[OpenBSD] Onverklaarbare CRC errors

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zat al een paar maanden met een probleem. De korte voorgeschiedenis: Op mijn server (fileserver/NAT/firewall) draaide voorheen Slackware 8. Omdat de harde schijf vervangen moest worden en ik toch wat bij wil leren heb ik samen met een vriend van me (Linux/BSD expert) besloten om OpenBSD te installeren.

Dit lukte vrij vlot, echter al snel kwam er een vreemd probleem naar voren, de interne transfer snelheid was om te janken. Alle hardware hier zou 100 Mbit moeten ondersteunen, maar downloaden ging maar op 200 kb/sec (en bovendien niet eens constant), uploaden daarentegen wilde weer wel op 5-6 Mb/sec. Niemand op de openbsd mailing list kon het verklaren, tot iemand in onderstaand topic me aanraadde om dan maar de netwerkkaart te vervangen.

[rml][ OpenBSD] Interne netwerkperformance slecht[/rml]

Zo gezegd, zo gedaan. DC0 werd een XL0 en meteen na het vervangen van de kaart waren de snelheden weer in orde. Even. Zoals ook gezegd in het topic hierboven zou een nieuwe installatie van OpenBSD het probleem waarschijnlijk definitief oplossen. Vreemd, omdat het probleem dan dus "een scheef bitje" zou moeten zijn geweest, en daar geloof ik niet zo in. Maar goed, je wil je probleem oplossen dus vanavond heb ik OpenBSD opnieuw geinstalleerd. De partities (op /home na) zijn opnieuw geformatteerd, OpenBSD stond er al snel weer op.

Tussendoor moet ik erbij vertellen dat ik OpenBSD heb geupgrade (omdat ik dacht dat daar wellicht het probleem zou zitten) van een 3.1 snapshot naar de officiele 3.2. Sindsdien is het onmogelijk om via PuTTY op mijn server te werken. Ik krijg al heel snel 'Incorrect MAC received on packet' als er veel output zou moeten komen (bv. find /). Ik moet dan opnieuw verbinden, bijzonder storend als je na een paar minuten dezelfde foutmelding weer krijgt. ZIP files en andere bestanden die op de server staan, hebben na downloaden een andere md5 waarde en zijn dan ook corrupt. MP3 bestanden downloaden wel maar bij het beluisteren hoor je duidelijk dat ze niet fris zijn, foutjes tijdens de transfer dus.

Na installatie van OpenBSD zojuist, die overigens prima verliep, log ik wederom in met PuTTY in en doe find /. Al snel krijg ik wederom de genoemde foutmelding. Ik heb nu echt geen flauw idee waar dit aan kan liggen. Ik heb zojuist om te proberen mijn switch tijdelijk te vervangen door een Sitecom HUB, om te kijken of daar wellicht het probleem ligt, zonder resultaat.

Ik weet nu dus niet waar het probleem ligt, dat stoort me het meest. Een andere netwerkkaart hielp niet, een andere switch/HUB niet. Wat is nu in godsnaam het probleem?!

Nog wat details over mijn server: Het moederbord is een ECS K7S5A met aanvankelijk 1 x Samsung 256 Mb DDR, inmiddels vandaag vervangen door 2 x Dane Elec 256 Mb SDR (voordat ik OpenBSD herinstalleerde). De interne netwerkkaart is een 3Com 905.

Verder weet ik zo even niet wat ik nog kan vertellen. Iemand die enig idee heeft wat er mis is in mijn netwerk en beter nog, hoe ik het kan oplossen?

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Mjah .. die vriend ben ik dus ;)

Erg typisch probleem inderdaad .. Vooral dat een download van de OpenBSD machine (via FTP befobbelt) corrupt binnenkomt. Dit kan bijna niet : ethernet frames hebben een CRC, TCP heeft een CRC .. hoe kan die data corrupt binnenkomen ? De server moet 't dus wel corrupt versturen. Maar de data van schijf lezen gaat goed, het lijkt er op dat het probleme zit in het versturen van data naar de NIC - maar verklaren kan ik het niet.

Het bleek later zelfs dat niet alleen lokaal gegenereerd verkeer dit probleem heeft, maar ook "in transit" traffic, verkeer vanaf het internet via de OpenBSD box naar de windows machine (bijvoorbeeld via http een ISO downloaden, de ISO komt dan corrupt aan op de windows machine (MD5 sum incorrect), als je op de OpenBSD machine zelf diezelfde ISO download krijg je de ISO wel goed binnen (dus met een goede MD5 sum)).

Ik geef het op hoor, die machine is *VAAG*.

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Dat SSH-probleem ligt gewoon aan je SSH client/server combo. Ik heb het een tijdje gehad op een SuSE doosje in combinatie met PuTTY (na een update naar een nieuwere versie van SuSE was dit over). Je kunt eens een nieuwere sshd of PuTTY proberen. Er is ook een optietje: "Imitate SSH2 MAC bug in commercial SSH <= 2.3.x", misschien dat die aanzetten je probleem fixt.

Wat betreft die mislukte downloads: lijkt me een Windows- probleem. Klasgenote van mij heeft ook ooit zoiets gehad, downloads leken goed te gaan, maar na een md5sum berekenen bleken de files gewoon niet te kloppen..

• TripleM
Dat SSH probleem ligt ben ik bang niet aan de client/server combo. Ik heb bv. dit doorgelezen, precies hetzelfde probleem als wat ik heb:

http://www.chiark.greenen...ham/putty/faq.html#A.6.18

De oplossing die daar staat werkt niet, bovendien denk ik niet dat OpenSSH op een verkeerde versie van OpenSSL gebouwd is aangezien die allebei netjes in de OpenBSD 3.2 distributie zitten.

OpenSSH_3.5, SSH protocols 1.5/2.0, OpenSSL 0x00907003

Verder, een Windows probleem, ook dat lijkt me stug. Ten eerste werkte alles voorheen prima met Slackware, aan de 3 Windows machines in ons netwerk is niets veranderd. Nu ga ik binnenkort Windows XP opnieuw installeren hier dus ik kan het controleren, maar het lijkt me heel heel stug dat Windows hier iets mee te maken heeft.

• TripleM
Ik geef dit topic nog maar even een kleine schop.. Ik hoop echt dat er iemand kaas kan maken van dit probleem, ik begin zo onderhand een beetje wanhopig te worden.. Oh en trouwens:
weirdje schreef op 26 November 2002 @ 20:17:
Het bleek later zelfs dat niet alleen lokaal gegenereerd verkeer dit probleem heeft, maar ook "in transit" traffic, verkeer vanaf het internet via de OpenBSD box naar de windows machine (bijvoorbeeld via http een ISO downloaden, de ISO komt dan corrupt aan op de windows machine (MD5 sum incorrect), als je op de OpenBSD machine zelf diezelfde ISO download krijg je de ISO wel goed binnen (dus met een goede MD5 sum)).
Ehh nou da's dus ook veranderd.. Ik heb pas een mp3 van 60 Mb gedownload en die was ineens weer wel prima, geen foutje te horen.. Een ZIP van 300 Mb geeft ook geen problemen mee.. Maar als ik een mp3 van de server afhaal (die altijd prima is geweest) is het *krrt pzzt kriek* enzo.. :{
Ik geef het op hoor, die machine is *VAAG*.
Joh.. :{

[ Voor 74% gewijzigd door TripleM op 02-12-2002 03:23 ]

Verwijderd

Ja, ik had dus het volgende probleem:

Alles wat ik downloade kwam compleet binnen.....maar.....rar files unrarren gaf foutmeldingen over CRC errors.....mp3's klonken slecht...enz..enz..

Alles geprobeerd....alle drivers vervangen voor nieuwe.....98 geinstalleerd..95 geinstalleerd...XP....niets hielp!!!!

Wat bleek......

Het lag aan de combinatie-schijf-chipset!!!!!

Moederbord vervangen die een andere chipset had en de problemen waren weg...

De schijven waren te snel voor de chipset en daardoor kreeg ik CRC errors...

Probeer maar eens een ander moederbord of een oude schijf!!!

Succes!!!

Heeft mij ook heel wat uurtjes gekost :-(

• TripleM
Hmm dat zou best eens kunnen, ik heb wel een nieuwe harde schijf geplaatst. Gelukkig heb ik hier nog een harde schijf liggen, die ga ik es proberen.

Bedankt voor de tip! Ik was al bang dat er niemand meer zou reageren :)
Pagina: 1