Beste aansluiting bij tegelijkertijd Raid 0 en Raid 1

Pagina: 1
Acties:

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 17:17

The-Force

Mashup MasterKing

Topicstarter
Ik heb een a7V333 met 2 80gig schijven in raid 1 en momenteel heb ik het alsvolgt geconfigureerd:

Raid
Primary Master - Maxtor 80gig 7200rmp ATA 133
Primary Slave - leeg

Secondary Master - Maxtor 80gig 7200rmp ATA 133
Secondary Slave - leeg

IDE
Primary Master - Maxtor 40gig 7200rmp ATA 100
Primary Slave - DVD Brander

Secondary Master - DVD speler
Secondary Slave - leeg

Ik krijg van iemand :) nog een 40gig Maxtor en nu wil ik die twee 40gig schijven in raid 0 laten draaien.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit het beste aansluiten?
De twee 40gig schijven op Primary Slave en Secondary slave of

de 80 gig schijven op Primary Master en Primary Slave en
de 40 gig schijven op Secondary master en Seconsary Slave

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04

Crusader

Arc Nature

Als je het mij vraagt de eerste oplossing die je aangeeft :)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• InterCC
  • Laatst online: 27-03 13:09
Ik denk ook de eerste oplossing

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de OM FAQ staan ook min of meer goede suggesties om zulke configs goed te configgen:
Meest gebruikte apparaten zoveel mogelijk op eigen IDE kanaal zetten, zoals bij on-the-fly branden, alle RAID0/1 configuraties met 2 schijven, veel kopieren tussen 2 apparaten, etc.
Volgens de logica zou je dus de beide 80GB'ers op aparte kanalen zetten en de 40GB'ers óók. Het maakt niet uit of ze als Master of Slave staan, zolang de schijven uit een Array maar op aparte kanalen zitten :)

Overigens is dit niet echt bevorderlijk wanneer je data transporteert tussen de beide RAID arrays. Je zou een poging kunnen wagen met Software RAID (wanneer je 2K/XP draait). Zo kun je een RAID array aanmaken op de gewone IDE kanalen van de southbridge :)

• The-Force

The-Force

Mashup MasterKing

Topicstarter
Denk dat ik hem maar aansluit volgens de eerste optie.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Alle disks op master, DVD en CD spullen op slave ! In jouw geval dus de disk als master plaatsen op de kanaal waar nu de DVD speler als master op zit en daar de DVD op slave plaatsen.

Shit zit ik weer in software RAID te denken.

In case of 1 RAID controller waar alle disken op moeten, dan zou ik de meest gebruikte RAID set als master's plaatsen op beider kanalen en de minder/minst gebruikte RAID set op de slave. En dat is waarschijnlijk in jouw geval de 80 GB's als master's en de 40 GB's als slave's.

[ Voor 70% gewijzigd door Papillon op 24-11-2002 09:10 ]

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• The-Force

The-Force

Mashup MasterKing

Topicstarter
Ik wil de raid 0 config van de 40gig schijven gebruiken voor games, mp3, movies e.d.
De rest staat allemaal op de 80gig schijf..

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

owww...gewoon als slave hangen, np at all.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je er wel eens aan gedacht om alles los te hangen, en dan je data slim te verdelen?

Dus op schijf 1 windows, schijf 2 progam files, schijf 3 games, schijf 4 films mp3's. dan je swap-file verdelen over elke schijf. Verder je TMP, temp en temperory internet files verdelen ovet die schijven, en ook andere dingen die je van je systeem schijf af kan moven zoals favourites, history, en mail files. Natuurlijk alles meerder partities geven.

Zoals je het nu gaat doen heb je eigenlijk maar 2 grote schijven, die ook nog wat van hun acces-time verliezen door de RAID config, en die ook alleen nut hebben bij laden van grote stukken data. Dus bij normaal windows gebruik, mp3's, films etc is raid redelijk nutteloos.
Plus dat bij die raid 0 config je meer kans hebt dat je je data kwijt raakt.

Met 4 losse schijven kun je 4 "seek" acties tegelijkertijd doen, IPV 2 bij jouw setup. Omdat tegenwoordig het meeste wat je met je HD doet niet sequentieel is, dus veel Random toegang, zou ik de grotere virtuele acces-time van 4 schijven benutten dan de grotere doorvoer van 2 raid volumes.

specs

Pagina: 1