Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Baybus vraagje...

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-11 17:34
Ik wil straks een baybus maken voor mijn fans, maar het principe dat ik wil toepassen heb ik nog nergens gezien.

Ik wil een potmeter gebruiken die van 5-12 volt gaat, dus dat ik de fan mooi geleidelijk kan opvoeren, dat is nog niet zo moeilijk, maar nu komt het probleem:
Ik wil dit laten indiceren, met behulp van leds, bv lichtgroen-groen-geel-orangje-rood.

En deze moeten dus in rustige gloed steeds feller gaan branden en steeds meer, zodra ik dus de spanning verder opvoer van de fan.

Eigenlijk het principe dat je ziet bij een visualiser van een stereo, meer bas gaan er meer balkjes, eerst bv groen en dan uiteindelijk in rood als ie te hoog wordt.

Kan iemand me hiermee helpen? Of misschien heeft iemand zoiets al, maar ben ik het nog niet tegen gekomen!

Alvast bedankt!

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 18:28

Professor_Botje

Administrator

Da ken ik fixen he :) ik kan het schema tekennen of er gewoon ff een voor je maken :)

laat maar horen...

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24

JWR

Welke potmeters wil je in die baybus gebruiken? 1k? En die dingen heb toch ook een wattage? Worden deze niet warm die potmeters bedoel ik.

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

Jha, je neem gewoon Draad gewonde potensiometers die kunnen 5 watt aan
das bij 10 volt = 0,5 A = Amperé en dat is gelijk aan 500mA dus das GENOEG voor je fan...

Ik ben trouwens ondertussen een schema aan het tekennen

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
zou helemaal gaaf zijn als je meerdere leds hebt zoals bij een vu meter en hoe hoger je hem draait hoe meer er gaan branden (oops was eigenlijk mijn geheimpje)

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

:), schema is onderweg :P

• whocarez
ook een met hoe hoger hoe meer ledjes er gaan branden zou het wel tof vinden

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

Jha, dus hoe harder de fans gaan draaien hoe hoger hij uitslaat... :) is pas 10x vertelt :) whahaha, ik ben bezig met tekennen...

• whocarez
thx

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

:) ik pak ff chips hoor :-D

Nee het schema begind te lukken moest eerst ff alle onderdelen tekennen in paint :)
lekker makkelijk, maar hij is bijna klaar nu moet ik alleen nog zorgen dat er meer dan 1 led wordt aangestuurt

• whocarez
mooi dan kan ik evt vanavond nog de materialen bestellen

Verwijderd

Misschien leuk voor het forum om dit schema te delen met de medetweakers?

• whocarez
denk dattie dat al van plan was

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

Ik ga jou dus echt niet in mu MSN of ICQ# zetten he, dan komt mu schema nooit af :) met al dat "gechat" hier :P

Verwijderd

pff neem gewoon lekker de baybus van exter

http://members.home.nl/lodio

Verwijderd

zeer zeker een goed Plant!!!
Ik zit al een tijdje te kloten met fans die ik wil regelen, zat op goede iedeën te asen.. dus als men zo vriendelijk zou zijn :D

• whocarez
nou nog ff mooie handleiding voor solderen voor de noobs en dan kunnen zij het ook na maken

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

http://217.120.11.214/schema.bmp

Die onderste weerstanden moet je van waarde laten veranderen dus de eerste laag de 2de hoger de 3de hoogste...
die niet gekleurde diode is een zener deze zorgd er voor dat er altijd de zelfde spanning op de led staat neem voor de zener 3,8volt, de weerstand die er voor staat is alleen maar een voorschakel weerstand zodat de led niet doorbrand :)

wat makkelijker is is deze

http://members.home.nl/lodio/fanvu.htm#schema

Ik heb hem net bekeken het enige wat anders is aan het schema als bv. de HDD led meter is dat zu nu geen HDD de fan uitsteuring gebruikt hebben...

ipc is dit dus een "Gewone" VU meter alleen wat doet deze, deze meet spanning en dat is wat wij willen gewoon een voltmeter alleen dan met ledjes :)

• whocarez
nou ben ik zelf niet zo op de hoogte van electra dus zou ik graag weten wat die r1...6 inhouden
m kan ik raden dat is de potmeter
wat is D???

en wat is dat gekke ding boven de gele draad

Verwijderd

waar denk je dat de fan zit ;)
M is fan, en dat gekke ding boven gele draad is potmeter
denk ik..

• Tijl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 09:56
R= weerstand (resistor)
D= Diode. Een led is een licht uitzendende diode

• Professor_Botje

Professor_Botje

Administrator

jep klopt als een bus :)

[rml][ CM]KITT/Foundation mod->Mindergeschikt voor modem[/rml]

die fanbus heb ik ook gemaakt

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-11 21:14

Youk

Volvo For Life

en r1...6 zijn weerstandjes

edit:
weer te laat :|

Volvo Classic Club Belgium

• whocarez
okay dat snappen we nu maar welke weer standen zijn nou aanraadbaar

Verwijderd

Best een leuk schema, alleen welke waarden moeten de weerstanden hebben ? En wat voor diodes moeten het precies zijn ?

• Tijl
De weerstanden weet ik niet (ik ben aan het rekenen, maar ik kom er waarschijnelijk toch niet uit)
de gekleurde diodes zijn LEDjes (LED = Light Emitting Diode = diode die licht uitzend als er een stroom doorheen gaat)
De andere diodes moeten 12V aankunnen

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-11 17:34
Ik kan nu pas weer kijken, maar ik moet jullie wel bedanken, heb weinig verstand van electronica, maar vind het wel tof dat jullie dat doen!

• whocarez
ben blij dat je dit topic opende als men nou nog ff de juiste codes en alles erbij weet te zetten kan ik eindelijk me gave baybus gaan maken

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 23:35
welke codes wil je weten :?

Hoeveel potmeters ga je gebruiken :? hoeveel fans wil je aansturen :?
en maak je het geheel in een plastic frontje :?

Ikzelf kwam met drie potmeters al ruimte te kort...zie ook ----> [rml][ CM] Rheobus (brakke webcam pics)[/rml]/

Ik heb het wel in een plastic frontje gezet en achteraf had ik dat beter niet kunnen doen want het geheel wordt best wel zwaar dus trekt enigzins beetje krom 8)7

verder nog een kleinigheidje....het wordt niet je gave baybus maar je gave Rheobus :p

• Tijl
Het schema wat is getekend (http://217.120.11.214/schema.bmp) is voor 1 fan, met 1 potmeter

Het berekenen lukt me niet echt. maar vanaf welk voltage wil je de ledjes hebben branden? De groen denk'k altijd (dus vanaf 5V) de gele van 8V ofzo, maar de rode, pas bij het max? of al bij 10V

• whocarez
er komt een custom case dus ik kan hem aanpassen naar eigen zin

eigenlijk komen er 2 tot 4 potmeters op die dienen voor de 2 radiatoren en de 2 doorstroom ventilatoren

nou ben ik eigenlijk nog op zoek naar een manier om rondom de knop van de potmeter de ledjes te laten oplichten stuk of 10 zodat je eigenlijk precies met de streep die op de knop zit de ledjes aanzet zodra je ze passeerd

de ledjes wil ik hebben van groen oranje rood en van 5 naar max volt

• TheBoneCollector
nou ben ik eigenlijk nog op zoek naar een manier om rondom de knop van de potmeter de ledjes te laten oplichten stuk of 10 zodat je eigenlijk precies met de streep die op de knop zit de ledjes aanzet zodra je ze passeerd
Woei, dat wordt een precies werkje dan...alles goed uitmeten, een mal maken en boren en vijlen maar... zal wel lastig worden die leds langs de potmeter want je zit ook nog met de knoppen... in ieder geval suc6 :p

• whocarez
zou het niet kunnen met behulp van die fiber draden want een ledje is al gauw 3mm breed dus dan kunnen er nooit veel rondom de potmeter passen

• TheBoneCollector
fiber draden :? lijkt me dat dat veels te weinig lichtopbrengst geeft dus zie je er niets van....

• whocarez
hmm dan kijken of we ergens mini ledjes kunnen halen heb er ooit van gehoord

Verwijderd

bphderuyter schreef op 18 November 2002 @ 22:26:
Volgens mij kun je dit het beste doen met een LM3914 schakeling, scheelt een hoop soldeerwerk !

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

TheBoneCollector schreef op 18 November 2002 @ 22:38:
fiber draden :? lijkt me dat dat veels te weinig lichtopbrengst geeft dus zie je er niets van....
Nah, ze geven voldoende licht hoor, kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Stealth/InPC2.jpg

Klik hier voor meer info :)

System specs

• TheBoneCollector
thnx Tentacle1...ziet er idd mooi uit :9

• Big4SMK
  • Laatst online: 15-11 19:21
pfffff ik ben wel heel beniewd! als je het voor elkaar gaat krijgen om die fibertjes/ledjes mooi te verdelen, en dan ook nog eens zo dat ze aangaan als de potmeter ze aanwijst, dan krijg je wel een heel gaaf effect! Maar volgens mij loop je wel over het randje van de afgrond....

• Redboost
  • Laatst online: 23-11-2024
bphderuyter schreef op 18 November 2002 @ 22:26:
er komt een custom case dus ik kan hem aanpassen naar eigen zin

eigenlijk komen er 2 tot 4 potmeters op die dienen voor de 2 radiatoren en de 2 doorstroom ventilatoren

de ledjes wil ik hebben van groen oranje rood en van 5 naar max volt
zoiets..?

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/nhhb/vu.jpg

Verwijderd

wow, ziet er behoorlijk vet uit !

• whocarez
nou nog ff tekenen hoe het er uit moet gaan ien hopelijk kan dan iemand me helpen met de schema's want ben een beetje electronoob

maar met een beetje hulp gaat het me wel lukken i'm sure zodra ik weet wat ik moet halen en hoe het gesoldeerd moet worden dan fix ik alles :Y)

Verwijderd

Hier ergens in dit topic stond een link naar een LM3914 schakeling, gebruik die maar ;)

• whocarez
jah zoiets alleen dan met wat meer functies als ik me tekeningen af heb post ik ze allemaal kunnen jullie gelijk zien wat ik van plan ben het is in ieder geval iets groots en erg duur. en al het ook niet 123 af hebben wegens geld gebrek en tijd gebrek

• Redboost
  • Laatst online: 23-11-2024
bphderuyter schreef op 19 november 2002 @ 09:33:
[...]

jah zoiets alleen dan met wat meer functies als ik me tekeningen af heb post ik ze allemaal kunnen jullie gelijk zien wat ik van plan ben het is in ieder geval iets groots en erg duur. en al het ook niet 123 af hebben wegens geld gebrek en tijd gebrek
geldgebrek.. hahah, dat herken ik wel.. :D Maar 'k ben wel benieuwd hoor..

Verwijderd

Ik ga met je meedoen ook.. :9 niet een expert, maar weet wel hoe ik moet solderen hahaha.. maar ok, als ik thuis ben ga ik eerst wat spul bestellen bij conrad oid..

• whocarez
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 09:42:
Ik ga met je meedoen ook.. :9 niet een expert, maar weet wel hoe ik moet solderen hahaha.. maar ok, als ik thuis ben ga ik eerst wat spul bestellen bij conrad oid..
ik zou eerst ff alles uit tekenen voordat je alles gaat bestellen, fout heb ik al eerder gemaakt toen ik een mod wou maken die nooit van de grond is gekomen

zoek maar eens onder whocarez als nick en dan koffermod, is de accont van een maatje van me omdat ik toen nog geen kabel had

Verwijderd

bphderuyter schreef op 19 november 2002 @ 10:24:
[...]

ik zou eerst ff alles uit tekenen voordat je alles gaat bestellen, fout heb ik al eerder gemaakt toen ik een mod wou maken die nooit van de grond is gekomen

zoek maar eens onder whocarez als nick en dan koffermod, is de accont van een maatje van me omdat ik toen nog geen kabel had
jaa tuurlijk.. heb mn case mod design ook al uitgetekend :9 wordt echt kewlll. nooit eerder ergens gezien.. ga binnenkort beginnen aan de case zelf..en daarna wilde ik dus de baybus maken.

ik heb al een paar crystal clear casefans..varierend van kleur leds.. ik verwacht komende week mn 3000 mcd leds uit een inkoopactie.. dus verlichting is er al.. maar ik moet inderdaad dus eerst effe berekenen welke weerstanden ik nodig heb, en welke andere componenten...

ik blijf dus dit topic ook nauw volgen :) zeker omdat Exter hier bezig is :P hehehe

-Edit- kan niks vinden op nickname "Whocarez" ...zal wel de brakke search zijn hierzo.. :(

• whocarez
ik zal als ik thuis ben ff een topic starten over de dingen die ik wil gaan doen en wat ik al gevonden heb kwa schema's en kwa materialen, foto's en totaal design

nou nog ff een goede sponsor

Verwijderd

is goed, ik zal ook effe het een en ander gaan uitzoeken..heb namelijk een iets andere baybus in gedachten dan de standaard BAY-bus :9

Ik heb alleen geen zin om het geheim te onthullen zonder dat ik echt al bezig ben... maar ik denk deze week te beginnen dus topic verschijnt snel ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 12:09:
Ik heb alleen geen zin om het geheim te onthullen zonder dat ik echt al bezig ben...
ahhh toe........fluister het anders ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 12:14:
[...]

ahhh toe........fluister het anders ;)
nou vooruit ;) ik maak aan de bovenkant van mn kast dus OP mn kast, een vierkant, of rechthoekig (of andere vorm) gat, daar een soort bakje in, en een plexi klepje (misschien met leds erin op de een of andere manier) eroverheen. dan kan je dus de baybus laten schuilen.. ik ving het 9 van de 10 keer lelijk, van die knoppen aan de voorkant.. en vind het leuker iets anders te doen. ik heb dit nog niet eerder ergens gezien, dus ook wel weer een uitdaging :) en als eerste echt mod is het wel een kelwe vind ik.

ook mn side window EN TOP-window ;) worden anders dan je normaal ziet, maar over dat design ben ik het nog niet helemaal eens.. ik krijg binnenkort de digicam voor op mn T68i, dus kan ik ook foto's maken enzo :)

Verwijderd

Klinkt goed ! Uitvoeren zou ik zeggen !

Verwijderd

jep! haha wacht alleen nog op ledjes dus, en moet effe 5mm plexi kopen :P

ja naja..en alle electronica voor de rheostaat regelaar thingy paneel.. :) maar dat haal ik dus uit dit topic.. alleen de ledjes die ik krijg zijn volgens mij niet helemaal hetzelfde.. ik krijg :

3000 mcd
Beamangle: 30 graden
in zowel 3 als 5 mm

spanningen zijn:
rood, geel (en oranje): 2,1 volt en 15mA
blauw, groen, wit (en uv): 4,5 volt en 20 mA

• whocarez
nou ik moet alles nog gaan halen maar dat maakt niet uit komt allemaal goed

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
En dit is de mijne. Ziet er ook wel geinig uit dacht ik zo! ;)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22408

Rood is uit, groen is aan... (Leds zien er niet goed uit door mijn camera)
Heb draadgewonden potmeters van 9 watt, 50 Ohm gebruikt. Werkt perfect, heerlijk stil hierzo :z
Volledige topic

Use the Search Luke...

• whocarez
kijk en dat is nou een geile baybus als ik eerlijk ben
Pagina: 1