[OpenBSD] Interne netwerkperformance slecht

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb nu al een tijdje een server op zolder staan, een Duron 800, ECS K7S5A moederbord en 256 Mb RAM. Eerst heb ik hier Slackware op gedraaid en dat werkte eigenlijk prima. Linux (eigenlijk alle unices) was nieuw voor mij maar met Slackware leer je vlot, bovendien weet een vriend van me heel erg veel van Slackware en kon me dan ook helpen als er iets was. De box deed dienst als firewall, router en fileserver.

Toen de harde schijf waarop het besturingssysteem stond (Maxtor 80 Gb) fouten begon te vertonen wilde ik deze vervangen. Mijn keus is gevallen op een 120 Gb Western Digital met 8 Mb cache. Het leek ons (die vriend van me en mijzelf) een leuk idee om mij wat meer te laten leren, en OpenBSD te installeren. Ik heb een snapshot van 2 September geinstalleerd (OpenBSD 3.1), alles ging prima.

Nu het probleem. De interne netwerksnelheid is heel laag en heel onstabiel. Van het internet via de server download ik op 400 kb/sec, van de server naar mijn pc (via Samba of ftp, maakt niet uit) haal ik met moeite de 120-140 kb/sec terwijl ik met 100 Mbit toch wel 8-9 Mb/sec zou moeten halen. Het vreemde is dat als ik via ftp upload, ik dan een veel betere snelheid haal (ik had 5 Mb/sec gehaald, hoewel ik dat via Samba niet haal volgens mij)

Omdat iemand op #openbsd op IRCnet dezelfde soort problemen had met zijn netwerkkaart (ook type dc0 (DEC/Intel 21140, 21143 and clone 10/100 Ethernet driver)) en deze had verholpen door te upgraden naar het meest recente snapshot (inmiddels 3.2 Beta), heb ik dit geprobeerd. Zonder resultaat.

Het probleem is dat ik niet weet waar het aan zou kunnen liggen. Vooral het feit dat alles onder Slackware prima werkte en het feit dat ik vanaf internet wel met een goede snelheid kan downloaden, sluiten volgens mij een groot aantal oorzaken uit.

Ik heb geprobeerd om pcibios uit te schakelen, ook heb ik geprobeerd via ifconfig om de netwerkkaart op 10 Mbit half duplex te laten draaien, beiden op advies van de openbsd-misc mailinglist, beiden zonder succes. I'm running out of options, iemand hier een idee wat er mis zou kunnen zijn?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Geen dma aanstaan :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met FreeBSD en een netwerkkaart en ik moest toen et ifconfig expliciet aangeven dat mijn kaart 100 mbit is. Toen ik dat deed, was het goed. Heel vaag. Klooi is met ifconfig zou ik zeggen, geef alle opties aan in plaats van de kaart zelf te laten detecteren.

• TripleM
svdmeer schreef op 01 oktober 2002 @ 13:22:
Klooi is met ifconfig zou ik zeggen, geef alle opties aan in plaats van de kaart zelf te laten detecteren.
Wat gaf ie bij jou met autodetect aan? Bij mij namelijk 100 Mbit full-duplex, zoals het hoort. Ik zal eens proberen om 100 Mbit full-duplex te forceren, bedankt voor de tip!

[edit]

Helaas, het helpt niets.. Ik heb echt geen flauw idee waar het aan kan liggen..

Verwijderd

hdparm -d1 /dev/hd*

* = de hd in kwestie :)

• TripleM
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 12:38:
hdparm -d1 /dev/hd*

* = de hd in kwestie :)
Afgezien van het feit dat ik het over OpenBSD heb en niet over Linux:

code:
1
2
3
4
# dd if=/dev/zero of=bigfile bs=64k count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
67108864 bytes transferred in 2.667 secs (25154850 bytes/sec)

Niks mis met de harde schijf lijkt me zo..

Overigens, ik probeerde net nog even te FTP-en maar ik krijg upstream niet meer dan ongeveer 1 Mb per seconde, terwijl de netwerkkaart wel degelijk staat geconfigureerd als 100 Mbit, full-duplex.. Ik begrijp er niks meer van.. :(

Verwijderd

baka me |:(

(had niet goed gelezen, je had de kaart al op 100mbit geforced)

welke kernel draai je, GENERIC of een custom kernel
heb je nog sysctl's ingesteld, of mischien gekke packetfilter rules. Doe anders eens tcpdumpen op de interfaces terwijl je iets probeerd.

• TripleM
Ik draai een standaard kernel, hele simpele packetfilter rules (maar niets voor het interne netwerk) en verder zou ik echt niets geks weten. Dat tcpdumpen op de dc0 als ik aan het kopieren ben is misschien wel een idee maar ik ben bang dat er iets anders mis is..

Toen ik gisteren aan het kopieren was knipperde het 100 Mbit lampje op mijn switch namelijk.. Nou hoeft dat niet zo gek te zijn, maar op mijn pc brandde het lampje continu.. Ik ga denk ik daarom maar een andere netwerkkaart proberen, misschien dat ik in het weekend een Intel kaartje tot mijn beschikking heb..

Stom, want ik heb nu een kaartje met een Digital chipset, zou toch prima moeten zijn.. Maar misschien is ie stuk?

Verwijderd

Heb ik ook vaker gehad, is een obsd-issue... :(

Bij servers met hoge netwerkload (ftp's voor 100Mb netwerken) zakt de performance op een goede dag terug naar bits per seconde...

Meegemaakt met 3com905's, Intel Etherexpress Pro's, en Netgear (tulip).

Ik ging er ook van uit dat de nick kapot was, nick verwisseld, probleem opgelost. Voor even. Om te kijken of het aan de hardware lag heb ik een verse installatie van obsd ernaast gezet: probleem verholpen!

Hang er ff. een ander schijffie in, knal er obsd op, en suis wat 1'en en 0'en over het netwerk. Wedden dat je je performance terug hebt? (of je NIC moet stuk zijn, of course).

Mijn ondervindingen vonden overigens plaats met 3.0, op dit ogenblik draai ik 3.1 -current en nochtans zonder trublez.

• TripleM
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 09:28:
Heb ik ook vaker gehad, is een obsd-issue... :(
Hmm, maar wat is dan precies het issue? Waar gaat er iets niet goed? Een geval van 'scheve bitjes' vind ik ook weer zo.. nietszeggend..

Ik hoor net dat ik een 3Com netwerkkaartje tot mijn beschikking heb dit weekend, eens kijken of dit het probleem oplost.. Laat ik wel weer weten :)

Verwijderd

Hang er ff een ander schijffie in, zet er obsd op (kost je ca. 12 minuten) en pleur een ISO naar de andere kant van je netwerk. Dan weet je of het aan je kaart of installatie ligt.
Pagina: 1