Krijg NTFS wat ik ook probeer niet onder linux!

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb van alles geprobeerd.

Ik heb dit geprobeerd
(1)Je gaat naar de console(Alt-<FX> OF xterm, konsole ofzo starten)
2)root worden: su
3)monuten:
mount -t ntfs /dev/hdXY /Z
waar X=a,b,c,... (a=prim master, b= prim slave,...)
en Y=partitienummer (1,2,3,4=prim partities in volgorde en 5=uitgebreide part. en 6,7,...= logische partities)
en Z=bestaande!! map waar je de partitie wilt aankoppelen (=mounten)...bv: /mnt/windowsschijf)

Dit:
dan: modprobe ntfs

Als je geen foutmelding krijgt, type je

cat /proc/filesystems |grep ntfs
als het goed is, krijg je dan
ntfs
als antwoord

En dit:
Zoeken op google onder
NTFS onder linux
NTFS for linux
Linux and NTFS

Dezelfde termen heb ik op het forum gebuikt bij de search.

Maar wat ik ook doe ik krijg mijn NTFS partitie niet onder linux. Ik krijg FS not supported bij kernel of command not found. Hoe krijg ik NTFS dan onder linux? Ik gebruik Redhat Linux 8.0 onder Gnome.

• Tain
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 20:40
kernel compilen met ntfs support?

Verwijderd

Als je lsmod doet, staat ntfs ook in de lijst? En weet je zeker dat je de juiste partitie probeert te mounten? (fdisk -l /dev/hdX)

• Mpdrichel
Tain schreef op 19 november 2002 @ 20:33:
kernel compilen met ntfs support?
Ik heb de nieuwste kernel geinstaleerd. Maar hoe doe ik dat dan?
En ik weet zeker dat het Hda5 is. Onder knoppix ziet hij hem namelijk wel zo.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt er inderdaad waarschijnlijk geen ondersteuning voor. Je zult dan ofwel een gecompileerde kernel moeten zoeken die wel die ondersteuning heeft of zelf een kernel moeten compileren. Dat laatste klinkt moeilijker dan het is overigens, er zijn uitstekende handleidingen voor te vinden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

* moto-moi gokt dat de topicstarter de laatste RH gebruikt. Dan zul je dus een andere kernel moeten installeren. Zelfde geldt trouwens voor mp3 support, dat werkt dan ook niet out-of-the-box..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

"Ik gebruik Redhat Linux 8.0 onder Gnome." (topicstarter) => zo'n gok is dat dus ook weer niet :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Mpdrichel
moto-moi schreef op 19 November 2002 @ 20:54:
[ME=29534] Zelfde geldt trouwens voor mp3 support, dat werkt dan ook niet out-of-the-box..
Klopt ik kan ook geen Mp3`s afspelen. Maar een gecompilde kernel kan ik toch gewoon downloaden en instaleren? En is de nieuwste (ik dacht) 2.5.4.8 goed? Of moet ik zoeken naar een ander?

Verwijderd

Dat is niet aan te raden voor je denk ik. Kernel versie 2.5.48 is de meest recente BETA kernel, je wilt neem ik aan een stable versie, oftewel op het moment van schrijven 2.4.19. Je kunt dit ook makkelijk opvragen met 'finger @kernel.org'. Succes :)

Verwijderd

Ik zou gewoon de nieuwste nemen.. 2.4.19 (???) en die compileren...

• Mpdrichel
Ik heb de nieuwste 2.4.1.9 ook geinstaleerd. Maar ik weet niet hoe ik moet compileren :(

• moto-moi

moto-moi

odysseus schreef op 19 November 2002 @ 20:59:
"Ik gebruik Redhat Linux 8.0 onder Gnome." (topicstarter) => zo'n gok is dat dus ook weer niet :).
Hey, mag ik ook eens ergens overheen lezen :? ;)

Verwijderd

Mpdrichel schreef op 19 november 2002 @ 21:14:
Ik heb de nieuwste 2.4.1.9 ook geinstaleerd. Maar ik weet niet hoe ik moet compileren :(
http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Kernel-HOWTO.html

• Mpdrichel
Ik heb het hele stuk van compilen door gelezen maar niks gevonden.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat heb je niet gevonden? Er staat toch in hoe je je kernel moet compileren? Dat is gewoon wat je moet doen. Terwijl je dat doet kom je vanzelf een menu tegen (bij 'make menuconfig' of 'make xconfig') en daarin heb je de optie om NTFS-support aan te zetten. Let erop dat je niet zomaar NTFS-write support inschakelt, want dat is nog dermate experimenteel dat ik je niet aanraadt om proefondervindelijk te testen hoe veel er fout kan gaan :).

• Mpdrichel
odysseus schreef op 19 November 2002 @ 21:51:
Wat heb je niet gevonden? Er staat toch in hoe je je kernel moet compileren? Dat is gewoon wat je moet doen. Terwijl je dat doet kom je vanzelf een menu tegen (bij 'make menuconfig' of 'make xconfig') en daarin heb je de optie om NTFS-support aan te zetten. Let erop dat je niet zomaar NTFS-write support inschakelt, want dat is nog dermate experimenteel dat ik je niet aanraadt om proefondervindelijk te testen hoe veel er fout kan gaan :).
Ik begrijp er nou echt niks meer van :? Het enige wat ik kan vinden is iets met het maken en instaleren van een nieuwe kernel. Ik snap er echt niks meer van. Maar even een vraag uit nieuwsgierigheid. Wat kun je dan voor fouten krijgen als je dat NTFS write support wel aan zet?

Verwijderd

Wat kun je dan voor fouten krijgen als je dat NTFS write support wel aan zet?
Is mij ook niet helemaal duidelijk (en dat heeft een reden, bedenk zelf maar welke), maar post je bevindingen vooral hier zal ik zo zeggen :)

• Mpdrichel
Ik heb nou deze link gevonden http://home.hetnet.nl/~lare1966/kernel.htm En ik denk dat ik er nou wel uitkom. Aleen er staan enkele dingen in met de naam SuSE moet ik die dan veranderen in RedHat? En die versie nummers verander ik zowiezo.

En als ik er niet uitkom zoek ik eerst verder en als ik niks vind vraag ik hier wel weer :P

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mpdrichel schreef op 19 november 2002 @ 21:55:
Ik begrijp er nou echt niks meer van :? Het enige wat ik kan vinden is iets met het maken en instaleren van een nieuwe kernel. Ik snap er echt niks meer van. Maar even een vraag uit nieuwsgierigheid. Wat kun je dan voor fouten krijgen als je dat NTFS write support wel aan zet?

Even de basis duidelijk hebben:
Het stuk software dat het dichtst bij je hardware draait is de kernel. Die regelt dat programma's geheugen krijgen, dat er meerdere programma's (bijna) tegelijk draaien, dat je iets op je scherm ziet en dat je bij je bestanden kunt. Voor dat laatste moet de kernel wel weten hoe die bestanden op een partitie staan, dat verschilt namelijk per bestandssysteem. FAT doet het anders dan ext2 en NTFS is weer anders. Om te zorgen dat de kernel dat kan moet er een stuk code in zitten. Aangezien de meeste mensen dat niet nodig hebben is het standaard wel meegeleverd, maar niet ingeschakeld. Wat jij dus moet doen is dat stuk code inschakelen. Dit doe je door de code van de kernel te downloaden, aan te geven welke voor welke onderdelen je ondersteuning wilt en dan het geheel om te zetten van gewone code naar een echt programma door het te compileren. Niet zo lastig, toch?

Over NTFS-write support:
Het NTFS-bestandssysteem is niet goed gedocumenteerd. Microsoft geeft geen specificaties vrij waarin te lezen valt hoe het in elkaar zit en dus kunnen anderen er niet zo makkelijk ondersteuning voor schrijven. Ondertussen is dat met read-support wel vrij goed gelukt, maar write-support is een ander verhaal. Het werkt wel min of meer, maar er komen gewoon dingen op je partitie terecht op een manier waar Windows niet blij mee is. Korter gezegd: het kan je partitie verkloten. Aangezien je dat liever niet hebt, neem je jezelf in bescherming en zorg je dat je geen write-ondersteuning hebt voor NTFS :).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Als je er niks van begrijpt moet je wat leeswerk gaan verrichten in plaats van hier te posten.

NTFS write support aanzetten heeft met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot gevolg dat daarna de inhoud van die NTFS-partitie voorgoed naar z'n grootje is. In ieder geval zul je scandisk moeten draaien en je hebt geluk als het daar bij blijft. Read-only support werkt trouwens prima.

Verwijderd

voor redhat is er toch gewoon een kernel rpm met ntfs support?

• Bountyhunter
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 19:24

Bountyhunter

Marsjager

Lees deze eens door.

Well isn't that cute... BUT IT'S WRONG!!"

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Probeer het volgende gewoon eerst eens:
Eerst modproben. Checken of de ntfs zut geladen is (ik neem aan dat je idd een NTFS kernel module ergens hebt geinstalleerd).
Daarna pas mounten.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

heb het topic nu doorgelezen en heb precies hetzelfde probleem als de topicstarter. Ook Redhat 8.0 (1 dag nu). Ik ga het proberen voor elkaar te krijgen :)

• jappo
  • Laatst online: 15:12

jappo

eens een prutser altijd ....

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 10:35:
voor redhat is er toch gewoon een kernel rpm met ntfs support?
klopt... had iemand een kernel gecompileerd en op het net gezet (intel en athlon) ben nu aan het werk :) als ik thuis kom dan kijk ik even of ik die link nog kan vinden.

enuh.. hebben we hier niet al een heeeel lang topic over gehad. :?

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• Mpdrichel
Na het downloaden en instaleren van die rpm hoefde ik nog maar een paar dingen in te stellen en nou werkt het. Aleen hoe kan ik inloggen als root? Ik kan nou aleen via de terminal op die schijf komen en ik wil er gewoon naar toe kunnen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ehm, je bedoelt dat je in je grafische omgeving niet op die schijf kunt komen? *wilde gok*

In dat geval: lees even de manpagina van 'fstab' ('man fstab') en stel het geheel zo in dat iedereen kan mounten en browsen. Je zult daarbij de optie 'users' kunnen gebruiken. Als dit niet je probleem is dan moet je even wat duidelijker zijn :).

Verwijderd

Effe dir RPMetje installeren en dan mounten, ik ga het nu ook ff doen ;)

http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/redhat.html

Verwijderd

niet gelukt :/
rpm install was ok zei rpm, maar bij modprobe ntfs krijg ik weer een foutmelding, FS: nogwattes.

Ook mounten lukt niet (ja logisch)
Heb al opnieuw opgestart.
Ik geef het op.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Helaas geeft Google weinig terug bij 'FS: nogwattes'...als je hulp wilt dan zul je iets gerichter moeten zijn :7.

Verwijderd

odysseus schreef op 20 november 2002 @ 22:22:
Helaas geeft Google weinig terug bij 'FS: nogwattes'...als je hulp wilt dan zul je iets gerichter moeten zijn :7.
[root@cc68599-a root]# mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/windows
mount: fs type ntfs not supported by kernel
[root@cc68599-a root]#

Heb dus gewoon geen ntfs support en het schijnt dat ik dan de kernel opnieuw moet compilen. en aangezien dit mijn 2e dag met Linux is begin ik daar NIET aan ;)

Verwijderd

Ik heb al diverse malen de suggestie om gewoon de NTFS-module te modproben voorbij zien komen.
root@tyson:~# modprobe ntfs should do the trick.
Na dit te hebben uitgevoerd nog even root@tyson:~# lsmod om ff te checken of de module er ook echt bij staat.
Vervolgens mounten. Maar eigenlijk herhaal ik nu wat tig vorige posters al hebben geschreven.
Voor write support zul je waarschijnlijk eerst de module via root@tyson:~# make menuconfig moeten selecteren en vervolgens compileren. Check ook je docs hiervoor onder /usr/doc.

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 23:14:
Ik heb al diverse malen de suggestie om gewoon de NTFS-module te modproben voorbij zien komen.
Dat is wel een aardig idee, als die module erbij zou zitten, en bij RH 8.0 zit die er dus _niet_ bij.. Zoals ik in het begin van deze thread al heb gezegt.
Vervolgens mounten. Maar eigenlijk herhaal ik nu wat tig vorige posters al hebben geschreven.
Dan ben je blijkbaar niet de enige die het fout heeft ;)

Het enige wat de topicstarter kan doen is een andere kernel zoeken, zelf compileren, of ergens van het web afplukken.

Verwijderd

Effe dir RPMetje installeren en dan mounten, ik ga het nu ook ff doen

Ik had hetzelfde probleem heb het rpm bestandje gedownload wat je op deze site kan vinden en vervolgens dit bestandje gedubbelklikt en nu had ik wel ntfs support.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 18:55:

Ik had hetzelfde probleem heb het rpm bestandje gedownload wat je op deze site kan vinden en vervolgens dit bestandje gedubbelklikt en nu had ik wel ntfs support.
Ook uiteindelijk gelukt! Kan nu weer lekker mp3 luisteren. Op die site staat duidelijk stap voor stap beschreven wat je moet doen.

Moest die ntfs rpm wel installeren met de optie --force :/

Maar t werkt!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 22:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 18:55:

Tnx m8! Scheelt me weer een kernel om te compileren :+
Wilde ik net aan beginnen totdat ik dit zag, fftjes RPM'etje downloaden, dubbelklikken, en gaan met die banaan. Jammer alleen van die write-support, maargoed, tis en blijft MicroSoft. :(

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 12:47 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Onnodige kick van een oud topic lijkt me. En als je refereert naar Microsoft doe dat dan met de correcte naam van het bedrijf en niet op de wijze die je nu hebt gebruikt (ja ik heb dat aangepast in de post.)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.