Toon posts:

[WC] Simpel zelfbouw chipsetblokje (190K pics)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn P4 moest ik een nieuw waterblok-clipje en chipsetblokje maken. Het chipsetblokje is ultra-simpel van ontwerp, en kost geen drol. Bouwtijd: iets meer dan een uur.

Het blokje bestaat uit een stukje koperen strip van 4mm dik met een U erin geboord, 2 plaatjes dakbedekkingskoper van 0.8mm dik, en 2 stukjes pijp van 1/4" (6.3mm). De slangen zijn PVC slangetjes: 6mm I.D. / 9mm O.D.

Het blokje voordat ik de onderkant erop soldeerde:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/cc_bottom.jpg

En het blokje gemonteerd (de 4 draadeindjes die ik gebruik om het waterblok op de P4 te bevestigen zijn ook zichtbaar):

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/cc_mounted1.jpg

Nog een plaatje, nu met waterblok en water-distributeur (1x12mm naar 4x 6.3mm) zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/cc_mounted2.jpg

Binnenkort plaatjes van de volledige computer met phase-change ingebouwd. Ik moet nog de laatste loodjes aan de houten kast leggen, maar vandaag draaide heel de boel prima. Ik kan de kast alleen nog niet naar mijn monitor slepen omdat er nog geen handvaten aanzitten :P

Verwijderd

dat heb je toch nog heel netjes geboord, bijna helemaal rechte kanaaltjes. hoe kon het ook anders :)
dat ik zelf nog geen blokjes heb gemaakt |:( zo simpel kan het zijn...
[quote]Ik kan de kast alleen nog niet naar mijn monitor slepen omdat er nog geen handvaten aanzitten [/qoute]
dan sleep je toch de monitor naar de kast toe.
en bovendien je geval wordt zo loodzwaar ook met handvaten moet je met zn vieren nog eraan sjouwen als een beest volgens mij :D

Verwijderd

Moet ik eerst koper hebben :(

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Da's nog es letterlijk tweaken: Zo veel mogelijk met zo min mogelijk maken... en voor een chipset nog es ruim voldoende ook, wtg DaBit !

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 00:10:
dat heb je toch nog heel netjes geboord, bijna helemaal rechte kanaaltjes. hoe kon het ook anders :)
Nou, dat was nog niet zo simpel. want de kanalen zijn met de hand geboord. Onze boorkolom heeft een speling van een millimeter of 5, vandaar.

Ik heb de gaten wel schuin geboord ipv loodrecht op het koper. Dan krijg je er al sneller een redelijk mooie kanaalvorm in.

Ik vrees wel dat mijn 5mm boortje aan vervanging toe is. Slijpen gaat tot op zekere hoogte goed, maar dit boortje is dat punt ruim voorbij :P
dan sleep je toch de monitor naar de kast toe.
en bovendien je geval wordt zo loodzwaar ook met handvaten moet je met zn vieren nog eraan sjouwen als een beest volgens mij :D

Valt me nog alles mee eigenlijk. Ik kan het ding in m'n eentje van de werkbank op de grond zetten en vice versa. Dat is alleen niet handig omdat het ding niet fijn vast te pakken is. Wat zal het ding wegen? Kilootje of 30 denk ik.

2 handvaten eraan, en hij is prima door 2 man te hanteren.

Verwijderd

Maar waar haal jij je koper dan Dabit ?

Ik wil namelijk nog een koelblokje maken voor me voeding !!
Misschien dat jij me wilt helpen !!

Neem ik me eigen kolomboor wel mee :P

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ziet er weer puik uit als altijd ;) maar ehh.. Blijft je chipset blokje goed genoeg zitten met je ijzerdraadje als 'klem'?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Het kan eigenlijk allemaal zo bij Eigen Huis & Tuin ;)

<presentatrice> : "Nou, Nico wat gaan we vandaag maken?"
Nico : "Kijk, ik ben hier de waterkoeling :9~ voor de PC aan het bouwen."
<presentatrice> :"En komen er dan ook nog extra case fans in?"
Nico: "Ja hoor, maar dat doe ik pas in ons programma van volgende week"
<presentatrice> :"Tjeempie 8)7 "

NOFI O-)

Verwijderd

Hier houd ik van: simpel en goedkoop én zelfgemaakt door iemand zonder speciaal gereedschap. Schuin boren is dé freesmethode voor amateurs. ;)
Gebruik alleen veel olie (koeling).
Ik heb trouwens ook wel eens scherpe koper-randjes met een beitel weggestoken: rustigaan... en je beitel gaat niet meteen stuk.

Zou je de truuk van Bladerunner niet kunnen toepassen - koper na het solderen vijlen en schuren en polijsten en lakken - zodat het er ook nog professioneel uitziet - zonder soldeerresten en koperoxide? Is 5 minuten extra werk.

Nu een echte vraag: in hoeverre vormt soldeer een belemmering van het warmtetransport door het blokje?
De hitte van de chipset komt in het 0,8mm koperplaatje.
Het wordt doorgegeven aan het soldeer en belandt dán pas in het 4mm koper. Water stroomt direct over de bodemplaat, maar het contact met de 'body' is indirect met twee overgangen (koper-soldeer-koper).
Hoeveel scheelt dat?

Verwijderd

Topicstarter
RIKZ schreef op 27 november 2002 @ 12:29:
Ziet er weer puik uit als altijd ;) maar ehh.. Blijft je chipset blokje goed genoeg zitten met je ijzerdraadje als 'klem'?

Da's gewoon de originele veerklem waar ook het alu chipsetkoelertje mee vast zat. Echt degelijk is het allemaal niet, maar het werkt wel zolang de slangen niet teveel zijwaartse kracht op het blokje uitoefenen.

[nohtml]
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 12:56:
Het kan eigenlijk allemaal zo bij Eigen Huis & Tuin ;)
Eigen huis & Tuin? Dat programma ken ik niet. Wel Eigen Huis in Puin. Is dat hetzelfde? :P

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 13:55:
Hier houd ik van: simpel en goedkoop én zelfgemaakt door iemand zonder speciaal gereedschap. Schuin boren is dé freesmethode voor amateurs. ;)
Gebruik alleen veel olie (koeling).
Van hittevorming had ik nog niet zoveel last eigenlijk. Ik gebruikte wel olie, maar meer voor de smering van de snijvlakken.
Zou je de truuk van Bladerunner niet kunnen toepassen - koper na het solderen vijlen en schuren en polijsten en lakken - zodat het er ook nog professioneel uitziet - zonder soldeerresten en koperoxide? Is 5 minuten extra werk.
Hmm, jawel, dat zou ik kunnen doen. Misschien doe ik dat ook nog wel eens ooit, hoewel ik het blokje dan liever zwart spuit. Die blanke-koper look ken ik wel. Mat zwart heeft ook wel iets.
Nu een echte vraag: in hoeverre vormt soldeer een belemmering van het warmtetransport door het blokje?
De hitte van de chipset komt in het 0,8mm koperplaatje.
Het wordt doorgegeven aan het soldeer en belandt dán pas in het 4mm koper. Water stroomt direct over de bodemplaat, maar het contact met de 'body' is indirect met twee overgangen (koper-soldeer-koper).
Hoeveel scheelt dat?

Ik wist gewoon dat iemand daar een opmerking over zou maken :)
Mijn visie op dat gebeuren: de warmtegeleiding van het gebruikte soldeer (98/2 SnAg) is ~50W/m/k. Dit is dus al 8x het geleidend vermogen van AS-II (~6W/m/k). Ook is de tinlaag erg dun (ik perste de plaatjes tegen elkaar aan gedurende het solderen). Verder is het oppervlak redelijk groot t.o.v. het contactoppervlak met de chip zelf.

Beter is natuurlijk om de onderkant uit 1 stuk te maken met een dekseltje, maar ik vermoed dat het verschil in temp tussen zo'n 'net' blokje en dit 1-uur-simpel-frotwerk blokje onmeetbaar klein is.

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 12:23:
Maar waar haal jij je koper dan Dabit ?

Ik wil namelijk nog een koelblokje maken voor me voeding !!
Misschien dat jij me wilt helpen !!
Ik heb ooit koper gehaald voor mijn waterblok, en daarvan heb ik nog een paar afvalstukjes over. Waaronder dus die strip (die gebruikte ik voor de wanden van mijn WB). Het 0.8mm koper is afval van een loodgieter die wel eens koper verwerkt in de dakbedekking.

Ik wil je best helpen hoor, als je denkt dat ik handiger ben dan jij. Mail maar.
Neem ik me eigen kolomboor wel mee :P

Da's wel aan te raden ja :P

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Damnit.. ik zit weken te kloten met slecht werkende waterkoeling spullen.. en peperdure waterblokken.. en meneer sleutelt in een paar uur een werkende set in elkaar :( 8)7 :+\

edit: hoe heb je het blok bevestigd? Ik zie dat je gewoon metalen bouten heb gebruikt maar heb ze nog verder bewerkt ?

[ Voor 26% gewijzigd door Wimo. op 27-11-2002 14:35 ]

Verwijderd

Whow, ik had dit mobo nog niet gezien. Dat ziet er zeer strak uit dat zwart!

Je blokje -> prima, het is maar voor je chipset dus hoeft ook niet echt iets bijzonders te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Wimo. schreef op 27 november 2002 @ 14:34:
Damnit.. ik zit weken te kloten met slecht werkende waterkoeling spullen.. en peperdure waterblokken.. en meneer sleutelt in een paar uur een werkende set in elkaar :( 8)7 :+\
Ach, troost je, mijn (CPU) waterblok heeft ook het nodige bloed, zweet en tranen gekost. Zoek maar eens op oude topics, en leer er een heleboel scheldwoorden bij.

Maar over je peperdure waterblokken: dat vind ik dus ook. Die dingen zijn zo afgrijselijk duur in vergelijking met wat je krijgt. Een simpele luchtkoeler is al lastiger te fabriceren dan een waterblok, en toch zijn waterblokken veel duurder. Dat is het nadeel van een niche-markt.

Mij kosten ze in ieder geval teveel. Ik kan prima leven met dit soort simpele constructies voor chipset/GPU/memory blokjes. Mijn CPU blok is wel 'goed'.
Verder boeit een graadje meer of minder ook niet echt voor geheugen op een videokaart of een chipset.
edit: hoe heb je het blok bevestigd? Ik zie dat je gewoon metalen bouten heb gebruikt maar heb ze nog verder bewerkt ?

Plaatje plexiglas onder het mobo (had ook elk ander materiaal kunnen zijn), 4 stukjes RVS draadeind (niet dat RVS wat boeit; ik had alleen per ongeluk RVS draadeind gekocht ipv gewoon verzinkt draadeind), een houten plaatje, en 4 vleugelmoertjes. Simpel, goedkoop, doeltreffend.

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 15:38:
Whow, ik had dit mobo nog niet gezien. Dat ziet er zeer strak uit dat zwart!
Het is toch gewoon een Epox 4G4A+. Niet echt iets superbijzonders ofzo.
Je blokje -> prima, het is maar voor je chipset dus hoeft ook niet echt iets bijzonders te zijn.

Nee, en dat vond ik dus ook. Zelfs zonder water erin word het ding al amper warm. Vandaar dus ook de simpele constructie zonder truukjes zoals het inspuiten van water in het midden, boven de chip etc.

Verwijderd

Ziet er goed uit... :9

Verwijderd

Maar over je peperdure waterblokken: dat vind ik dus ook. Die dingen zijn zo afgrijselijk duur in vergelijking met wat je krijgt. Een simpele luchtkoeler is al lastiger te fabriceren dan een waterblok, en toch zijn waterblokken veel duurder. Dat is het nadeel van een niche-markt.
Yep!

Zo'n blokje koper van 6x6x1~2cm kost misschien 3 euro.
Een koperen of plexiglas dekseltje kost 2 euro.
Slangpilaren kosten samen 2 euro.
4 boutjes en afdichting = 1 euro.
veertjes en boutjes: 1 euro.
Totaal 9 euro.

Dat betekent dus dat de research, de marketing en het frezen je 60~80 euro kosten.
:(

Als een bedrijf als AMD of Intel nu standaard waterblokjes zou meeleveren (gegoten koperblokje met plexiglas deksel) zou zo'n ding 10 euro kosten omdat er miljoenen van gemaakt worden.
(Gegoten koper omdat dat volgens mij in serieproductie véél makkelijker en goedkoper is).

Heeft iemand eigenlijk enig idee hoeveel het frezen van een blokje kost als je naar een metaalbewerker gaat?
Bij 1 blokje, en bij een serie van zeg 100 (dan hoeft het frees-apparaat maar één keer ingesteld te worden).
Ik gok dat ze 150 gulden vragen voor één blokje - exclusief materiaal.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zal eens aan m'n pa vragen wat die er voor zou berekenen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 14:23:

[...]

Ik heb ooit koper gehaald voor mijn waterblok, en daarvan heb ik nog een paar afvalstukjes over. Waaronder dus die strip (die gebruikte ik voor de wanden van mijn WB). Het 0.8mm koper is afval van een loodgieter die wel eens koper verwerkt in de dakbedekking.

Ik wil je best helpen hoor, als je denkt dat ik handiger ben dan jij. Mail maar.

[...]

Da's wel aan te raden ja :P
Ik zal je idd ff mailen.
Ben toch wel benieuwd of we dat ff kunnen fixen een watergekoelde voeding >:)
Em over die kolomboor dat was geen geintje die heb ik echt >:)

Ik ben opzich best handig, maar ik mis gewoon wat technische kennis. ;(

Verwijderd

Nice, ik moet ook nog zo'n blokje maken.. Jammer dat epox is overgestapt op een andere bevestigingsmethode, ik had nog zo'n mooi dangerden chipset blokje liggen..
Pagina: 1