[PostGreSQL] Native win32 beta 4 up-and-running

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
Hurray :) Ik heb PostGres draaiende onder windows - zonder cygwin!
Nu weet ik dat dit misschien niet in /14 thuishoort, maar het leek mij dat hier de geinteresseerden zouden zitten en daarom hier op zijn plaats was.

Ik zal hier ff posten wat ik ook al op php.net heb gesubmit:
I just wanted to add to my previous post I've got the system up and running.
Environment: Windows XP, Apache 1.3.23, Php 4.3 RC2, PostGreSQL beta4 native windows build

Installation was fairly easy:
1. read the readme.txt
2. edit the setenv.bat as described in readme
3. run 'initdb'
all execs are in /bin
help is accessed like <command> --help
4. Start the psql deamon - you may want to create a batch file like
'D:\postgres_beta4\bin\postmaster -h localhost -D D:/postgres_beta4/data'
--deamon should be up and running now--

You can login into a shell from a console like
'psql -h localhost -d <username>'

You must load the postgresql extension by editing the php.ini and restarting apache in order to access psql with php.

And one final not: when running
$dbconn = pg_connect ("host=localhost port=5432 dbname=$dbname user=$user");
remember that $user and or $dbname is CASESENSITIVE.

Oh yeah, I created the data dir manually - don't know whether that was necessary
Zie hier de originele announcement. En download hier. Met dank aan ACM voor het attenderen hierop!

Ik heb verder nog niet veel kunnen testen, maar dat laat ik later nog wel horen.

Edit: lees onderstaande artikelen voor meer info over postgres....
http://www.phpbuilder.com/columns/kevin20010314.php3
http://www.phpbuilder.com/columns/smith20010821.php3

[ Voor 8% gewijzigd door vargo op 29-11-2002 17:00 ]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Er zijn enige beperkingen aan deze Windows beta die de *nix versie niet heeft. Ten eerste dat alles wat is ontwikkeld voor PostgreSQL 7.3 er niet in zit omdat deze beta is gebaseerd op de tree voor 7.2.1
Ten tweede zijn niet alle features geimplementeerd. De source is nog niet vrijgegeven dus je kan nog niet recompilen met multibyte support (dus nog geen unicode).

Iets anders dat heel positief en intrigerend is, is dat ik referenties zag naar een replication daemon (volgens mij tijdens de initdb). Is jou ook zoiets opgevallen (zou ook in de beta 3 geweest kunnen zijn namelijk)?

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
Oh dat is mij niet direct opgevallen. Maar het zou goed kunnen, want van wat ik heb gezien maakt PeerDirect replication software/solutions voor o.a. PostGres...
"The PeerDirect Replication Engine is patented technology for two-way, read-write replication of databases and applications, supporting a variety of commercial databases. "
Bron: http://www.peerdirect.com/technology/index.php

Weet iemand trouwens nog iets van een officiele pagina waarop info/ontwikkelingen t.o.v. deze port te vinden zijn?

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Deze port wordt omgezet naar een patch. Die zal vermoedelijk eind dec worden vrijgegeven. Vanaf dan kan je vanuit de cvs een window native versie builden.

Deze versie wordt dus niet verder gedevved. het is alleen een port. De geproduceerde code moet uiteindelijk gewoon in de main distributie komen.

ik ben al beta tester vanaf beta2 en het bevalt erg goed. scheelt weer cygwin installen.

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
Kan iemand vertellen hoe zit het met het gebruik van ipc, heeft de windows-port deze nog nodig?

• jochemd
Niet nodig. De port heeft alleen Windows en een applicatie om zip bestanden uit te pakken nodig.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Inmiddels is het bijna een jaar later, dus de december die hier wordt genoemd is volgens mij al voorbij. ;) Toch kan ik op de Postgreaql-site, op google, of op de GoT search nog niet echt een manier vinden om de nieuwste versie van postgresql te installeren onder windows.

Daarom vroeg ik me af of er een manier is om postgreaql te installeren onder windows, zonder cygwin of iets dergelijks, en met alle functionaliteit. Oftewel, zoals Jochemd zegt, een port die 'alleen Windows en een applicatie om zip bestanden uit te pakken nodig' heeft.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• jochemd
Hertog schreef op 15 oktober 2003 @ 23:55:
Inmiddels is het bijna een jaar later, dus de december die hier wordt genoemd is volgens mij al voorbij. ;)
De code is in januari gereleased.
installeren onder windows, zonder cygwin of iets dergelijks, en met alle functionaliteit. Oftewel, zoals Jochemd zegt, een port die 'alleen Windows en een applicatie om zip bestanden uit te pakken nodig' heeft.
De uiteindelijke code die gereleased is is een source only patch. Je moet even in de archieven van de pgsql-hackers mailinglist zoeken dan kan je de patch wel vnden. Het compileren moet je dan zelf nog doen.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

jochemd schreef op 16 October 2003 @ 10:47:
[...]
De code is in januari gereleased.

[...]
De uiteindelijke code die gereleased is is een source only patch. Je moet even in de archieven van de pgsql-hackers mailinglist zoeken dan kan je de patch wel vnden. Het compileren moet je dan zelf nog doen.
Ik vind het jammer dat het PostgreSQL team niet zelf een niet stabiele, niks gegarandeerde windows versie(.msi) releasen.
Ik ben zelf een enthousiast gebruiker van PostgreSQL.
Maar omdat er geen windows versie is, ik geen zin heb om cygwin te gaan installeren, ik voor mezelf thuis ontwikkel onder windows en ik geen zin heb om een apparte linux database doos aan te zetten iedere keer als ik aan het developen ben, ik nu min of meer verplicht ben weer op MySQL te ontwikkelen.
Gelukkig is het met coldfusion zo weer om te prikken op postgresql, maar er zijn toch altijd dingen die je mist bij Mysql en/of anders zijn bij Postgresql.

[ Voor 4% gewijzigd door Defspace op 16-10-2003 13:20 ]

• jochemd
Defspace schreef op 16 October 2003 @ 13:17:

Ik vind het jammer dat het PostgreSQL team niet zelf een niet stabiele, niks gegarandeerde windows versie(.msi) releasen.
Stabiel en niets gegarandeerd zijn tegenstrijdig.
Voor de rest, zie pgsql-hacker-win32
Pagina: 1