Wij hebben op school bij ons natuurkundelokaal twee metalen plaatjes op een bord zitten in de vorm van handen. Daartussen staat een voltmeter opgesteld. ALs je je handen dan op de twee platen legt slaat de meter inderdaad uit. Hoe vochtiger je handen, hoe groter de uitslag van de meter. Het is dus wel een bekend verschijnsel. Ik zal morgen m'n natuurkunde leraar wel eens vragen wat de verklaring ervoor is, want dat ding staat daar als demo ergens voor dus een verklaring heeft hij denk ik wel.aatos schreef op 04 december 2002 @ 23:20:
....verhaal over de multimeter....
[update]
Oke, ff gegoogled en een verklaring gevonden.
Wanneer je de 2 metalen aanraakt werkt het dunne laagje zweet in je handen als het zuur in een accu. Er ontstaat een reactie tussen het zweet en het koper en aluminium. De reactie met koper neemt elektronen weg uit het koper hierdoor wordt het koper positief geladen. De reactie met aluminium geeft het aluminium juist meer elektronen en dus een negatieve lading.
Dit verschil in lading zorgt voor een stroom tussen de platen. De elektronen die aluminium teveel heeft stromen naar het koper dat elektronen te kort heeft. (positieve lading kan in metalen niet stromen, de negatieve elektronen wel). Kennelijk is het verschil in lading groot genoeg om een stroom door je lichaam te laten stromen.
Je lichaam heeft een kleine weerstand voor stroom. De meeste weerstand wordt veroorzaakt door je huid. Door je huid nat te maken verlaag je deze weerstand en zal er dus een hogere stroom ontstaan. Wanneer 2 mensen elkaar de handen vast houden moet de stroom 2 maal door de huid heen. De weerstand neemt toe en de stroom wordt dus lager.
[ Voor 62% gewijzigd door - peter - op 08-12-2002 13:39 . Reden: verklaring ]
Wat in vredesnaam mag dat zijn?amYgo schreef:
Voor de Topic starter, mijn vriendin ziet het als positive energie.
Het is een beetje jammer dat geloof in paranormale verschijnselen blijkbaar een vrijbrief tot het verkondigen van betekenisloze meuk is.
Energie is positief noch negatief, goed noch slecht. Als je een vermogen een naam wilt geven, prima, maar niet zo. Het herdefinieren van bestaande woorden draagt niet bij tot onderling begrip. Iets nieuws verdient een nieuwe naam; dat voorkomt verwarring.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Het gaat hier om een redox reactie met de metalen koper en aluminium. Dat heeft natuurlijk niets te maken met het 'opwekken' van spanning door een mens. Als je in een citroen een koperen en een alu pen steekt krijg je ook spanning (probeer het eens, je kan er een ledje op laten branden)Peturrr schreef op 08 December 2002 @ 13:30:
[...]
Wij hebben op school bij ons natuurkundelokaal twee metalen plaatjes op een bord zitten in de vorm van handen. Daartussen staat een voltmeter opgesteld. ALs je je handen dan op de twee platen legt slaat de meter inderdaad uit. Hoe vochtiger je handen, hoe groter de uitslag van de meter. Het is dus wel een bekend verschijnsel. Ik zal morgen m'n natuurkunde leraar wel eens vragen wat de verklaring ervoor is, want dat ding staat daar als demo ergens voor dus een verklaring heeft hij denk ik wel.
[update]
Oke, ff gegoogled en een verklaring gevonden.
Wanneer je de 2 metalen aanraakt werkt het dunne laagje zweet in je handen als het zuur in een accu. Er ontstaat een reactie tussen het zweet en het koper en aluminium. De reactie met koper neemt elektronen weg uit het koper hierdoor wordt het koper positief geladen. De reactie met aluminium geeft het aluminium juist meer elektronen en dus een negatieve lading.
Dit verschil in lading zorgt voor een stroom tussen de platen. De elektronen die aluminium teveel heeft stromen naar het koper dat elektronen te kort heeft. (positieve lading kan in metalen niet stromen, de negatieve elektronen wel). Kennelijk is het verschil in lading groot genoeg om een stroom door je lichaam te laten stromen.
Je lichaam heeft een kleine weerstand voor stroom. De meeste weerstand wordt veroorzaakt door je huid. Door je huid nat te maken verlaag je deze weerstand en zal er dus een hogere stroom ontstaan. Wanneer 2 mensen elkaar de handen vast houden moet de stroom 2 maal door de huid heen. De weerstand neemt toe en de stroom wordt dus lager.
Met de multimeter meet je wat anders, aangezien de meetpennen hier van hetzelfde materiaal zijn, en er geen redox reactie is die voor de spanning zorgt.
De vraag is, wat meet je dan wel?aatos schreef op 09 December 2002 @ 11:23:
[...]
Het gaat hier om een redox reactie met de metalen koper en aluminium. Dat heeft natuurlijk niets te maken met het 'opwekken' van spanning door een mens. Als je in een citroen een koperen en een alu pen steekt krijg je ook spanning (probeer het eens, je kan er een ledje op laten branden)
Met de multimeter meet je wat anders, aangezien de meetpennen hier van hetzelfde materiaal zijn, en er geen redox reactie is die voor de spanning zorgt.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 14:18 ]
zoals eerder gezegd: een multimeter is een erg gevoelig ding, ook zonder dat je hem met je handen aanraakt kunnen de waardes heen en weer vliegen.
Verwijderd
ik weet niet hoe actief dit topic nog is, maar het lijkt me nog steeds een leuk idee.Mastermind schreef op 07 December 2002 @ 15:09:
[...]
Hoe gaat deze meeting geregeld worden? Komt er een centraal topic of een site waar je je in kunt schrijven?
Het lijkt me erg leuk te kunnen demonstreren dat wichelroedelopen werkt.
Wichelroedelopen wordt zelfs gebruikt in bepaalde bedrijven om leidingen op te sporen, wist je dat?
met wichelroedelopen kun je ook geld verdienen trouwens, namelijk van mensen die daar niet in geloven
volgens mij heeft www.skepsis.nl een tijd geleden een proef gehouden met mensen die zeiden het te kunnen, maar geen had hen lukte het toen op de georganiseerde proef.
Dit topic is gesloten.
![]()