6.1 geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:23
Ik keek laatst op alternate, en kwam luidspeakers met 6.1 geluid tegen(creative inspire 6.1 6700). Dus ik meteen kijken waar dat extra kanaal opsloeg(http://uk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=372) en kwam erachter dat dat een center aan de achterkant is. Maar nu mijn vraag: welke geluidskaart stuurt er een achter-center aan?
Ook iets raars is dat dit systeem niet eens in de bios wordt gebruikt, want het laatste wat ik weet is dat ze in de bios 7.1 geluid hebben(kanalen: linksvoor, linkszij, linksachter, rechtsvoor, rechtszij, rechtsachter, centervoor, sub), of is er ondertussen een nieuw systeem?

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:51

Ozzi

??

de audigy 2 en de hercules XP theatre 6.1 ondersteunen 6.1, od de gewone audigi dat ook ondersteund ben ik niet helemaal zeker van

geen

• Scorpion1984
Maar der bestaan toch geen geluidsbestandjes met 6, wordt dat 6de kanaaltje niet gewoon verzonnen dan?

• Scorpion1984
Nog een extra vraagje: wordt er tegen woordig het 7.1(zoals ik beschreef in mijn eerste post) gebruikt in de bios, of is er al iets nieuws?

Verwijderd

in de bios gebruiken ze toch DTS?

• Scorpion1984
Jah, maar met hoeveel kanalen?

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
bios wat heeft dat er nou mee te maken ?

stom stom stom, de bioscooop natuurlijk...

weet nie precies maar ik geloof idd 7.1.
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 18:31:
in de bios gebruiken ze toch DTS?
jah, waarschijnlijk wel jah, maar dat is slechts een manier van decoden enzo. (geloof ik)

[ Voor 108% gewijzigd door GeforceDDQ op 23-11-2002 18:36 ]

301SQN

• Scorpion1984
Dus zonder dat maffe rear-centertje?

[ Voor 3% gewijzigd door Scorpion1984 op 23-11-2002 18:36 ]

• GeforceDDQ
  • Laatst online: 06-04 12:22
Scorpion1984 schreef op 23 November 2002 @ 18:36:
Dus zonder dat maffe rear-centertje?
ja !

en BTW, als je 6.1 hebt en een 5.1 bron plakt ie zelf het 6e kanaal erachter.

[ Voor 22% gewijzigd door GeforceDDQ op 23-11-2002 18:37 ]

301SQN

• Scorpion1984
geforceddq schreef op 23 November 2002 @ 18:34:

[...]

jah, waarschijnlijk wel jah, maar dat is slechts een manier van decoden enzo. (geloof ik)
Jah, ut wil alleen zeggen dat het dolby digital is(dus digitale,meer kanalig(meer dan 2) geluid), maar hoeveel kanalen wordt er verder niet in gezegd

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DTS ES = 6.1
DD Ex = 6.1
Voorbeelden: starwars episode 2 en lord of the rings directors cut.
Hercules fortissimo 3 ondersteunt zelfs 7.1 geluid, maar daar zijn geen films nog voor, dus blijft het beperkt tot 6.1.

• Scorpion1984
Jah maar wat ik zo maf vind is dat 6.1=5.1+rear-center, 7.1=5.1 +2 kanalen aan de zijkant. Waarom wordt 7.1 geluid alleen in de bios gebruikt, en 6.1 geluid alleen in comp-wereld:?

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Ben niet zo'n freak wat betreft audio/video/bioscoop. Maar in de bioscoop hangen toch wel degelijk rear-speakers. (Zelfs een stuk of 8 in grote zalen, en in totaal 12 langs de zijkanten ofzoiets.) Of heeft dat daar niets mee te maken :?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
wat moet je met 7.1?
ik ben zelf al met 5.1 tevreden.
surround heb ie toch al met 5.1.
ik vindt 7.1 al helemaal overkill en zeker voor computerboxies.

• Scarp
  • Niet online
6.1 is 2 front, 1 center front, 2 surround (net aan de zijkant van je zitplaats) en 1 center achter.
7.1 is 2 front, 1 center front, 2 surround (net aan de zijkant van je zitplaats) en 2 achter je.

7.1 kan je goed gebruiken als de afstand tussen de 2 surround speakers redelijk groot is en je ook een groot gebied hebt voor de achterkant. Dus gebruik je 2 speakers om het achter veld goed te verspreiden. 6.1 heeft maar 1 kanaal achter dus ligt het een beetje aan de afstanden.
kijk eens op dolby.com voor info over de verdeling van speakers.

7.1 is dus leuk voor grotere kamers. 6.1 is leuk als je toch meer geluid achter hebt. Dus een nog betere plaatsing van jezelf in het geluid.

• Scorpion1984
THNX

• Scarp
  • Niet online
np.
Gister hele uitleg gekregen bij een winkel. Daar ga ik zelf een 6.1 systeem kopen. Indeling in mijn huis is zodanig dat 7.1 wel overkill zou zijn. Er is ook geen dvd voor nog :)

• Scorpion1984
Scarp schreef op 23 november 2002 @ 19:14:
[...]

Er is ook geen dvd voor nog :)
DVD=rot, der is nog steeds niet 1 standaard, dvd staat voor mij nog teveel in de kinderschoenen

[ Voor 44% gewijzigd door Scorpion1984 op 23-11-2002 19:22 ]

• Scarp
  • Niet online
D'r is maar 1 DVD standaard. Dat eist minimaal een 2 kanaal Dolby Digital geluidstrack en beeldformaat is gewoon mpeg2. Niets rot aan.
Verder is de keuze aan de dvd makers om er een extra geluidstrack op de zetten, zoals DTS (5.1 of 6.1). Of een betere 5.1 of 6.1 Dolby Digital Track.
Het is dus eigenlijk aan Dolby en DTS om te bepalen welke formaten ze maken en dan aan de makers van de dvd's wat ze doen.
DVD zelf is behoorlijk uit z'n kinderkleding gegroeit inmiddels en d'r is nog groei mogelijk totdat ze een nieuw formaat bedenken.

DVD-Audio is wel nog in de kinderschoenen. Gister wist iemand me te vertellen dat ze bij Abbey Studio's in engeland al jaren in meerdere kanaal (5.1 of meer) opnemen om daar tzt dvd-audio of superaudio cd's mee op te kunnen nemen :)

• Scorpion1984
Scarp schreef op 23 november 2002 @ 19:29:
D'r is maar 1 DVD standaard. Dat eist minimaal een 2 kanaal Dolby Digital geluidstrack en beeldformaat is gewoon mpeg2. Niets rot aan.
Verder is de keuze aan de dvd makers om er een extra geluidstrack op de zetten, zoals DTS (5.1 of 6.1). Of een betere 5.1 of 6.1 Dolby Digital Track.
Het is dus eigenlijk aan Dolby en DTS om te bepalen welke formaten ze maken en dan aan de makers van de dvd's wat ze doen.
DVD zelf is behoorlijk uit z'n kinderkleding gegroeit inmiddels en d'r is nog groei mogelijk totdat ze een nieuw formaat bedenken.

DVD-Audio is wel nog in de kinderschoenen. Gister wist iemand me te vertellen dat ze bij Abbey Studio's in engeland al jaren in meerdere kanaal (5.1 of meer) opnemen om daar tzt dvd-audio of superaudio cd's mee op te kunnen nemen :)
jah, oke dat kan wel maar ik bedoel eigenlijk het write gedeelte(dvd+rw, dvd-rw enz), en dat er nog geen (niet zelf branden in ieder geval) dubbel laags dvd is, met 15GB ruimte!

• Scarp
  • Niet online
Scorpion1984 schreef op 23 November 2002 @ 19:36:
[...]

jah, oke dat kan wel maar ik bedoel eigenlijk het write gedeelte(dvd+rw, dvd-rw enz), en dat er nog geen (niet zelf branden in ieder geval) dubbel laags dvd is, met 15GB ruimte!
Ja klopt. Dat is net begonnen. DVD+R is er net. DVD+R(W) 2e generatie branders zijn er net. DVD-R(W) is er. Branders die beide formaten doen zijn er. Alleen geen dubbellaags en ik weet niet of die uberhaupt er komen. Ze worden wel goedkoper trouwens :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Oooowww, ik moet ook opschieten met m'n bioscoop/surround/dolby faq :), wat betreft die bios, ff snel dan, de bron is maximaal 6.1. Dit kan zijn DTS-ES, welke 7 volledig gescheiden kanalen heeft, of DD-EX, welke een 'back-center' met actieve matrix in de twee andere rearkanalen zit verstopt. Het aantal signalen is dus eigenlijk 5.1, het aantal kanalen echter 6.1. Maar samen met de heren van Dolby heeft THX nog iets op de markt gebracht, THX-EX, welke het DD-EX signaal neemt, en een volledige trukendoos op het back=center kanaal loslaat (decorrelatie, enz enz) zodat het 'lijkt' alsof we 7.1 kanalen hebben. Een dubbele back-center dus.
Of dat 6.1 of 7.1 nou nodig is? Hangt af van je situatie, het kan soms meer kwaad doen dan goed, wanneer je bijv. de back=center vlak achter je neer zou moeten zetten terwijl de andere rears een eindje verder staan. Laat 'm dan maar weg zou ik zeggen. Maar met een hele goeie opstelling kan het fijn zijn, gezien je de 'gewone' surrounds nu aan je zijkant kan zetten, zoals het ook in de bioscoop is en waarop het dan ook vaak voor is afgemixt. Maar ga er maar van uit dat in de meeste gevallen 5.1 prrrrima is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DinX
  • Laatst online: 21:11

DinX

Motormuis

Ik heb al meermaals gelezen dat 6.1 voor aan de pc een beetje overkill is.
Je zou het verschil bijna niet horen in een kleine kamer.
Voor in een wat grotere woonkamer is dit wel ideaal.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Scarp
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 24 November 2002 @ 01:41:
[..]
Of dat 6.1 of 7.1 nou nodig is? Hangt af van je situatie, het kan soms meer kwaad doen dan goed, wanneer je bijv. de back=center vlak achter je neer zou moeten zetten terwijl de andere rears een eindje verder staan. Laat 'm dan maar weg zou ik zeggen. Maar met een hele goeie opstelling kan het fijn zijn, gezien je de 'gewone' surrounds nu aan je zijkant kan zetten, zoals het ook in de bioscoop is en waarop het dan ook vaak voor is afgemixt. Maar ga er maar van uit dat in de meeste gevallen 5.1 prrrrima is.
Dat is exact wat mij in de winkel werd verteld. Ligt er helemaal aan de mogelijk opstelling. 7 speakers neerzetten is overkill voor een kleine kamer, maar prima voor als je een grotere ruimte hebt en de speakers perfect kan neerzetten.

Verwijderd

In sommige bioscopen wordt toch ook sony surround syteem gebruikt. SDDS heet het geloof ik. Is soms te zien bij de aftiteling van films. Ik meen dat dit 10.1 kanalen gebruikt.

• ShittyOldMan
SDDS wordt zelden gebruikt eigenlijk, in bioscopen dan. Dit is ook 7.1, maar dan heb je naast de 3 gewone fronts nog 2 extra effect fronts (zelfde principe is terug te vinden op een reeks yamaha receivers), genaamd left-center en right-center. En daarnaast nog de gewone 2 rears. In totaal 8 kanalen.
Mijn inziens is het alleen nuttig bij achterlijk grote schermen waarbij er een gat kan vallen tussen de center en left of right. Dan zouden de pans (geluidsverschuivingen) en plaatsingen iets natuurlijker zijn. Maar over het algemeen een klein beetje overbodig verder als ik eerlijk ben :)

• LiGHtNiNG!
  • Laatst online: 18:45

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Scarp schreef op 23 November 2002 @ 19:45:
[...]

Ja klopt. Dat is net begonnen. DVD+R is er net. DVD+R(W) 2e generatie branders zijn er net. DVD-R(W) is er. Branders die beide formaten doen zijn er. Alleen geen dubbellaags en ik weet niet of die uberhaupt er komen. Ze worden wel goedkoper trouwens :)
Mee eens, ik betwijfel ook of deze meerlaags branders er ooit komen, Kan het wel vraag ik me zelfs af (wat we kopen is tenslotte geperst toch?)

Laat maar.. .

Verwijderd

Scorpion1984 schreef op 23 november 2002 @ 18:33:
Jah, maar met hoeveel kanalen?
11.1 in de bios

• Scarp
  • Niet online
LiGHtNiNG! schreef op 24 november 2002 @ 14:45:
[...]

Mee eens, ik betwijfel ook of deze meerlaags branders er ooit komen, Kan het wel vraag ik me zelfs af (wat we kopen is tenslotte geperst toch?)
Van dvdplusrw.org:
Will there be dual-layered discs?
No. DVD+RW uses mixed characteristics of single and dual layer pressed DVD-Video discs in order to be compatible with existing players, hence it will not be possible to create a DVD+RW disc with two layers. This also applies to other recordable DVD systems, such as DVD-R, DVD-RAM and DVD-RW. No current recordable DVD format will offer dual layer discs.
Nog een:
Will there double sided discs?
Yes, the DVD+R/+RW standard allows for double sided DVD+R/+RW discs, lifting the storage capacity per disc to 9 GB or up to 12 hours of video. It is doubtfull that these discs will become very popular however, since they are likely to cost more than 2 single-sided discs, and they are much harder to handle or to identify (as there is no room on the disc surface to write down its contents).

[ Voor 25% gewijzigd door Scarp op 24-11-2002 15:24 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:15
Scarp schreef op 23 november 2002 @ 19:29:DVD-Audio is wel nog in de kinderschoenen. Gister wist iemand me te vertellen dat ze bij Abbey Studio's in engeland al jaren in meerdere kanaal (5.1 of meer) opnemen om daar tzt dvd-audio of superaudio cd's mee op te kunnen nemen :)
Ik ben zelf ook een DVD-audio bezitter, mits de opnames goed zijn, is het subliem! ENorm verschil met de standaard cd! ZO dynamisch, etc. Groot nadeel: de verkrijgbaarheid, de hoeveelheid titels en de plaatsing van je speakers is enorm kritisch.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Scarp
  • Niet online
Ja, weinig beschikbaar nog. www.play.com heeft ze wel te koop, maar erg weinig titels nog en van super audio cd trouwens ook weinig. Verder weet ik alleen "van leest" cd winkels die ze verkoopt. Ook geen titels die ik interessant vind trouwens.

Ik ben op het punt een nieuwe surround set te kopen en zit te denken over een onkyo dvd speler die al die formaten aankan, sacd & dvd-audio, maar ik denk voorlopig nog maar niet.

• Scorpion1984
Hier het (oude???) systeem van de bios, ff mijn boek doorgeneusd(lees 10.8+bekijk de 2 plaatjes):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pvdl1984/surround1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pvdl1984/surround2.jpg

Enneh, sinds wanneer 11.1??? wat zijn die elf kanalen?

• Scarp
  • Niet online
Bioscoop is volgens dat plaatje inderdaad gewoon 7.1 geluid, met dan wel wat meer speakers links, rechts en achter, maar met hetzelfde geluid.
Die opstelling voor thuis is met bipool speakers. Als je die niet hebt kan je 'm ook anders opstellen.

• ShittyOldMan
Scorpion1984 schreef op 24 november 2002 @ 18:52:
Hier het (oude???) systeem van de bios, ff mijn boek doorgeneusd(lees 10.8+bekijk de 2 plaatjes):
[afbeelding]
[afbeelding]

Enneh, sinds wanneer 11.1??? wat zijn die elf kanalen?

Niet het oude, maar juist nieuwere. Maar het is dus niet zo dat iedere bioscoop 7.1 geluid kan bieden. Wel heeft zo ongeveer iedere bioscoop het aantal luidsprekers wat je ziet, alleen is dan de achterrij voor sur-links en sur-rechts (ipv back-surround). En 11.1 slaat uiteraard nergens op :o ;)

Pagina: 1