Toon posts:

[linux] server opzetten, met router

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ADSL aansluiting en een webserver draaien op mijn huidige pc, een AMD 1800XP

Ik wil, met behulp van een oude PI233, een computer hebben die constant mijn webserver en tevens ftpserver en gnutella-clients draait.

Daarnaast wil ik op mijn 1800XP ook gewoon kunnen internetten.

Ik wil dan een construktie maken dat de PI233 op internet is aangesloten en dat mijn 1800XP op de PI233 is aangesloten, allemaal via netwerkkabels.

Ik heb op de PI233 nu Debian GNU/Linux geinstalleerd, maar ben er nog niet in geslaagd om juiste instellingen te doen, zodat ik op mijn andere pc kan internetten.

Ik weet dat het mogelijk is om deze construktie te laten werken, ik weet alleen niet precies hoe. Ik weet dat er router-disks zijn als FreeSCO, maar dit heeft op mijn systeem geen toepassing, aangezien je daarbij geen aparte web-, ftp-server hebt, en geen eigen programma's kan draaien.

Tevens zou het fijn zijn als ik vanaf mijn 1800XP via telnet, mijn PI233 kan besturen, zodat ik die gewoon in de kast kan stoppen en er (voorlopig) niet meer naar om hoef te kijken.

Wie heeft advies, ideeen of misschien zelfs de oplossing??

[ja, ik heb de search gebruikt, maar niks gevonden dat op mijn probleem lijkt!]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03

Arno

PF5A

code:
1
2
3
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr
iptables -A POSTROUTING -j MASQUERADE -t nat -s 192.168.0.0/24
IP range is afhankelijk van je lokale ip segment

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Dus door slechts dit alles in te typen, kan ik _en_ op mijn normale computer, _en_ op de server gewoon gebruik maken van internet?

Of moet ik per poort nog zeggen dat hij open of dicht moet?

Thnx anyway!!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-

Als je met een specifiek probleem zit mag je dat hier zeker vragen, maar hoe je dit 'in het algemeen' aanpakt is op talloze plaatsen beschreven. Probeer dus eerst zelf eens uit te zoeken hoe het moet!

Wat je vraagt kan namelijk prima met (bijna) elke Linux distro.

Linkjes:

IPTables HOWTO
Welke distro moet ik nemen
NOS FAQ

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 29-11-2002 13:48 ]

Dit topic is gesloten.