Toon posts:

dual boot win98 en winxp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude scanner (Trust combiscan 19200) die helaas alleen onder windows 9x werkt. Nu heb ik op mijn PC al enige tijd windows XP staan. Het heeft mij veel moeite gekost om alles zo in te stellen zoals ik wilde en eindelijk werkt alles perfect, behalve mijn scanner. Ik heb geprobeerd windows 98 te installeren naast windows XP (speciaal voor mijn scanner), maar dat lukt me maar niet. Tijdens de installatie van win 98 wordt gezegd dat ik het operating system in dos-mode moet opstarten. Ik heb geen dos-mode gevonden onder XP, enkel de command-prompt mode. Onder de command-prompt mode van XP werkt de installatie van win98 ook niet.

Nu is mijn vraag. Hoe kan ik windows 98 installeren op mijn winXP machine (zodanig dat het dual boot wordt)?

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Daar zijn bekende proggies voor, zoek maar eens bij Google naar 'dualboot win98 winxp'.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

gebruik even de search, hier zijn al heel veel vragen over geweest.

Bedenk je in ieder geval dat je win98 alleen op de eerste primaire dos partitie kunt installeren, dus als je daar nu winXP hebt staan heb je pech, en kun je weer overnieuw beginnen..

suc6 iig :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 21:31

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 10:14:
Ik heb een oude scanner (Trust combiscan 19200) die helaas alleen onder windows 9x werkt. Nu heb ik op mijn PC al enige tijd windows XP staan. Het heeft mij veel moeite gekost om alles zo in te stellen zoals ik wilde en eindelijk werkt alles perfect, behalve mijn scanner. Ik heb geprobeerd windows 98 te installeren naast windows XP (speciaal voor mijn scanner), maar dat lukt me maar niet. Tijdens de installatie van win 98 wordt gezegd dat ik het operating system in dos-mode moet opstarten. Ik heb geen dos-mode gevonden onder XP, enkel de command-prompt mode. Onder de command-prompt mode van XP werkt de installatie van win98 ook niet.

Nu is mijn vraag. Hoe kan ik windows 98 installeren op mijn winXP machine (zodanig dat het dual boot wordt)?
ik heb het eens een keer voor iemand uitgetypt en die doc. heb ik nog als je die wil mail me ff dan >:)

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Verwijderd

kamstra schreef op 28 November 2002 @ 10:23:
gebruik even de search, hier zijn al heel veel vragen over geweest.

Bedenk je in ieder geval dat je win98 alleen op de eerste primaire dos partitie kunt installeren, dus als je daar nu winXP hebt staan heb je pech, en kun je weer overnieuw beginnen..

suc6 iig :)
Het is ook mogelijk om Win98 te installeren nadat je al XP hebt geinstalleerd... Zie ook:

WinXP + Win98 Multiboot

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 19:41

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 10:33:
Het is ook mogelijk om Win98 te installeren nadat je al XP hebt geinstalleerd... Zie ook:

WinXP + Win98 Multiboot
En uiteraard de WOS FAQ, dat stukje staat er nog in van mijn tijd *D

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je kan ook gewoon een nieuwe scanner kopen...

de betaler vervuilt

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

GA!S schreef op 28 november 2002 @ 10:34:
Je kan ook gewoon een nieuwe scanner kopen...
Weg van de minste weerstand |:( Al naar nieuwe drivers gezocht?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik zou al die moeite niet doen voor een Trust scanner.

de betaler vervuilt

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 19:41

Arno

PF5A

GA!S schreef op 28 November 2002 @ 10:39:
Ik zou al die moeite niet doen voor een Trust scanner.
Maar de topicstarter duidelijk wel, als je niet kunt/wilt helpen kun je beter uit de topic blijven ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik ga eens aan de slag met PM en BM (naar nieuwe drivers had ik al gezocht, maar trust geeft aan geen XP-drivers voor deze scanners te kunnen maken).
Nieuwe scanner is natuurlijk een optie, maar kost onnodig geld als er andere opties zijn.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Traag schreef op 28 November 2002 @ 10:40:
[...]

Maar de topicstarter duidelijk wel, als je niet kunt/wilt helpen kun je beter uit de topic blijven ;)
IMHO is "een nieuwe scanner kopen" de meest ondergewaardeerde optie die tot op heden is genoemd. Het geeft het genot van een nieuw apparaat, een werkende XP installatie en het voorkomt het insteken van de nodige tijd om een work-around te bedenken die nimmer een volwaardige oplossing kan zijn. Bedenk dat de tijd die je in deze work-around zal steken ook gebruikt kan worden om uwzelver te verblijden met prachtige illustraties vanuit uwer nieuwschten aanwinst, De Nieuwe Scanner.
O wat een pracht oplossing zou dit toch zijn, de mensheid zou gered zijn en de topicstarter in de wolken.

vergeef mij deze bemoeienis en ik wens u veel plezier met de te maken keuze.

:+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Traag schreef op 28 november 2002 @ 10:33:En uiteraard de WOS FAQ, dat stukje staat er nog in van mijn tijd *D
Geen ouwe koeien oud de sloot halen hé! :+

Laat dat stof er op zitten, er zijn recentere artikelen te vinden :P

p.s. GA!S, niet iedereen heeft geld voor een nieuwe scanner of ze willen het er niet voor uitgeven. Tweakers hebben de eigenschap om met hun bestaande materiaal oplossingen te vinden...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 11:35 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Bootdiskettes staan eventueel in de WOS FAQ, daar kan je mee booten om Win98 te installeren als je geen bootable CDspeler hebt.

Het makkelijkst gaat het dan als je WinXP partitie NTFS is (dat kan je eventueel omzetten met convert C: /fs:ntfs ) en Win98 dan op de eerste beschikbare FAT32 partitie mag komen - zolang die niet te ver op de HDD staat.

En een nieuwe scanner kopen is het makkelijkst en heeft als voordeel dat er een neuwe scanner is. Is wel duurder en natuurlijk niet 'des tweakers' om je zo te laten verslaan door een driverprobleempje.
Maar laten we de beslissing al dan niet een nieuwe scanner te nemen maar over aan de topicstarter, daar hoeven we hier niet over te discussieren denk ik :P

edit:
Damn you XceeD. Ik moet vaker F5en :+

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 28-11-2002 11:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

F_J_K schreef op 28 November 2002 @ 11:41:Damn you XceeD. Ik moet vaker F5en :+
Anders ga jij even je collega contacten via ICQ ofzo.... :P Hij heeft hulp nodig :)

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48
Ik neem aan dat de aanschaf van een nieuwe scanner een stuk goedkoper is dan een licentie Windows XP en een licentie Windows 98. Ik zou dus ook opteren voor een nieuwe scanner. Pricewatch?

Verwijderd

wvkreg schreef op 28 november 2002 @ 12:16:
Ik neem aan dat de aanschaf van een nieuwe scanner een stuk goedkoper is dan een licentie Windows XP en een licentie Windows 98. Ik zou dus ook opteren voor een nieuwe scanner. Pricewatch?
:? Wie praat er hier over een aanschaf van een Microsoft licentie?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Bootmagic zou ik niet gebruiken. Dan moet je elke keer als je je pc aanzet kiezen welk van de 2 OS'en je wilt opstarten.

In PartitionMagic zit een eenvoudige functie genaamd PQBoot[] waarmee je kunt kiezen welke van de twee bootpartities je op actief wilt zetten. De ene partitie wordt dan verborgen (op hide gezet). Dit werkt onder XP en 98 met slechts 2 bestandjes (pqboot.exe en een .vxd bestandje) uit de programmamap PartitionMagic. Ik heb die twee bestandjes los in de root van één van mijn partities staan, en ook in m'n startmenu. 't Is een kwestie van een klik en nr 1 of 2 intypen voor de keuze tussen je XP of 98 partitie.

Het is trouwens kinderspel om twee bootpartities te maken met PartitionMagic: Create Partition >> kies voor een partitie waar een OS op komt >> als je de grootte hebt ingesteld en de partitie hebt aangemaakt, zet je de nieuwe partitie op actief (met contextmenu op de partitie in het hoofdvenster), en reboot je met een bootdisk of de W98 cd (zelf boot ik met bootdisk, en installeer ik W98 vanaf de harddisk).

Pas als de installatie van W98 klaar is, kun je PQBoot trouwens weer gebruiken, tenzij je de dos-versie van PartitionMagic gebruikt (zit zowat bij elke versie geloof ik; iig wel bij 7.0 en 8.0). PQBoot werkt namelijk niet onder dos ('t is 32 bits). Als je de dos-versie van PM niet (bij de hand) hebt, moet je wel zorgen dat W98 wel goed op de nieuwe partitie geïnstalleerd kan worden, anders wordt het lastig om je XP partitie weer op actief te zetten.

Edit: het is helemaal niet makkelijker of moeilijker om W98 naast XP te installeren als XP op een NTFS-partitie staat. Ik heb XP gewoon op een FAT32-partitie, en dat geeft absoluut geen problemen. Ik heb sowieso nog nooit overtuigende argumenten gehoord die bewijzen dat NTFS beter of sneller is dan FAT32. In discussies hierover spreken mensen elkaar altijd tegen; ook heb ik in een harddisktest onlangs gezien dat sommige schijven iets sneller in NTFS zijn, en anderen juist sneller in FAT32.

Wel schijnt het dat je XP eerst geïnstalleerd moet hebben, en daarna pas oudere OS'en zoals W98. Andersom zou niet kunnen omdat XP de MBR dan zou vern**ken... maar ik heb dit niet geprobeerd en weet dus ook niet of het echt zo is.

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-11-2002 12:48 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Voor een dual-boot zou ik nooit voor verborgen partities kiezen. Gewoon alles zichtbaar, de OS-en los en de software delen. Software gewoon onder elk OS in dezelfde folder installeren, scheelt je een hoop schijfruimte en je instellingen zijn bruikbaar in beide OS-en. Als je het een beetje handig (tweakui e.d.) aanpakt kun je ongeveer alle persoonlijke instellingen op beide OS-en gebruiken.

de betaler vervuilt

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik had begrepen dat dat niet kan. Twee zichtbare bootpartities kan volgens mij niet tegelijkertijd... misschien dat het wel kan met BootMagic of een andere bootmanager.

Software delen gaat volgens mij ook niet altijd goed. Als je software installeert, komen de instellingen vaak in de registry te staan. Dan zou je dus om dezelfde instellingen in de registries van beide OS'en te krijgen, de software ook in beide OS'en over elkaar heen moeten installeren. Dit zou ook moeten i.v.m. de shortcuts in het startmenu. OS-afhankelijke instellingen kunnen ook nooit goed werken als een programma tegelijkertijd door twee OS'en wordt gebruikt.

Het kan best zijn dat beide dingen minder problemen opleveren dan ik hier schets, maar ik weet niet van elk programma of het mogelijk is om het door 2 OS'en te laten delen. Dat één van de twee partities verborgen is, maakt niets uit als je gewoon alles wat je in beide OS'en moet kunnen bereiken (documenten, plaatjes, enzovoorts) in een aparte partitie te zetten. Ik heb helemaal niets op de partitie van XP staan wat ik vanuit 98 wil kunnen bereiken. Zelfs de desktop heb ik verplaatst naar een aparte gemeenschappelijke partitie. Ik vind het sowieso slim om een stuk of 5 partities te maken om je OS'en, programma's, gebruikersbestanden en backups apart op te zetten. Het voordeel van een aparte partitie voor je desktop, is dat de rest van je data niet gefragmenteerd raakt, ookal zet je regelmatig veel grote bestanden op je desktop en haal je ze er weer af. Je hebt dan dus een soort rommelpartitie waarin je veel verandert, en de partitie met je programma's blijft dan dus mooi ordelijk en je programma's blijven snel.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Geeft weinig problemen. Ik draai al dual-boot vanaf windows 95 / NT en altijd op dezelfde (wel OS only) partitie.
Ik ken geen programma's die moeite hebben met 2 OS-en. Als je alles in dezelfde folder gooit kom je weinig problemen tegen. Wel moet je de applicatie soms 2x installeren (onder elk OS 1x dus). Heb zo altijd prima gewerkt. Dual boot met:
- win95 / win NT
- win98 / win NT
- win98 / win 2k / winnt
- win98 SE / win2k / Linux
- win98 SE / win2k / winXP / Linux
- win2k / winXP / Linux
en nu alleen nog maar XP en Linux. Wel alle drives gemount in Linux en ook hier wat data en instellingen delen (mail e.d.)

Altijd het OS op de eerste partitie en de applicaties op de volgende (dan nog een hoop partities voor eigen data, meuk en Linux). Pas vanaf win2k / winnt een tweede partitie extra moeten gebruiken, maar ook dat gaf geen enkel probleem met instellingen.

de betaler vervuilt

Pagina: 1