Gisteren heb ik een Maxtor 120 Gb gekocht. Nu werkt de HD perfect maar word ie erg heet!
Is dit normaal bij Maxtor? (hieroor had ik een 30Gb seagate)
Hoeveel rpm is dat ding:? misschien helpt dat in het zoeken naar een oplossing.
Verder zijn er HD-coolers beschikbaar maar het lijkt me eerst verstandig om te kijken hoe de HD is geplaatst (tussen andere HD/warmte afgevende componenten) en ook goede de airflow in je kast regelen wil wel eens helpen.
Verder zijn er HD-coolers beschikbaar maar het lijkt me eerst verstandig om te kijken hoe de HD is geplaatst (tussen andere HD/warmte afgevende componenten) en ook goede de airflow in je kast regelen wil wel eens helpen.
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Hoe heet wordt ie? en hoe heb je dat gemeten?
Ik heb namelijk een 40 Gb maxtor variant..die werd stressed 55 a 68 graden (volgens Speedfan) en ik heb er zo'n koeler voor gekocht die de warmte er "uittrekt" en nu blijft de schijf stressed rond de 35 a 40 graden.
Ik heb namelijk een 40 Gb maxtor variant..die werd stressed 55 a 68 graden (volgens Speedfan) en ik heb er zo'n koeler voor gekocht die de warmte er "uittrekt" en nu blijft de schijf stressed rond de 35 a 40 graden.
hoe heet is heet 
Een grote schijf op 7200rpm wordt idd warmer dan een kleiner 30gb op 5400 rpm
anders ff bij maxtor kijken hoe warm die mag worden
Een grote schijf op 7200rpm wordt idd warmer dan een kleiner 30gb op 5400 rpm
anders ff bij maxtor kijken hoe warm die mag worden
Als je er een ei op kan bakken wordt hij te heet. Als het een 7200 toeren exemplaar is zou ik er in ieder geval koeling onder of voor zetten voor geforceerde koeling, ongeacht hoe warm hij wordt. Iedere koeling verlengd de levensduur van de schiijf.
Wanbeleid is ook beleid.
Sorry hoor, maar als dat nodig zou zijn zou Maxtor er zelf wel een cooling bijleveren. Er is ondertussen een lucratieve business ontstaan in harddisk coolers, maar als je het mij vraagt is het tamelijk nutteloos.agent327 schreef op 29 november 2002 @ 08:57:
Als je er een ei op kan bakken wordt hij te heet. Als het een 7200 toeren exemplaar is zou ik er in ieder geval koeling onder of voor zetten voor geforceerde koeling, ongeacht hoe warm hij wordt. Iedere koeling verlengd de levensduur van de schiijf.
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs
voor één harde schijf wel ja, voor meerdere (boven elkaar) is het een must.bloasfist schreef op 29 november 2002 @ 09:06:
[...]
Sorry hoor, maar als dat nodig zou zijn zou Maxtor er zelf wel een cooling bijleveren. Er is ondertussen een lucratieve business ontstaan in harddisk coolers, maar als je het mij vraagt is het tamelijk nutteloos.
Nou, ik heb 2 * 30gb maxtor diamondmax 60+jes (7200rpm) boven elkaar hangen (ik denk ongeveer 2 jaar nu), en heb nergens last vantwiekert schreef op 29 November 2002 @ 09:13:
[...]
voor één harde schijf wel ja, voor meerdere (boven elkaar) is het een must.
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs
Verwijderd
Mijn maxtor 40gb 7200 toertjes werd ook erg warm en toen ik er een ibm boven ging hadden werd ie helemaal warm.
k heb er nu een hdd cooler ingehangen en is ie lekekr koel
gewoon airflow in je kast regelen dan kan er ook niks mee gebeuren
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Verwijderd
Een beetje koeling is natuurlijk nooit weg, maar het ligt eraan of je het nodig hebt. Bij meerdere op elkaar dan is het een must. Heb je meerdere HD's maar niet op elkaar geplaatst dan kan een goede airflow wonderen doen
.
Een HD koeler zonder goede airflow is alleen maar verplaatsen van de warmte, terwijl de warmte uit de kast moet
Een HD koeler zonder goede airflow is alleen maar verplaatsen van de warmte, terwijl de warmte uit de kast moet
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 13:40 ]
Verwijderd
het afgelopen jaar hebben 2 harde schijven het door oververhitting begeven dus de temperatuur in de gaten houden lijkt me erg verstandig, sinds ik een betere airflow en 2 fans achter m'n hd's heb geplaatst gaat t nu goed.
Hoe wist je dat het door oververhitting kwam?Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 19:20:
het afgelopen jaar hebben 2 harde schijven het door oververhitting begeven dus de temperatuur in de gaten houden lijkt me erg verstandig, sinds ik een betere airflow en 2 fans achter m'n hd's heb geplaatst gaat t nu goed.
Overhitte schijven kunnen idd reden zijn dat ze er mee ophouden.
Heb 2 Maxtors 7200 gehad die werden redelijk warm, maar zonder extra koeling nooit problemen mee gehad. Heb nu oa een Maxtor Diamondmax plus 9 erin hangen en die wordt gigantisch warm. 80 mm papst ervoor gehangen probleem opgelost, misschien gaat ie nu langer mee
Heb 2 Maxtors 7200 gehad die werden redelijk warm, maar zonder extra koeling nooit problemen mee gehad. Heb nu oa een Maxtor Diamondmax plus 9 erin hangen en die wordt gigantisch warm. 80 mm papst ervoor gehangen probleem opgelost, misschien gaat ie nu langer mee
Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs
ik heb ook 2 maxtor +9's waarvan 1 met extra koeling. Ik heb er geen last van dat degene zonder koeling echt warm wordtsnakeeye_nl schreef op 29 November 2002 @ 22:27:
Overhitte schijven kunnen idd reden zijn dat ze er mee ophouden.
heb je misschien er ook nog een andere schijf direct onder hangen??, want dit zorgt wel voor heel veel warmte, had ik ook een tijdje geleden met een maxtor d740X (60 GB)
Verwijderd
Het is vrij normaal dat een Maxtor veel warmer word als een Seagate, ik heb een 30Gb Seagate 7200rpm, deze word nooit warmer dan 33 graden, en op ze koelst word ie 26 graden.
Maxtors worden nou eenmaal een stukie warmer, daar zijn temperaturen tussen 40-60 graden vrij normaal.
Maxtors worden nou eenmaal een stukie warmer, daar zijn temperaturen tussen 40-60 graden vrij normaal.
tjah, het kan best kloppe dat ze heet worden..
ik heb zelf 3x80 hangen... 1ntje gewoon los.. en dan moet ik uhm nie te lang vast houden.. want ze zijn god damn heet poeh.. ik zit er ook aan te denken om een hd cooler te kopen (die je ff onder je hd plaatst)
ik heb zelf 3x80 hangen... 1ntje gewoon los.. en dan moet ik uhm nie te lang vast houden.. want ze zijn god damn heet poeh.. ik zit er ook aan te denken om een hd cooler te kopen (die je ff onder je hd plaatst)
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Verwijderd
Diambond Max PLus 9 zijn toch Liquid Bearing schijven?? Die worden helemaal niet zo warm, dat is een van de ideeen van het hele Liquid Bearing..
Fout, Liqiuid Bearing zorgt ervoor dat ze minder geluid produceren.Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 19:08:
Diambond Max PLus 9 zijn toch Liquid Bearing schijven?? Die worden helemaal niet zo warm, dat is een van de ideeen van het hele Liquid Bearing..
Liquid Bearing is als oplossing voor meerdere dingen:
1) geluidsniveau
2) de gewone lagers zijn nooit perfect rond
3) de gewone lagers kunnen afslijten
Heeft voor de rest geen fuck met temperatuur te maken.
1) geluidsniveau
2) de gewone lagers zijn nooit perfect rond
3) de gewone lagers kunnen afslijten
Heeft voor de rest geen fuck met temperatuur te maken.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Met HDDTemperature, maar dan moet je HD dat wel ondersteunen.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 21:04:
En hou kan ik de temratuur meten van mijn HD?
En ik heb mijn Maxtor 80 GB D740X 7200 rpm gekoeld d.m.v. een 80mm casefan eronder in de bay te leggen, werkt prima! Temperatuur ging van 62 graden stressed naar 38 graden stressed.
Ik heb 1 schijf gehad die doodging (waarschijnlijk hitte geweest).bloasfist schreef op 29 November 2002 @ 09:06:
[...]
Sorry hoor, maar als dat nodig zou zijn zou Maxtor er zelf wel een cooling bijleveren. Er is ondertussen een lucratieve business ontstaan in harddisk coolers, maar als je het mij vraagt is het tamelijk nutteloos.
Daarna nog een schijf (mijn huidige quantum), die begon heel erg raar te doen (sloeg vaak uit), tot ik er een hdd koeler onder zette. Hij wordt nu handwarm (met de hand gemeten aan de bovenkant, terwijl koeler eronder hangt).
Een hdd koeler kost zowat niks (ook makkie zelf te maken) en het werkt gewoon goed. Levensduur wordt verlengt (meer koeling = gewoon beter)
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik heb laats ook die Maxtor 120 GB gekocht, en de temp was al vrij laag hier (Max 26 graden)
Had nog in de kast los een fan (80mm) slingeren, heb ik onder me hdd rack getietript, fan op 5 of 12 volt, afhankelijk hoe hard ik iets doe op schijf, en die koeling is zwaar ideaal,
16 graden nu! en zet zojuist me fan helemaal uit, en temp stijgt weer wat (19 op moment pas, 25 alweer, fan weer @ low stand aan)
Was me CPU maar zou koel
Had nog in de kast los een fan (80mm) slingeren, heb ik onder me hdd rack getietript, fan op 5 of 12 volt, afhankelijk hoe hard ik iets doe op schijf, en die koeling is zwaar ideaal,
16 graden nu! en zet zojuist me fan helemaal uit, en temp stijgt weer wat (19 op moment pas, 25 alweer, fan weer @ low stand aan)
Was me CPU maar zou koel
[ Voor 6% gewijzigd door Nakebod op 01-12-2002 01:08 ]
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Welke koeler voor een DiamondMax Plus 9 is aangeraden 
Mijn case koeler past er niet voor dan pluurt me HD er bijna uit
Mijn case koeler past er niet voor dan pluurt me HD er bijna uit
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
ik heb deze harddisk ook vorige week gekocht. Niks gemerkt dat ie te warm werd ofzo, maar nou gevoelt en hij wordt niet warmer dan mijn westerndigital 10gb 5400 toeren. maar op de maxtor heb ik een hdd cooler.. hij maakt bij mij geen geluid. ondersteund deze maxtor hdd temp?Nakebod schreef op 01 December 2002 @ 01:07:
Ik heb laats ook die Maxtor 120 GB gekocht, en de temp was al vrij laag hier (Max 26 graden)
Was me CPU maar zou koel
hms http://www.hddtemperature.com/hddt_check.exe
geeft: at least one of your harddisks is supported and its current temperature is 22C! hms nou weet ik nog niet welke
En het programma zelf is te downloaden op http://www.hddtemperature.com/hddtpro1.exe
[ Voor 20% gewijzigd door robbertb op 01-12-2002 01:22 ]
Volgens mij ondersteund Maxtor vanaf de 40 gb (Nieuw serie) temperatuur.robbertb schreef op 01 December 2002 @ 01:11:
[...]
ik heb deze harddisk ook vorige week gekocht. Niks gemerkt dat ie te warm werd ofzo, maar nou gevoelt en hij wordt niet warmer dan mijn westerndigital 10gb 5400 toeren. maar op de maxtor heb ik een hdd cooler.. hij maakt bij mij geen geluid. ondersteund deze maxtor hdd temp?
hms http://www.hddtemperature.com/hddt_check.exe
geeft: at least one of your harddisks is supported and its current temperature is 22C! hms nou weet ik nog niet welke
Ik lees het met MBM uit, http://mbm.livewiredev.com d8 ik zomaar uit me hoofd
Na wat instellingen kan je de temp-sensor kiezen, geeft ie aan bij Tabblad Temperatures, naam is, Maxtor .... dus moet wel te herkennen zijn
Enne, temp update: Fan @ 12v, 16/17 graden, Fan @ 5v, 21 graden, uit, 27 graden..
globale waardes dan
[ Voor 1% gewijzigd door Nakebod op 01-12-2002 01:20 . Reden: Foute site gegokt ]
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Move OH -> OM + titel changeje
Verwijderd
Maxtor 80gb 7200rpm Liquid Bearing: 35 C (zonder fans op dat ding gericht oid).
Edit: hmm, dat kan ook mijn (oudere) Maxtor 40gb 7200 rpm zijn ...
Edit: hmm, dat kan ook mijn (oudere) Maxtor 40gb 7200 rpm zijn ...
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 20:12 ]
Nu heb ik er 4 fans in hangen en is mijn HD 24 graden!
Ik ga nu zeker weten een echt HD koeling kopen!
mathijzz wil je voortaan het edit-knopje
gebruiken in plaats van in korte tijd achter elkaar te posten? Dat kan irritant overkomen. Zie ook de FAQ Forumgedrag
ik heb twee wat oudere zeegeiten (8,4 GB en 20 GB, beide 5400 RPM), die doen het al een paar jaar zeer goed 
Verder hangen er ook nog 2 Maxtor 80 GB's in, deze zijn 7200 RPM en heb ze preventief met een koeler (elk) uitgerust, beide lopen zo rond de 40 graden, en dat is op zich koeler dan de zeegeitjes, die liepen tegen de 50 aan meen ik
Verder hangen er ook nog 2 Maxtor 80 GB's in, deze zijn 7200 RPM en heb ze preventief met een koeler (elk) uitgerust, beide lopen zo rond de 40 graden, en dat is op zich koeler dan de zeegeitjes, die liepen tegen de 50 aan meen ik
Hoi
koeling is altijd beter. en hoeft maar weinig te kosten. ik heb één 80 MM Antec fan voor 3 hdd's hangen en ze blijven kouder dan handwarm. (2x maxtor 7200 rpm en 1x fujitsu 10k rpm scsi)
kortom, ik zou altijd koelen als je het idee hebt dat hij te heet is.
kortom, ik zou altijd koelen als je het idee hebt dat hij te heet is.
Verwijderd
Ik heb twee maxtors, zie sig. Bij mij blijven worden ze helemaal niet heet. Misschien ook wel door mijn lekkere airflow
Naar aanleiding van deze thread ben ik ook nog maar eens aan mijn harde schijven gaan voelen. 1x 7200rpm en 1x 5600rpm Maxtors die van de zomer nog kokend heet werden. Toen maar onder de 7200rpm een hd koeler geplaatst.
Nu voelen ze allebei aangenaam koel aan. Wat dat aangaat lang leve de winter.
Nu voelen ze allebei aangenaam koel aan. Wat dat aangaat lang leve de winter.
Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?
Verwijderd
Ja, denk wel dat die heet kan worden! Want, is snel en groot! Hangt hij tussen dingen in die ook veel warmte veroorzaken !?? Mijn 40 gig maxtor is slecht 35 graden Stressed (twee 80x80 fans ervoor)
Verwijderd
in de tijd dat de 40 gig nog 1000 piek kosten had maxtor er goede dure chipsets in gezet , en na twee keer doorgebrand nog steeds geen problemen mijn 40 gig van 3-4 jaar oud houdt het zelfs beter uit dan een 40 gig maxtor van vorige jaar.....maxtor wordt inderdaad warm maar de schijf zet zich zelf dan gewoon uit
Verwijderd
Goed idee, ik had hetzelfde met mijn maxtor, hij is nu maximaal 43.Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 19:54:
woooo mijn HD is nu maar liefst 50 graden! Morgen ga ik gelijk een HD koeling kopen!
Pagina: 1