Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
De wereld staat op het punt een nieuwe revolutie te ondergaan. De tekenen zijn zichtbaar om ons heen. Het verharden van de onderlinge menselijke relaties is een feit en is mijns inziens ook logisch.

Naast de biologische evolutie die de mens en al het leven ondergaat is de mensheid ook onderhevig aan een culturele evolutie. Een drijfveer hiervoor is de technologische vooruitgang van de mens. Het is nog nooit voorgekomen dat de mensheid haar kennis in zo'n groot tempo verdubbeld. Samen met deze ontwikkeling proberen culturen toch vast te houden aan oude denkbeelden en gewoontes. Echter zal dit in alle gevallen mislukken !

De problemen in de wereld worden vooral veroorzaakt door het krampachtig vasthouden van oude idealen die niet meer gelden in de moderne wereld. Pas zodra de mensheid dit loslaat komen we een trapje hoger.

Wat mij altijd verwonderd heeft is bijvoorbeeld dat landen wetten opstellen om hun taal te behouden. Tuurlijk is het mooi dat een volk haar eigen taal beschermd echter heeft dit geen zin. De wereld wordt kleiner en kleiner, in een halve dag zitten we aan de andere kant van de wereld en we kunnen live gebeurtenissen volgen op TV. Het verbieden van vreemde woorden in een oude taal past niet in de huidige ontwikkelingen.

Het ideaalbeeld voor een nieuwe wereld is het samensmelten van culturen, talen en landen. Mensen die koste wat het kost vast willen blijven houden aan de 'oude' wereld zullen het onderspit delven. De enige richting waar het heen gaat is dat landen zullen verwijnen (zoals we ze nu kennen), talen meer en meer zullen uitsterven en samengaan in een globale taal.

Zodra de mensheid hier aan toe is zal het een betere wereld worden.

Wat John Lennon heeft bedoeld met 'Imagine' klopt en ik denk dat dit ook in de toekomst gaat gebeuren. Zo niet, dan ben ik somber over onze toekomst !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoe moeten wij hierop reageren? heb je geen stelling oid, dit is alleen een mening van jou, wat moet ik daarmee? stelling graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
De stelling is : de oplossing voor de wereld problematiek zoals deze zich nu manifesteert is het bevorderen van globalisering met het loslaten van locale verschillen tussen mensen op het vlak van taal, land en religie !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk wel dat de globalisering alleen positief is als het geleidelijk gebeurt. De mensen zijn gewoonweg niet klaar voor een plotselinge globalisering. Als het geleidelijk gebeurt heb je ook minder kans op rellen, burgeroorlogen en mislukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:20
Ik zie een wereld vol met identieke Xymoxen.

Of nee, een halve wereld vol met Xymoxen, en de andere helft van de wereld bestaat uit allemaal ThaMan's. En die twee groepen krijgen ruzie. Ze vinden allemaal dat de andere helft zich moet aanpassen. En dan volgt een grote oorlog en.....

Ik sla een beetje door. 8)7

Dan liever een wereld waarin iedereen anders is, ook al geeft die problemen.

Overigens: Ik zie geen wereldproblematiek. Het is nu niet anders dan in de vorige eeuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Dit is nu het probleem, het gaat dus niet geleidelijk. De mens kan dit ook niet sturen, het is een trein die voortdenderd en we zitten er allemaal in. Het juist krampachtig vasthouden van het oude beeld zal voor extra problemen zorgen.

Wat ik eigelijk probeer te zeggen is dat de mens globalisatie moet stimuleren en juist niet moet tegenwerken. Zoals Frankrijk bijvoorbeeld doet door engelse woorden te verbieden is dus de foute manier.

Wat maakt het uit als de hele wereld uiteindelijk Engels spreekt ? Is het nu echt zo jammer dat de Friese taal verdwijnt ?

Mijn oma maakt zich erg druk over het feit dat er zoveel engelse woorden gebruikt worden de laatste tijd. SO WHAT ?

Nederland zal in de toekomst een soort provincie van Europa worden en europa een soort provincie van de wereld.

Ik zie geen nut in het onderverdelen van volkeren, dit heeft ellende tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben bang dat in de toekomst de moslims het steeds meer voor het zeggen krijgen.

Ze zijn brutaler dan westerlingen (het te vuur en te zwaard verspreiden van het geloof) en ze hebben nog een rekening uit het verleden te vereffenen. (de kruistochten)

Ik denk niet dat zij aan een vreedzame samenleving willen werken, maar gewoon alle mensen moslim maken, met alle onderdrukkingen die er bij horen. (geen drank, vrouwen gesluierd, Islam is het enige ware geloof)
Een groot aantal landen in het midden-oosten hebben een dictatuur die gebaseerd is op het geloof (Iran, vroeger Afghanistan), en zij verwerpen het westen.

Ik denk dat dat de revolutie wordt, en ik heb het gevoel dat ik me dan wel ga verzetten er tegen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Resistor schreef op 18 November 2002 @ 15:45:
Ik ben bang dat in de toekomst de moslims het steeds meer voor het zeggen krijgen.

Ze zijn brutaler dan westerlingen (het te vuur en te zwaard verspreiden van het geloof) en ze hebben nog een rekening uit het verleden te vereffenen. (de kruistochten)

Ik denk niet dat zij aan een vreedzame samenleving willen werken, maar gewoon alle mensen moslim maken, met alle onderdrukkingen die er bij horen. (geen drank, vrouwen gesluierd, Islam is het enige ware geloof)
Een groot aantal landen in het midden-oosten hebben een dictatuur die gebaseerd is op het geloof (Iran, vroeger Afghanistan), en zij verwerpen het westen.
En zie daar, de Derde Wereld Oorlog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 16:07:
[...]
En zie daar, de Derde Wereld Oorlog..
Nee, moslims zijn veel subtieler.
Zie Belgie maar, daar wilden ze Arabisch als 4e taal invoeren, naast het Nederlands, Frans en Duits.

Zij mogen hier gewoon moskeeen bouwen, maar wij mogen in de Islamitische landen geen kerken bouwen.

Bij ons lopen de kerken leeg, op moskeeen rust de verdenking dat er fanatisme gepredikt wordt.

Indonesie: de christenen worden er zo'n beetje weggepest, en de regering is niet echt fanatiek met het vookomen daar van. Ja, als er terrorisme is en er kan geld van Amerika verdiend worden met het bestrijden er van, dan willen ze wel profiteren.

Het zijn maar kleine dingen, maar zelfs met kleine stapjes kan je nog een heel eind komen, en het valt niet op, tot het niet meer terug te draaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
Xymox schreef op 18 November 2002 @ 13:00:
De stelling is : de oplossing voor de wereld problematiek zoals deze zich nu manifesteert is het bevorderen van globalisering met het loslaten van locale verschillen tussen mensen op het vlak van taal, land en religie !
Belangrijk kenmerk van religies blijkt dat zij moeilijk te veranderen zijn. Ook in Nederland staan de op religie gestoelde politieke partijen bekend als behoudend. En daar komt bovenop wat Resistor al schreef:
Ik ben bang dat in de toekomst de moslims het steeds meer voor het zeggen krijgen. ... Ik denk niet dat zij aan een vreedzame samenleving willen werken, maar gewoon alle mensen moslim maken, met alle onderdrukkingen die er bij horen. (geen drank, vrouwen gesluierd, Islam is het enige ware geloof)
Krijgen we op een dag een confrontatie tussen de islam en de 'westerse' maatschappij? Hoe dat op te lossen? Gaat de VN daar een rol in spelen? Misschien... gewoon alle religies verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xymox schreef op 18 November 2002 @ 12:30:
De wereld staat op het punt een nieuwe revolutie te ondergaan. De tekenen zijn zichtbaar om ons heen. Het verharden van de onderlinge menselijke relaties is een feit en is mijns inziens ook logisch.

Naast de biologische evolutie die de mens en al het leven ondergaat is de mensheid ook onderhevig aan een culturele evolutie. Een drijfveer hiervoor is de technologische vooruitgang van de mens. Het is nog nooit voorgekomen dat de mensheid haar kennis in zo'n groot tempo verdubbeld. Samen met deze ontwikkeling proberen culturen toch vast te houden aan oude denkbeelden en gewoontes. Echter zal dit in alle gevallen mislukken !

De problemen in de wereld worden vooral veroorzaakt door het krampachtig vasthouden van oude idealen die niet meer gelden in de moderne wereld. Pas zodra de mensheid dit loslaat komen we een trapje hoger.

Wat mij altijd verwonderd heeft is bijvoorbeeld dat landen wetten opstellen om hun taal te behouden. Tuurlijk is het mooi dat een volk haar eigen taal beschermd echter heeft dit geen zin. De wereld wordt kleiner en kleiner, in een halve dag zitten we aan de andere kant van de wereld en we kunnen live gebeurtenissen volgen op TV. Het verbieden van vreemde woorden in een oude taal past niet in de huidige ontwikkelingen.

Het ideaalbeeld voor een nieuwe wereld is het samensmelten van culturen, talen en landen. Mensen die koste wat het kost vast willen blijven houden aan de 'oude' wereld zullen het onderspit delven. De enige richting waar het heen gaat is dat landen zullen verwijnen (zoals we ze nu kennen), talen meer en meer zullen uitsterven en samengaan in een globale taal.

Wat John Lennon heeft bedoeld met 'Imagine' klopt en ik denk dat dit ook in de toekomst gaat gebeuren. Zo niet, dan ben ik somber over onze toekomst !
Ik zelf vind dat de mensen juist dommer worden maar goed.
Vroeger waren de mensen ook erg slim wat dacht je van babylon of egypte. Mensen denken dat ze slimmer worden maar dat is volgens mij echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

MIster X schreef op 18 November 2002 @ 19:02:
[...]
Krijgen we op een dag een confrontatie tussen de islam en de 'westerse' maatschappij? Hoe dat op te lossen? Gaat de VN daar een rol in spelen? Misschien... gewoon alle religies verbieden?
Religie verbieden is geen oplossing.

Mensen moeten iets hebben om zich aan vast te houden, een strikte scheiding van religie en staat zou de beste oplossing zijn.

De VN als onafhankelijke organisatie kan daar een rol in spelen door een tijdelijk bestuur te installeren, die niet gebonden is aan de grootste religie in het land, of aan 1 bevolkingsgroep.

In sommige landen zou dat een oplossing kunnen zijn, bv Indonesie of Kashmir (India/Pakistan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Laatst online: 20-09 23:58

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Aan de ene kant vind ik het jammer dat er dingen verdwijnen. Maar stiekum vind ik het wel een mooi iets. Het samen gaan van de hele wereld, zowel in taal als cultuur. Van alles wat, en gewoon over de hele wereld probleemloos kunnen reizen en wonen. Je moet dit trouwens niet lezen als een algehele uniformiteit, verschillen zijn prima, anders is het zo saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je dus eigenlijk zegt is dat als iedereen gelijk is er geen conflicten meer ontstaan?

Alleen bij die aanname ga je al de fout in aangezien de ene mens altijd meer zal hebben dan de ander. Alleen dit subtiele verschil kan al voor grote conflicten zorgen, en ongelijkheid in welvaart wat nooit opgelost zal worden.

Stel dat iedereen straks gelijk is, wat hebben we dan? We zijn dan verschoven van de bonte massa aan culturen die we nu hebben naar een grote bruine drap. Om nog maar niet te spreken van welke cultuur je in gedachten hebt. Dat zal namelijk ongetwijfeld de Westerse zijn.

Dingen zoals de VN regeringen laten installeren die los van religie staan in sommige landen? Lekker Democratisch ben je bezig zeg. De mensen in die landen staan daar in veel gevallen zelf achter, dus waar haal jij het recht vandaan om VOOR die mensen te beslissen? Ze weten net zo goed wat voor hen het beste is als jij dit voor jezelf weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerzijds geef ik je gelijk, Xymox, dat er wat moet veranderen, wereldwijd. Inderdaad heeft het geen zin als naties koste-wat-het-kost willen vasthouden aan hun "eigen" taal en cultuur en die willen "beschermen tegen vreemde invloeden".

Anderzijds lijkt het me geen oplossing om te trachten tot een wereldwijde eenvormigheid (allemaal dezelfde taal, allemaal dezelfde cultuur) te komen.

Er leven op aarde meer dan 6 miljard (hoeveel zijn het er nu?) individuën. Dat is het mooie van "de mens", dat ieder mens anders is. Het is mooi dat er zo veel talen gesproken worden. Het is mooi dat er zo veel verschillende culturen zijn.

Het zou heel mooi zijn als die culturen zich kunnen vermengen tot steeds nieuwe vormen van cultuur. Het zou heel mooi zijn als mensen die verschillende talen spreken toch met elkaar zouden kunnen communiceren. Maar in welke taal zouden ze dan met elkaar moeten communiceren? Welke taal is geschikt om alles uit te drukken dat elk individu bezighoudt?

De belangrijkste kwestie is: hoe kunnen we leren om als individuën samen op aarde te leven, zonder tot botsingen (conflicten) te komen?

Denk jij dat mensen (met al hun onvolmaaktheden) in staat zijn om de wereld zoals die nu is (met al die conflicten en oneerlijke verdeling van de aardse rijkdommen) om te vormen tot een vreedzame samen-leving?
Ik denk niet dat mensen, of menselijke organisaties zoals de VN of religies, daartoe in staat zijn. Maar ik denk dat het wel kan - en zal - gebeuren. Ik denk dat God (JHVH) zelf er voor zal zorgen dat die "New World Order" er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 21:53:
[...]
Ik denk dat God (JHVH) zelf er voor zal zorgen dat die "New World Order" er komt.
Tja, welke god? persoonlijk denk ik dat de Moslims dat toekomstbeeld graag een handje willen helpen, net als de Katholieken in de middeleeuwen.

Geloof heeft niets dan ellende gebracht, nee, niet het geloof, maar de mensen die denken dat hun geloof beter is.

Persoonlijk denk ik dat technologie, en het eerlijk verdelen ervan, een veel betere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dat de revolutie wordt, en ik heb het gevoel dat ik me dan wel ga verzetten er tegen.
Jij bent niet de enige die er zo over denkt;

De ondergang van Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Misschien is een gedanken-experiment hier op zijn plaats.

Stel je voor het is 500 jaar later (op de mensheid een korte tijd). De mens heeft door haar technologische vooruitgang nieuwe stappen gezet de ruimte in. Kolonies op Mars, ruimestations verspreid over ons zonnestelsel, nieuwe energiebronnen zijn ontdekt/uitgevonden die fossiele brandstof onnodig heeft gemaakt.

Welk wereldbeeld past daar het beste bij ?

Ik denk dat het princiepe 'land' dan een hele andere lading heeft gekregen. We zullen ons meer als aardbewoners zien ipv een Fries die in een provincie in het landje Nederland fries blijft praten.

Net als rassen zullen samensmelten met elkaar zullen culturen, talen en gebieden in elkaar opgaan. Dit heeft zich in het verleden altijd al voorgedaan en in de toekomst zal dit ook plaatsvinden maar dan steeds sneller en sneller.

Maargoed, als we nog eens 1000 jaar verder kijken waar we contact hebben gelegd met buitenaards leven, dan begint het weer van voren : Ik ben aardbewoner en jij bent van Proxima Centauri, dus ik hak je in de pan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je in de toekomst mensen krijgt die meegaan met de technologie en mensen die er bijna niets van willen weten. Je krijgt een beetje het idee zoals je in de VS hebt met indianenreservaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, welke god? persoonlijk denk ik dat de Moslims dat toekomstbeeld graag een handje willen helpen, net als de Katholieken in de middeleeuwen.
Als ik God schrijf, dan bedoel ik de Schepper van het gehele universum. Zijn naam, JHVH, betekent dat Hij (God dus) er voor zal zorgen dat Zijn voornemen zal uitkomen. Het gaat dus niet om mensen, met welke religie dan ook, die proberen de wereld in te richten / te veranderen naar het wereldbeeld dat zij hebben op basis van hun geloof, maar om God zelf.
Mensen die denken dat ze het recht hebben om anderen (met andere religies) te onderdrukken, die hebben inderdaad alleen ellende gebracht.

Met technologie kunnen mensen veel bereiken. Maar naast die technologie is er nog wat nodig: LIEFDE, liefde voor de medemens, liefde voor Gods schepping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Respect is gewoon het enige woord, als iedereen respect voor elkaar zal hebben dan zouden we in vrede met elkaar kunnen leven, maarja niet iedereen heeft respect voor elkaar :/
Dus er komt waarschijnlijk ook nooit geen vrede hoewel ik er natuurlijk wel voorstander van ben.
Jammer eigenlijk maar niets aan te doen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het probleem bij de goden is is dat de mensen de Bijbel/Koran/Oude Testament ieder op hun eigen manier uitleggen.

God (Christenen), Allah (Moslims), JHWH (Joden), JHVH (Jehovas Getuigen(?)), het is de zelfde God, maar de mensen geven verschillende uitleg van zijn woord, en leggen de prioriteiten anders, en daar komen de conflicten van.

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik hoop voor al die geloven dat Hij echt eens een keer terugkomt (en niet een of andere gek die beweert de Ware te zijn) om voor eens en voor altijd duidelijk te maken wie hij is (De god van alle westerlingen + alle mensen uit het Midden-Oosten)

Dan zullen ze hun strijd wel staken als ze zien dat ze gelijk zijn. (niet gelijk HEBBEN)

Het hoeft niet echt God te zijn, maar een persoon die mensen elkaar leert RESPECTEREN. En dan bedoel ik niet die oude gek in Rome (NO FLAME INTENDED), maar een gewoon persoon, als Moeder Theresa of Boeddha, die de mensen respect bijbrengt.

Liefde hoeft niet, als je elkaar maar in vrede laat leven.

Het is maar een persoonlijke mening, ik kan een paar foutje maken met de feiten, corrigeer me maar.

[ Voor 0% gewijzigd door Resistor op 19-11-2002 17:41 . Reden: dingetje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel dat iedereen straks gelijk is, wat hebben we dan? We zijn dan verschoven van de bonte massa aan culturen die we nu hebben naar een grote bruine drap. Om nog maar niet te spreken van welke cultuur je in gedachten hebt. Dat zal namelijk ongetwijfeld de Westerse zijn.
------------------------------------------------------
stel je eens voor dat de complete wereld westers zou zijn, in de hele wereld alleen maar efficientie, het recht van de sterkste, welliswaar met een sociaal stelsel maar toch, het belangrijkste in de wereld dat ben je zelf.
althans dat wil marketing je graag laten geloven.
overal waar we poot aan de grond zetten maken we de lokale bevolking tot consumptie mensen, puur gericht op materialisme en technologie.
de maatstaf is je bezit en dat was het dan.
een beetje een doom voorstelling van deze maatschappij maar toch, voor mezelf zit er wel een waarheid in.
ik ben laatst naar kroatie geweest op vakantie, een land dat nog niet eens zo ver af ligt van ons en ik zat in een nogal verwesterd deel.
toch is de hele cultuur lijkt het veel warmer, meer gezins leven meer geduld en minder op zichzelf gericht.
ik zou het jammer vinden als we alle mensen proberen uniform te krijgen in taal en gedachten patroon.
juist de diversiteit vind ik zo boeiend. dat is denk ik ook de reden dat de meeste mensen op dit forum zitten, niet zozeer omdat je eigen mening nou zo belangrijk is maar omdat je je mening wil toetsen aan die van de ander met een ander referentie kader.
juist de diversiteit van mensen is de schoonheid, daar zullen we denk ik nooit op uitgekeken raken, de geest van ieder mens is volgens mij groter dan welk melkweg stelsel dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xymox schreef op 18 November 2002 @ 13:00:
Als je daar nou ook nog eens een paar argumenten voor aan droeg. Trouwens wat bedoel je met "het bevorderen van globalisering' Globalisering hoeft helemaal niet bevorderd te worden: Die komt vanzelf tot stand door het verkeer van mensen en goederen. Of wil je dat er een hoop westerlingen emigreren naar het midden oosten om ze te globaliseren.

Trouwens de hele wereld kijkt al naar amerikaanse soaps en vreet hamburgers. Alle culturen worden overspoeld met die normloze, smakeloze, waardeloze, geweldadige amerikaanse massaconsumptiecultuur. Ik begrijp de moslims heel goed, dat ze daarvan kotsen, dat doe ik zelf ook. Waarom al die prachtige culturen vernietigen, alleen maar om dat sommige mensen geen oog voor de waarde ervan hebben en uitsluitend de negatieve kanten zien. Trouwens behalve wat westerse denkers wil niemand dat of vind je dat geen probleem.

Je bedoelt zeker dat het tijd wordt dat de religies maar een vervangen worden door het leegheidsdenken. Als je dat overdreven vindt , dan daag ik jou uit om te vertellen welke prachtige dingen we er dan voor terugkrijgen. Ik vind sommige andere culturen in veel opzichten superieur aan de onze. Misschien is het een beter idee, als we de amerikaanse invloed eens gaan terugdringen en onszelf eens gaan beschaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Laatst online: 18-09 15:10

spacy

+++

ik vind "Vroeger was alles beter :-( " ook wel een geschikte topictitel

Hoe ouder je wordt hoe meer je avst zal houden aamn gewoontes,
als je jong bent dan is al die verandering fantastisch,
maar als je oud wordt vermoeid dat je alleen maar,
100% globalisering is dus denk ik niet en ook niet bijna te bereiken,
vawege het verschil van opvattingen in bepaalde leeftijden.

ja ik ben nog jong, maar kijk ook eens naar de oudere personen om je heen,
natuurlijk zal de steeds weer nieuwere jonge generatie weer voor meer versreiding van culturen en globalisering zorgen, maar er zal nog altijd een flink stuk worden behouden,
zoals het al tijden is.

Oost en West... allemaal mooi, maar toch blijft 1 Thuis het best :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat als wij gewoon alle godsdiensten gewoon moeten laten verdweinen. (is onmogenlijk) Denk eens aan hoe geweldig en veel toleranter de mensen dan zullen zijn.

het is toch dom om te denken dan niet christenen minder zijn als jij omdat ze in een andere god geloven. Denk eens na, is er ooit een bewijs geweest dat er ook echt een god is?

de bijbel of alle andere boeken zijn gewoon een mooi / goed verhaal met een aantal weize lessen voor het leven. maar al deze verhalen zijn super out dated.

wat heb je er aan om je moeilijk aan de bijbel vast te houden, tegen werken op zondag zijn enz. wat zou god (als hij uberhaupt bestaat) dat nu intereseren? hij wil toch (lijkt mij) dat de mensen het goed hebben.

(let btw niet op typefouten ik heb mijn vinger gebroken :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

nexus

VV Kloetinge (768735)

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 01:28:
[...]
Trouwens de hele wereld kijkt al naar amerikaanse soaps en vreet hamburgers. Alle culturen worden overspoeld met die normloze, smakeloze, waardeloze, geweldadige amerikaanse massaconsumptiecultuur. Ik begrijp de moslims heel goed, dat ze daarvan kotsen, dat doe ik zelf ook. Waarom al die prachtige culturen vernietigen, alleen maar om dat sommige mensen geen oog voor de waarde ervan hebben en uitsluitend de negatieve kanten zien. Trouwens behalve wat westerse denkers wil niemand dat of vind je dat geen probleem.
.
Waar haal je vandaan dat amerikanen cultuur aan het vernietigen zijn. Het kan wel je persoonlijke mening zijn, maar kan je misschien wat meer info geven dan dit :)

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken en in die ervaring valt die overspoeling wel mee. De amerikanen worden eerder overspoeld door andere culturen. Je moet amerika niet zien als 1 land met Bush als hun almachtige leider. Vergeet niet dat de maar helft van de kiezers (en niet iedereen in amerika heeft gekozen) voor bush heeft gekozen. Amerika bestaat uit chinezen, latino's, europeanen, natives, afrikanen, russen en nog veel meer nationaliteiten. Samen vormen zei amerika en de overheid is maar een kleine groep die toevallig historischerwijs aan de macht is. Veel amerikanen zijn trots op hun land, als in het is een vrij land waarin je vaak kan doen en laten wat je wilt. Je hoeft die soaps echt niet te bekijken als wilt, die hamburgers worden ook niet je strot door geduwd. Als ik hier naar de mall ga, hebben ze een foodcourt allerlei soorten voedsel. Van mexicaans tot chinees en inderdaad vaak zit er ook een burger king of Mcdonalds.
wat jou misschien tegen staat is het kapitalisme, amerika is natuurlijk een grote voortrekker hiervan geweest en de rest van de wereld volgt het een beetje. Maar dat wordt ze heus niet opgedrongen door de amerikanen, het zit gewoon in de menselijk aard om meer proberen te hebben dan je buurman. Als je dat niet bevalt zijn er echt nog genoeg alternatieven over om jezelf te vestigen.

"one is to the other an other only in that one recognizes the other" -Hegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar haal je vandaan dat amerikanen cultuur aan het vernietigen zijn. Het kan wel je persoonlijke mening zijn,
Dit was geen quote van mij, maar ik wil er wel op reageren.
Dat er gesproken wordt van de "amerikaanse massaconsumptiecultuur" wil niet zeggen dat "alle Amerikanen" die "cultuur" hebben. Misschien heeft zelfs niet één Amerikaan die "cultuur". Het is alleen een cultuurverschijnsel dat afkomstig is uit de VS van Amerika. Het hangt samen met films en TV-series die in de VS gemaakt worden. Daarom wordt het "Amerikaans" genoemd.

Als er in de krant staat "Amerika valt Irak aan" (ik zou liever zeggen "de VS valt Irak aan"), dan denk je toch ook niet dat ALLE Amerikanen gewapend op weg zijn naar Irak?

"Mexicaans" is trouwens ook echt "Amerikaans", want het land Mexico ligt ook in het werelddeel Amerika, net als de VS, Canada, Brazilië, Argentinië en nog veel meer landen.

De "massaconsumptiecultuur" dus, die zich uit in TV-series uit de VS, heeft via de TV mensen over de gehele wereld beïnvloed. Het is dus ondertussen een "wereld-massa-consumptie-cultuur" geworden. Volgens mij heeft deze "cultuur" veel negatieve bijwerkingen. De mens is toch al geneigd tot materialisme. Dat zou niet nog meer aangewakkerd moeten worden.

Gelukkig kan een mens zelf bepalen waaraan hij/zij meedoet en waaraan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xymox schreef op 18 november 2002 @ 12:30:

Er gebeurt zeker weten van alles om ons heen, maar om dat nou direct te bestempelen als een menselijke revolutie zonder naar andere opties te kijken is wel heel kort door de bocht.

En ook de biologische evolutie hier de schuld aangeven is ook wel makkelijk gezegt, bedenk maar eens goed waar het befaamde poldermodel ons gebracht heeft, een hele mooie samenleving waar respect voor mekaar is behalve voor de buurman.
En datzelfde poldermodel word in andere lander gepropagandeerd als DE! Oplossing en word hier en daar over de wereld ook al toegepast, en het word door nederland uitgemolken als een koe, elke drup moet er uit. Vooruitgang is er zeker, maar 100 jaar terug hebben ze ook gezegt dar de vooruitgang nog nooit zo groot geweest is, en dat zeggen ze over 100 jaar ook weer, dus dat is het ook niet.

En die oude idealen, wat maakt ze oud dan, en wat maakt ze dat ze niet meer passen in een moderne samenleving.

Jou ideaal bild is voor mij niet meer dan een nachtmerrie, een samensmelting van alles tot een grijze massa, waar iedereen hetzelfde is, zonder verschillen, een mooi saai leven gaan we dat tegemoet.
En dat is jou oplossing voor een betere wereld? Ik kan mij toch betere oplossingen bedenken, wat dacht je van een wereld waar iedereen heerlijk zichzelf is en de ander liefheeft als zichzelf, en waar we allemaal oog hebben voor onszelf en voor mekaar.

Ja, je kunt hiervoor natuurlijk John Lennon aanhalen, maar hoe kun je je nou een idee bedenken van een betere wereld als je stoned (en dus niet helder van geest) naast de daila lama love and peace zit te verkondigen, omdat dat op het moment de enigste twee woorden zijn die je uit je mond kunt persen.
Xymox schreef op 18 November 2002 @ 14:02:
Dit is nu het probleem, het gaat dus niet geleidelijk. De mens kan dit ook niet sturen, het is een trein die voortdenderd en we zitten er allemaal in. Het juist krampachtig vasthouden van het oude beeld zal voor extra problemen zorgen.

Wat ik eigelijk probeer te zeggen is dat de mens globalisatie moet stimuleren en juist niet moet tegenwerken. Zoals Frankrijk bijvoorbeeld doet door engelse woorden te verbieden is dus de foute manier.

Wat maakt het uit als de hele wereld uiteindelijk Engels spreekt ? Is het nu echt zo jammer dat de Friese taal verdwijnt ?

Mijn oma maakt zich erg druk over het feit dat er zoveel engelse woorden gebruikt worden de laatste tijd. SO WHAT ?

Nederland zal in de toekomst een soort provincie van Europa worden en europa een soort provincie van de wereld.

Ik zie geen nut in het onderverdelen van volkeren, dit heeft ellende tot gevolg.
Hier geef je zelf dus ook aal aan waarom je oma zich er druk overmaakt waarom er zoveel engelse woorden gebruikt worden.
Resistor schreef op 18 November 2002 @ 16:19:
[...]

Nee, moslims zijn veel subtieler.
Zie Belgie maar, daar wilden ze Arabisch als 4e taal invoeren, naast het Nederlands, Frans en Duits.

Zij mogen hier gewoon moskeeen bouwen, maar wij mogen in de Islamitische landen geen kerken bouwen.

Bij ons lopen de kerken leeg, op moskeeen rust de verdenking dat er fanatisme gepredikt wordt.

Indonesie: de christenen worden er zo'n beetje weggepest, en de regering is niet echt fanatiek met het vookomen daar van. Ja, als er terrorisme is en er kan geld van Amerika verdiend worden met het bestrijden er van, dan willen ze wel profiteren.

Het zijn maar kleine dingen, maar zelfs met kleine stapjes kan je nog een heel eind komen, en het valt niet op, tot het niet meer terug te draaien is.
Mmm, ja is ook zo, laten wij dan de moslims verbieden hier moskeeen te bouwen tot dat de christenen kerken in hun landen kerken mogen bouwen, en daarbij bv. mahmoodi een preek verbod opleggen vanwege het feit dat hij in zijn thuisland marokko ook een preek verbod heeft vanwege zijn extreme en racistische uitlatingen, maar nee, dat kan weer niet in onze poldermodel nederlandse belevingswereld.
MIster X schreef op 18 November 2002 @ 19:02:
De religies verbieden is geen oplossing, want de religies zijn het probleem niet, het zijn altijd een aantal mensen die de massa opzwepen met teksten die niet in de bijbel of de koran staan, en op die manier oorlogen voeren, daarmee is de wereld geschiedenis mee opgetekent, met onschuldig bloed doordat de teksten werden uitgelegt zoals het er niet staat geschreven.
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 19:09:
Ik zelf vind dat de mensen juist dommer worden maar goed.
Vroeger waren de mensen ook erg slim wat dacht je van babylon of egypte. Mensen denken dat ze slimmer worden maar dat is volgens mij echt niet.
Touché, alleen hield de mensheid zich al die eeuwen al dom, of werden dom gehouden door de personen die aan de macht waren, er waren er meestal maar een paar die wel onorthodox mochten denken en daar de ruimte voor kregen, en meestal omdat ze zelf macht hadden.
Xymox schreef op 19 november 2002 @ 11:20:
Maargoed, als we nog eens 1000 jaar verder kijken waar we contact hebben gelegd met buitenaards leven, dan begint het weer van voren : Ik ben aardbewoner en jij bent van Proxima Centauri, dus ik hak je in de pan !
Als we het over 1000 jaar dan nog niet geleerd hebben……. Zijn we dan al niet niet gedoemd om als mensheid ten onder te gaan met al onze massa vernietigings wapens.
Resistor schreef op 19 november 2002 @ 17:39:
Het probleem bij de goden is is dat de mensen de Bijbel/Koran/Oude Testament ieder op hun eigen manier uitleggen.

God (Christenen), Allah (Moslims), JHWH (Joden), JHVH (Jehovas Getuigen(?)), het is de zelfde God, maar de mensen geven verschillende uitleg van zijn woord, en leggen de prioriteiten anders, en daar komen de conflicten van.

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik hoop voor al die geloven dat Hij echt eens een keer terugkomt (en niet een of andere gek die beweert de Ware te zijn) om voor eens en voor altijd duidelijk te maken wie hij is (De god van alle westerlingen + alle mensen uit het Midden-Oosten)

Dan zullen ze hun strijd wel staken als ze zien dat ze gelijk zijn. (niet gelijk HEBBEN)

Het hoeft niet echt God te zijn, maar een persoon die mensen elkaar leert RESPECTEREN. En dan bedoel ik niet die oude gek in Rome (NO FLAME INTENDED), maar een gewoon persoon, als Moeder Theresa of Boeddha, die de mensen respect bijbrengt.

Liefde hoeft niet, als je elkaar maar in vrede laat leven.
ahum, allah is zeker weten niet dezelfde als JHVH die ik dien als Christen. Het word wel van alle kanten beweerd maar, maar waar in de bijbel kom je iets tegen wat dit impliceerd?

Zelf heb ik toch liever de liefde dan respect, want met liefde voor de ander als jezelf ben je ten volle geneigt om de ander goed te doen, bij respect is dit niet nodig.
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 01:28:

Je bedoelt zeker dat het tijd wordt dat de religies maar een vervangen worden door het leegheidsdenken. Als je dat overdreven vindt , dan daag ik jou uit om te vertellen welke prachtige dingen we er dan voor terugkrijgen. Ik vind sommige andere culturen in veel opzichten superieur aan de onze. Misschien is het een beter idee, als we de amerikaanse invloed eens gaan terugdringen en onszelf eens gaan beschaven.
Mee eens, de amerikanen overspoelen ons met hun cultuur, terwijl ze zelf in sommige gevallen erg hypocriet zijn tegen over wat ze zelf als export product aanbieden.
Daarbij zijn de amerikanen niet de enigste die culturen vernietigen, kijk maar wat de taliban gedaan heeft in afganistan dat ze daar hun eigen oude cultuur hebben vernietigt, het is nu geworden tot een land wat geen eigen cultuur meer heeft, en waar het enigste geld met drugs plantages word geproduceert, en daarmee colombia van de eerste plaats gestoten als het gaat om productie aantallen, en let wel, dit door de CIA gestimuleert.
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 19:12:
ik denk dat als wij gewoon alle godsdiensten gewoon moeten laten verdweinen. (is onmogenlijk) Denk eens aan hoe geweldig en veel toleranter de mensen dan zullen zijn.

het is toch dom om te denken dan niet christenen minder zijn als jij omdat ze in een andere god geloven. Denk eens na, is er ooit een bewijs geweest dat er ook echt een god is?

de bijbel of alle andere boeken zijn gewoon een mooi / goed verhaal met een aantal weize lessen voor het leven. maar al deze verhalen zijn super out dated.

wat heb je er aan om je moeilijk aan de bijbel vast te houden, tegen werken op zondag zijn enz. wat zou god (als hij uberhaupt bestaat) dat nu intereseren? hij wil toch (lijkt mij) dat de mensen het goed hebben.

(let btw niet op typefouten ik heb mijn vinger gebroken :()
Denk je dat echt?? Tolerantie heeft niks met geloof te maken maar meer met hoe wij als mensheid met mekaar om moeten gaan en daar schort het aan, daarbij onafhangkelijk welk geloof of religie je aanhangt, dat heb ik in deze posting gedeeltelijk ook al uit gelegt.

En als de bijbel super out-dated zou zijn waarom is het dan nog steeds het best verkopende boek van de wereld?? En blijkbaar zou je de bijbel nog eens een keer (en/of vaker) moeten lezen om te weten te komen dat wat er in de bijbel staat nog steeds toepasbaar is in deze tijd.
En dan zul je hoop ik ook inzien dat het geen moeten is wat er gevraagt word maar dat je het uit eigen vrije wil voor Hem wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem nou het verhaal van adam en eva

god zou eva hebben geschapen uit een rib van adam
dat maakt ze dus familie (ze hebben (bijna) het zelfde dna)
uit adam en eva schijnt de mens weer zijn ontstaan

volgens de bijbel is insest veboden.

maar wat doen we nu dan met z'n allen?

en zo zijn er nog veel meer dingen,
het is toch raar om te denken dat de aarde is gemaakt in 7 dagen als er beweis is dat dit miljoenen jaren heeft geduurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat als wij gewoon alle godsdiensten gewoon moeten laten verdweinen. (is onmogenlijk) Denk eens aan hoe geweldig en veel toleranter de mensen dan zullen zijn
Er is één Schepper. Alle bijbelvertalingen die Christenen gebruiken zijn op dezelfde oorsprong gebaseerd, de inhoud komt voor een groot deel overeen met de Thora van de Joden. In de originele Hebreeuwse boeken staat dat Gods naam JHVH / JHWH is (in Hebreeuwse letters is V=W en die taal kent geen geschreven klinkers, de uitspraak is dus niet zeker). "God" is geen naam, maar een titel. Het gaat in alle gevallen om dezelfde God.
In de Koran stat geschreven dat de Heilige Geschriften (waarmee de Thora en de andere Bijbelboeken bedoeld worden) van God, die door de Moslims Allah genoemd wordt, komen.
Eigenlijk zouden die verschillen tussen Joden, Christenen en Moslims er niet moeten zijn. Er bestaan echter vele religies.
Dat komt doordat de mensen zich steeds minder gingen bezighouden met wat er ECHT in de Heilige Geschriften staat. Ze voegden er steeds meer menselijke "overlevering" en "uitleg" aan toe.
allah is zeker weten niet dezelfde als JHVH die ik dien als Christen
Beste dhfreakie, volgens mij was er van oorsprong wel dezelfde God mee bedoeld. Alleen hebben Mohammed en zijn opvolgers door eigen uitleg het Godsbeeld vertroebeld.

Als al degenen die in een Schepper geloven werkelijk zouden leven naar wat er in hun Heilige geschriften staat, dan zouden er veel verschillen wegvallen en zou een groot deel van het probleem al opgelost zijn. Laten we alsjeblieft, in overeenkomst met de beginselen die de Schepper ons gegeven heeft, respect (=liefde) hebben voor al onze medemensen. De prioriteit staat duidelijk aangegeven in die Heilige Geschriften (eigen vrije vertaling): "Heb God lief met je hele hart en ziel en je hele verstand, dat is het eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: Heb je naaste lief zoals jezelf." (zie Mat. 22:38,39 en Deut. 6:5).
Het verharden van de onderlinge menselijke relaties is een feit en is mijns inziens ook logisch.
Ja, het is heel logisch. Ook daarvoor geeft de bijbel een duidelijke verklaring, die je o.a. kunt lezen in Openbaring 12:12.
Ik geef dhfreakie dus groot gelijk:
… dat wat er in de bijbel staat nog steeds toepasbaar is in deze tijd
Wat Sirchay daar tegenin brengt, daaruit blijkt slechts een gebrek aan kennis van de werkelijke inhoud en betekenis van de bijbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 22:57:
Beste dhfreakie, volgens mij was er van oorsprong wel dezelfde God mee bedoeld. Alleen hebben Mohammed en zijn opvolgers door eigen uitleg het Godsbeeld vertroebeld.
Dan verschillen wij hier dus in kwa mening, maar blijft staan wat ik erbij gezet heb van; waar word in de bijbel geimpliceerd dat JHVH dezelfde is als allah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 17:24:
neem nou het verhaal van adam en eva

god zou eva hebben geschapen uit een rib van adam
dat maakt ze dus familie (ze hebben (bijna) het zelfde dna)
uit adam en eva schijnt de mens weer zijn ontstaan

volgens de bijbel is insest veboden.

maar wat doen we nu dan met z'n allen?

en zo zijn er nog veel meer dingen,
het is toch raar om te denken dat de aarde is gemaakt in 7 dagen als er beweis is dat dit miljoenen jaren heeft geduurt...
Voor wat betreft Adam en Eva, hoe wil je kinderen krijgen als je maar met zijn tweeen bent en niet aan incest mag doen. Daarbij heeft JHVH zelf Eva aan Adam toegewezen om samen een te zijn (dus man en vrouw) en later heeft JHVH incest verboden toen het niet meer nodig was.

En voor je tweede punt kan ik niet echt een goed gefundeerd wetenschappelijk bewijs geven aangezien ik niet ben afgestudeerd in grondbodem onderzoek of iets dergelijks, maar in de bijbel word vermeld dat er een zondvloed geweest is (genesis 6 en 7) en dat die de hele aarde bedekte, en daarbij moet de water hoogte boven de Mount Everest zijn uitgestegen.
Als je dan eens bedenkt wat het gewicht van water met een hoogte van 9 kilometer doet met het grond oppervlak, wat daardoor zeer zwaar word samen geperst, zou dat de tests met grondlagen in elk geval kunnen veranderen, en mogelijk ook de koolstof datering beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en zonvloed die een kerol (god) heeft veroorzaakt
dat is toch veel makkelijker (btw zonder bewijzen) dan de bewezen theorie.

warom houden mensen zo krampachtig vast aan hun geloof,
dat mensen het een goed boek vinden met een aantal wijze lesse ja ben ik het helemaal mee eens.... maar de wetenschap heeft een aantal dingen uit de bijbel alang achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 18:07:
en zonvloed die een kerol (god) heeft veroorzaakt
dat is toch veel makkelijker (btw zonder bewijzen) dan de bewezen theorie.

warom houden mensen zo krampachtig vast aan hun geloof,
waarom willen mensen krampachtig zich niet aan een geloof binden, is ook zo'n vraag.....
dat mensen het een goed boek vinden met een aantal wijze lesse ja ben ik het helemaal mee eens.... maar de wetenschap heeft een aantal dingen uit de bijbel alang achterhaald.
zoals???? geef eens voorbeelden dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 12:52:
[...]

waarom willen mensen krampachtig zich niet aan een geloof binden, is ook zo'n vraag.....
omdat ik niet weet waarom ik zou moeten geloven in iets wat niet wetenschapelijk verklaard is of verklaard kan worden.

ook omdat ik mijn eigen beslissingen wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar word in de bijbel geimpliceerd dat JHVH dezelfde is als allah.
Dat kan niet, want de Bijbel is van veel eerdere datum dan de Koran. De naam Allah was nog niet bekend toen de Bijbel geschreven werd. In de Koran wordt echter wel verwezen naar de Bijbel!

De "scheppingsdagen" uit de Bijbel zijn niet het soort dagen zoals wij ze kennen (24 uur), het zijn tijdperken, heel langer periodes, maar wel in de genoemde volgorde (en dat is geologisch heel goed te bewijzen).
De zondvloed bedekte "de hele aarde", maar er wordt in de Bijbel wel vaker van "de hele aarde" gesproken waar slechts het toen bekende (bewoonde?) deel bedoeld wordt. Ik denk dat het water niet tot aan de top van de Mount Everest kwam. Ook voor grootscheepse overstromingen overal ter wereld zijn geologische bewijzen gevonden.

Er staat echt geen onzin in de Bijbel. Er zijn echter wel veel mensen wiens uitleg van wat er in de Bijbel staat onzin is.
Pagina: 1