Toon posts:

[98] Harde schijf word niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, als ik de pc opstart zonder cd en zonder diskette krijg ik deze melding:

Disk boot failure, insert system disk and pres enter.

Ik heb geen flauw idee hoe dit gekomen is, alles met de stekkers zit goed.

Ik duw er een win 98 cd + bootdisk in en de pc start op. Tijdens het laden van de bootdisk verschijnt deze melding al:

Windows 98 has detected that drive C: does not contain a valid FAT or FAT 32 partition there are several possible causes.

Kies ik voor:

FDISK : no fixed disk present.

FORMAT : required parameter missing -

SETUP : Kan geen tijdelijke map maken, als nu NTFS hebt geinstalleerd moet u een met een opstart diskette starten.

Maar ik had er FAT 32 op staan en geen NTFS.

Ik had maar 1 partitie, namelijk C:

De pc draaide op Windows ME
200 MHZ
2 gigabyte hdd
32 mb ram.

Hoe los ik dit op :)

Verwijderd

Misschien je master boot record naar de knoppe en zal je daar een oplossing kunnen vinden!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2002 16:32 . Reden: probeer alleen te helpen! ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 16:22:
Misschien je master boot record naar de knoppe? Ik zou het zo ook niet weten!
En dan?

edit : waarom reageer je trouwens als je het niet weet?

Verwijderd

Probeer eens met Fdisk of Partition Magic alle partities te verwijderen, nieuwe FAT32 partities aan te maken naar wens, en die dan allemaal te formatteren met "format c: /s", en "fomat d:" enzovoorts.
Dan ga je naar je DOS-bootflop, en typ je in: "fdisk /mbr", dan gooit ie je MBR leeg.

Als je dit hebt gedaan zou ie het wel moeten doen..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 16:27:
Probeer eens met Fdisk of Partition Magic alle partities te verwijderen, nieuwe FAT32 partities aan te maken naar wens, en die dan allemaal te formatteren met "format c: /s", en "fomat d:" enzovoorts.
Dan ga je naar je DOS-bootflop, en typ je in: "fdisk /mbr", dan gooit ie je MBR leeg.

Als je dit hebt gedaan zou ie het wel moeten doen..
Partition magic gaat niet werken omdat ik niet in windows kan komen.

En als ik voor fdisk kies krijg ik dit:

Was ook in mijn eerste post te lezen.

format c: /s en fdisk /mbr had ik nog niet geprobeert, tnx daarvoor :)

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Format c: /s gaat niks uitmaken wed ik.
Je weet zeker dat in je opstartschijfie Fdisk.exe en Format.exe ertussen staat? Ja je weet niet :P :)
Eerst alles formatten (format c: d: enz.)
in Fdisk partities verwijderen. Allemaal (let op logische stations)
Maar 2 partities aan(eh naar keuze dan natuurlijk)
Activeer je primaire partitie.
Format daarna weer al je primaire en uitgebreide stations. Dus: c: d: (welke je hebt geselecteerd)
Installeer ME. (geen NTFS)
zet bootsequence: HDD, Floppy-Drive, CD-ROM in de BIOS.

Als je 1 partitie wilt maken moet je natuurlijk wel een primaire maken en Activeren. :)

Volgens mij moettie het nou gewoon doen. Nogmaals, kijk ff of er fdisk.exe en format.exe opstaat :P

Suc6 :Y)

If you can't beat them, buy them !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 16:30:
[...]

Partition magic gaat niet werken omdat ik niet in windows kan komen.

En als ik voor fdisk kies krijg ik dit:

Was ook in mijn eerste post te lezen.

format c: /s en fdisk /mbr had ik nog niet geprobeert, tnx daarvoor :)
Wordt je schijf wel herkend door je BIOS/POST bij het opstarten? Bijv. Maxtor THA537H oid ??
Partition Magic kan je ook met bootdisks opstarten, zonder Windows dus. Die floppen moet je alleen wel aanmaken, dus heb je nog een Windows comp nodig.

Die 'format c: /s' zal niks doen waardoor het ineens wel werkt hoor, het is alleen wel handiger dan 'format c:', omdat ie dan systeembestanden naar de HD kopieert (command.com).
Als je schijf ook bij het opstarten niet herkend wordt door je BIOS (zorg dat in de BIOS alle IDE-poorten op Auto staan, dan gaat ie op alle IDE-kanalen zoeken naar apparaten) dan is de schijf ofwel dood, of er is toch iets met de bekabeling.

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Daar zat ik net aan te denken JSS, IDE-poorten op Auto. :)

If you can't beat them, buy them !

Verwijderd

Topicstarter
Marf0rz schreef op 13 november 2002 @ 18:59:
Format c: /s gaat niks uitmaken wed ik.
Je weet zeker dat in je opstartschijfie Fdisk.exe en Format.exe ertussen staat? Ja je weet niet :P :)
Eerst alles formatten (format c: d: enz.)
in Fdisk partities verwijderen. Allemaal (let op logische stations)
Maar 2 partities aan(eh naar keuze dan natuurlijk)
Activeer je primaire partitie.
Format daarna weer al je primaire en uitgebreide stations. Dus: c: d: (welke je hebt geselecteerd)
Installeer ME. (geen NTFS)
zet bootsequence: HDD, Floppy-Drive, CD-ROM in de BIOS.

Als je 1 partitie wilt maken moet je natuurlijk wel een primaire maken en Activeren. :)

Volgens mij moettie het nou gewoon doen. Nogmaals, kijk ff of er fdisk.exe en format.exe opstaat :P

Suc6 :Y)
Dit werkt allemaal niet, zoals je in mijn eerste post kunt lezen, en ja, die bestanden staan op de bootdisk :)
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 19:07:
[...]

Wordt je schijf wel herkend door je BIOS/POST bij het opstarten? Bijv. Maxtor THA537H oid ??
Partition Magic kan je ook met bootdisks opstarten, zonder Windows dus. Die floppen moet je alleen wel aanmaken, dus heb je nog een Windows comp nodig.

Die 'format c: /s' zal niks doen waardoor het ineens wel werkt hoor, het is alleen wel handiger dan 'format c:', omdat ie dan systeembestanden naar de HD kopieert (command.com).
Als je schijf ook bij het opstarten niet herkend wordt door je BIOS (zorg dat in de BIOS alle IDE-poorten op Auto staan, dan gaat ie op alle IDE-kanalen zoeken naar apparaten) dan is de schijf ofwel dood, of er is toch iets met de bekabeling.
De pc herkent inderdaad de hele hdd niet, ik zal het eens proberen, tnx voor je reactie :)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

master/slave jumpers? mocht je iets veranderd hebben.
ohja en loop alle kabels eens na

weet iemand nog een leuke signature?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Zet IDE in je bios maar eens op Both,dan moet ie het volgens mij gewoon weer doen.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 12:04
als je niets hebt verandert aan de hardware (kabels/jumpers) danwel het bios, dan is deze schijf vrijwel zeker overleden.. toch voor de zekerheid je flatcables aandrukken, harddisk op master zetten met jumper, en in het bios een Auto HDD detect uitvoeren.

chaozz.nl | RetroGameCouch

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 10:59
Voor heel veel merken HDD's heb je allerlei tooltjes om je HDD te checken
zo heb je voor Maxtor bv MaxDiag, and so on
Kijk eens met deze tooltjes zou ik zeggen

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

Verwijderd

- dit doen we maar via mail ofzo -

[ Voor 0% gewijzigd door SH007 op 14-11-2002 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost :)

Ik heb als eerst even de bios gereset, toen alle kabels van de hdd's leeggeblazen en toen herkende hij de hdd ineens weer :)

Tnx voor jullie hulp :)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

je bedoeld BIOS weer op default gezet??en staat IDE weer op Both of Auto

Waarschijnlijk is dat dus de oplossing geweest,want met blazen zal het echt niet gekomen zijn.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

nou in een pentium200 kan al aardig wat stof zitten hoor :) Ik had het ook, ik heb de HD gefrormateerd in XP en daarna erin gedaan en toen deed ie het ook. Met een win98 opstartdiskette deed hij het ook niet, zelfde melding als postnr. 1

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 15 November 2002 @ 00:31:
je bedoeld BIOS weer op default gezet??en staat IDE weer op Both of Auto

Waarschijnlijk is dat dus de oplossing geweest,want met blazen zal het echt niet gekomen zijn.
Ik ging als eerst gewoon in de bios, zette daar alles op auto, toen werkte het nog niet.

Dus ik schroef de pc open, reset de bios even, en blaas het stof ook ff uit de kabels. En toen werkte het weer :)

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 20:47:
Het is opgelost :)

Ik heb als eerst even de bios gereset, toen alle kabels van de hdd's leeggeblazen en toen herkende hij de hdd ineens weer :)

Tnx voor jullie hulp :)
Alles ff dubbelchecken werkt (bijna) altijd :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Pagina: 1