[PHP] Directory- en bestandsindeling projecten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JO

Als jullie beginnen met een nieuw project in PHP, hoe delen jullie de boel in, qua directories, bestanden, waar komen de classes etc.

Je kunt alles in een index.php stoppen met daarin een 'if $_POST["action"] = adduser { bla bla, of allemaal verschillende bestandjes adduser.php, index.php, whatever, of alle functies in aparte bestandjes/dirs... wat vinden jullie over het algemeen het makkelijkst?

En waar beginnen jullie mee? Gewoon met proggen, of eerst constanten definieren, etc.

Ik wil namelijk weer eens een fatsoenlijk projectje beginnen, maar meestal loop ik na een tijdje vast omdat het een grote warboel wordt. het is natuurlijk zowiezo handig als ik uberhaupt wat meer over OOP lees voordat ik begin :P maar was toch ook ff benieuwd naar jullie ervaringen.

Maaaazl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Kijk eens naar de Fusebox methode:

http://bombusbee.com/
http://fusebox.org
#1. What is Fusebox?
Fusebox is a standard framework for building web-based applications.

# Why should I use Fusebox?
There are many benefits to using Fusebox. Here is a short list:

* Join thousands of other developers in using a standard architecture
* Large, involved, and growing developer community
* Best practices approach developed over a number of years by highly skilled developers who kept encountering the same problems time and again
* Increased productivity
* Increased code reusability
* Easier code maintenance
* More productive team development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 20:21:
JO

Als jullie beginnen met een nieuw project in PHP, hoe delen jullie de boel in, qua directories, bestanden, waar komen de classes etc.

Je kunt alles in een index.php stoppen met daarin een 'if $_POST["action"] = adduser { bla bla, of allemaal verschillende bestandjes adduser.php, index.php, whatever, of alle functies in aparte bestandjes/dirs... wat vinden jullie over het algemeen het makkelijkst?

En waar beginnen jullie mee? Gewoon met proggen, of eerst constanten definieren, etc.

Ik wil namelijk weer eens een fatsoenlijk projectje beginnen, maar meestal loop ik na een tijdje vast omdat het een grote warboel wordt. het is natuurlijk zowiezo handig als ik uberhaupt wat meer over OOP lees voordat ik begin :P maar was toch ook ff benieuwd naar jullie ervaringen.

Maaaazl :)
Ik heb zelf ook wat probleempjes daarmee, maar iets waarvan ik denk dat het wel moet helpen:

Je classes indelen met een MVC-principe (model-view-controller).
Gaat zo:
Model: alle informatie. database-classes enzovoorts.
View: alle template en daarmee verbonden classes
Controller: alles wat te maken heeft met imput van een user.

Alle classes dus in aparte files, en de verschillende MVC-delen in aparte folders. Plaatjes etc ook in aparte folder.

Ik denk dat dat wel redelijk zal werken.
Eerst moet je trouwens op papier zetten wat je allemaal WILT en wat je daarvoor NODIG hebt. Dan kun je je classen meteen indelen en ff snel neerzetten waarvoor ze dienen en hoe ze gebruikt worden (dus ook info over je functies erin zetten; hoef je ook niet achteraf te documenteren).
Als je op papier hebt gezet kun je al snel bedenken wat voor vars je nodig hebt, dan begin je je classes te schrijven.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Je zou ook eens kunnen proberen om gebruik te maken van CSS samen met Fusebox.

Je hebt dan je standaard classes in een stylesheet staan en samen met de Fusebox technologie kan je al je templates of php bestanden aanroepen.

Dan begin je dus eerst met programmeren maar daarna hoe je alleen nog informatie en tekst in te voeren...en plaatjes uiteraard.

Ik heb nu alleen met CSS een site gebouwd, maar nu ga ik Fusebox erbij gebruiken omdat dit een groot voordeel dat je niet elke pagina hoef te linken.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022

tombo_inc

uhuh

ik denk meestal van te voren eerst helemaal uit wat ik wil hebben en hoe de structuur moet worden. (tenmiste bij grote projecten). daarna maak de structuur. ik hou scripts en opmaak etc. altijd gescheiden. dan heb ik meestal een map met pagina's en een map met scripts. verder gebruik ik index.php meestal alleen om dingen mee te includen tot een geheel en niet om verder op te scripten. daarna begin ik logischerwijs met het programmeren van mijn code's.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel veel mensen vinden het enorme bullsjit, maar ik zweer bij logische ontwerpen op papier!
Zet de verschillende gebruikers op papier, zet vervolgens uiteen wat elke gebruiker moet kunnen in het systeem, hoe ze dit gaan doen enz. Als je heel erg vanuit het ontwerp gaat programmeren dan is OO een must! Dus, vanuit de eisen van het systeem kun je klassendiagrammen maken en zodoende ook je database ontwerp gaan opstellen. Implementeren van je ontwerp is nu eigenlijk nix meer dan code tikken...

Dit is niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor een eventuele klant. Deze begrijpen vaak nix van code, maar als je je ontwerp logisch opbouwt kunnen ze aangeven waar ze het anders willen.

zoek is op keywords als UML en ERD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022

tombo_inc

uhuh

idd bij grote projecten is het erg handig als je van te voren alles goed uitwerkt zodat je daarna je programma kan gaan schrijven. dat scheelt een hoop tijd en fouten.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Pagina: 1