Toon posts:

Nieuw MoBo > pc formateren?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, als je van een redelijk recent moederbord met raid controller overstapt op een nieuw moederbord met een paar xtra functies, moet je dan de raidopstelling geheel formateren? Ik ga dus van een Asus P4T533 naar een MSI 845PE Max2 FIR als ik alles overzet zou het dan niet meteen kunnen werken? of denk ik dat te makkelijk :) dit ivm vele updates en prog's die ik eigelijk niet allemaal er opnieuw op wil zetten..

Martijn

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Ik ben bang van wel. Volgens mij is het zefs zo erg wanneer je de had op een andere kabel zet of master salve veranderd.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
zoiets dacht ik al ja... ach nooit geschoten is altijd mis..

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Ja, als je je mobo vervangt, moet je zeker opnieuw formatteren. Heel je PC (waaronder je besturingssysteem) staat dan ingesteld op je oude mobo, en moet je dan vervangen. Windows gaat dan wel je nieuwe drivers voor je nieuwe mobo installeren, maar hierdoor krijg je veel kans op fouten en conflicten. Gewoon formatteren dus.
Overigens hoef je niet je hele PC te formatteren als je je HDD's verwisseld van Master --> Slave of andersom. Dat word meteen in je besturingssysteem omgewisseld, en dan heb je verder geen problemen.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Je hoeft als je alles goed ingedeeld hebt , alleen je c schijft te formateren als je blijft bij dezelfde controller :). Als je verwisselt bijvoorbeeld IDE => raid controller dan gaat al je data verloren :).

• The_Greater
Je hebt hem toch in een raid opstelling. Ik ben trouwens nou wel benieuwd hoe het nou zit met raid op stelling wanneer met overgaat tot een andere raid controller. Anders hoef je alleen windows op niet te installeren. Ben je niet alle progs, films, muziek en meer kwijt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 23:59
Hmm, ik heb hier WINXP draaien, en heb nog niks opnieuw geinstalleerd, terwijl ik toch zeker 5 verschillende combo's van mobo's en CPU's heb geprobeerd...

Maar ja, 't is officieel wel verstandig jah :D

• The_Greater
Bramseltje schreef op 21 November 2002 @ 20:56:
Hmm, [...] 5 verschillende combo's van mobo's en CPU's heb geprobeerd...[...]
Dan heb je veel geluk gehad. Waarop had jij die hd's draaien. Op een Via controller?

Ik had het geluk niet :'(

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 13:03
Ik vind dit wel interessant ik ga zaterdag (na de HCC) over van een p2b-f naar MSI 845PE Max2 FIR. Ik draai geen RAID, zou ik dan ook alles moeten formateren?

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tis gewoon beter van wel, je kunt het proberen en met winxp en veel geluk lukt het je, maar het is voor je prestaties zeker beter om gewoon ff schone install te doen, daarnaast voelt het ook altijd wel weer goed om ff met schone lij te beginnen :) maak je meteen ghost image en kun je steeds in mum van tijd weer je systeempje terugzetten naar oude staat :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft overzetten van het systeem: een schone start is de beste start! Maar je kunt natuurlijk ook gewoon overzetten en aankijken wat Windows doet. Gaat ie op z'n bek, dan weet je genoeg :Y)

En overzetten van ene RAID controller naar andere RAID controller: hierover is wel het een en ander in de RAID FAQ terug te vinden, zie linkje in OM FAQ.

Kleine samenvatting uit de RAID FAQ:
zelfde merk/type controller > zelfde merk/type controller = geen probleem
zelfde merk controller > zelfde merk controller = soms wel, soms niet
ene merk controller > andere merk controller = no-go

Maar dit is allemaal wel met wat gezoek/logica/getweak uit te vinden, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.