Hd's opeens niet meer herkent door bios?

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik zit met het volgende wel heel vreemde probleem.

Ik repareer regelmatig computers van anderen, en nu ben ik op iets raars gestoten :P.
Ik heb de computer niet thuis op het moment, dus kan geen specifieke foutmeldingen geven oid, maar kan wel het probleem uitleggen, 't zit nl. zo :):

Het ene moment zit je erop te werken, het andere moment krijg je een melding van windows dat er iets erg mis is, en dat ie zich daardoor moet afsluiten, dan sluit de pc zich dus af, alleen als je hem dan weer op wil starten, zegt ie boot failure, omdat ie de HD's niet meer ziet. Maar als ik naar het bios ga en laat de hd's opnieuw detecteren, werkt het opeens weer allemaal prima...althans voor een aantal uur, dan begint alles weer van voor of aan, erg vermoeiend dus. Kan iemand zo zeggen waar dit aan zou kunnen liggen?

bvd.

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

wat voor hd is het ? probeer eens een diagnose proggie van de fabrikant van de HD te draaien, denk eerder dat de HD gaar is dan bios

• spokje
Het zijn 2 hd's die opeens niet meer herkend worden, dus ik vrees dat dat het niet is...

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Het standaard verhaal:
Kijk je Voedingskabel/IDEkabel/Jumper instellingen van je hardeschijf eens na.
Kan ook op en stervende hardeschijf duiden.
Ga naar de website van het merk hardeschijf en haal een diagnostic tool om je hardeschijf na te kijken.
Trouwens wat voor soort foutmelding krijg je?
Een soort van schrijffout van je hardeschijf?

• spokje
Dat kan ik helaas nu niet checken op het moment, morgen krijg ik de pc hier. Laat het dan wel weten, thx alvast :)

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, zal het topic ff opzoeken voor je :)

Edit : [rml][ 98] Harde schijf word niet herkend[/rml]

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 00:04 ]

• spokje
Dank je, ik zal er morgen mee bezig zodra ik de pc hier heb :)

• spokje
Ripper5555 schreef op 22 November 2002 @ 23:58:
Het standaard verhaal:
Kijk je Voedingskabel/IDEkabel/Jumper instellingen van je hardeschijf eens na.
Kan ook op en stervende hardeschijf duiden.
Ga naar de website van het merk hardeschijf en haal een diagnostic tool om je hardeschijf na te kijken.
Trouwens wat voor soort foutmelding krijg je?
Een soort van schrijffout van je hardeschijf?
Er zitten 2 schijven in de computer. Een ouwe waar windows op staat, en een nieuwe die ik er een paar maanden geleden in heb gezet (maxtor). Kan het wel dat ie crashed en de hd's beide niet meer gezien worden, dat het dan aan 1 van de schijven ligt? Het lijkt me zo vreemd. Als je schijf crashed zou ie toch alleen die schijf niet meer zien in het bios? De andere zou ie nog gewoon moeten zien toch?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Denk eerder dat je MoBo bios een beetje gaar aan het worden is.
Druk d'r effe eem update overheen, en kijk dan eens of het euvel opgelost is.
Wat ook nog kan, is dat de biostjip niet goed in zijn voetje zit, dus effe aandrukken.

/edit/
Mmmmm, als de pc volledig opgestart is, dan heeft de bios geen functie meer.
Kan dus ook zijn, dat je IDE controller het probleem is.
Hangen beide schijven aan dezelde controller, hang ze beiden eens in een andere pc,

[ Voor 35% gewijzigd door Diamon op 24-11-2002 20:20 ]

And The Only One

Verwijderd

Als de schijven Master/Slave zitten kan het zeer goed zijn dat 1 van de 2 problemen veroorzaakt. Niet alle merken schijven werken goed samen, dat was vroeger al het geval
met b.v. Conner en Seagate. Het nadeel van de IDEbus is dat het een parallel bus is en wanneer van een van de harddiskken de controller kapot gaat of vreemd doet heeft dat zijn invloed op de andere. Het loshalen van de voeding van een harddisk heeft dan ook als gevolg dat, dat van de andere harddisk de werking verstoord wordt en ook de bios zal dan de harddisk niet meer herkennen. Haal van de slave de IDE connector los en kijk of het system goed blijft werken. Je kan ook de suggestie van Diamon eens uitproberen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

edit: stupid me

[ Voor 94% gewijzigd door nIghtorius op 24-11-2002 23:50 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

is het BIOS batterijtje nog vol?
3volt of meer dacht ik

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Diamon schreef op 24 November 2002 @ 20:18:
Denk eerder dat je MoBo bios een beetje gaar aan het worden is.
Druk d'r effe eem update overheen, en kijk dan eens of het euvel opgelost is.
Wat ook nog kan, is dat de biostjip niet goed in zijn voetje zit, dus effe aandrukken.
Tja...

Verwijderd

De PC van mijn neefje had eergisteren exact hetzelfde. Opeens herkende geen van beide HD's meer.

Ik heb gewoon de kabel losgemaakt, en die rechtgetrokken (alle kreukels eruit), en weer aangesloten. Daarna heb ik beide IBM's (1x 60 GXP en 1x 120 GXP) met DFT's Advanced Test nagekeken. Beide schijven zijn in orde. Als het weer gebeurt, zet ik er een nieuwe IDE kabel in.

• spokje
Ja ik het ook het gevoel dat het zo iets was.

Ik had hem dus weer teruggekregen en toen heb ik hem uitvoerig 48 uur getest, en dat ding draaite gewoon lekker stabiel hier continue, dus heb hem weer teruggebracht met "ik zou niet weten wat het was, maar hij doet het weer" dus nu hopen dat ie goedblijft :)
iig thx voor alle hulp :)

Edit: Heb wel wat in het bios aan wat instellingen gerommeld wat mij voor die configuratie beter leek :)

[ Voor 16% gewijzigd door spokje op 27-11-2002 15:52 ]

Pagina: 1