Diamond Fireport 40 + Canoscan 2700

Pagina: 1
Acties:

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben al jaren in het bezit van een Diamond Fireport 40 SCSI-controller (Symbios Logic 53C875-chipset) en een Canon Canoscan 2700F diascanner. Een lange tijd heeft het stof liggen vergaren, maar nu wil ik het hele zaakje weer in gebruik te nemen.

Het probleem is als volgt:
De scanner is geleverd met een ISA SCSI-controller (Adaptec AVA-1502AP) en ik heb er meerdere malen (met tevredenheid) mee gewerkt. M'n huidige mobo (Epox 8kha+, bios-datum weet ik zo even niet, maar vrij recent) heeft echter geen ISA-sloten. De Fireport40-controller past wel in m'n systeem. Er zijn geen officiele XP-drivers voor de Fireport, maar ik heb em geinstalleerd als een 'LSI-logic 53C875 device' en voor zover ik weet werkt dit goed (onder Linux werkte dit iig prima met een CDROM-speler). Enige kanttekening is dat de officiele diagnostic utility van Diamond de kaart niet kan vinden, maar ik vermoed dat dit komt omdat ik ook niet de originele drivers gebruik.
OK, dus ik heb een geschikte kabel van de externe aansluiting van de kaart (ik weet niet meer precies wat voor aansluiting dit is) naar de scanner (Centronics-connector). Bij het booten wordt de scanner met enige tegenstribbelen (het duurt een tijdje :P) netjes herkend door de BIOS van de kaart, met juiste ID en alles. Alle BIOS-instellingen van de controller staan op default trouwens.
Vervolgens geeft Windows XP aan dat er een 'Canon IX-27015C SCSI Scanner Device' is gevonden. De drivers zitten niet standaard ingebakken in XP maar de scanner wordt direct aangestuurd door Canocraft (3.6, nieuwste versie), de meegeleverde software van Canon. Deze tracht na de installatie de SCSI-bus te scannen en het apparaat te vinden. En dat werkt dus niet; ik krijg vrijwel meteen de medeling 'Error reading SCSI-devices'. Start ik vervolgens de Configuration Manager op (het programma waarmee het een en ander handmatig ingesteld zou moeten kunnen worden ingesteld ---> de hulpwerkwoorden waren in de aanbieding :+), dan blijkt het vakje 'Devices on your SCSI-bus' leeg. En dan houdt het dus ongeveer op met mijn SCSI-kennis :P

DUS: waarom werkt het niet? hoe kan ik zorgen dat het wel werkt?

De Gouden Tip zal worden beloond met een _/-\o_ en goeie aanwijzingen kunnen rekenen op een vette ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Heb je aan de juiste 'termination' van de SCSI bus gedacht?

Ik heb zo'n zelfde opstelling maar dan met een HP scanner en dat werkt wel.

Ten eerste moet je de SCSI bus termineren bij de scanner, want daar houdt de bus op.
Ten tweede moet je de Fireport40 ook de bus laten termineren want (als er verder niets aan zit) hij is ook het laatste apparaat aan de SCSI-bus.
Ik meen me te herinneren dat hij het automatisch kon en dat je de automatische termination geheel uit kon zetten (jumper?).

Misschien dat dat het probleem is.
Met incorrecte termination krijg je een boel rare fouten.

Senile! Senile Oekaki

• snars
  • Niet online
Hmm..das een goeie. De scanner is iig correct geterminate, en bij de controller was ik er stiekem van uit gegaan dat het wel allemaal OK zat :P In de BIOS van de kaart is het nergens terug te vinden in ieder geval. De handleiding staat niet meer online voorzover ik weet, maar ik meen dat ik em nog wel ergens heb liggen.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:42
Ik heb dezelfde controller, ik kan vanavond wel even kijken als je niet zoveel haast hebt.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

FP40 termineert zelf automagisch op de kaart. Zet verder in het BIOS van de FP40 alle instellingen op zijn langzaamst. Dus 8 bit overdracht en geen sync etc. maakt voor de scanner verder niets uit. Heb je nog meer devices op die FP40 aangesloten?

Touwens goegel eens op Windows XP en SCSI en huiver......

[ Voor 12% gewijzigd door BN op 22-11-2002 11:47 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• snars
  • Niet online
8 bit transfers en geen sync, check. Ik heb voor de gein ook maar SCAM uitgezet en de scanner op een ander ID gegooid. Doet het nog steeds niet :( Maakt het trouwens uit wat voor kabel ik gebruik? Volgens de handleiding van de scanner moet ik high-impedance kabels gebruiken. Daar over is niks terug te vinden op m'n kabel (zo'n hele dikke kabel, van Compraq). Ook moet de controller ASPI ondersteunen volgens de scannerhandleiding, maar het lijkt me dat die Fireport dat ook wel doet....

[ Voor 6% gewijzigd door snars op 26-11-2002 10:18 . Reden: ff aangepast he :P ]

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:42
ASPI is iets anders als U-SCSI/UW-SCSI. Aspi is een soort driver.

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 22:04

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik heb ook een oude ISA SCSII controller van het type AVA-1502AP, voor op een Agfa studiostar scanner. Door welke PCI SCSII apdapter kan ik die het beste vervangen?

(op de webside van adaptec kan ik overigens nix vinden, die kaart staat er niet eens tussen)

[ Voor 23% gewijzigd door DaMightyWackO op 25-02-2003 14:30 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

DaMightyWackO schreef op 25 februari 2003 @ 13:45:
Ik heb ook een oude ISA SCSII controller van het type AVA-1502AP, voor op een Agfa studiostar scanner. Door welke PCI SCSII apdapter kan ik die het beste vervangen?

(op de webside van adaptec kan ik overigens nix vinden, die kaart staat er niet eens tussen)
Ik volg niet helemaal waarom je dat in dit topic plaatst, beetje zouteloze kick iyam.

Iig heb ik ook een Fireport 40 icm EPOX 8KHA+, en die is met XP niet goed, zeg maar niet, aan de praat te krijgen - that product is discontinued. Heb het al eens gevraagd, maar hier wist niemand er iets van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 25-02-2003 16:03 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Rataplan schreef op 25 februari 2003 @ 16:02:
[...]

Ik volg niet helemaal waarom je dat in dit topic plaatst, beetje zouteloze kick iyam.
Omdat de topic poster de zelfde controller met zijn scanner had gekregen. Nou probeert hij hem met eenn fireport aan de praat te krijgen en ik wil hem ook met 'een' apdapter aan de praat krijgen maar met welke?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Verwijderd

DaMightyWackO schreef op 25 February 2003 @ 13:45:

2940... als je daar tenminste nog aan kunt komen >:)
Adaptec dus... en als je m kunt krijgen is ie vrij betaalbaar... anders 2dehands.
Is zo ongeveer de best ondersteunde SCSI kaart die je in handen zou kunnen krijgen.
Anders een 2906 (die heeft als t goed is ook een externe aansluiting; 2904 is zonder externe aansluiting dacht ik) :+

Verwijderd

Rataplan schreef op 25 februari 2003 @ 16:02:
[...]

Iig heb ik ook een Fireport 40 icm EPOX 8KHA+, en die is met XP niet goed, zeg maar niet, aan de praat te krijgen - that product is discontinued. Heb het al eens gevraagd, maar hier wist niemand er iets van ;)
XP... die moet ook kunnen werken met Win2k drivers... en NT drivers... die zullen er vast wel zijn!!! :+

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 16:56:
XP... die moet ook kunnen werken met Win2k drivers... en NT drivers... die zullen er vast wel zijn!!! :+
Zou moeten kunnen, maar doet het niet, zie het vermelde topic :) NT-drivers deden het iig niet. Heb er al een jaartje of wat niet meer naar gekeken, zal eens zoeken of er tegenwoordig wat beters is. Moet ik wel die kaart weer opgraven ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Rataplan schreef op 25 February 2003 @ 17:14:
[...]

Zou moeten kunnen, maar doet het niet, zie het vermelde topic :) NT-drivers deden het iig niet. Heb er al een jaartje of wat niet meer naar gekeken, zal eens zoeken of er tegenwoordig wat beters is. Moet ik wel die kaart weer opgraven ;)
Tsja... ik heb die kaart niet >:)

Na mijn eerste ervaringen van de DawiControl ben ik vrolijk overgestapt op Adaptec (2940)

veel succes... anders wordt t zelf de NT/2000 driver aanpassen tot ie wel werkt in XP >:)

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 16:54:
[...]

2940... als je daar tenminste nog aan kunt komen >:)
Adaptec dus... en als je m kunt krijgen is ie vrij betaalbaar... anders 2dehands.
Is zo ongeveer de best ondersteunde SCSI kaart die je in handen zou kunnen krijgen.
Anders een 2906 (die heeft als t goed is ook een externe aansluiting; 2904 is zonder externe aansluiting dacht ik) :+
2940 is relatief gezien te duur, aangezien de scanner niet zo veel meer waard is (en er ook geen andere apparaten op komen). Dus word het de 2906. Tnx voor je hulp.

Pagina: 1