Straatlichten die boven je hoofd uitgaan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.076 views sinds 30-01-2008

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Nadat het mij vandaag sinds lange tijd weer overkomen is, heb ik besloten dit toch eens kenbaar te maken op GOT . Met het grote aantal mensen dat hier het forum leest, moeten er ook anderen zijn die deze specifieke vorm van (electrische) psychokinetische aanleg hebben, en het daar mee meest gerelateerde symptoom : Lichten van straatlantarens die boven je hoofd uitgaan.

Overigens, al is dat ook een hele interessante discussie, is dit topic niet voor mensen die het niet geloven, of er geen verklaring voor hebben etc, maar meer voor mensen die ook iets dergelijks hebben meegemaakt, of iemand kennen die dit heeft meegemaakt. Als je echter denkt een wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen te hebben die verder strekt dan wat er al bekend is (e.g. buitengewoon sterk electromagnetisch veld bij mensen zoals ik, dat bep. electronische apparatuur "stoort") dan horen we die hier graag. Het is echter niet bedoeld als een "discussie" topic, maar meer bijdragen / hulp en/of info gezocht.

[ Update (korte reacties ter verduidelijking) :

- Ik heb nooit "overdadig" wiet gerookt of alcohol genuttiged....een jointje op een avond op zn meest, en nooit dronken hoogstens aangeschoten (ben overigens met allebei al jaren gestopt...na mn 18de hoogstens 1 of 2x per jaar)

- Is nu meer een experiment..ik wil de wetenschappelijke reden hiervoor weten, ik wil weten waarom het genetisch is, en wat er precies in mijn lichaam/geest omgaat als dit fenomeen zich voordoet

- Ik heb nog nooit van mijn leven een lantaren "in de verte" zien uitgaan. Sterker nog, zelfs geen enkele die NIET exact *recht* boven mijn hoofd uitging

- Deze hele tekst gaat NIET over mensen die enorme statische lading hebben...dit is een bekend fenomeen...o.a. zelfontbranding, het acuut kapot maken van apparaten, het "vonken" naar mensen (die een opdonder krijgen) door pure concentratie, de enorme bestendigheid tegen 110v en zelfs 220v etc.... deze mensen is ook van bekend dat ze lantarenpalen en lichten kunnen laten uitgaan.
Echter ben ik in dat opzicht, en met mij velen, niet anders dan anderen. Ik kan een auto normaliter vastpakken, maar ik moet ook niet een uur met mn sokken op een nylon hoogpolig tapijt gaan lopen sloffen en dan de kachelvastpakken.
De eerder genoemde "hoog electrisch geladen mensen" zijn in hun jeugd vaak in contact gekomen met bliksem, hoogspanning, hebben met een vork in het stopcontact gezeten etc ...en hebben daardoor een soort "opgebouwde spanning" gemaakt die de rest van hun leven behouden blijft . Echter dit heeft niets met de psyche te maken, en staat los van de onderstaande tekst / uitleg / problematiek.
]

[ Waar hebben we het hier precies over : ]
** Dat je herhaaldelijk over een langere periode op meerdere locaties lantarenpalen die op dat moment recht boven je zitten ziet uitgaan.
Dit hoeft niet beperkt te zijn tot 1, maar kan ook een halve straat zijn zoals dat mij vandaag voor het eerst overkwam.
Deze lichten zijn soms echt "stuk" dan ...en worden meestal niet lang daarna vervangen door de gemeente, of doen het weer na een korte tijd.

** Een van de vele bijverschijnselen is dat lichten soms ook weer aangaan als je er naar toe terug loopt, en weer uitgaan als je wegloopt of andersom.

[Voorbeelden? ]
Ik kan hier allereerst natuurlijk mijn eigen ervaring aanstippen.
Deze dateert vanaf mijn 16de levensjaar, ik ben nu overigens op een paar weken na 23 .
Ik kan mij de eerste paar keer niet herinneren, die doe je af als de gebruikelijke "toeval" . Iedereen ziet tenslotte wel een paar keer in zn leven een lantarenpaal net uit gaan . Echter toen het op een gegeven moment storend begon te worden in de zin dat het me op ging vallen, ben ik er eens op gaan letten.

Ik was toendertijd een redelijk frequentie "blower". We gingen met een groepje lui de hort op, ook doordeweeks....echter niet tot veel later dan 11-12 uur , behalve in het weekend natuurlijk. We staken dan met een groepje van 4-5 man een paar "stickies" op, of in het weekend naar de stad , poulen of icehoky enz....beetje "zuipen" er bij , bier, mixjes. Nooit iets waar je enorm knetter of dronken van wordt, maar in iedergeval "onder de invloed" . Verders was die tijd redelijk stressy voor mij, ivm met verhuizen vanuit het buitenland naar nederland, en de daarbij behorende sociale aanpassingsproblemen, het gebruikelijke gedonder op school etc.

Elke avond liep of fietse ik vanuit de stad of vanaf maten weer terug naar huis, ..door stukje stad, stukje landweg etc. Voor degenen die t kennen...schalkwijk, haarlem, zuidschalkwijkerweg ;) .

De frequentie waarin de lichten *recht* boven mijn hoofd uitgingen nam echter schrikbarend toe, tot wel 2x per avond op een gegeven moment. Ook met vrienden er bij, die dan een beetje lacherig waren aan het begin. Later begonnen ze zich er ook aan te storen, en een paar vonden het wat eng. Gebeurde alleen als ik er was ...

Ik ben zelf overigens uiteindelijk gestopt met blowen/uitgaan, omdat ik de uitgaande lampen helemaal beu was. Gedeeltelijk onbegrip, gedeeltelijk het tekend begrijpend dat wat het ook was, ik mezelf te ver pushte blijkbaar . (gebrek aan slaap / veel stress / "drugs" etc ). Nee , hallucineren heb ik nooit gedaan, en de lampen waren de volgende dag ook nog kapot met regelmaat. Verders zijn er een handvol "getuigen" .

Een goede vriend van me vond het allemaal maar onzin, en daagde me uit met hem eens een goeie joint op te steken en een wandeling te maken savonds. Noch geen uur later bezweek er een licht recht boven mijn hoofd...ik heb nog nooit iemand zo snel wit zien worden. Hij is hem naar huis gesmeerd en heeft me nooit meer voor een blowtje langsgevraagd ...; . Ik kon er toen wel weer om lachen....:).

Ik ben me op een gegeven moment gaan concentreren op het probleem, en gaan kijken wanneer het precies voorkwam. Wat bleek...elke keer als ik in "gedachten verzonken raakte" , en die gedachten heftig gemotioneerd waren, dus bijv. over een conflict met lui op school, stress om puberzaken, verliefdheid etc, en ik dus mezelf niet meer concentreerde op de omgeving , dat dat het moment was dat het gebeurde. Ook bewust wel hele avonden lang elke lamp aangestaard ...uiteraard niets, terwijl normaal de ratio wel zo'n 1 per avond was. (al was ik maar een uurtje buiten) . Op de fiets, in je eentje, of zelfs met zn 2en ...een beetje onder invloed, doezel je gou weg in jezelf door het monotone trapritme. Normaal ben ik niet zo'n piekeraar, en al helemaal niet emotioneel.

Het is me slechts 1x gelukt om "bij volledige concentratie" een lantaren uit te krijgen. Dit was echter , op zichzelf, een toevallige samenloop van omstandigheden, achteraf goed verklaarbaar. Ik was al de hele avond aan het wachten tot er 1 uit ging....vloekend in mezelf, en op een gegeven moment enorm kwaad mompelend *klote lantarens @#@$#@# ga UIT!!* ...en plof...hij ging uit. Geloof me, dan stop je even , kijk je vol ongeloof naar wat je "gedaan" hebt. Echter achteraf komt het er op neer dat ik gewoon een bui van extreme emotie had op dat moment, door frustratie en woede, wat goed past binnen wat honderden andere mensen aangeven over dit probleem (woede, stress, extreme emotie, zorgen dat dit gebeurd) .

Ik ben vanaf mn 18de helemaal gestopt met blowen en uitgaan, en heb zo nu en dan sporadisch het weer meegemaakt ...rijdend in een auto, flink veel gedronken, ...en weer recht boven de auto. Je maten lachen erom : he grappig, dat gebeurt nou nooit recht boven je (.......kuch..) .

All in all heb ik vanaf mn 16de tot mn 18de ongeveer zo'n 300+ lampen uit zien gaan, waarvan een gedeelte gewoon nuchter (laat van een vriend af komen..gecomputerd etc) .

als het nog gebeurde in de jaren er na...stond ik er niet meer bij stil, en viel het onder de makkelijke noemer "zal wel toeval wezen" .

[ Maar waarom vandaag weer, na zo'n lange tijd? ]
Zaterdag de 30ste november 2002 echter ben ik met mijn neus op de situatie van enkele jaren geleden gedrukt. Ik heb een dame ontmoet die mij toch wel meer dan bovengemiddeld interesseert, en waar ik veel potentie in zie. ...niet iets wat ik vaak heb, ;) .

Nadat ik de opmerking naar mijn kop kreeg geslingerd bij het station "wat zit jij te grijnzen zeg" (had haar net gedag gezegd) , stond eens stil bij mn eigen gevoelens en hoe dat kwam. Je gaat een beetje nadenken......en lopende door de straat naar mijn huis zwelde de emotie en gedachten aan tot een plezierige flits van emotie (happy, toekomst, liefde etc..gewoon wat je krijgt als je je ERG lekker voelt voor even) ....en precies op het "hoogtepunt" van mijn in mezelf gekeerde moment van intense emotie flitst de halve straat uit.

Een paar mensen in de verte kijken verdwaasd om zich heen, en lopen weer verder.

Ik kijk voor me ...tot wel een stuk of 5 lantaren rijen is alles uit ...ik kijk achter me, en zie tot mijn verbazing ook weer precies 5 lantarenrijen ..ook uit. Ik sta dus precies in het midden ...

Even gapend en "snapped back" in de werkelijkheid, zie ik in de verte het meest verre licht weer aanfloepsen...en de lampen gaan allemaal twijfelend en knipperend weer licht geven ...tot die recht boven me hoofd besluit ook maar eens aan te gaan. Ik heb nog zo'n 10 minuten daar bij de straat staan wachten..half twijfelend of ik dit nou zo toeschrijven aan toeval, of maar eens weer rekening er mee moest houden dat dit door mij kwam. Toeval wil ook nog eens dat ik nog geen week geleden een 3 tal dagen FLINK geblowed heb...een collega kwam bij me slapen die blowed zelf flink. Weinig van gemerkt, terwijl ik toch veel op had...was redelijk mezelf zoals altijd..ik onderdruk de gevolgen van alcohol en wiet, je zal het niet aan me merken. (intern zit ik ondertussen te vechten om de "baas" te blijven. ) .

Mijn vermoeden is dat canabis mogelijk iets in mijn geest tijdenlijk "openzet" , maar ik schijn een van de weinigen te zijn die een relatie heeft met drugs & dit probleem. Alle getuigenissen op het internet hebben het meest over "stress" of "woede" .

Ik ben vervolgens het hele internet gaan afstruinen, op advies van een goede vriend en collega....en tot mijn stomme verbazing vond ik HONDERDEN gedocumenteerde gevallen hier van.......duidelijk, clear. Allemaal aparte gevallen, en zoveel dingen vielen opeens op hun plek voor mij.

Hier vielen o.a. zaken onder als dat ik geen mechanische horloges kan dragen...deze stoppen altijd met werken binnen enkele dagen. Ze gaan vooruit lopen, achteruit, gaan stilstaan zonder aanwijsbare reden. We hebben het hier over kwaliteits quarz horloges .... ik had hier nooit bij stil gestaan en heb de slechte kwaliteit van de moderne radartechniek de schuld gegeven. Echter mijn laatste horloge wat ik gefrustreerd in de kast heb gesmeten vlak voor mijn 1ste verhuizing...heeft 2 verhuizingen overleeft, in een zak met (zware) rotzooi ...er is mee gegooid, gereden, in dozen gesmeten, omgekeerd, ingepakt etc.

Het horloge liep geen seconde achter bij de stationsklok waar ik em het laatst mee had gelijk gezet voor ik hem in een hoek had gesmeten. Terwijl het voor die tijd minstens elke 3-4 dagen opnieuw gelijk gezet / aangetikt moest worden.

Mensen met mijn "probleem" gaven hiervoor een simpele oplossing : het horloge afschermen van direct contact met de huid. Een leren bandje en een stukje leer op de metalen onderkant zijn voldoende . Kan ik ook weer eens horloges dragen.

Er zijn nog meer voorbeelden die mensen aankaarten waardoor dingen op hun plaats vielen voor mij..........het blijkt erfelijk te zijn.
Mijn dochtertje, nu 1.5 jaar oud, heeft de ongemakkelijke maar grappige eigenschap dat ze alle diefstaldefectors op hol jaagd. Hoevaak we wel niet met de meid in onze armen bij de kruidvat, kledingwinkel etc hebben gestaan met alarmlichtjes, boos kijkende mensen en .....niets in onze tassen of zakken.

Elke dag is het wel 3-4 keer raak met haar, minimaal . Hier kan ik dan nog om lachen, maar ik kan alleen maar speculeren wat er op latere leeftijd met dr zal gebeuren ..

Voor de mensen die nu een zucht van verlichting hebben gelaten zoals ik dat ook deed toen ik niet de enige was, en dat dit een goed gedocumenteerd geval is....

Hier wat links die mij heel erg vooruit geholpen hebben (en google doet wonderen!)

Deze pagina vond ik per toeval toen ik zocht naar "human electromagnetic interference"
http://www.geocities.com/eel_411/sli101/

Deze pagina bevat honderden gevallen zoals ikzelf, en misschien als je dit leest, jezelf. Er staat nog veel meer wat een patroon lijkt te hebben, en ook voor mij klopt daar veel van, maar daar kan een gedeelte makkelijk van worden afgedaan als "toeval" of "fantasie/hallucinatie/onzin" ...dus zal ik het hier ook niet noemen..als je dat wil bespreken, contact me op ICQ of email.
http://www.amasci.com/weird/unusual/zap.html

Ietwat nuchterdere kijk, met voor/tegenstanders
http://paranormal.about.c.../aa012400a.htm?once=true&

Dit is wat ik alleen vanavond al heb kunnen vinden...mocht je hier meer van weten, laat het me alsjeblieft weten . Ik ga binnenkort enkele kenissen van me op de Universiteit Tilburg (KUB) verwittigen, en mezelf als proefpersoon aanbieden wellicht als er interesse is. Met wat stress, moeheid + wat canabis (iets wat ik overigens nu al jaren nagenoeg niet meer aanraak) zijn er kansen van zo'n 50-80 procent per avond ...en er moet iets te meten zijn qua energie niveaus van de huid of mijn electromagnetisch veld. Er zijn al diverse geluiden uit america en engeland van onderzoekers op universiteiten die hier mee bezig zijn, maar dit is behalve op internet her en der, blijkbaar niet iets waar over gesproken wordt normaliter.

Als je tot hier gekomen bent, dan neem ik aan dat je het op zn minst interessant vond.....he staat iedereen vrij contact met me op te nemen voor vragen uiteraard.
Het geen hier boven staat getikt is zo duidelijk mogelijk neergezet, maar begrijp dat het voor mij uiteraard ook niet alleen interessant is als een wetenschappelijk te verklaren "onbekend iets" , maar het is ook heel erg persoonlijk, en ingrijpend. Derhalve is het niet alleen een rapport, maar ook een stukje "dagboek" .

[ Voor 17% gewijzigd door majic op 30-11-2002 03:10 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

dit vind ik gruwelijk interessant. maar - hoe vaak is het nu 'niet' gebeurd terwijl volgens jou de omstandigheden zich er wel toe leenden?

dat je de test probeert uit te voeren is heel verstandig. ik vind het goed van je dat je er nog op redelijk nuchtere wijze naar kijkt - andere mensen gaan gelijk verkondigen dat ze wat voor gaven dan ook hebben. kijk ook of het weertype er iets mee te doen heeft, trouwens.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Misschien niet onder de noemer: info/bijdragen of hulp (of misschien een beetje hulp, hangt van jou af ;) )

Allereerst denk ik dat je deze dingen niet verzint en geloof dus wel dat je ze meemaakt.
Maar zie je deze verschijnselen als probleem of interessant experiment?
Als je het als experiment ziet ga ermee naar wetenschappers die er dan ook daadwerkelijk wat mee kunnen. Zie je het echter als probleem dan zou ik m.i. stoppen met het overdadige alcohol- en wietgebruik als je van mening bent dat deze de zaken versterken. Maar goed, dat kon je zelf ook wel verzinnen ;)
Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen...

• majic
Yoozer, dat zal ik even in de edit er bij zetten.
Ik heb nog nooit van mijn leven een lantaren "in de verte" zien uitgaan. Sterker nog, zelfs geen enkele die NIET *recht* boven mijn hoofd uitging. (ben ik vergeten in het hele betoog) .

Toeval is hier duidelijk niet ter sprake..en als dit toeval is...dan verdient dit soort toeval een speciaal onderzoek op zichzelf....hoe groot is de kans dat een lantaren uitvalt ? statistisch gezien klein. Misschien dat je dat een keer of 10 in je leven zal zien. (dus niet flikkeren, maar UITVALLEN) .

Hoe groot is de kans dat een lantaren *recht* boven je hoofd uitvalt ? Ik denk dat geen enkele gotter dat meegemaakt heeft, en als het wel zo is ...dan denk ik meteen aan wat ik hier boven beschreven heb, en zal diegene ook weten waar dit om gaat.

Hoe groot is de kans dat er ......in mijn geval dus, een paar honderd lantarens *recht* boven je hoofd uitgaan, en nooit een in de verte? . Oneindig klein......statisten zouden hier het stempel "onmogelijk" op zetten :) .

Ik probeer het echter wel wetenschappelijk te verklaren uiteindelijk...ik ben niet uit op een "spiritueele" verklaring , laat dat duidelijk zijn. Hoe dan ook komt er duidelijk naar voren uit de honderden reacties op het internet over dit onderwerp, dat dit meer op een stukje evolutie van de (door electromagnetisme o.a. gestuurde) geest is, een kleine sprong in de genen van mensen. We worden tenslotte al miljarden jaren gebombardeerd door straling, en als bijv. electrische alen flinke stroomstoten kunnen ontwikkelen ...dan zie ik evolutionistisch niets wat in de weg staat van "sterke" EM velden ...iets wat al wetenschappelijk vast staat. De velden heeft elk mens.....alleen sommigen hebben extremere dan anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door majic op 30-11-2002 02:49 ]

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-10 22:17
'k Ga met je mee Yoozer. Dit IS interessant, ja! Zelf heb ik weleens (toen ik wat jonger was) het 'probleem' gehad dat ik mensen bovenaan de trap zag staan, terwijl er niemand aanwezig kon zijn. Of dat ik geloop hoorde boven, terwijl ik in m'n eentje thuis was.

Maar om weer ff ontopic te gaan: Je zegt dat je het vaak hebt als je emoties sterk zijn, (vroeger) veelal door canabis. Kan je die gevoelens oproepen om die gevoelens onder controle proberen te krijgen, zodat je er gericht iets mee kan doen? Of wil je liever van die 'gave(n)' af??

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• majic
Tron,
Het is met het "afdwalen in je eigen geest" , dus wanneer je echt in gedachten verzonken raakt dat het gebeurd. Juist als ik me concentreer raak ik nooit op de emotionele niveaus die nodig zijn om de energie te creeren. Misschien als ik echt over de rooie ga, bijv. in een heftige ruzie....overigens is dat iets wat ook wel vaker gebeurde maar ik wou die "minder bewijsbare" gevallen even buiten beschouwing laten. Laat ik het zo zeggen, dat toen ik wat jonger en temperamentvoller was, ik met een gefrustreerde schreeuw en een enorme haat naar mijn computer toe de pc accuut kon laten BSOD-en / bevriezen ...tot op het niveau dat het apparaat nooit meer stabiel wou werken tot ik het moederbord verving. Dit gebeurde vroeger regelmatig. Hoe dan ook, dit is iets wat lastig te verdedigen is als feit voor mij, en ook niet meer reproduceerbaar omdat ik emotioneel erg stabiel en rustig ben sinds enkele jaren...teveel meegemaakt, en ik bekijk dus alles rationeel en onderzoekend.

Verders wil ik absoluut niet van de "gave" af .....ik heb zelf, zoals ik ook aangeef in mijn tekst, het gevoel dat dit een stukje normale evolutie is....positief of negatief weet ik niet, maar elk individu heeft geestelijke of fysieke capaciteiten die niet iedereen heeft. Ik heb op het internet gelezen van mensen die dit via bijv. Reiki (eeks...spiritualisme...chakra's e.d.) hebben weten te bundelen, en met een sterk "aura" (weer zo'n woord waar ik een antipathie tegen heb als wetenschappelijk ingesteld persoon) een aantal dingen op commando kunnen beinvloeden.

[ Voor 12% gewijzigd door majic op 30-11-2002 11:15 ]

• TRON
  • Laatst online: 27-10 22:17
Zelf ben ik ook helemaal wetenschappelijk ingesteld, en van al die 'ongein' (nofi) zoals 'aura', etc. word ik ook een beetje horensdol van.

Het komt dus vrij als je hevige emoties hebt. Damn... was de wetenschap al maar zo ver om dit te kunnen verklaren. Ik hoop voor je (/ons) dat die universiteit met wat duidelijkheid kan komen NA die tests, mits ze interesse hebben uiteraard.

Het is zo dat er een bepaalde stroomsterkte door je lichaam gaat, en dat er een bepaalde (kleine) electromagnetisch veld om iedereen heen hangt. En jij kan dat veld versterken door hevige emoties. Daar moet toch een logische reden achterzitten? Alles is imho wetenschappelijk te verklaren... dit zal ook verklaard gaan worden, misschien mede door jou.

Heb je al mensen ontmoet/gesproken in je eigen omgevingd die hetzelfde hebben als jij? (Of een andere vorm hiervan?) Misschien is het wel handig om in contact te komen (misschien via de sites die je gevonden hebt) met die mensen zodat je wat informatie kunt uitwisselen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10 21:00
Ik geloof je. Dit is natuurkundig onverklaarbaar en ik zou het echt absoluut gaaf vinden als jij iets paranormaals kunt bewijzen.

Ikzelf kan wichelroede lopen. Het begon met een boek hierover uit de bibliotheek, toen ik ongeveer 12 jaar was. Ik deed het gewoon na met zo'n gevorkte tak.
Boven rioleringen bewoog de tak zich echt geforceerd omhoog. Grappig dacht ik, maar verder boeide het me ook niet (was een puber en had wel andere dingen aan m'n hoofd). Ik wist ook niet echt wat paranormaal enzo was, en zag het gewoon als "oh dat zal iedereen wel kunnen, is standaard".

Ik heb het vorig jaar echter nog eens getest of het ook op andere dingen werkte. Ja, het werkte ook op sleutelbossen. Een kameraad die bij mij op de uni zit, wou wel ff experimenteren, en legde 6 borden neer. Onder 1 van de borden legde hij random een sleutelbos, die ik van de voren goed in mijn handen vastgepakt had.
Toen legde hij het onder een willekeurig bord neer (ik zat in een andere kamer toen hij dat deed). Ik kon de sleutelbos gewoon elke keer vinden. De wichelroede ging echt elke keer omhoog BOVEN het bord met de sleutels eronder. Dit hebben we een stuk of 10x gedaan, toen geloofde Almer het ook.

Maar verder, naja, je kunt zo'n bos opsporen. Boeiend. Kan me er verder ook niet druk om maken.

• majic
TRON schreef op 30 november 2002 @ 03:22:
Zelf ben ik ook helemaal wetenschappelijk ingesteld, en van al die 'ongein' (nofi) zoals 'aura', etc. word ik ook een beetje horensdol van.
Ik denk zelf wel dat deze "spiritualistische" methodes e.e.a. kunnen beinvloeden / versterken, maar dat dit meer komt doordat een mens dan leert zijn geest te trainen, maar dat dit dus meer met wil/controle te maken heeft.
Het komt dus vrij als je hevige emoties hebt. Damn... was de wetenschap al maar zo ver om dit te kunnen verklaren. Ik hoop voor je (/ons) dat die universiteit met wat duidelijkheid kan komen NA die tests, mits ze interesse hebben uiteraard.
Ik heb zojuist het eerste contact gelegd met de KUB (geinformeerd naar interesse voor een onderzoek op semi natuurkundig/psychologisch gebied), en ik heb gisteren een email gestuurd naar een onderzoeksgroep op de princeton university die hier al sinds eind jaren tachtig onderzoek naar doen (alles wat met non verklaarbare invloeden door het lichaam te maken heeft op objecten) .
Het is zo dat er een bepaalde stroomsterkte door je lichaam gaat, en dat er een bepaalde (kleine) electromagnetisch veld om iedereen heen hangt. En jij kan dat veld versterken door hevige emoties. Daar moet toch een logische reden achterzitten? Alles is imho wetenschappelijk te verklaren... dit zal ook verklaard gaan worden, misschien mede door jou..
Heb je al mensen ontmoet/gesproken in je eigen omgevingd die hetzelfde hebben als jij? (Of een andere vorm hiervan?) Misschien is het wel handig om in contact te komen (misschien via de sites die je gevonden hebt) met die mensen zodat je wat informatie kunt uitwisselen.
Nee ik heb nog geen contact opgenomen met mensen die dit fenomeen hebben....ik zie er weinig nut in om met iemand anders nu te gaan lopen brainstormen wat het is .....dat we allebei lantarenpalen beinvloeden dat wisten we al, en veel verder kom ik dan dus niet . Verders zou ik zo iemand willen bezoeken, en niet alleen chatten....en dat schiet dus met buitenlandse mensen niet op, vandaar mijn hoop dat ik via het GOT wellicht meer geluk zou hebben.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb het idee dat ik ook met concentratie een radio kan laten storen (niet zo'n beste radio, maar laten storen op commando is raar) en een automotor kan ik ook een beetje laten stotteren (ook oude auto) maar lampen die echt kapot gaan lukt niet.

Het is inderdaad heel raar. Ik kan onbewust ook dingen voorspellen, ik schrik wakker en de vensterbank kraakt (krimpen doordat kachel uitgezet is), of iets anders (voorspellen wanneer het licht met onweer).

En in staat zijn 10x een muntje met de zelfde kant boven op te gooien lijkt mij ook niet normaal. Maar als ik het ga bijhouden op papier kom ik exact op 50/50 uit.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Heb de titel ff aangepast: Dit is W&L en hier is iedereen serieus, dus dat verzoek hoeft niet in de topictitel te staan... En als mensen niet serieus zijn, zijn er voldoende mods om daar iets aan te doen :)

Verwijderd

En hoe vaak is dat dan gebeurd :?
Als het 2 keer gebeurt is het toeval maar als het 30 x gebeurt, dan kan je dr misschien wel iets achter zoeken :)

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kun je er niet een keer een filmpje van (laten) maken wanneer het gebeurt ? Zou het wel eens willen zien en meer mensen hier denk ik.

• majic
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 13:31:
En hoe vaak is dat dan gebeurd :?
Als het 2 keer gebeurt is het toeval maar als het 30 x gebeurt, dan kan je dr misschien wel iets achter zoeken :)
Volgens mij had ik t aardig duidelijk beschreven in mn tekst ;) Elke dag wel minimaal 1x , en dat tussen mn 16de en 17de levensjaar ...dus een paar honderd keer (300+ in mn hele leven) . En zoals gezegd, nooit "in de verte" of zelfs maar "10 meter voor me" . Altijd recht boven me...

• majic
Tommel schreef op 30 november 2002 @ 13:36:
Kun je er niet een keer een filmpje van (laten) maken wanneer het gebeurt ? Zou het wel eens willen zien en meer mensen hier denk ik.
Zoals ook de tekst staat heb ik helaas weinig of geen controle over het fenomeen als ik me concentreer. Juist bij momenten van "wegzinken" in jezelf, en dat gecombineerd met moeheid, stress, hevige emoties en/of alcohol & canabis (mogelijk ook andere drugs maar ik ben daar niet zo'n voorstander van om dat te gaan proberen) gebeurt het . Als ik een hele avond geconcentreerd door de stad zou lopen (en dat doe je als je een videocamera aan hebt staan) dan kan ik je vertellen dat er weinig gebeurd.

Verwijderd

300+ lampen.... dat kun je echt geen toeval meer noemen...

Als je je concentreert, kun je dan dingen bewegen? Een lamp is een groot en sterk ding. Kun je bewust een fietslampje op een batterij uitkrijgen?

Ik zou experimenten. Bekijk het zo: je had als kind het vermogen tot praten, maar het was niet ontwikkeld. Als niemand je taal zou leren, dan zou je wellicht tot een primitief begrip van taal kunnen komen. Dat is: je zou 'flitsen' hebben van begrip dat een woord kan refereren naar een object.

Nu heb je een electromagnetisch gave... als je die niet ontwikkelt, blijft het spontaan af en toe gebeuren als een flits. Maar wellicht kun je het onder controle krijgen. Dan kun je veel makkelijker tot wetenschappelijke conclusies komen, en bovendien is het dan een stuk minder eng.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 22:29

grep

meer begrep...

Ik vind het allemaal zeer interessant! Had er nog nooit iets over gehoord.
Je verhaal concentreert zich voornamelijk op lantaarnpalen, maar heb je ook binnenshuis te maken met dit soort dingen? Lijkt me dat je thuis veel vaker wegzakt in diepe gedachten dan midden op straat.
Hij is hem naar huis gesmeerd en heeft me nooit meer voor een blowtje langsgevraagd ...; . Ik kon er toen wel weer om lachen....:).
Dit lijkt me persoonlijk het meest lastige van het hele verhaal. Lijkt me toch niet echt grappig dat mensen "bang" voor je zijn of je vreemd (met onbegrip) bekijken.

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Toch begrijp ik niet helemaal waarom het voornamelijk alleen met lantaarnpalen gebeurt? Die ene keer dat er meerdere uitgingen, gingen er toen ook lichten uit bij de mensen thuis in de straat?

Wat betreft je computer: die lijkt me veel gevoeliger voor storingen vanwege de ontelbare kleine transistors dan een lamp. Misschien ook iets om mee te experimenteren zoals olav suggereert. Ik zou het alleen wel met een oude computer doen, anders is het wat kostbaar ;)

Ik heb in Indonesie een keer een demonstratie gezien van mensen die konden zien met hun handen en geblindoekt een bal konden vangen die door een ander werd gegooid, misschien kunnen zij die elektromagnetische velden als het ware 'lezen'?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• majic
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 13:44:
300+ lampen.... dat kun je echt geen toeval meer noemen...

Als je je concentreert, kun je dan dingen bewegen? Een lamp is een groot en sterk ding. Kun je bewust een fietslampje op een batterij uitkrijgen?

Ik zou experimenten. Bekijk het zo: je had als kind het vermogen tot praten, maar het was niet ontwikkeld. Als niemand je taal zou leren, dan zou je wellicht tot een primitief begrip van taal kunnen komen. Dat is: je zou 'flitsen' hebben van begrip dat een woord kan refereren naar een object.

Nu heb je een electromagnetisch gave... als je die niet ontwikkelt, blijft het spontaan af en toe gebeuren als een flits. Maar wellicht kun je het onder controle krijgen. Dan kun je veel makkelijker tot wetenschappelijke conclusies komen, en bovendien is het dan een stuk minder eng.
Ik heb te lang er niets mee gedaan.....vanaf mn 17de eigenlijk niet meer veel over nagedacht (wel een tijd gehad dat ik me er intensief mee bezighield, maar met niet het beoogde resultaat / te weinig geduld ..pubertijd he) .

Dus ik ga er vanaf nu zeker weer veel over nadenken, en het nadenken zelf beinvloed de regelmatigheid er van is mijn ervaring. Hoe dan ook, mn leven is nu redelijk gestructureerd, ik ben zelden gefrustreerd en geniet met volle teugen - buiten dat zorg ik dat ik voldoende slaap krijg, weinig alcohol nuttig en hoogstens 1 of 2x per jaar een blowtje op steek. Dit is het levenspatroon wat ik me nu eigen heb gemaakt, omdat ik me hier t lekkerst bij voel . Echter niet de ideale grond voor het fenomeen, en dus komt het veel minder voor dan vroeger .

• majic
grep schreef op 30 November 2002 @ 14:05:
Ik vind het allemaal zeer interessant! Had er nog nooit iets over gehoord.
Je verhaal concentreert zich voornamelijk op lantaarnpalen, maar heb je ook binnenshuis te maken met dit soort dingen? Lijkt me dat je thuis veel vaker wegzakt in diepe gedachten dan midden op straat.

[...]

Dit lijkt me persoonlijk het meest lastige van het hele verhaal. Lijkt me toch niet echt grappig dat mensen "bang" voor je zijn of je vreemd (met onbegrip) bekijken.
Nou deze jongen was een uitzondering..maar er zijn maar erg weinig mensen die hier vanaf weten, en die paar die het weten halen of hun schouders op zo van : sja kan ik niet verklaren, we'll see, of ze accepteren t gewoon (hebben zelf hun eigen portie aan rarigheid in de familie;-)

• majic
budi schreef op 30 november 2002 @ 14:17:
Toch begrijp ik niet helemaal waarom het voornamelijk alleen met lantaarnpalen gebeurt? Die ene keer dat er meerdere uitgingen, gingen er toen ook lichten uit bij de mensen thuis in de straat?

Wat betreft je computer: die lijkt me veel gevoeliger voor storingen vanwege de ontelbare kleine transistors dan een lamp. Misschien ook iets om mee te experimenteren zoals olav suggereert. Ik zou het alleen wel met een oude computer doen, anders is het wat kostbaar ;)

Ik heb in Indonesie een keer een demonstratie gezien van mensen die konden zien met hun handen en geblindoekt een bal konden vangen die door een ander werd gegooid, misschien kunnen zij die elektromagnetische velden als het ware 'lezen'?
Nee niet lichten in huis...alleen de lantaren recht boven me, of zoals gisteren voor het eerst een hele rits lantarens met mij als "middelpunt" . Overigens is dit technisch ook te verklaren blijkt via t internet, omdat de "sensor" die moet detecteren of het licht is of niet, vaak niet 1 maar een serie van 10-30 lantarens aanstuurt. Dit schijnt in de USA veel voor te komen, en is misschien ook de reden dat daar er vaak over "stukken straat" die onverlicht raken met die persoon als middenpunt. Ik ga in iedergeval even uitzoeken hoe dat met de betreffenfde straat hier om de hoek zit ..

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Selectieve waarneming. Je neemt alleen 'bijzondere' gebeurtenissen waar. Als je gaat uitrekenen wat de kans op dergelijke gebeurtenissen is, dan is het volledig acceptabel dat zoiets gebeurt. Persoonlijk vind ik het helemaal niet vreemd dat ik af en toe straatlantaarns aan of uit zie floepen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
of eentje die stuk is.. aan uit aan uit aan uit aan uit dan kom ik er ook wel op

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Ik heb ook zoiets aparts over me. Vroeger had ik zo'n radiografisch bestuurbare auto en als ik dat ding bij z'n antenne pakte reed ie weg. Iedereen kon het proberen, bij niemand reageerde hij, maar juist als ik hem vastpakte reageerde hij meteen. Soms wat stotterend en anders jakkerde hij zover weg tot ik de antenne niet meer vast hield (omdat ie te snel ging :P) en dan stopte hij ook meteen weer. Heel apart. Net of ik een of andere lading in me had. Zelfs als ik ff anderen aanraakte om (misschien) te ontladen had ik het nog steeds, het was dus niet een toevallige statische lading.

Misschien heeft het te maken met de mate waarin ik met 220v in aanraking ben geweest. Al op heel jonge leeftijd (<5 jaar) heb ik aan de 220v gehangen en nu ik 23 ben kan ik het aantal niet meer tellen. Het zal ergens tussen de 20 en 40 keer liggen schat ik, ik heb al heel wat opdonders gehad en dat komt vooral door de omgeving waarin ik ben opgegroeid: mijn vader is elektrotechnicien en heeft bijna dagelijks apparatuur uitelkaar liggen op de werkbank. Nouja je snapt dat het in de genen zit en dat ik ook vaak spul uitelkaar heb liggen. Of die elektriciteit in je lichaam blijft hangen durf ik echt niet te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 30-11-2002 16:10 ]

• majic
Fused schreef op 30 november 2002 @ 15:36:
Selectieve waarneming. Je neemt alleen 'bijzondere' gebeurtenissen waar. Als je gaat uitrekenen wat de kans op dergelijke gebeurtenissen is, dan is het volledig acceptabel dat zoiets gebeurt. Persoonlijk vind ik het helemaal niet vreemd dat ik af en toe straatlantaarns aan of uit zie floepen.
Zoals in aangegeven had in de intro posting bijvoorkeur geen reacties van "twijfelaars" .
(Heb geen zin om dit in een welles nietes spelletje te doen ontaarden met mensen die blind zijn voor wat er gebeurd - en het niet (willen) bevatten) .

- minimaal zo'n 300x recht boven mn hoofd
- nog nooit 1 in de verte zien uit gaan, of zelfs maar 2 meter voor me
- nog nooit 1 zien uit gaan in de tijd dat ik een rustig leventje had (geen wiet, geen stress)
- elke keer als stress of heftige emotie / wiet gebruik terugkeren, krijg ik deze verschijnselen weer
- dit is goed gedocumenteerd, en beperkt zich niet alleen tot lantaren palen maar is wel het meest "duidelijke" verschijnsel.

- hoevaak heb jij een lantaren *recht* boven je hoofd zien uitknippen? 10x ? ik betwijfel het. In iedergeval, hou je aan de intro posting, er zijn een paar miljard anderen net als jij die het niet willen geloven, maar ik probeer juist het stigmatiserende geneuzel weg te krijgen, en dit via natuurkundige (Wetenschappelijke) weg te laten verklaren.

Gelukkig hebben de paar enkelingen in het verleden ook niet naar mensen als jou geluisterd .....de wereld is tenslotte plat, we zijn het centrum van het heelal, evolutietheorie is onzin, een motor op stoom is helemaal nonsense...een mens op de maan? die niet zo raar, dat is onmogelijk en staat onomstotelijk vast ....net zoals sneller dan het geluid gaan ook technisch niet mogelijk is, en dat we nooit verder zullen weten waar een atoom uit opgebouwd is - er gaat niets verder dan een atoom tenslotte (wel dus) .....en sja de laatste, de enige waar je misschien het cynischme van begrijpt : een viertal computers is het maximum op deze planeet in de toekomst - meer zullen we er niet nodig hebben....of zo ging de uitspraak van enkele zeer intelligente doch ietwat kortzichte mensen.

Juist door het uitzoeken van op het eerste gezicht onmogelijke of aan het onmogelijk grenzende zaken, en deze te observeren / te laten uitzoeken door mensen die WEL de regelmaat en verbintenis er tussen zien.......zorgt er voor dat er zaken ontdekt wordt.

Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe kortzichtig sommige mensen kunnen zijn.

Verwijderd

Ff een paar zinloze posts verwijderd. Verder, majic, staat het hier iedereen vrij om te reageren, ook mensen met wie je het niet eens bent. Als je geen discussie wil met die mensen, reageer dan niet op ze. Ze vertellen dat ze kortzichtig zijn heeft in ieder geval weinig zin, want waar jij hen onbegrijpelijk kortzichtig vindt, vinden zij jou onbegrijpelijk goedgelovig, en hebben ze waarschijnlijk even weinig begrip voor jouw standpunt als jij voor het hunne.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 16:53 ]

• majic
Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 16:52:
Ff een paar zinloze posts verwijderd. Verder, majic, staat het hier iedereen vrij om te reageren, ook mensen met wie je het niet eens bent. Als je geen discussie wil met die mensen, reageer dan niet op ze. Ze vertellen dat ze kortzichtig zijn heeft in ieder geval weinig zin, want waar jij hen onbegrijpelijk kortzichtig vindt, vinden zij jou onbegrijpelijk goedgelovig, en hebben ze waarschijnlijk even weinig begrip voor jouw standpunt als jij voor het hunne.
Daar kan ik uiteraard als ruimdenkend mens niet meer mee doen dan instemmen :-)
Goedgelovig kan je me echter moeilijk noemen, als ik pas na een jaar of 6 onderzoek/nadenken tot de conclusie moet komen dat er geen "ready made" oplossing is en die dus gemaakt zal moeten worden. Bedankt iig voor je wijze woorden.

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
majic schreef op 30 november 2002 @ 17:22:
Daar kan ik uiteraard als ruimdenkend mens niet meer mee doen dan instemmen :-)
Goedgelovig kan je me echter moeilijk noemen, als ik pas na een jaar of 6 onderzoek/nadenken tot de conclusie moet komen dat er geen "ready made" oplossing is en die dus gemaakt zal moeten worden. Bedankt iig voor je wijze woorden.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Dit is iets wat je zelf moet onderzoeken. Denk je werkelijk over iets bijzonders te bezitten - schrijf dan iedere keer dat het gebeurt op wat de omstandigheden zijn. Neem een schriftje mee ofzo. Houd bij welk moment van de dag het is, wat je humeur is en wat je voelde op het moment dat het gebeurde. Beter nog is iedere keer te vermelden (evt met handtekeningen) welke mensen het eveneens waarnamen.

Probeer het te filmen ofzo.....dat is tenminste iets.

Maar nogmaals; ik ben het met je eens dat het te eenvoudig is dit af te schrijven als selectieve waarneming. Het is wel een verklaring, maar niet automatisch DE verklaring.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

majic schreef:
Zoals in aangegeven had in de intro posting bijvoorkeur geen reacties van "twijfelaars" .
Het is hier een discussieforum. Geen 'ik verkondig de waarheid en ik wil geen tegenspraak' forum.
Ik vind het zeer noodzakelijk dit te vermelden, omdat ik niet geloof dat jij je bewust bent van de kracht van dit effect, zoals de meeste mensen dat niet zijn. Het is net als met de evolutie-theorie: pas als je hem goed kent en er goed diep over nadenkt, ga je zien hoeveel ermee te verklaren is (waarmee ik duidelijk niet wil zeggen dat alles ermee te verklaren is, slechts dat er meer mee te verklaren is dan de meesten in eerste instantie zien).

Confirmation bias is misschien wel de sterkste illusie die mensen zichzelf kunnen voorspiegelen. Het is een zeer veelvuldig waargenomen effect, voornamelijk bij mensen die het niet doorhadden en niet geloofden dat zo'n effect zo sterk kon zijn. Velen geloofden zelfs nadat hun claim ongegrond bleek door experimenten nog niet dat ze zichzelf hadden belazerd.

Jij zoekt iets dat op geen enkele gangbare manier te verklaren is, buiten de conclusie dat je het selectief waarneemt. Het is dan ook zinloos dit verschijnsel hier aan te kaarten als je geen wetenschappelijke verklaring wil: het heet hier W&L en onder L valt dit niet. Qua W is er geen verklaring als je effect daadwerkelijk blijkt te bestaan.

Als je het zo zeker weet, waarom neem dan geen contact op met een centrum voor parapsychologie en laat een gecontroleerd onderzoek doen door mensen die daarin gespecialiseerd zijn. Dit soort verschijnselen zijn aantoonbaar en reproduceerbaar. Dan krijg je vanzelf bewijs in handen.

Vooral de bewering dat je nog nooit in de verte een lamp uit hebt zien gaan doet daar zeer sterk aan denken. Bijna iedereen ziet namelijk weleens een straatlantaar in de verte uitgaan. Je bent dus uniek op twee punten: straatlantaars boven je gaan uit en straatlantaarns in de verte blijven per definitie aan? Het wordt steeds onwaarschijnlijker...

Het grootste probleem is nog wel dat je lichaam met geen mogelijkheid een EM-veld kan opwekken dat op die afstand een merkbare invloed heeft op electrische netwerken.

[ Voor 73% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 19:12 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ChristiaanVerwijs schreef:
Maar nogmaals; ik ben het met je eens dat het te eenvoudig is dit af te schrijven als selectieve waarneming. Het is wel een verklaring, maar niet automatisch DE verklaring.
Niemand kan een andere geven zonder iets te zeggen waaraan bijna ieder ander zal twijfelen. Er zullen een vijftigtal verschillende parapscyhologische verklaringen komen, allen even oncontroleerbaar en onwaarschijnlijk. Als dit de conclusie is, dan einde onderwerp?

• Christiaan
Fused schreef op 30 November 2002 @ 18:59:
Confirmation bias is misschien wel de sterkste illusie die mensen zichzelf kunnen voorspiegelen. Het is een zeer veelvuldig waargenomen effect, voornamelijk bij mensen die het niet doorhadden en niet geloofden dat zo'n effect zo sterk kon zijn. Velen geloofden zelfs nadat hun claim ongegrond bleek door experimenten nog niet dat ze zichzelf hadden belazerd.
Doe jij wat anders dan? Jij verwerpt het hele geposte verhaal toch ook bij voorhand? Simpelweg omdat jij niet gelooft dat zoiets wel kan bestaan? Sorry, maar je doet niets anders dan waarvan je majic 'beschuldigd' (te zwaar woord - maar ik kon niets beters verzinnen).

Wetenschappers worden net zo geplaagd door het fenomeen dat 'confirmation bias' wordt genoemd. Het is het simpelweg negeren van alle tegenstrijdige informatie. Net als de 'normale' mens heeft ook de wetenschapper hier vaak last van - vooral als het 'pet' theories betreft waar ze eigenlijk van zijn gaan houden.

En er nog een andere bias, namelijk de a priori method. Hierbij worden logica en ratio op zo'n manier toegepast dat de feiten zo verdraaid worden dat het plausibel klinkt. Dit is wat met dit specifieke fenomeen dus gebeurd.
Als je het zo zeker weet, waarom neem dan geen contact op met een centrum voor parapsychologie en laat een gecontroleerd onderzoek doen door mensen die daarin gespecialiseerd zijn. Dit soort verschijnselen zijn aantoonbaar en reproduceerbaar. Dan krijg je vanzelf bewijs in handen.
Helaas is hier geen sprake van een natuurlijk fenomeen dat optreed zodra je dat wil. Als dat zo was, dan waren er waarschijnlijk al veel meer concrete aanwijzingen voor paranormale gaven.

Maar het is wel degelijk een goede tip; zodra de starter (majic) enige objectieve data heeft verzameld en de gave enigszins onder controle heeft - lijkt het me het beste om eens contact op te zoeken met een parapsychologische centrum (er zit er eentje in Utrecht).
Vooral de bewering dat je nog nooit in de verte een lamp uit hebt zien gaan doet daar zeer sterk aan denken. Bijna iedereen ziet namelijk weleens een straatlantaar in de verte uitgaan. Je bent dus uniek op twee punten: straatlantaars boven je gaan uit en straatlantaarns in de verte blijven per definitie aan? Het wordt steeds onwaarschijnlijker...
Het zal aan mij liggen, maar ik heb dat eigenlijk nooit zien gebeuren. Wat jij doet hier is het verbuigen van de feiten zodat ze weer in jouw beeld van de wereld passen. Je zou natuurlijk ook de alternatieve verklaring dat er mogelijk wel sprake is van een bepaald fenomeen kunnen testen ipv het simpelweg te verwerpen als onzin.

Jouw basis is dat dit soort 'gaven' onzin zijn. Op basis daarvan redeneer je alles met logica en ratio weg. Helaas is dat nu precies waar zoveel mensen mee kampen en het is ook precies waar jij Majic zelf van bewijst. Zonder dat ik weet wat de waarheid is, zie ik hier dat jij exact hetzelfde doet. Naarstig verwerp je alles wat maar enigszins niet past bij jouw wereldbeeld. Toch?

Als wetenschapper zou je JUIST geinteresseerd moeten raken. Natuurlijk zal er wel een andere, en veel simpelere, verklaring voor zijn. En natuurlijk klinkt het niet erg voor de hand liggend. Maar DIT is juist iets wat een interessant fenomeen kan zijn en wat onderzoek vergt.

[ Voor 5% gewijzigd door Christiaan op 30-11-2002 19:52 ]

• Christiaan
Fused schreef op 30 November 2002 @ 19:09:
Niemand kan een andere geven zonder iets te zeggen waaraan bijna ieder ander zal twijfelen. Er zullen een vijftigtal verschillende parapscyhologische verklaringen komen, allen even oncontroleerbaar en onwaarschijnlijk. Als dit de conclusie is, dan einde onderwerp?
Waarom moeten er meteen parapsychologische verklaringen voor komen? Waarschijnlijk betreft het een heel simpel en natuurlijk fenomeen. Misschien een fenomeen dat we nog niet kennen, maar dat, zodra we dat wel doen, heel simpel en voor de hand liggend blijkt te zijn.

Je gaat er van uit dat de parapsychologie alleen maar met vage en oncontroleerbare verklaringen komt. Jammer. Daar probeert men juist dmv goed empirisch onderzoek (that is; zoals het instituut waar ik majic naar verwees) uit te voeren naar dit soort fenomenen. Dat jij het vervolgens verwerpt is jouw keuze, maar het is niet automatisch ook de waarheid die jij in pacht hebt.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

*

[ Voor 100% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 20:45 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

*

[ Voor 111% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 20:45 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

*

[ Voor 110% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 20:49 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Goed, de topicstarter wil deze discussie niet, dus ik zal even mijn argument samenvatten en meteen zijn belachelijke beschuldiging over 'behouden van geloof in platte aarde' enzo teniet doen:

Dit probleem is niet van de orde van problemen die we regelmatig oplossen. De wetenschap lost al eeuwen problemen op, maar dat zijn nooit problemen geweest als: 'een beperkte groep mensen kan op afstand electrische netwerken beinvloeden'. Problemen in deze categorie bestaan al duizenden jaren en zijn al die tijd blijven bestaan. Een beetje respect voor wat wetenschap in vijfhonderd jaar bereikt heeft leert dat problemen van een andere categorie allemaal opgelost zijn of dat men in ieder geval een methode heeft om tot een oplossing te proberen te komen. Bij dit probleem heb je echter begin noch eind. De ultravioletcatastrofe bestond maar een jaar of vijftig. Telekinese 'bestaat' al duizend jaar. Een platte of ronde aarde is nogal eenvoudig te controleren, maar vereist een beetje creatief denkvermogen. Daar heeft dit probleem niets mee te maken. Een ronde aarde is aantoonbaar, controleerbaar. Evenzo alle andere aangekaarte problemen. Dat is hier wederom niet het geval.

Zoals ik al zei: laat mensen die dit soort dingen proberen aan te tonen het maar eens aantonen. Kom met een reproduceerbaar experiment en ik geloof het wel. Heb ik meteen een afstudeeronderwerp te pakken.

Is het niet grappig dat er in al die honderden jaren van UFO theorieen en parapsychologische verklaringen nog nooit eentje daadwerkelijk gevonden is en dat selectieve waarneming wel diverse malen een goede verklaring is gebleken? Die schoolkinderen in Belgie geloven ook nog steeds niet dat de cola niet vergiftigd was. Massahysterie heeft hetzelfde probleem. Gelukkig erkennen we dat nu wel, behalve als het onszelf overkomt blijkbaar...

Er komen altijd onwaarschijnlijke verschijnselen kijken bij dit soort vermeende 'krachten'. Je hoort nooit eens van iemand dat er soms lichten in zijn omgeving uitgaan, vaker dan bij anderen. Nee, het zijn alleen straatlantaarns. Dat is gewoon onwaarschijnlijk; vele orden onwaarschijnlijker dan de gevolgen van enige 'kracht' zouden moeten zijn. Het is juist de specifiekheid van het verschijnsel die het een probleem maakt.

Die evolutionaire verklaring deugt ook niet, omdat evolutie niet op dit soort tijdsschalen werkt. We hebben pas zes generaties electriciteit. Bovendien zou er dan iets fysieks aan een lichaam moeten veranderen om dit te veroorzaken: zoiets fysieks bestaat voorzover we weten niet: waarom dan nog met een evolutionaire verklaring komen en niet gewoon aannemen dat het altijd al bestaan heeft? De dupliciteit van de verklaringen, verschillende invalshoeken en algemene ongerichtheid maken het wederom uiterst onwaarschijnlijk dat er iets zinnigs inzit.

Ik gaf de eerste en tot nu toe enige zinnige verklaring in deze draad. Ik wacht op de volgende.

[ Voor 19% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 20:54 ]

• majic
Fused :
"Some people have a mind that is so open that their brain has fallen out."

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 00:05

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind dit een erg interessant topic... net als velen voor me.
Ik weet niet of je het leuk zou vinden, of dat het je juist zou beledigen, maar ik heb een boek gelezen van Stephen King. Het heet 'Ogen van vuur' oftewel 'Firestarter' in originele versie.

Het gaat over een man die ****kinetisch (weet de naam niet) is, en zijn dochtertje dat pyrokinetische gaven heeft. De man kan door middel van zich erg te concentreren, mensen dingen laten vergeten of op andere gedachten brengen. Het meisje is nog erg jong en kan haar gave nog niet onder controle houden. Als ze erg emotioneel wordt, boos, of verdrietig, kan ze het punt waar ze dicht in de buurt is in 1x in vlammen op laten gaan.

Natuurlijk is dit fictie, maar in het boek staat veel uitgelegd tussen de regels door. Ik weet niet of het het waard is om het hele boek te lezen, ik denk dat je in een informatief boek over ***kinetische gaven meer zult vinden.
Ik weet even niet hoe het allemaal heet... brand stichten is pyrokinese, op afstand iets laten bewegen is telekinese (waarvan ik nog steeds niet begrijp of dát echt kan), en dat van jou zou heten - electrokinese?

Enfin, ik blijf hier wel even in meelezen... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik heb alle theroriën vluchtig doorgelezen maar ik wou ff zeggen dat de topicstarter niet de enige is. Zelf heb dit ook vaak genoeg ondervonden. Wanneer ik terug fiets van mijn vriendin gaat vaak één en dezelfde lantaarnpaal *boven* mijn hoofd uit. Meestal ben ik dan wel in gedachten verzonken maar niet onder de invloed van drank en/of drugs. Verder heb ik er nooit bij bij nagedacht en het ook nog niet zo lang zo maar de laatste paar maanden is het toch zeker(dat ik nog kan herinnneren) zo'n 6 van de tien keer(het valt niet altijd op) gebeurt dat dezelfde lantaarnpaal boven mijn hoofd uitging.

• majic
Thejoker80 : ....sommige lantarenpalen zijn gevoeliger (cirquits mogelijk zwakker bijv.) ...en zullen dus altijd op je reageren.

Ga maar eens een uur of 2 uur bij zo'n lantaren op de wacht staan van een afstand - hij zal continue blijven branden. (en ik kan je verzekeren dat hij dat ALTIJD goed doet - tot jij in de buurt komt ). Bij mij heb ik geen regelmaat kunnen ontdekken in de lantarens....ik krijg ze vroeg of laat allemaal ;-) .

Heb hier wat interessante informatie over verzameld sinds gisteren (op t internet) :

Zeer goede bron van info ...paar honderd reacties van over het algemeen zeer opgeluchte mensen, dat ze anderen vinden met dezelfde problemen.
Ook al zitten er een paar duidelijke "toeval gevallen" tussen, en een paar "alien abductees" , is het duidelijk dat het hier over t algemeen gaat om atheistisch ingestelde mensen, die een baan hebben die met computers, electriciteit e.d. te maken heeft. Let ook eens op het verschil tussen de "geladen" mensen en hun symptomen (lichten uit + schokken geven / krijgen van alles etc) en de mensen die dat niet hebben maar wel lantarens en horloges beinvloeden.
http://www.amasci.com/weird/unusual/zap.html

Algemene info :
http://www.straightdope.com/classics/a4_047.html

Stukje info met voor en tegen door een krant :
http://www.washingtonpost...les/A59023-2002Nov15.html

Door deze pagina ben ik verder gaan zoeken..mijn eerste informatie dat er meer van "ons" waren, en dat ik dus niet de enige was.
http://www.geocities.com/eel_411/sli101/

Wat info over hoe wetenschappers er achter aan het komen zijn dat het "bewustzijn" niet zeteld in de fysieke materie in onze hersenen
http://dsc.discovery.com/news/briefs/20020909/brain.html

Nog een gerelateerd artikel over goed onderzochte wetenschappelijke bevindingen wat een relatie tussen ons "probleem", en de geestelijke toestand gedeeltelijk zou kunnen verklaren. (electromagnetisme)
http://unisci.com/stories/20022/0516026.htm

Zodra ik meer interessante of vernieuwende info krijg in de vorm van urls of op een andere manier dan zal ik het hier posten.

Neem even op icq 4442427 contact met me op als je wil!

[ Voor 64% gewijzigd door majic op 30-11-2002 21:39 ]

• majic
Fused schreef op 30 November 2002 @ 18:59:
[...]

Het is hier een discussieforum. Geen 'ik verkondig de waarheid en ik wil geen tegenspraak' forum.
Ik vind het zeer noodzakelijk dit te vermelden, omdat ik niet geloof dat jij je bewust bent van de kracht van dit effect, zoals de meeste mensen dat niet zijn. Het is net als met de evolutie-theorie: pas als je hem goed kent en er goed diep over nadenkt, ga je zien hoeveel ermee te verklaren is (waarmee ik duidelijk niet wil zeggen dat alles ermee te verklaren is, slechts dat er meer mee te verklaren is dan de meesten in eerste instantie zien).

Jij zoekt iets dat op geen enkele gangbare manier te verklaren is, buiten de conclusie dat je het selectief waarneemt. Het is dan ook zinloos dit verschijnsel hier aan te kaarten als je geen wetenschappelijke verklaring wil: het heet hier W&L en onder L valt dit niet. Qua W is er geen verklaring als je effect daadwerkelijk blijkt te bestaan.

Het grootste probleem is nog wel dat je lichaam met geen mogelijkheid een EM-veld kan opwekken dat op die afstand een merkbare invloed heeft op electrische netwerken.
Fused : Ik heb nog nooit een lantaren in de verte permanent zien uit gaan nee.
Wel zat zien knipperen. Dat ik eerst dacht "he hij gaat uit, DAAR al?" , ik fietste er onderdoor...en zoals ik altijd doe, blijf ik even wachten. Hij ging weer aan...en na een paar sec weer uit. Die heb ik wel een paar keer gezien,...en die lampen bleven ook frequent knipperen om later meestal permanent uit te gaan (Defect), of een heel zielig roze kleurtje te gaan geven ;-)

De rest ga ik niet op in, aangezien dit een discussie is die ik al mijn halve leven voer...en de enige manier dat mensen het uiteindelijk snappen is door ze mee te nemen een avond. Ongeloof en twijfel verdwijnt dan, en witte gezichtjes komen te voorschijn . Maarja, surprise, ik ben al over het stadium dat ik het moet "bewijzen" aan mensen...ik probeer nu constructief er iets mee te doen (laten onderzoeken door de KUB - al contact mee gezocht) .

[ Voor 4% gewijzigd door majic op 30-11-2002 22:04 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

majic schreef:
De rest ga ik niet op in, aangezien dit een discussie is die ik al mijn hele leven voer...en de enige manier dat mensen het uiteindelijk snappen is door ze mee te nemen een avond. Grote mond verdwijnt dan, en witte gezichtjes komen te voorschijn. Maarja, surprise, ik ben al over het stadium dat ik het moet "bewijzen" aan mensen...ik probeer nu constructief er iets mee te doen (laten onderzoeken door de KUB - al contact mee gezocht) .
Jij vraagt om een verklaring, ik geef je een verklaring. Ik heb nog geen andere verklaring gezien.

Als je alleen contact zoekt met mensen met dezelfde 'kracht', dan moet je niet in W&L zijn. Als je discussie zoekt over het verschijnsel, dan moet je wel in W&L zijn. Ik geef aan wat waarschijnlijk is.

Dat 'witte gezichtjes', dat zint me niet zo. Ik zou gefascineerd zijn en zeker niet bang; wat is er tenslotte om bang voor te zijn? Zie jij die witte gezichtjes zo of is iedereen die het waarneemt bang?

Als dit experimenteel verifieerbaar is, dan ben ik zeer geinteresseerd. Ik heb meerdere mensen uitgedaagd gezien en nog nooit is er een verschijnsel bij een persoon bevestigd. Ik hoop de resultaten eens te vernemen, gezien de reproduceerbaarheid bij jezelf.

Verwijderd

Er is zoveel mogelijk dat de wetenschap nog niet ontdekt heeft, dat nog niet serieus onderzocht is. Bijvoorbeeld omdat de mensen die het zelf meemaken zich ervoor schamen, er bang voor zijn, of het zelf niet serieus nemen. Ik denk dat dit ook z'n verschijnsel is. Dus is het een goed idee om het serieus te laten onderzoeken.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

imdo schreef:
Er is zoveel mogelijk dat de wetenschap nog niet ontdekt heeft, dat nog niet serieus onderzocht is.
Kom maar met de voorbeelden.

• majic
Fused schreef op 30 november 2002 @ 22:21:
[...]

Kom maar met de voorbeelden.
*zucht*

http://www.princeton.edu/~pear/

De Princeton University goed genoeg? Ik heb overigens al contact gezocht met die specifieke research groep binnen princeton...
Een van hun onderzoeken (en die is meermalen herhaald door andere wetenschappers) is of het mogelijk was dat door "visualisering" van een persoon of meerdere proefpersonen de uitkomst van een electronische "random generator" beinvloed kon worden. Dit bleek zo te zijn, en kleine doch aantoonbare en reproduceerbare onbalans te geven als er proefpersonen bep. dingen gingen visualiseren. "Mind over Matter" . Er zijn hier talloze onderzoeken naar gedaan.

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 16:16

pim

majic schreef op 30 november 2002 @ 21:58:
[...]

en de enige manier dat mensen het uiteindelijk snappen is door ze mee te nemen een avond. Ongeloof en twijfel verdwijnt dan, en witte gezichtjes komen te voorschijn.
Dan moet het ook mogelijk zijn om het vast te leggen op video.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

majic schreef:
*zucht*

http://www.princeton.edu/~pear/

De Princeton University goed genoeg? Ik heb overigens al contact gezocht met die specifieke research groep binnen princeton...
Een van hun onderzoeken (en die is meermalen herhaald door andere wetenschappers) is of het mogelijk was dat door "visualisering" van een persoon of meerdere proefpersonen de uitkomst van een electronische "random generator" beinvloed kon worden. Dit bleek zo te zijn, en kleine doch aantoonbare en reproduceerbare onbalans te geven als er proefpersonen bep. dingen gingen visualiseren. "Mind over Matter" . Er zijn hier talloze onderzoeken naar gedaan.
Majic, ik reageerde op imdo die zei dat er heel veel *niet* onderzocht wordt. Ik weet dat er heel veel *wel* onderzocht wordt. Dat steunt juist mijn scepticisme, omdat er zeer weinig positieve resultaten uitkomen en er nog nimmer bij een individueel persoon een effect is aangetoond. Ik wacht al sinds m'n twaalfde op een positief resultaat: die Princeton site stond al in m'n bookmarks :)

Waar het om gaat, is dat de gemeten effecten altijd uitermate klein zijn. Het interessante is: ze zijn er wel. Maar ze zijn klein. Niets dat in de buurt komt van het reproduceerbaar doven van lampen, onbruikbaar maken van horloges of het af laten gaan van antidiefstalpoortjes. Weet je zeker dat je kleine niet af en toe iets uit de schappen graait en op haar lichaam stopt?

[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 22:44 ]

• majic
Fused schreef op 30 november 2002 @ 22:34:
[...]

Majic, ik reageerde op imdo die zei dat er heel veel *niet* onderzocht wordt. Ik weet dat er heel veel *wel* onderzocht wordt. Dat steunt juist mijn scepticisme, omdat er zeer weinig positieve resultaten uitkomen en er nog nimmer bij een individueel persoon een effect is aangetoond. Ik wacht al sinds m'n twaalfde op een positief resultaat: die Princeton site stond al in m'n bookmarks :)
Dus, conclusie, het is wetenschappelijk aangetoond dat GEDACHTEN materie kunnen beinvloeden - zelfs vanaf duizend kilometer verder van het apparaat dat de "random generator" is. Waarom dan hier de hele discussie voeren, en alles terug proberen te duwen richting "toeval" ? . Ik ben zelf een enorme aanhanger van toeval...ik besta door toeval, en ben dan ook een vervent gelover van de evolutie theorie, en buiten dat ook nog eens een zeer nuchtere atheist.

Ik heb al aangegeven dat ik dit wil laten onderzoeken door een universiteit of research group, dus daar hoeven we niet over te twisten. Waarom ik hier de zaak post is omdat ik hoop mensen met gelijke ervaringen tegen te komen, en anderen van het bestaan er van op de hoogte te stellen. Theorien die verklaren waarom het gebeurd, BEHALVE "toeval" , zie ik dus ook graag tegemoet.

Toeval heb ik, als theorie, al jaren geprobeerd aan te houden......dus ik ben maar al te goed bekend met de grenzen van die theorie, geloof me :-)

• Zoefff
  • Laatst online: 23:03

Zoefff

❤ 

Woon je nu nog steeds in schalkwijk?! (je had het erover in je verhaal...)

Ik woon namelijk ook in schalkwijk, daar hebben ze onlangs de hele europaweg vernieuwd, met nieuwe lantarens ernaast. Maar die dingen zijn zo brak als ik weet niet wat... Fiets er best vaak langs in het donker, als ik uit school kom, of na het uitgaan, en zie ze best vaak uit staan, knipperen, of uit gaan....

Zou het niet heel lullig toeval zijn dat jij toevallig daar stond, op het moment dat ze weer uitgingen?!

Best wel interessant verhaal verder trouwens...

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• majic
pim schreef op 30 november 2002 @ 22:30:
[...]

Dan moet het ook mogelijk zijn om het vast te leggen op video.
Je bedoeld dat ik een hele avond (=3-4 uur) met een camera in de stad moet gaan rondlopen, half stoned, met slaaptekort en hevig in de stress om zaken?

Met als resultaat? Stel ik doezel uiteindelijk weg in gedachten, of ik vervloek die lantarens dat ze NU, juist NU niet uitgaan en ploef er gaat er 1 uit door mijn woedeuitbarsting ...

Dan heb ik een filmpje, waarvan ik dus een stukje moet uploaden van 5 mins oid, waarin je een lantaren ziet "uitfloepsen" boven mn hoofd.

Nou ...ik hoor de critici al gaan ...ik zou zelf iig er hard om lachen..."goh die heeft een knipperende lantarenpaal opgezocht, even een rondje gemaakt en alles mooi in scene gezet met een beetje timing...knap hoor goh ...wat een bewijs, *not*"

Heh...ik "bewijs" het wel aan professionele onderzoekers, denk dat dat een stuk nuttiger verdrijf van mijn tijd zal zijn :-)

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

majic schreef:
Dus, conclusie, het is wetenschappelijk aangetoond dat GEDACHTEN materie kunnen beinvloeden - zelfs vanaf duizend kilometer verder van het apparaat dat de "random generator" is. Waarom dan hier de hele discussie voeren, en alles terug proberen te duwen richting "toeval" ? . Ik ben zelf een enorme aanhanger van toeval...ik besta door toeval, en ben dan ook een vervent gelover van de evolutie theorie, en buiten dat ook nog eens een zeer nuchtere atheist.
Ik was aan het editten:
Waar het om gaat, is dat de gemeten effecten altijd uitermate klein zijn. Het interessante is: ze zijn er wel. Maar ze zijn klein. Niets dat in de buurt komt van het reproduceerbaar doven van lampen, onbruikbaar maken van horloges of het af laten gaan van antidiefstalpoortjes. Weet je zeker dat je kleine niet af en toe iets uit de schappen graait en op haar lichaam stopt?
Toeval heb ik, als theorie, al jaren geprobeerd aan te houden......dus ik ben maar al te goed bekend met de grenzen van die theorie, geloof me :-)
Ik wil graag weten waarom jij denkt dat men nog nooit bij een individu een verschijnsel aan heeft kunnen tonen, als het bij jou persoonlijk zo reproduceerbaar is.

• majic
Fused schreef op 30 november 2002 @ 22:47:
[...]

Ik was aan het editten:

[...]

Ik wil graag weten waarom jij denkt dat men nog nooit bij een individu een verschijnsel aan heeft kunnen tonen, als het bij jou persoonlijk zo reproduceerbaar is.
Ik heb toch echt in de topic gezet dat dit soort onzin welles nietes discussies niet mijn bedoeling waren?! het draagt niets bij. Soms moet je een discussie kunnen voeren tussen GELIJKGESTEMDE doch kritische mensen, en dat is wat ik probeerde.
Dat er 3 miljard mensen beweerden dat je *NIET* kon vliegen nam niet weg dat de Wright broeders graag samen met een andere geiinteresseerde technicus over het onderwerp wouden praten soms - dat heb ik dus nu ook. Bedankt voor je begrip!

p.s. waarom probeer je me af te schilderen als een incompetente simpele ziel? Denk je nou echt dat we niet 100x gecontroleerd hebben of de alarmhekjes afgingen en waarom? Met en zonder kinderwagen, met en zonder mij, met en zonder de moeder, met en zonder winter/zomer kleding, met en zonder schoenen, met en zonder metalen voorwerpen. Het begon overigens al vanaf haar eerste week - ja uiteraard pakte ze, vol slapend, dingen uit de schappen die daarna ook nog eens niet aangetroffen werden! Elke dag, tig winkels! . Mensen die sceptisch zijn vind ik niet erg - dat ben ik zelf ook, maar wat je nu aan het doen bent grenst aan blindheid en vertroebeld de hele bedoeling van dit topic - nog bedankt daarvoor.

Je probeert angstvallig zaken die je niet kan verklaren binnen je eigen wereldbeeld te proppen ......en er is niets vervelenders dan met zo iemand in discussie te moeten gaan - Dat win je nl nooit, net zo min als je van iemand kan "winnen" (lees : diegene volledig overtuigen) dat er wel of geen god bestaat...als iemand in allah geloofd, dan zal hij pas geloven dat er geen god bestaat zodra je dat kan bewijzen - en dat kan je niet , ole....eeuwen oude discussies, waar ik me dus niet aan wou wagen omdat die het topic verzieken maar je soort mensen kon het weer niet laten, je zelfgevormde en gestreelde "critische onderzoeker" egotje gaat voor. bah.

[ Voor 17% gewijzigd door majic op 30-11-2002 23:04 ]

• majic
Zoefff schreef op 30 November 2002 @ 22:42:
Woon je nu nog steeds in schalkwijk?! (je had het erover in je verhaal...)

Ik woon namelijk ook in schalkwijk, daar hebben ze onlangs de hele europaweg vernieuwd, met nieuwe lantarens ernaast. Maar die dingen zijn zo brak als ik weet niet wat... Fiets er best vaak langs in het donker, als ik uit school kom, of na het uitgaan, en zie ze best vaak uit staan, knipperen, of uit gaan....

Zou het niet heel lullig toeval zijn dat jij toevallig daar stond, op het moment dat ze weer uitgingen?!

Best wel interessant verhaal verder trouwens...
Hehe ik woon al een jaar of 5 niet meer in schalkwijk ;) De europaweg ken ik goed, daar ook 2x gehad dat hij recht boven mn hoofd uit ging...en een keer of 2-3 dat er een in de verte knipperde met een regelmaat van een paar seconden......overigens niet dezelfde lampen, een kennis van me woonde aan die weg en hebben daar uiteraard eens naar gekeken of de betreffende lampen "flikkers" waren of niet .

[ Voor 9% gewijzigd door majic op 30-11-2002 23:05 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

majic schreef:
Ik heb toch echt in de topic gezet dat dit soort onzin welles nietes discussies niet mijn bedoeling waren?!
Huh? Ik zeg helemaal geen: nietes. Ik geef alleen wat feiten weer en ik vraag hoe jij erover denkt.
p.s. waarom probeer je me af te schilderen als een incompetente simpele ziel? Denk je nou echt dat we niet 100x gecontroleerd hebben of de alarmhekjes afgingen en waarom?
Ik vroeg het me af. Waarom moet ik accuut geloven dat jij gelijk hebt? Het feit dat ik niet eens 1 kritische vraag over de praktijk van je experimenten mag stellen doet me wel aan je twijfelen. Je bent dichtgetikt.
Je probeert angstvallig zaken die je niet kan verklaren binnen je eigen wereldbeeld te proppen [..] je zelfgevormde en gestreelde "critische onderzoeker" egotje gaat voor. bah.
Ik stel je een serieuze vraag en ik vind het een beetje triest dat je me meteen in een hokje moet proppen omdat ik kritisch ben.

Wederom dus: waarom denk jij dat het nog nooit gelukt is een effect bij een individu aan te tonen?

P.S. Als je het allemaal zo mooi weet en goed onderzocht hebt, dan had je in je startpost weleens wat helderder je wetenschappelijke kijk op de zaak weer mogen geven. Het zou bijvoorbeeld handig zijn te vermelden dat je effecten als confirmation bias kent, dat je contact hebt met diverse parapsychologische vakgroepen wereldwijd, dat je weet dat de gemeten effecten altijd zeer klein zijn, etc. Deel van het scepticisme komt voort uit de manier waarop je post in elkaar zit: chaotisch. Ik snap niet hoe je het in je hoofd haalt van mij te verwachten je acuut te geloven op basis van een startpost met zulke warrige informatie. Dat je nog nooit zelf hebt verzonnen het verschijnsel te filmen vind ik ook nogal bizar.

[ Voor 50% gewijzigd door Confusion op 30-11-2002 23:33 ]

• majic
Fused schreef op 30 November 2002 @ 23:26:
[...]

Huh? Ik zeg helemaal geen: nietes. Ik geef alleen wat feiten weer en ik vraag hoe jij erover denkt.

[...]

Ik vroeg het me af. Waarom moet ik accuut geloven dat jij gelijk hebt? Het feit dat ik niet eens 1 kritische vraag over de praktijk van je experimenten mag stellen doet me wel aan je twijfelen. Je bent dichtgetikt.

[...]

Ik stel je een serieuze vraag en ik vind het een beetje triest dat je me meteen in een hokje moet proppen omdat ik kritisch ben.

Wederom dus: waarom denk jij dat het nog nooit gelukt is een effect bij een individu aan te tonen?
"Ja. Er zit nogal een verschil tussen denken dat iets niet kan naar aanleiding van technische bezwaren en denken dat iets niet kan naar aanleiding van theoretische bezwaren. Tegen electrokinese kan men nooit een theoretisch bezwaar hebben aangevoerd; hooguit dat men niet kon bepalen of het mogelijk was."

Een licht gemodificeerde quote van jezelf....ik heb hier alleen het "tegen onderwerp X" even vervangen door waar het hier om gaat.

We (ik, jij, anderen) hebben nog niet bepaald dat het wetenschappelijk onmogelijk is, maar hebben wel gegronde redenen door verzameld bewijs over de tijd, persoonlijk, met derden er bij, en de enorme aantallen gedocumenteerde gevallen op internet, om aan te nemen dat dit op zijn minst een onderzoek waard is en geen "selectieve waarneming" .

Stel het zou jezelf overkomen? Kijkende naar je reacties op het forum lijken we meer op elkaar dan je zou vermoeden...mijn starterpost is er een die ik normaliter niet zomaar zou maken, aangezien hij niet binnen mijn wereldbeeld past. Het strookt niet lekker met wat ik geleerd heb over de bekende parapsychologie, het gaat niet goed samen met mijn kennis op natuurkundig of scheikundig niveau etc.

Maar het gebeurd. Critisch als ik ben, misschien wel even critisch als jij, aangezien ik me verders goed kan vinden in veel van je andere postings, heb ik toch besloten deze stap te nemen. Als je deze discussie voort wil zetten, contact me op ICQ 4442427 , dan wordt de thread er verders ook niet door gevuld, en kan het meer ontopic blijven. tx.

p.s. :
P.S. Als je het allemaal zo mooi weet en goed onderzocht hebt, dan had je in je startpost weleens wat helderder je wetenschappelijke kijk op de zaak weer mogen geven. Het zou bijvoorbeeld handig zijn te vermelden dat je effecten als confirmation bias kent, dat je contact hebt met diverse parapsychologische vakgroepen wereldwijd, dat je weet dat de gemeten effecten altijd zeer klein zijn, etc. Deel van het scepticisme komt voort uit de manier waarop je post in elkaar zit: chaotisch. Ik snap niet hoe je het in je hoofd haalt van mij te verwachten je acuut te geloven op basis van een startpost met zulke warrige informatie. Dat je nog nooit zelf hebt verzonnen het verschijnsel te filmen vind ik ook nogal bizar.
Ik heb hem gisteren in een "opwelling" besloten het te posten. Het gaat me hier ook meer om gevoelens dan om de feiten, die verwacht ik nl niet te krijgen via een online forum - daar ontaarden alleen maar zinloze discussies zoals je merkt.

Ik was op zoek naar mensen die gelijke ervaringen hadden, of het gewoon interessant vonden. Ik pretendeer niet van het wetenschappelijk caliber te zijn, of de apparatuur er voor te hebben om mijn ervaringen te weerleggen noch te bewijzen.

Kijkende naar anderen, is het plaatsen van een of meerdere filmpjes nutteloos.
"fake" . "Ik zie de visdraden nog hangen" . "In scene gezet" . Etc. Dat zou je zelf moeten weten...mensen twijfelen zelfs nog serieus of er ooit wel mensen in de ruimte of op de maan zijn geweest - en dat in een tijdperk van GPS en stationaire sattelieten die met het oog zichtbaar zijn soms. Hoeveel beeldmateriaal is daar wel niet van aanwezig? Nee, ik ga me daar echt niet druk om maken....ik brainstorm liever over de mogelijk oorzaak met mensen die het wel accepteren of op zn minst interessant genoeg vinden om verder onderzoek naar te plegen.

Verders komt het misschien niet in je op dat dit een stukje van mijn leven is . Niet een kuis experiment in een laboratoriom......ook nog eens periode van mijn leven waarin ik jonger was, en me meer bezighield met mijn studie, werk, een huis vinden, en leren omgaan met liefde en geld . Dat ik nu uiteindelijk de stap zet dit door "professionals" te laten onderzoeken zou je dus blij moeten stemmen, maar ik merk er weinig van ...helaas! .

[ Voor 37% gewijzigd door majic op 30-11-2002 23:51 ]

• Christiaan
Fused; vertel mij eens, kort en krachtig, waarom een gave zoals beschreven niet zou kunnen bestaan? Ik vraag je niet of het wel of niet bestaat, alleen waarom je ervan uitgaat dat het niet bestaat.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

majic schreef:
Kijkende naar anderen, is het plaatsen van een of meerdere filmpjes nutteloos.
"fake" . "Ik zie de visdraden nog hangen" . "In scene gezet" . Etc.
Het vreemde is dat je zelden of nooit mensen tegenkomt die bij de claim van een paranormale gave bewijs proberen te leveren in bijvoorbeeld de vorm van een video. Je bent een hele knappe jongen als je in een homevideo straatverlichting weet te faken.
Verders komt het misschien niet in je op dat dit een stukje van mijn leven is . Niet een kuis experiment in een laboratoriom......
Een gave die afhankelijk is van dit soort omgevingsparameters is heel moeilijk te controleren. Als je het niet kan reproduceren in een laboratoriumexperiment, zal je er mee moeten leven dat mensen je niet zullen geloven. Je zal ze daar zelfs gelijk in moeten geven...

Je wilt draad meer on-topic houden, maar de draad is eigenlijk sowieso off-topic met het door jou gestelde onderwerp. Echter: mensen die de startpost lezen kunnen nu nog steeds reageren met: "Ik ken dit ook". Als je slechts mensen zoekt valt er niets te discussieren. Zonder discussie valt de draad vrij snel naar beneden. Kortom: als je mensen wilt bereiken met je oproep, kan er beter gediscussieerd worden.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ChristiaanVerwijs schreef:
Fused; vertel mij eens, kort en krachtig, waarom een gave zoals beschreven niet zou kunnen bestaan? Ik vraag je niet of het wel of niet bestaat, alleen waarom je ervan uitgaat dat het niet bestaat.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Kort en krachtig is moeilijk. Het is juist de combinatie van vele factoren. Misschien zijn ze samen te vatten als een fysiologisch probleem en een uniformiteitsprobleem. Allereerst het fysiologische probleem:

1) Alle mensen op deze aarde zijn fysiologisch bijna gelijk.
2) Er is geen enkel weefsel in het menselijk lichaam dat geschikt is om EM-velden op te wekken.

ergo: mensen kunnen geen EM-velden opwekken met hun lichaam.

3) Voegen we daarbij de overtuiging van verreweg de meeste filosofen dat bewustzijn een manifestatie van de fysieke hersenen is (er bestaat geen mind stuff, want dan zou je de interactie daarvan met de fysieke hersenen moeten verklaren, zou er iets meetbaar moeten zijn en dat is er niet), dan concluderen we dat het ook niet uit 'de geest' kan komen.

ergo: mensen kunnen ook met hun 'geest' geen EM-velden opwekken.

Verder het uniformiteitsprobleem:
Stel dat je daadwerkelijk een EM-veld op kan wekken?

Waarom beinvloed je dan alleen straatlantaarns?
Waarom gaan ze aan/uit en worden ze niet sterker/zwakker.
Waarom beinvloed je ook mechanische horloges.

Alles wat we kennen werkt onder dezelfde omstandigheden altijd hetzelfde. Dit zou dus niet alleen een nieuwe kracht zijn, maar zich bovendien onttrekken aan het uniformiteitsprincipe, alsof er fundamentele verschillen in de circuits van verschillende apparaten zitten...

De dochter beinvloedt poortjes. Zulke poortjes werken doordat de bescherming in produkten een beetje energie uit het veld tussen de poortjes opneemt en dit gemeten wordt. Simpelste conclusie: het kind neemt energie op. Probleem: je hebt een resonantiecircuit van precies de goede golflengte nodig om energie op te nemen. De frequentie verschilt per winkel. Neemt het kind energie uit een deel van het spectrum op? Dan
1) hoe? Wederom is er geen fysiologisch construct in mensen dat dit doet
2) Waarom slechts af en toe? Als er iets fysiologisch is, dan zou dat altijd moeten werken. Als het iets in de 'geest' is, dan komen we terug bij de derde aanname boven: er zijn zeer goede redenen om aan te nemen dat er geen aparte 'geestesstof' bestaat.

Het grootste probleem is de specifiekheid van het verschijnsel.

Natuurlijk is vooral de derde aanname dan hetgeen waar het om draait, maar in het grotere verband wordt daar al eeuwen intensief onderzoek naar gedaan. Majic is niet de eerste die verschijnselen met deze overtuigdheid en helderheid claimt. Dan rijst de vraag: waarom is het nog nooit gelukt bij iemand zo'n verschijnsel aan te tonen? Ik kan daar geen verklaring voor bedenken, behalve dat het verschijnsel zich volledig onttrekt aan laboratoriumexperimenten. Dat komt dus nog eens bovenop de andere twee problemen. Dat zijn drie vermenigvuldigde onwaarschijnlijkheden. Eentje zou nog acceptabel zijn, maar drie?

Maargoed, het is eigenlijk belachelijk dat ik hier moet gaan verdedigen waarom ik denk dat het verschijnsel niet bestaat. Sinds enige eeuwen is iedereen het erover eens dat het het beste voor de mensheid is om aan te nemen: het bestaat niet, tot het tegendeel bewezen is. Persoonlijk zou ik het zeer interessant vinden als dit wel bestaat, maar daardoor ga ik de logische conclusie op dit moment niet laten beinvloeden. Ik geef zaken weer zoals ze zijn; hier zit geen persoonlijke mening in.

Verwijderd

Idd, ik denk dat het iets is waarin mensen WILLEN geloven...al ben ik wel flexibel als het voor mijn neus bewezen word :)

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 21:00
Hoe zou je je 'gave' kunnen uitlokken? (BTW Ik geloof (nog) niet in dit soort dingen, maar ik wil wel helpen...)

Als ze een onderzoek zouden doen naar je 'gave' dan kunnen ze dat misschien als volgt doen.
Eerst maken ze een grondige psychologische analyse van je.
Vervolgens stoppen ze je in een donker kamertje met enkel een TV en een bed.
Je bent wel verbonden met meetapparatuur + in/rond de kamer zit ook meetapparatuur.
Aan de hand van je psychologische analyse kan men je gevoelige punten vinden (ik zeg nu maar wat) bv. je zit er erg mee in dat je moeder gestorven is en dat je nooit 'blablabla' tegen haar hebt kunnen zeggen.
Op basis hiervan kunnen ze dan op de tv beelden projecteren en films die die emoties terug bij je moeten oproepen.
Misschien dat ze soms een beetje 'gas' kunnen binnenspuiten om je in hogere sferen te brengen :)

Aangezien (zoals je zelf zegt) je je waarschijnlijk teveel zal concentreren wordt het moeilijk om de 'gave' uit te lokken. Wel, als ik mij niet vergis, is de kans best groot dat je dromen wel eens heel intens kunnen zijn (omwille van al die beelden/films bv).
In dromen kunnen de emoties soms veel intenser zijn dan je zou denken, maw het zou kunnen dat die jongens hun apparatuur na een paar nachten eens iets zouden kunnen registreren :)
In een extreem geval zou je je ook zo kwaad kunnen maken op die beeldenstroom die je niet kan stoppen dat je de TV laat springen ofzo :)

Deze opstelling is maar een gedachtenspinseltje van me, maar het zou misschien wel eens kunnen werken.

Edit: als ik zo verder lees lijkt je dochter veel beter geschikt als 'testpersoon', die alarmsystemen moet je in labo omstandigheden zeker kunnen simuleren, de opstelling zal daardoor veel minder radicaal zijn al hierboven!

Edit2: Ik kan met volledig terugvinden in Fused zijn mening, maar daar gaat het hier eigenlijk ook niet over.

[ Voor 15% gewijzigd door NuKeM op 01-12-2002 22:57 ]

Verwijderd

Gaaf verhaal. Kan er verder weinig nuttigs over zeggen.. behalve dat ik je geloof! (Ik heb wel raardere dingen via m'n vriendin meegemaakt..)

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Wil allereerst zeggen dat ik dit zeer interessant vind. Toch heb ik een vraagje!
Je zegt dat je dochter ook al rare dingen meemaakt ( antidiefstalpoortjes) maar hoe zit het dan met je ouders? Hebben zij nooit zo'n dingen meegemaakt?

No worries m8

• the_Omniscient
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 22:03

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

Nogmaals en misschien ten overvloede: verbazingwekkend topic! Het spreekt echt tot de verbeelding, ik denk dat je openingspost de mensen ook een soort van voorstelling heeft gegeven, een wereld die mensen zichzelf voor de geest kunnen halen. Ik vind het allemaal aannemelijk klinken (ja ik weet het, daar gaat het nu niet om) vanwege diezelfde combinatie van een stoffelijk iets als een lantarenpaal met een nog ongekend iets ("gave"). Fraai! :)

Het "onbewuste" aspect , het feit dat die dingen er de brui aan geven zonder dat je daar echt je best voor doet, is al helemaal zoiets. Zelf probeer ik vaak weleens een uitbarsting te focussen op het één of ander, met als resultaat een hoop opgezwollen aders :( en een nog steeds op dezelfde plaats liggen afstandsbediening of een nog steeds even fel schijnende lamp. Then again, wanneer je jezelf niet bewust bezig houdt met iets, dan gebeuren er - achteraf gezien - vreemde dingen zoals aanspringen van teletekst-pagina 102 of het vallen van een schilderij dat je toch al niet mooi vond.

Dat lijken onnuttige dingen, eigenschappen waar je niets mee kunt. Maar ik denk dat je omgeving, je opvoeding, je leefwereld en je kennis van zaken je dit als dusdanig laat beschouwen. We hebben het nut van de applicatie nog niet gevonden, dus is het een overbodige belasting voor je persoonlijke Operating System. De meesten hebben niet eens het stuurprogramma geïnstalleerd, maar bij jou is er ergens een header blijven staan. Gevolg: een functionaliteit, die in onze wereld minder duidelijk te plaatsen is dan een op zichzelf staand feit. Zoiets als een geweldig tot de verbeelding sprekende plug-in voor een programma dat nog uitgevonden moet worden (vergeef me de beeldvorming).

Je omgeving doet je gaven vreemd lijken; mensen die buitengewoon goed kunnen sporten, schrijven of zingen worden geadoreerd. Personages die 300 lepels aan hun lichaam kunnen hangen zijn "eng" of "niet functioneel", maar uiteindelijk lijkt het me een evolutionaire stap in de juiste richting. Dat je zelf niet weet wat te doen met zoiets, kan ik je in ieder geval niet kwalijk nemen: gezien de scepis die de hedendaagse maatschappij nog steeds overheerst, zal je "gave" nog vaak een last lijken, gewoon omdat het niet duidelijk is aan de mensen wat je ermee moet :? .

Nu goed: we leven in een maatschappij die openstaat voor alles, maar daardoor gesloten lijkt voor hetgene we "met z'n allen" niet accepteren kunnen. Misschien is dat wel hetgene, dat ons gebonden houdt aan de stoffelijke vorm des levens; een opsomming van geaccepteerde feiten die uiteindelijk leiden to zoiets "engs" als de dood. Nu ja: wanneer (ethisch correct) "eng" bespreekbaar wordt, ontwikkelen we ons in een gunstige zin en ontdekken we misschien wel, dat we allemaal iets verdrongen hebben omdat we er geen raad mee wisten.

Waar je mogelijkheden liggen weet ik niet, maar ik vind het goed dat je het stilzwijgen verbroken hebt omdat het de mensen confronteert met hetgeen we niet snappen. Wat dat betreft vind je hier veel gelijkgestemden. Zolang je anderen kunt verbazen, is er hoop op zelfinzicht.

Ik zou die header lekker laten staan.

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

Verwijderd

Wat ik alleen wil zeggen, dat ik een tijdje heb gehad dat ik precies wanneer een heel uur heeft geslagen op mijn horloge kijk.
Dat had ik de hele dag zo`n beetje, nu niet meer.
Ik vind het wel lachen.

Ow ja, de enige manier hoe ik een lantaarn paal uit hebt gekregen is er een flink tegenaan te trappen

[ Voor 95% gewijzigd door Christiaan op 02-12-2002 19:19 . Reden: Het is een beetje nutteloos om een gigantische post helemaal te quoten terwijl je zelf maar 3 regels toevoegt. Dat kun je beter niet doen. ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Flem schreef:
Wat ik alleen wil zeggen, dat ik een tijdje heb gehad dat ik precies wanneer een heel uur heeft geslagen op mijn horloge kijk.
En dat is dus een bewezen geval van selectieve waarneming.

Verwijderd

De meest plausibele verklaringen die ik al gehoord/gelezen heb, houden altijd verband met dat elektromagnetische veld dat door onze hersenen wordt opgewekt. Dat veld zou dan op een of andere manier een ander em-veld in de elektrische circuits verstoren, waardoor je bv. een crashende pc of een radio met storing krijgt... Wat er mij hierbij dwarszit is echter dat dat proces normaalgezien in 2 richtingen zou moeten werken.
Onder een van de links die hier opgesomd zijn, vond ik het volgende:
One of the objections to an electromagnetic field theory of consciousness is, if our minds are electromagnetic, then why don't we pass out when we walk under an electrical cable or any other source of external electromagnetic fields? The answer is that our skin, skull and cerebrospinal fluid shield us from external electric fields.
Da's een verklaring die, zoals ik het zie, onherroepelijk tot gevolg heeft dat er geen interactie kan zijn tussen het em-veld in je hersenen en de buitenwereld. Want stel dat er bij sommige mensen een "zwakheid" zou zijn in die afscherming en dat iets sterkere elektromagnetische straling (bij hevige emoties, ...) vanuit onze hersenen dus toch invloed kan uitoefenen op externe velden. Dan zouden sterke externe velden zeker invloed op ons em-veld in de hersenen moeten uitoefenen, wat dus nefast zou zijn. En straatlantaarns zijn nu niet zo high-tech dat ze niet tegen een zwakke straling kunnen denk ik dan... Mss ligt de verklaring toch nog elders...

Ik veronderstel dan dat je nog nooit een plotse onverklaarbare woedeaanval ondervonden hebt toen je in de buurt kwam van een elektrisch apparaat, majic? :+

• Mastermind
Fused schreef op 02 december 2002 @ 18:34:
[...]

En dat is dus een bewezen geval van selectieve waarneming.
Ik wil je uitnodigen de "wichelroedetest" te doen bij mij.
Dat is: 10 borden, met onder 1 van de borden een sleutelbos.
Ik kan 'm vinden met een wichelroede (ook al test je 100x)

• pirke
  • Laatst online: 19:50
Ik wilde eens kijken of ik ook zoiets had, heb er even een multimeter bij gepakt.

Als ik m'n duimen nat maak en de negatieve en positieve kant vastpak zat er gem (5 min lang gekeken) 0.030 volt spanningsverschil tussen mijn linker en rechterduim (piek was 0.075 voor 5 sec). Daarna waren m'n duimen droog en viel het effect weg naar 0.

Daarna wat speeksel in de palm van m'n handen gelegd, daar de elektroden in, vuist maken en kijken naar voltmeter (digitale). Er stond meteen een verschil van 0.040 volt, toen ik me ging concentreren zag ik rustig oplopen naar 0.100 volt!! Daar heb ik hem ongeveer 15 seconde op kunnen houden waarna het wegzakte naar 0.060, daar bleef het de rest van de tijd op staan, met 0.010 marge positief en negatief. Even alles loslaten waar ik aan dacht en de spanning daalde, daarna opnieuw concentreren en het liep weer op naar 0.85 waar het even op bleef staan.....

ik heb maar 1 conclusie: erg vaag!

dit is nuchter btw, wel een (zeer) regelmatige blower (ben aan het minderen).

Toch nog een keer geprobeerd, alleen ik trok de multimeter van tafel (hield hem aan 2 draadjes nog), concentratie weg, begon met 0.012 volt, 2.5 minuut later zat ik op een hoogte van 0.145 volt waarna ik m'n concentratie verloor en hij begon te schokken (schommelen tussen 0.140 en 0.070 ofzo).

echt wetenschappelijk snappen doe ik het niet, maar ik kan dus blijkbaar een voltage creeeren tussen mijn linkerhand en rechterhand.

Ik kan het nog steeds niet echt geloven, vandaar dat ik ook eens het verschil tussen tong en gehemelte ging meten (is vochtig, geleidt beter). Hij begon weer rond de 0.040, paar seconde later liep hij omhoog. Deze keer kwam ik tot 0.215 volt! je voelt dan ook in je tong de spanning waar het de voltmeter raakt.

Hebben meer mensen dit? Je moet je concentreren, maar hoe dat kan ik niet zeggen, weet ik ook niet. Je moet je niet actief concentreren, maar passief, maar hoe je dat kan uitleggen weet ik niet. Misschien is geloven een beter woord, niet denken maar geloven, met je hele lichaam, terwijl je je concentreert op de plekken waar je contact maakt, want vanaf het moment dat ik ging denken "hey, ik ben boven de X volt uit!" dan zakt ie automatisch weer in

En ga niet zeggen dat het (in het geval van mijn vuisten) door de spanning kwam die door de spieren liep, want ik heb in proberen te knijpen of wat losser vast te houden en het gaf geen verschil, daar heeft dit niets mee te maken. Ook werkt mijn multimeter naar behoren. De spanning begint bij een laag voltage waarna het echt gaat oplopen. Ik zal kijken of ik er misschien een keer foto's of een filmpje van kan maken.

Ik denk eerder dat dit iets is wat op magnetiseren lijkt (soort Reiki, maar dan anders), controle hebben over de energiestromen in je lichaam.

Of dat hetzelfde is waarmee de topicstarter begon weet ik niet, maar apart is het wel :) (en geloof me, ik ben ook sceptisch ingesteld, maar wel heel open voor verandering en nieuwe ideeen). Probeer jij eens zo'n multimeter vast te houden (en op gelijkspanning zetten, op wisselspanning kom ik niet boven de 0.025 volt uit, hoewel dat eigenlijk ook al opmerkelijk is!)

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Apart verhaal. Ik kan dit niet bevestigen, noch ontkennen. Ik heb in mijn hele saaie leventje nog nooit iets meegemaakt wat ook maar in de buurt van iets paranormaals komt, hoewel ik er wel zijdelings in geinteresseerd ben.

Ik ben zelf een redelijk sceptisch persoon, maar ik vind Fused veel te ver gaan in zijn objectiviteit en scepsis. Een gezonde portie achterdocht is oke, dat punt valt te maken en de topicstarter geeft zelf aan die achterdocht te begrijpen. Die discussie hoeft imho dus niet gevoerd te worden. De topicstarter geeft aan dat hij er mee naar de KUB stapt om daar door een stel wetenschappers onderzoek te laten doen naar dit fenomeen. Daarmee denk ik dat alle mogelijke stappen worden genomen om dit fenomeen te toetsen. Pas als er uit dit onderzoek geen conclusies kunnen worden getrokken die dit fenomeen bevestigen dan heeft het zin zo'n discussie te gaan voeren.

Blijft staan dat dit natuurlijk nog steeds een schitterend verhaal van een zich suf lachende puber kan zijn, die hier een aardig aantal mensen fopt.

Ik ben het wel eens met de verwondering van Fused over het feit dat dergelijke 'paranormale' fenomenen al duizenden jaren voorkomen. Er is ook al duizenden jaren discussie over en er wordt ook al duizenden jaren onderzoek naar gedaan. Vreemd genoeg is er nog steeds niet iets uitgekomen.

Ik kijk dan ook wel uit naar de uitkomsten van zo'n onderzoek en ik hoop dat die t.z.t. hier ook geplaatst gaan worden.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Verwijderd

Hmmm, snap persoonlijk niet wat er zo bijzonder is aan de waarneming die pirke beschrijft. Het is toch vrij logisch dat als je je hersenen op een bepaald punt in je lichaam laat concentreren, je zenuwstelsel er meer aandacht aan zal gaan geven en er dus meer pulsjes heen en weer gestuurd zullen worden.
Een heel logisch voorbeeld dat iedereen wel zal kennen: vaak doet een klein wondje pas pijn als je jezelf erop gaat letten. Oftewel, dan pas zullen de hersenen er echt aandacht aan gaan geven. Vermoedelijk zal dan ook daar de gemeten spanning daar omhoog gaan omdat de hersenen al jouw zenuwpunten in dat gebied zullen gaan "uitlezen".
Heb dit zelf overigens nog nooit geprobeert maar ik vind het onderhand TE logisch om niet waar te zijn.

Verwijderd

Natrium Lamp
Een lamp waarbij het licht ontstaat door elektrische ontladingen in natrium dampen. Meestal bestaat een dergelijke lamp uit een U- vormige glazen buis, gevuld met een weinig natrium en een weinig neon. Dit laatste gas is noodzakelijk om de buis te laten ontsteken. De buis wordt opgenomen in het schema van onderstaande figuur
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/4/n/n_013_01.gif
De smoorspoel zorgt voor de hoge spanning die nodig is voor het ontsteken. In eerste instantie wordt de ontsteking onderhouden door het neon-gas. De buis straalt hierdoor een rood-bruin licht uit. De buis gaat bovendien opwarmen waardoor na 10 tot 15 minuten het natrium verdampt en het gasvormige natrium de ontsteking overneemt. De lamp gaat dan een intens geel licht uitstralen met een golflengte van 0,589 micrometer.
De lichtopbrengst van natrium lampen is zeer groot, namelijk gemiddeld 96 lm/W. De levensduur is echter beperkt tot gemiddeld 7.500 brand-uur. Natrium lampen worden voornamelijk gebruikt voor het verlichten van wegen en grote industrieterreinen.

Misschien dat de rook die van je joint afkomt :7 , in de afkapping blijft steken. En een sterke reactie met de contacten veroorzaakt? Maar eerlijk gezegd vind ik het heel raar dat je er nog geen mpegje van hebt. Als het zo vaak gebeurt. Kom met harde bewijzen. Dit is allemaal speculatie, maar goed, dat is ook het onderbouw van het verhaal. Of niet? :/ :X

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 07:50
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 12:04:
Natrium Lamp
Een lamp waarbij het licht ontstaat door elektrische ontladingen in natrium dampen. Meestal bestaat een dergelijke lamp uit een U- vormige glazen buis, gevuld met een weinig natrium en een weinig neon. Dit laatste gas is noodzakelijk om de buis te laten ontsteken. De buis wordt opgenomen in het schema van onderstaande figuur
[afbeelding]
De smoorspoel zorgt voor de hoge spanning die nodig is voor het ontsteken. In eerste instantie wordt de ontsteking onderhouden door het neon-gas. De buis straalt hierdoor een rood-bruin licht uit. De buis gaat bovendien opwarmen waardoor na 10 tot 15 minuten het natrium verdampt en het gasvormige natrium de ontsteking overneemt. De lamp gaat dan een intens geel licht uitstralen met een golflengte van 0,589 micrometer.
De lichtopbrengst van natrium lampen is zeer groot, namelijk gemiddeld 96 lm/W. De levensduur is echter beperkt tot gemiddeld 7.500 brand-uur. Natrium lampen worden voornamelijk gebruikt voor het verlichten van wegen en grote industrieterreinen.

Misschien dat de rook die van je joint afkomt :7 , in de afkapping blijft steken. En een sterke reactie met de contacten veroorzaakt? Maar eerlijk gezegd vind ik het heel raar dat je er nog geen mpegje van hebt. Als het zo vaak gebeurt. Kom met harde bewijzen. Dit is allemaal speculatie, maar goed, dat is ook het onderbouw van het verhaal. Of niet? :/ :X
Wat hebben mensen toch met 'lullige' opmerkingen over het feit dat hij wel eens een jointje rookt(e)? Je snapt toch zelf ook wel dat die rook er niet in blijft hangen?! hoe oud ben je nou helemaal? |:(

En zoals hij zelf al aangegeven heeft, als hij met bewijs komt in de vorm van een filmpje dan NOG zal niemand het geloven die het daarvoor niet geloofde, het kan immers gespeeld zijn, gemanipuleerd, toeval, etc.

Ik vind dit een heel boeiend topic en geloof het aan de ene kant wel maar ben nog niet volledig overtuigd, echter ga ik ook niet met loze opmerkingen en vragen smijten waar ik het antwoord al lang op weet... Heb dus aub een klein beetje respect voor je medemens en vooral voor de topicstarter, die heeft nooit gevraagd om dit soort lame reacties

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Ik geloof je wel, en ik hoef er geen verklaring voor te hebben, want een sluitende verklaring is er toch nooit.

DIt heeft iets te maken naar mijn idee met iets wat tussen hemel en aarde is, wat wij niet kunnen beseffen. nog snappen of bewijzen.

Dat is het nadeel van de mens, alles moet bewezen worden.

Neem m'n moeder, die heeft af en toe een opwelling van vanavond komt die en die op visite, terwijl ze misschien al een jaar niet meer zijn geweest.

Zo gebeurde er vroeger bijv. ook een keer iets vreemds.

Ik kwam uit bed, en ging naar m'n moeder (ze lag te slapen) toe en zei ze "ik heb gedroom dat de hamster dood is" en het hamstertje lag dood in de kooi (na hem 2 jaar te hebben gehad")

Hier is toch geen verklaring voor, en ik denk persoonlijk dat we het maar moeten accepteren zonder altijd weer die bewijzen te zoeken.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 12:04:
Natrium Lamp
Kun je dat soort kleinerende opmerkingen voortaan achterwege laten? Beschouw dit als een niet-officiele waarschuwing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 14:07:
Ik geloof je wel, en ik hoef er geen verklaring voor te hebben, want een sluitende verklaring is er toch nooit.

DIt heeft iets te maken naar mijn idee met iets wat tussen hemel en aarde is, wat wij niet kunnen beseffen. nog snappen of bewijzen.

Dat is het nadeel van de mens, alles moet bewezen worden.

Neem m'n moeder, die heeft af en toe een opwelling van vanavond komt die en die op visite, terwijl ze misschien al een jaar niet meer zijn geweest.

Zo gebeurde er vroeger bijv. ook een keer iets vreemds.

Ik kwam uit bed, en ging naar m'n moeder (ze lag te slapen) toe en zei ze "ik heb gedroom dat de hamster dood is" en het hamstertje lag dood in de kooi (na hem 2 jaar te hebben gehad")

Hier is toch geen verklaring voor, en ik denk persoonlijk dat we het maar moeten accepteren zonder altijd weer die bewijzen te zoeken.
Hmm nee, dat soort stellingen vind ik te makkelijk..alles valt te begrijpen zolang mensen naar naar oplossingen blijven zoeken...dat heet vooruitgang geloof ik :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 15:40:
[...]

Hmm nee, dat soort stellingen vind ik te makkelijk..alles valt te begrijpen zolang mensen naar naar oplossingen blijven zoeken...dat heet vooruitgang geloof ik :)
Dat kun je wel doen, maar wat heb je eraan?

Waarom moet alles bewezen worden? Als we nu gewoon aannemen dat we niet almachtig zijn, en niet alles kunnen snappen/weten is het toch goed.

Er is gewoon een macht boven ons . uit.

IMHO.

waarom sterven er jonge kinderen terwijl ze nooit iets misdaan hebben?

Niemand heeft er een verklaring voor.

Verwijderd

Ja, maar dan verklaar je dus iets onverklaarbaars met iets anders onverklaarbaars! Dat werkte een paar honderd jaar geleden misschien bij de bevolking, maar nou gelukkig (voor een groot deel) niet meer!

• pirke
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 11:37:
Hmmm, snap persoonlijk niet wat er zo bijzonder is aan de waarneming die pirke beschrijft. Het is toch vrij logisch dat als je je hersenen op een bepaald punt in je lichaam laat concentreren, je zenuwstelsel er meer aandacht aan zal gaan geven en er dus meer pulsjes heen en weer gestuurd zullen worden.
Een heel logisch voorbeeld dat iedereen wel zal kennen: vaak doet een klein wondje pas pijn als je jezelf erop gaat letten. Oftewel, dan pas zullen de hersenen er echt aandacht aan gaan geven. Vermoedelijk zal dan ook daar de gemeten spanning daar omhoog gaan omdat de hersenen al jouw zenuwpunten in dat gebied zullen gaan "uitlezen".
Heb dit zelf overigens nog nooit geprobeert maar ik vind het onderhand TE logisch om niet waar te zijn.
Het kan best een verklaring zijn, maar dan vind ik 0.2 volt toch best veel om zomaar ff op te wekken. het is echt een verschil tussen de 2 punten, de 1 krijgt negatieve spanning, de ander positief. Als het met zenuwen zou werken, zouden ze dan niet allebei dezelfde spanning moeten krijgen?

En hoeveel "stroom" is er nodig om je spieren te besturen, bijvoorbeeld hard in je vuist knijpen, dit knijpen had namelijk geen invloed (voor zover ik kon zien) op de spanning die opgewekt was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 15:50:
[...]

Er is gewoon een macht boven ons . uit.
En met de zelfde stelligheid zeg ik dat die er niet is. uit.

Op deze manier is het niet mogelijk om een discussie op te starten. De topicstarter weet dat er mensen rondlopen die zijn verhaal niet geloven (ik, onder andere). Ik ben dan ook van mening dat hij toch minsten met ietwat steekhoudendere argumenten aan mag komen.

Het feit dat we "allemaal bekrompen" en "ongelovig" zijn als we dit verhaal niet geloven vind ik daar nou niet een goede basis voor.

Maar goed, ontopic:

Er zijn enkele dingen die misschien interessant zijn om eens te bekijken om aan een beetje bewijsvoering te kunnen komen.

- Wat voor type lantaarnlampen zijn er
- Wat maakt dat deze dingen ontbranden
- Wat dooft ze.

Klein voorbeeld: bepaalde lantaarnpalen gaan ook uit als je er een flinke harde schop tegen geeft... Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het ontladen van mijn EM-veld door mijn grote teen. ;)

Dingen die handig zijn om te weten zijn bijvoorbeeld de sterkte die een EM veld moet hebbem om een lantaarnpaal te doven. Probeer je stelling eens te bewijzen met wat feiten, dat geeft wat meer inhoud aan de theorie.

Persoonlijk vind ik het wel een leuk onderwerp, erg herkenbaar omdat we allemaal wel eens een lantaarnpaaltje boven ons hoofd hebben zien uitfloepen. Toeval? Trilling? EM veld? Ik zou het niet weten. Hoewel mijn voorkeur eerder uit zou gaan naar de eerste 2 mogelijkheden.

Misschien kan iemand die iets van EM velden afweet even in simpele bewoording iets neerzetten over dit verschijnsel. Ig mis ben ik bang de theoretische achtergrond om heir iets heel zinnigs over te kunnen zeggen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Mastermind schreef:
Ik wil je uitnodigen de "wichelroedetest" te doen bij mij.
Dat is: 10 borden, met onder 1 van de borden een sleutelbos.
Ik kan 'm vinden met een wichelroede (ook al test je 100x)
Heb je het ook dubbelblind gedaan?
Dus: iemand verstopt de sleutels random (door een dobbelsteen te gooien, niet door zelf te kiezen!) onder een bord en gaat de kamer uit.
Een ander controleert of je de sleutels eerlijk zoekt (zijn ogen kunnen de sleutels niet voor je verraden, want hij weet niet waar ze zijn).

Er spelen hele veradelijke effecten in dit soort experimenten.

Maar: waarom zou je enkel mij proberen te overtuigen: demonstreer het aan een televisiemaker en je kan het aan heel Nederland demonstreren. Of schrijf de parapsychologische groep in Utrecht aan en vraag of ze geinteresseerd zijn. Ik vind dat als zo'n vermogen bestaat, je toch wel enigszins moreel verplicht bent het met de wereld te delen, zodat we kunnen uitvinden wat er allemaal mogelijk is en die kennis kunnen gebruiken voor het grotere goed van de mensheid. Het alleen aan mij demonstreren is zinloos.

• Mastermind
Ik kijk niet naar die jongen die hem er onder gelegd heeft nee. Ik loop de kamer uit terwijl hij de sleutels ergens onder legt.
Van mij mag ie alle borden bewegen ofzo.
Het is echt compleet het gevoel.

Waarom ik jou wil uitdagen is, omdat ik het gaaf vind extreme sceptici te overtuigen en persoonlijk hun verbaase gezicht te zien.

Ik heb geen totaal geen behoefte aan publiekelijke bekendheid, en dan nog als het uigezonden zou worden zou het voor velen nog steeds geen bewijs zijn (trucage enzo).

Wat mij betreft mag er best een wetenschappelijk laboratorium experiment gedaan worden waar alles uitgesloten kan worden.

Ik kan putten vinden, rioleringen, wat dan ook, als het maar een redelijk groot contrast heeft met het omliggende gebied.

Bang voor hetgeen je niet kan bevatten? Durf je niet? Ik wil er 1000 euro op zetten, alles uitgesloten, dat je met je eigen ogen kunt zien dat ik het kan!
Je mag gewoon achter mij staan dat ik je niet kan zien. Ik vindt het.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 19:17:
[...]

En met de zelfde stelligheid zeg ik dat die er niet is. uit.
en dat is je goed recht, als iedereen maar hetzelfde dacht was het ook maar een saaie boel
Op deze manier is het niet mogelijk om een discussie op te starten. De topicstarter weet dat er mensen rondlopen die zijn verhaal niet geloven (ik, onder andere). Ik ben dan ook van mening dat hij toch minsten met ietwat steekhoudendere argumenten aan mag komen.
hij KAN het niet verder argumenteren, omdat hij het gewoon domweg niet weet.
Het enigste wat hij weet is dat het echt is, dat de lampen dus echt uit gaan.
Het feit dat we "allemaal bekrompen" en "ongelovig" zijn als we dit verhaal niet geloven vind ik daar nou niet een goede basis voor.
Jij gelooft in je zelf en je denkt dat je dit wilt/kunt snappen.
Ik geef het uit handen aan een hogere macht, ik leg me er bij neer, de hogere macht is mijn verklaring. En ik geloof daar in.
Die hogere macht kan ik ook niet bewijzen. Maar als iets bewezen is, kun je er ook niet meer in geloven :? :?
Maar goed, ontopic:

Er zijn enkele dingen die misschien interessant zijn om eens te bekijken om aan een beetje bewijsvoering te kunnen komen.

- Wat voor type lantaarnlampen zijn er
- Wat maakt dat deze dingen ontbranden
- Wat dooft ze.

Klein voorbeeld: bepaalde lantaarnpalen gaan ook uit als je er een flinke harde schop tegen geeft... Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het ontladen van mijn EM-veld door mijn grote teen. ;)

Dingen die handig zijn om te weten zijn bijvoorbeeld de sterkte die een EM veld moet hebbem om een lantaarnpaal te doven. Probeer je stelling eens te bewijzen met wat feiten, dat geeft wat meer inhoud aan de theorie.

Persoonlijk vind ik het wel een leuk onderwerp, erg herkenbaar omdat we allemaal wel eens een lantaarnpaaltje boven ons hoofd hebben zien uitfloepen. Toeval? Trilling? EM veld? Ik zou het niet weten. Hoewel mijn voorkeur eerder uit zou gaan naar de eerste 2 mogelijkheden.

Misschien kan iemand die iets van EM velden afweet even in simpele bewoording iets neerzetten over dit verschijnsel. Ig mis ben ik bang de theoretische achtergrond om heir iets heel zinnigs over te kunnen zeggen.
Omdat het NIET reproduceerbaar op commando is, is het volgens mij niet iets logisch/verklaarbaars. maar "iets" waar ik in ieder geval niet met m'n hoofd bij kan (wil kunnen).

Verwijderd

He collega,

Luxor hier..
Waarom heb je dit nou nooit verteld? Super interessant en ik geloof je. Toch zou ik het graag een keer met je mee willen maken. Niet omdat ik je niet geloof, maar omdat het heel appart is, en apparte dingen meemaken nou eenmaal leuk is.

Zou wel cool zijn als je het op een gegeven moment onder controler zou kunnen krijgen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook mensen die van een afstand lampen in huis uit kunnen doen.

Spreek je maandag wel weer..

Verwijderd

Tip voor topicstarter: probeer eens geen schop tegen zo'n lantaarn te geven...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 14:58:
Tip voor topicstarter: probeer eens geen schop tegen zo'n lantaarn te geven...
Je zit in het verkeerde form, de HK is een ander forum.

Zeg iets, of niet, maar praat geen poep!

Verwijderd

Sorry hoor, maar het verhaal van de topicstarter kan ik maar op 1 manier lezen: hij schopt lantarenpalen uit. Ken het truukje en weet dat zijn relaas het effect er van kan zijn.

Alle andere verklaringen is pas poep praten..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 15:48:
Sorry hoor, maar het verhaal van de topicstarter kan ik maar op 1 manier lezen: hij schopt lantarenpalen uit. Ken het truukje en weet dat zijn relaas het effect er van kan zijn.

Alle andere verklaringen is pas poep praten..
Aan je reply te horen heb je niet heel het verhaal doorgelezen. De topic starter geeft duidelijk aan waarom hij dit nu pas post en dat hij geen reacties wil hebben van mensen die een welles nietes spelletje willen beginnen. Hij vraagt enkel begrip voor zijn verhaal en onderbouwde meningen van mensen zodat hij een antwoord op zijn vraag kan krijgen hoe dit kan.

Heb jij geen begrip voor zijn probleem en zeg je gewoon bot weg dat het niet kan en dat hij loopt te liegen, dan verspil je je tijd in dit topic gezien er normaal is gevraagd dit soort nietes/wellus opmerkingen achterwege te laten en alleen te reageren als je iets nuttigs te melden hebt.

Dit wil nog niet zeggen dat je het niet mag geloven wat er verteld wordt. Maar geef dan wel een normale reactie en waarom je denkt dat het niet kan. Er zijn genoeg vreemde verschijnselen op deze wereld die nog niet verklaard zijn en dit zou er best wel eens eentje van kunnen zijn.

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 10:15
Hm klinkt interessant ik ben zelf namelijk erg geinteresseert in dit soort dingen.

Lijkt em iets voor discovery channel. Btw is er nooit iets over dit veschijnsel op discovery geweest?

Verwijderd

Tjoh, veel leeswerk...

Maar de lampen gaan dus uit vlak boven je hoofd als je niet concentreerd...
Straal je (volgens jou) dan iets uit je kruin vandaan?

Wat gebeurd er als je (al of niet stoned of oververmoeid) voor de televisie gaat hangen en in slaap sukkeld, waarbij je hoofd richting televisie valt.... gaat dat ding dan ook uit?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik ben even met een multimeter bezig geweest, die lag toch voor me, en het was me wel eens eerder opgevallen dat als je de pennen aanraakt, dat je voltages meet. Ik kan echter geen duidelijke verbanden vinden tussen waardes die ik aflees en de mate waarin ik me 'concentreer'. Vreemd: op gelijkstroom als ik de pennen vastpak, is het onduidelijk wat de waardes bepaald. Ze varieren tussen de 0 en ongeveer 100 mvolt, soms positief, soms negatief. Wat wel opvalt: als ik links en rechts verwissel, blijft de gemeten polariteit gelijk. Ik denk dat het meten van de waardes daarom meer te maken heeft met de gevoeligheid van de meetapparatuur voor ruis, dan met het al dan niet bewust produceren van spanning met je lichaam. Want als je lichaam echt gelijkspanning zou produceren (dat is wat we meten) zou die spanning ook een polariteit moeten hebben. En dat klopt niet met de metingen.

Mastermind: ik zou je graag een keer bezig zien met de wichelroede en sleutelbossen. Ik kon al niemand vinden die glaasje wou draaien, misschien kan er een keer een got meeting worden georganiseerd om ons sceptici te overtuigen?

• Mastermind
graag.

• pirke
aatos schreef op 04 December 2002 @ 23:20:
Ik ben even met een multimeter bezig geweest, die lag toch voor me, en het was me wel eens eerder opgevallen dat als je de pennen aanraakt, dat je voltages meet. Ik kan echter geen duidelijke verbanden vinden tussen waardes die ik aflees en de mate waarin ik me 'concentreer'. Vreemd: op gelijkstroom als ik de pennen vastpak, is het onduidelijk wat de waardes bepaald. Ze varieren tussen de 0 en ongeveer 100 mvolt, soms positief, soms negatief. Wat wel opvalt: als ik links en rechts verwissel, blijft de gemeten polariteit gelijk. Ik denk dat het meten van de waardes daarom meer te maken heeft met de gevoeligheid van de meetapparatuur voor ruis, dan met het al dan niet bewust produceren van spanning met je lichaam. Want als je lichaam echt gelijkspanning zou produceren (dat is wat we meten) zou die spanning ook een polariteit moeten hebben. En dat klopt niet met de metingen.

Mastermind: ik zou je graag een keer bezig zien met de wichelroede en sleutelbossen. Ik kon al niemand vinden die glaasje wou draaien, misschien kan er een keer een got meeting worden georganiseerd om ons sceptici te overtuigen?
Heb jij een digitale multimeter?

Ik wel, heb het ook geprobeerd (links/rechts verwisselen) en kwam tot dezelfde conclusie.

Misschien dat de batterij in de multimeter ongemerkt de elektronen in je lichaam aantrekt dan? Dat daardoor de spanning lijkt te ontstaan? Als je hem van gelijkspanning naar ampere zet zie je dat er geen stroom loopt, of te weinig om hem te meten. Dan zou het menselijk lichaam niets anders zijn als een grote condensator.

Een andere verklaring: misschien wek je geen spanning op, maar een andere vorm van energie die daarna vertaald wordt door die multimeter in spanning.

En ik zie 0.250 volt niet als ruis, anders zou het nutteloos zijn om het in 3 decimalen weer te geven.

Verwijderd

Erg interessant topic moet ik zeggen.. heb nog niet alles gelezen, maar dat ga ik zeker doen. :)

Toch wil ik nog wel wat kwijt over energievelden / aura's:

Iets meer dan een 1,5 geleden ben ik er behoorlijk 'aan onder door gegaan' door veel te weinig slaap, te veel stress, erg hoge werkdruk en dit allemaal voor een lange...een TE lange periode...

Nu pas ben ik onderhand weer aardig 'de oude' naar mijn idee, maar ook niet helemaal omdat ik veel nagedacht, gezien en ervaring opgedaan heb.

Ik heb gemerkt dat ik na mijn enorme dal (toen het me bijna 2 uur kostte om de energie te verzamelen om me om te draaien in m'n bed!) een stuk gevoeliger geworden lijk te zijn voor energie.

[disclaimer: als je denkt dat ik gek ben, so be it...maar als je commentaar op het volgende hebt: probeer het wel een interessante discussie te houden :) ]

Ik ben me hele leven lang een behoorlijk fanatiek 'aanhanger' geweest van 'wetenschap = het antwoord' om het maar even heel zwart/wit neer te zetten.
Hier kwam echter een maand of drie geleden verandering in: ik schrok me rot toen ik 's avonds, in mijn enigzins verlichtte kamer, opeens een soort 'witte laag' of 'witte waas' rond m'n handen zag..

Ik had echt zoiets van wat gebeurt hier nou? gaan mijn ogen soms plotseling achteruit? :'(

Ik ben toen wat aan het experimenteren gegaan...en nu begin ik een beetje een idee te krijgen van 'energievelden'.. Zeker nu ik me er bewust van ben (en nu dat ik er ook bijna geen twijfel meer over heb, behalve mijn 'wetenschappelijke geest' nog steeds niet voldaan is) zie ik nu regelmatig 'flitsen van energie' als mensen bewegen ...of docenten als ze iets aan het uitleggen zijn hebben soms een 'nevel' rond hun hoofd zweven :? :?

Ik kan het ook behoorlijk goed voelen na enige concentratie...met name tussen de naar elkaar toewijzende palmen van mijn handen.

En nog vreemder was toen ik het volgende 'ontdekte':

als ik met bijvoorbeeld mijn wijsvinger naar de palm van mijn andere hand wijs
(palm - 1meter - wijsvinger) dan kan ik 'het voelen tintelen' in de handpalm die ik 'aanwijs' (!).. Dat gevoel volgt precies en tegelijkertijd de beweging van mijn vinger... zelfs met > 1 meter ruimte er tussen, of zoals ik laatst getest heb: door een 2,5 CM houten deur :o :o

en IK, "de scepticus", zie en voel gewoon steeds meer.... dus vanaf nu af aan wil ik iedereen meegeven:

sluit niets uit en sta open voor alles... het leven is een veel grotere ontdekkingsreis dan je kunt vermoeden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 20:28 ]

• aatos
pirke schreef op 05 december 2002 @ 16:34:
[...]

Heb jij een digitale multimeter?
ja, een dynatek 9005.
Ik wel, heb het ook geprobeerd (links/rechts verwisselen) en kwam tot dezelfde conclusie.

Misschien dat de batterij in de multimeter ongemerkt de elektronen in je lichaam aantrekt dan? Dat daardoor de spanning lijkt te ontstaan? Als je hem van gelijkspanning naar ampere zet zie je dat er geen stroom loopt, of te weinig om hem te meten. Dan zou het menselijk lichaam niets anders zijn als een grote condensator.

Een andere verklaring: misschien wek je geen spanning op, maar een andere vorm van energie die daarna vertaald wordt door die multimeter in spanning.

En ik zie 0.250 volt niet als ruis, anders zou het nutteloos zijn om het in 3 decimalen weer te geven.
Ik bedoel met ruis wat anders. Je lichaam is een object met veel massa, en vangt allerlei hf storing uit de lucht op. Een multimeter is een gevoelig ding, en reageert wel op meer dan alleen een voltage wat hij meet. als je bijvoorbeeld spanning meet, je houd de pennen tegen elkaar, en dan hou je ze van elkaar af, zie je ook een flinke spanningspuls. terwijl die er toch echt niet is.

in ieder geval: de stelling dat je met je lichaam een gelijkspanning op kan wekken en op deze manier kan meten, lijkt me niet correct. Als je een gelijkspanning opwekt heeft die een polariteit, en die zou dan niet ineens moeten veranderen als je je meetapparatuur anders opstelt.

• aatos
Da's mooi. Verder mensen interesse?

Ik woon in rotterdam, het zou bij mij kunnen (al ben ik bezig met het plannen van een verhuizing, over een paar weken moet het wel kunnen). Als er mensen een locatie hebben die wat centraler ligt is dat misschien handiger.

• aatos
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 20:27:

[disclaimer: als je denkt dat ik gek ben, so be it...maar als je commentaar op het volgende hebt: probeer het wel een interessante discussie te houden :) ]
Ik denk niet dat je gek bent. Als jij dat zegt, geloof ik dat je af en toe een witte waas ziet, of een tinteling voelt. Maar het gaat om de verklaring die daar achter zit. En ik vind het niet de meest voor de hand liggende verklaring om te denken dat dit wordt veroorzaakt door iets paranormaals. Wat een mens denkt waar te nemen wordt ontzettend beinvloed door allerlei processen in je geest. Je hoeft niet ver te zoeken naar waarnemingen die als echt worden ervaren, maar het aantoonbaar niet zijn (dromen, drugs).
sluit niets uit en sta open voor alles... het leven is een veel grotere ontdekkingsreis dan je kunt vermoeden :)
Ik probeer zoveel mogelijk open te staan voor welk verschijnsel dan ook. Maar om iets aan te nemen zie ik wel graag reproduceerbaar bewijs. En ik hoop dat je begrijpt dat ik jouw waarnemingen, omdat ze niet meetbaar en niet reproduceerbaar zijn, niet als bewijs zie voor het bestaan van paranormale zaken.

Verwijderd

Ik wil ook absoluut niet beweren dat ik paranormaal ben of zo..

Volgens mij kan iedereen dit gewoon...dus zeg maar meer in de 'normaal maar niet gebruikt'.

Verder :

- ben ik echt compleet wakker dat ik het s'avonds meer zie is waarschijnlijk omdat er minder storing is van andere (te sterke) lichtbronnen...maar in een collegezaal waar een presentatie gegeven wordt en waar 60% van de verlichting uit is...spectaculair :)

- Ik heb nooit drugs gebruikt, rook niet en heb sinds begin dit jaar slechts een hoeveelheid alcolhol vergelijkbaar met +- 2 flesjes bier gehad...drink dus praktisch ook niet.

Het vreemde blijft echter dat het echt geen nabeeld is...als ik ergens anders naar toe kijk, helemaal niets. en deze waas beweegt net zo snel (misschien zelfs wel sneller) met een beweging mee dan je schaduw. En ik heb 2/3 keer een aureool boven iemand zijn/haar hoofd gezien...bijna bizar gewoon!

Maar goed, ik ben ook nog steeds op ontdekkingsreis...een echt antwoord heb ik ook zeker niet :)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-09 10:40
Ik weet niet of het in deze catagorie valt.. kben zelf wetenschappelijk ingesteld, maar mijn kennis is in vergelijking met anderen hier toch een stuk lager (E&M, geen natuurkunde nzo)

Majic, ik heb zelf ook het probleem met mechanische horloges. Die lopen na een paar dagen weer hopeloos achter. na 4 dagen kon ik hem 3 minuten vooruit zetten om hem weer gelijk te laten lopen. Heb sindskort gewoon een mobiel waarop ik de tijd kan zien, maar ik had dit vanaf mn 16e tot nu (18e). Twas een Casio horloge... (misschien dat het merk er toe doet?)
Ik heb er niets tegen geprobeerd, gewoon gedacht dat mn horloge al die tijd kapot was...
Ik heb dan wel geen last van uitvallende lantaarnpalen boven mn hoofd, en ik geloof je zondermeer. Maar ik heb het wel met horloges, enkel daarbij... denk ik..

[ Voor 8% gewijzigd door Gehaktbal op 06-12-2002 15:26 ]

• Mastermind
aatos schreef op 06 december 2002 @ 01:06:
[...]

Da's mooi. Verder mensen interesse?

Ik woon in rotterdam, het zou bij mij kunnen (al ben ik bezig met het plannen van een verhuizing, over een paar weken moet het wel kunnen). Als er mensen een locatie hebben die wat centraler ligt is dat misschien handiger.
Hoe gaat deze meeting geregeld worden? Komt er een centraal topic of een site waar je je in kunt schrijven?

Het lijkt me erg leuk te kunnen demonstreren dat wichelroedelopen werkt.
Wichelroedelopen wordt zelfs gebruikt in bepaalde bedrijven om leidingen op te sporen, wist je dat?

• aatos
Mastermind schreef op 07 december 2002 @ 15:09:
[...]

Hoe gaat deze meeting geregeld worden? Komt er een centraal topic of een site waar je je in kunt schrijven?

Het lijkt me erg leuk te kunnen demonstreren dat wichelroedelopen werkt.
Wichelroedelopen wordt zelfs gebruikt in bepaalde bedrijven om leidingen op te sporen, wist je dat?
Een centraal topic lijkt me makkelijker. Ik zit te denken aan een man of 5. meer wordt snel te druk (bij mij thuis dan).
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.