Uiteraard mag je dat vragen.
Het antwoord zou een trilogie zijn, of meer een biografie, dus ik zal het proberen kort te houden (mijn aantal keyboard aanslagen per seconde schijnt een soort verworven kenmerk te zijn geloof ik :-) ). Ik speel in de 3d industrie mee sinds 1985, een tijd dat alles nog erg pril en on-ontwikkeld was. Omdat het zowel op persoonlijk en zakelijk vlak een richting was waar ik verder in ging kom je zo nu en dan mensen tegen die ook in dat wereldje actief begonnen te worden en ontstaan er relaties, zakelijk en persoonlijk. Op een gegeven moment kwam ik in contact met de YG, het originele development team van 3ds en later MAX, in de tijd dat 3ds als product voor DOS nog niet bestond. Vervolgens onstaan er groepjes en clusters van mensen die met elkaar samen beginnen te werken, samen brainstormen, en zo is eigenlijk de hele 3D industrie eigenlijk gevormd... vrijheid blijheid, leuke dingen doen. Na 10 jaar actief geweest te zijn in zowel productie/post-productie en development heb ik alle productie activiteiten afgestoten en ben verder gegaan puur op ontwikkeling. Binnen zo'n lange tijd is er natuurlijk een heel netwerk ontstaan, waar o.a. Autodesk, later Kinetix, en daarna Discreet, een onderdeel vormde. Het is ook een markt-segment geweest waar ik persoonlijk en zakelijk erg actief in geweest ben op meer vlakken dan ik zou kunnen opnoemen (van het coachen en ondersteunen van de Shag:Fur/Hair developers in de tijd dat er alleen nog maar een idee was tot het kind aan huis zijn bij Discreet San Francisco, om het maar even breed te noemen, er is zelfs een periode geweest waarbij ik actief onderdeel van het geheel was). Dat is overgens best al weer lang geleden.
Maar aan alles komt een eind. Rozen verwelken en scheepjes vergaan en met demotivatie en extreme situaties hadden een aantal mensen van Discreet besloten op te stappen, hetgeen begon met het vertrek van de YG zelf. Rond die tijd was het onduidelijk wat het vertrekkend personeel (en ook andere 3rd party plugin developers die er niet veel zin meer in hadden) zou gaan doen en mede door mijn eigen lange ervaring is er toen besloten bij elkaar te blijven om gewoon weer leuke dingen te gaan doen, uiteraard in een commercieel kader. Zo is mantiCORE Labs ontstaan en wordt er gewerkt aan dingen die inderdaad gewoon weer als leuk ervaren worden.
Dergelijk vertrek heeft al veel onrust veroorzaakt, wat begrijpelijk is, en wat niet in het beste belang van Discreet was, en voor je het weet komen er allemaal verhaaltjes in de wereld die varieren tussen spijkers op laag water zoeken tot het schuld-geven-van-alle-problemen-aan de mensen die vertrokken zijn. Het gevolg is dat er ook zelfs binnen Discreet een twee-deling over bestaat, en ook wel jammerlijk is omdat ik persoonlijk nog op goede voet sta met een groot aantal mensen aldaar. Zo hoor je nog eens wat ook als je dagelijks of wekelijks nog contact hebt, of als ik, regelmatig, weer in San Fran ben we bij elkaar komen om over de goede oude tijd te zeuren.

Ik heb het management al vaker verteld dat het personeel veels te loslippig is over dingen en veel te vaak publieke vermoedens of veronderstellingen bevestigen zonder dat het de bedoeling is. Uiteraard spreek ik zelf alleen maar over dingen die direct uit het publieke domein komen, ondersteund met een klein beetje inzicht en inschattingsvermogen op basis van wat verworven ervaring over de jaren. Iets wat ze al een tijd niet helemaal lekker zit maar helaas weinig aan te doen valt daar het vaak onzorgvuldigheid is van personeel die e-mail forward buiten het bedrijf... althans, behalve het verspreiden van vage verhaaltjes die niet kloppen die dan vervolgens ook bij de mensen terecht komt waarna dergelijke loslippige managers opeens spontaan verdwijnen bij het bedrijf. :-) Ik kan er ook niets aan doen dat ik mensen weet te motiveren en deel kan laten uitmaken aan iets wat ze prettiger ervaren. Uiteraard heeft iedereen weer contact met anderen en wordt er toch heel wat afgeroddeld, hetgeen ik natuurlijk zelf ook regelmatig het e.e.a. over te horen krijg. Het meeste waar ik over spreek is ervaring omdat ik niet snel het vertrouwen van anderen zou beschamen. Zelf zie ik het ook niet als iets wat meer zou zijn dan gewoon gezond verstand, wat ervaring, en een ondersteunende blik over een vrij lange periode.
Overgens is het "weten van dingen" vrij simpel... Autodesk is al een tijd in staat gebleken materiaal voor hun lokale kantoor in de Benelux te sturen aan het adres van een van mijn bedrijven en dat nog ter attentie van mijzelf (
http://www.animagic.net/careless.html). Onzorgvuldigheid lijkt ook inderdaad een beetje een patroon in het geheel.
Oh, ja, ik zal me even voorstellen, Stefan Didak, aangenaam. :-)
-StD