heb ook wat krasjes op mijn brilleglazen B) en ik merk daar niks van omdat ik daar niet op scherp (kan) stellen.
Zo werkt het voor een cd in principe ook. Worden de krasjes en vuligheid echter tre groot (dat kan) dan maak je de cd gewoon schoon, en desnoods plijst je hem zodat de krasjes weg zijn.

Een krasje aan de leeskant is dus lang niet zo erg als aan de labelkant, de labelkant is dus belangrijker, en je kunt je cd's dan ook maar beter met de leeskant naar onderen leggen.
Ook de C!T bevestigt dit verhaal.

Verwijderd

Extremiel schreef op 02 december 2002 @ 11:51:
dan kan je net zogoed meteen 2 keer een andere cd erin doen ipv hem om te draaien lijkt me ;)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:31
Oscar Mopperkont schreef op 02 December 2002 @ 12:29:
[...]

De "belangrijke"kant is de de label kant! De informatie staat fysiek gezien dichter bij de kant van het label. Als je daar dus een krasje krijgt is de data echt naar de klote.

Als je een krasje krijgt op de "leeskant"dan maakt dat niet zo heel veel uit , kijk maar naar een bril, als die vies is kun je daar nog goed doorheen kijken, en merk je er vaak niks van. Ik heb ook wat krasjes op mijn brilleglazen B) en ik merk daar niks van omdat ik daar niet op scherp (kan) stellen.
Zo werkt het voor een cd in principe ook. Worden de krasjes en vuligheid echter tre groot (dat kan) dan maak je de cd gewoon schoon, en desnoods plijst je hem zodat de krasjes weg zijn.

Een krasje aan de leeskant is dus lang niet zo erg als aan de labelkant, de labelkant is dus belangrijker, en je kunt je cd's dan ook maar beter met de leeskant naar onderen leggen.
Ook de C!T bevestigt dit verhaal.
Of de bitjes dichter bij de label kant staan weet ik echt niet, maar je geeft een verkeerde draai aan het verhaal.

De laser die de bitjes van de cd moet plukken hoeft zich niet scherp te stellen, dat hoeft een laser in principe nooit (een perfecte laser een een evenwijdige baan energie die tot in de eeuwigheid door kan blijven gaan). Het is wel de labelkant die het belangrijkste is, maar dat is zuiver en alleen te wijten aan de reflectie laag onder dat label (bij veel no name cd's is dit ook gelijk het labelgedeelte met daar overheen een beschermlaag). Zonder die reflectielaag wordt de laserstaal niet teruggekaatst naar het cdrom loopwerk (of teveel verstrooid), zodoende kan het mechanisme de cd niet meer 'lezen'.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Domino schreef op 02 December 2002 @ 19:34:
[...]

Of de bitjes dichter bij de label kant staan weet ik echt niet, maar je geeft een verkeerde draai aan het verhaal.

De laser die de bitjes van de cd moet plukken hoeft zich niet scherp te stellen, dat hoeft een laser in principe nooit (een perfecte laser een een evenwijdige baan energie die tot in de eeuwigheid door kan blijven gaan). Het is wel de labelkant die het belangrijkste is, maar dat is zuiver en alleen te wijten aan de reflectie laag onder dat label (bij veel no name cd's is dit ook gelijk het labelgedeelte met daar overheen een beschermlaag). Zonder die reflectielaag wordt de laserstaal niet teruggekaatst naar het cdrom loopwerk (of teveel verstrooid), zodoende kan het mechanisme de cd niet meer 'lezen'.
Ik bedoelde ook niet dat de lase zich scherp hoefde te stellen, maar omdat de laser niet staat scherp gesteld op de "leeskant" maar op de bitjes, heeft hij niet zo heel snel last van krasjes op die kant.
Volgens de C!T staan de bitsjes veel dichter bij de bovenkant. Maar wat jij zegt over de reflectielaag is natuurlijk ook waar, en geeft nog een reden waarom de labelkant belangrijker is.

Verwijderd

[...]

Maar als ze dubbel beschreven cds zouden maken, zal er ook wel een cd-romspeler komen die aan 2 kanten kan lezen >:)
Pagina: 1