Bootmagic zou ik niet gebruiken. Dan moet je elke keer als je je pc aanzet kiezen welk van de 2 OS'en je wilt opstarten.
In PartitionMagic zit een eenvoudige functie genaamd PQBoot[] waarmee je kunt kiezen welke van de twee bootpartities je op actief wilt zetten. De ene partitie wordt dan verborgen (op hide gezet). Dit werkt onder XP en 98 met slechts 2 bestandjes (pqboot.exe en een .vxd bestandje) uit de programmamap PartitionMagic. Ik heb die twee bestandjes los in de root van één van mijn partities staan, en ook in m'n startmenu. 't Is een kwestie van een klik en nr 1 of 2 intypen voor de keuze tussen je XP of 98 partitie.
Het is trouwens kinderspel om twee bootpartities te maken met PartitionMagic: Create Partition >> kies voor een partitie waar een OS op komt >> als je de grootte hebt ingesteld en de partitie hebt aangemaakt, zet je de nieuwe partitie op actief (met contextmenu op de partitie in het hoofdvenster), en reboot je met een bootdisk of de W98 cd (zelf boot ik met bootdisk, en installeer ik W98 vanaf de harddisk).
Pas als de installatie van W98 klaar is, kun je PQBoot trouwens weer gebruiken, tenzij je de dos-versie van PartitionMagic gebruikt (zit zowat bij elke versie geloof ik; iig wel bij 7.0 en 8.0). PQBoot werkt namelijk niet onder dos ('t is 32 bits). Als je de dos-versie van PM niet (bij de hand) hebt, moet je wel zorgen dat W98 wel goed op de nieuwe partitie geïnstalleerd kan worden, anders wordt het lastig om je XP partitie weer op actief te zetten.
Edit: het is helemaal niet makkelijker of moeilijker om W98 naast XP te installeren als XP op een NTFS-partitie staat. Ik heb XP gewoon op een FAT32-partitie, en dat geeft absoluut geen problemen. Ik heb sowieso nog nooit overtuigende argumenten gehoord die bewijzen dat NTFS beter of sneller is dan FAT32. In discussies hierover spreken mensen elkaar altijd tegen; ook heb ik in een harddisktest onlangs gezien dat sommige schijven iets sneller in NTFS zijn, en anderen juist sneller in FAT32.
Wel schijnt het dat je XP eerst geïnstalleerd moet hebben, en daarna pas oudere OS'en zoals W98. Andersom zou niet kunnen omdat XP de MBR dan zou vern**ken... maar ik heb dit niet geprobeerd en weet dus ook niet of het echt zo is.
[
Voor 21% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 28-11-2002 12:48
]