Xymox schreef op 18 november 2002 @ 12:30:
De wereld staat op het punt een nieuwe revolutie te ondergaan. De tekenen zijn zichtbaar om ons heen. Het verharden van de onderlinge menselijke relaties is een feit en is mijns inziens ook logisch.
Naast de biologische evolutie die de mens en al het leven ondergaat is de mensheid ook onderhevig aan een culturele evolutie. Een drijfveer hiervoor is de technologische vooruitgang van de mens. Het is nog nooit voorgekomen dat de mensheid haar kennis in zo'n groot tempo verdubbeld. Samen met deze ontwikkeling proberen culturen toch vast te houden aan oude denkbeelden en gewoontes. Echter zal dit in alle gevallen mislukken !
De problemen in de wereld worden vooral veroorzaakt door het krampachtig vasthouden van oude idealen die niet meer gelden in de moderne wereld. Pas zodra de mensheid dit loslaat komen we een trapje hoger.
Wat mij altijd verwonderd heeft is bijvoorbeeld dat landen wetten opstellen om hun taal te behouden. Tuurlijk is het mooi dat een volk haar eigen taal beschermd echter heeft dit geen zin. De wereld wordt kleiner en kleiner, in een halve dag zitten we aan de andere kant van de wereld en we kunnen live gebeurtenissen volgen op TV. Het verbieden van vreemde woorden in een oude taal past niet in de huidige ontwikkelingen.
Het ideaalbeeld voor een nieuwe wereld is het samensmelten van culturen, talen en landen. Mensen die koste wat het kost vast willen blijven houden aan de 'oude' wereld zullen het onderspit delven. De enige richting waar het heen gaat is dat landen zullen verwijnen (zoals we ze nu kennen), talen meer en meer zullen uitsterven en samengaan in een globale taal.
Zodra de mensheid hier aan toe is zal het een betere wereld worden.
Wat John Lennon heeft bedoeld met 'Imagine' klopt en ik denk dat dit ook in de toekomst gaat gebeuren. Zo niet, dan ben ik somber over onze toekomst !
Er gebeurt zeker weten van alles om ons heen, maar om dat nou direct te bestempelen als een menselijke revolutie zonder naar andere opties te kijken is wel heel kort door de bocht.
En ook de biologische evolutie hier de schuld aangeven is ook wel makkelijk gezegt, bedenk maar eens goed waar het befaamde poldermodel ons gebracht heeft, een hele mooie samenleving waar respect voor mekaar is behalve voor de buurman.
En datzelfde poldermodel word in andere lander gepropagandeerd als DE! Oplossing en word hier en daar over de wereld ook al toegepast, en het word door nederland uitgemolken als een koe, elke drup moet er uit. Vooruitgang is er zeker, maar 100 jaar terug hebben ze ook gezegt dar de vooruitgang nog nooit zo groot geweest is, en dat zeggen ze over 100 jaar ook weer, dus dat is het ook niet.
En die oude idealen, wat maakt ze oud dan, en wat maakt ze dat ze niet meer passen in een moderne samenleving.
Jou ideaal bild is voor mij niet meer dan een nachtmerrie, een samensmelting van alles tot een grijze massa, waar iedereen hetzelfde is, zonder verschillen, een mooi saai leven gaan we dat tegemoet.
En dat is jou oplossing voor een betere wereld? Ik kan mij toch betere oplossingen bedenken, wat dacht je van een wereld waar iedereen heerlijk zichzelf is en de ander liefheeft als zichzelf, en waar we allemaal oog hebben voor onszelf en voor mekaar.
Ja, je kunt hiervoor natuurlijk John Lennon aanhalen, maar hoe kun je je nou een idee bedenken van een betere wereld als je stoned (en dus niet helder van geest) naast de daila lama love and peace zit te verkondigen, omdat dat op het moment de enigste twee woorden zijn die je uit je mond kunt persen.
Xymox schreef op 18 November 2002 @ 14:02:
Dit is nu het probleem, het gaat dus niet geleidelijk. De mens kan dit ook niet sturen, het is een trein die voortdenderd en we zitten er allemaal in. Het juist krampachtig vasthouden van het oude beeld zal voor extra problemen zorgen.
Wat ik eigelijk probeer te zeggen is dat de mens globalisatie moet stimuleren en juist niet moet tegenwerken. Zoals Frankrijk bijvoorbeeld doet door engelse woorden te verbieden is dus de foute manier.
Wat maakt het uit als de hele wereld uiteindelijk Engels spreekt ? Is het nu echt zo jammer dat de Friese taal verdwijnt ?
Mijn oma maakt zich erg druk over het feit dat er zoveel engelse woorden gebruikt worden de laatste tijd. SO WHAT ?
Nederland zal in de toekomst een soort provincie van Europa worden en europa een soort provincie van de wereld.
Ik zie geen nut in het onderverdelen van volkeren, dit heeft ellende tot gevolg.
Hier geef je zelf dus ook aal aan waarom je oma zich er druk overmaakt waarom er zoveel engelse woorden gebruikt worden.
Resistor schreef op 18 November 2002 @ 16:19:
[...]
Nee, moslims zijn veel subtieler.
Zie Belgie maar, daar wilden ze Arabisch als 4e taal invoeren, naast het Nederlands, Frans en Duits.
Zij mogen hier gewoon moskeeen bouwen, maar wij mogen in de Islamitische landen geen kerken bouwen.
Bij ons lopen de kerken leeg, op moskeeen rust de verdenking dat er fanatisme gepredikt wordt.
Indonesie: de christenen worden er zo'n beetje weggepest, en de regering is niet echt fanatiek met het vookomen daar van. Ja, als er terrorisme is en er kan geld van Amerika verdiend worden met het bestrijden er van, dan willen ze wel profiteren.
Het zijn maar kleine dingen, maar zelfs met kleine stapjes kan je nog een heel eind komen, en het valt niet op, tot het niet meer terug te draaien is.
Mmm, ja is ook zo, laten wij dan de moslims verbieden hier moskeeen te bouwen tot dat de christenen kerken in hun landen kerken mogen bouwen, en daarbij bv. mahmoodi een preek verbod opleggen vanwege het feit dat hij in zijn thuisland marokko ook een preek verbod heeft vanwege zijn extreme en racistische uitlatingen, maar nee, dat kan weer niet in onze poldermodel nederlandse belevingswereld.
MIster X schreef op 18 November 2002 @ 19:02:
Krijgen we op een dag een confrontatie tussen de islam en de 'westerse' maatschappij? Hoe dat op te lossen? Gaat de VN daar een rol in spelen? Misschien... gewoon alle religies verbieden?
De religies verbieden is geen oplossing, want de religies zijn het probleem niet, het zijn altijd een aantal mensen die de massa opzwepen met teksten die niet in de bijbel of de koran staan, en op die manier oorlogen voeren, daarmee is de wereld geschiedenis mee opgetekent, met onschuldig bloed doordat de teksten werden uitgelegt zoals het er niet staat geschreven.
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 19:09:
Ik zelf vind dat de mensen juist dommer worden maar goed.
Vroeger waren de mensen ook erg slim wat dacht je van babylon of egypte. Mensen denken dat ze slimmer worden maar dat is volgens mij echt niet.
Touché, alleen hield de mensheid zich al die eeuwen al dom, of werden dom gehouden door de personen die aan de macht waren, er waren er meestal maar een paar die wel onorthodox mochten denken en daar de ruimte voor kregen, en meestal omdat ze zelf macht hadden.
Xymox schreef op 19 november 2002 @ 11:20:
Maargoed, als we nog eens 1000 jaar verder kijken waar we contact hebben gelegd met buitenaards leven, dan begint het weer van voren : Ik ben aardbewoner en jij bent van Proxima Centauri, dus ik hak je in de pan !
Als we het over 1000 jaar dan nog niet geleerd hebben……. Zijn we dan al niet niet gedoemd om als mensheid ten onder te gaan met al onze massa vernietigings wapens.
Resistor schreef op 19 november 2002 @ 17:39:
Het probleem bij de goden is is dat de mensen de Bijbel/Koran/Oude Testament ieder op hun eigen manier uitleggen.
God (Christenen), Allah (Moslims), JHWH (Joden), JHVH (Jehovas Getuigen(?)), het is de zelfde God, maar de mensen geven verschillende uitleg van zijn woord, en leggen de prioriteiten anders, en daar komen de conflicten van.
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik hoop voor al die geloven dat Hij echt eens een keer terugkomt (en niet een of andere gek die beweert de Ware te zijn) om voor eens en voor altijd duidelijk te maken wie hij is (De god van alle westerlingen + alle mensen uit het Midden-Oosten)
Dan zullen ze hun strijd wel staken als ze zien dat ze gelijk zijn. (niet gelijk HEBBEN)
Het hoeft niet echt God te zijn, maar een persoon die mensen elkaar leert RESPECTEREN. En dan bedoel ik niet die oude gek in Rome (NO FLAME INTENDED), maar een gewoon persoon, als Moeder Theresa of Boeddha, die de mensen respect bijbrengt.
Liefde hoeft niet, als je elkaar maar in vrede laat leven.
ahum, allah is zeker weten niet dezelfde als JHVH die ik dien als Christen. Het word wel van alle kanten beweerd maar, maar waar in de bijbel kom je iets tegen wat dit impliceerd?
Zelf heb ik toch liever de liefde dan respect, want met liefde voor de ander als jezelf ben je ten volle geneigt om de ander goed te doen, bij respect is dit niet nodig.
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 01:28:
Trouwens de hele wereld kijkt al naar amerikaanse soaps en vreet hamburgers. Alle culturen worden overspoeld met die normloze, smakeloze, waardeloze, geweldadige amerikaanse massaconsumptiecultuur. Ik begrijp de moslims heel goed, dat ze daarvan kotsen, dat doe ik zelf ook. Waarom al die prachtige culturen vernietigen, alleen maar om dat sommige mensen geen oog voor de waarde ervan hebben en uitsluitend de negatieve kanten zien. Trouwens behalve wat westerse denkers wil niemand dat of vind je dat geen probleem.
Je bedoelt zeker dat het tijd wordt dat de religies maar een vervangen worden door het leegheidsdenken. Als je dat overdreven vindt , dan daag ik jou uit om te vertellen welke prachtige dingen we er dan voor terugkrijgen. Ik vind sommige andere culturen in veel opzichten superieur aan de onze. Misschien is het een beter idee, als we de amerikaanse invloed eens gaan terugdringen en onszelf eens gaan beschaven.
Mee eens, de amerikanen overspoelen ons met hun cultuur, terwijl ze zelf in sommige gevallen erg hypocriet zijn tegen over wat ze zelf als export product aanbieden.
Daarbij zijn de amerikanen niet de enigste die culturen vernietigen, kijk maar wat de taliban gedaan heeft in afganistan dat ze daar hun eigen oude cultuur hebben vernietigt, het is nu geworden tot een land wat geen eigen cultuur meer heeft, en waar het enigste geld met drugs plantages word geproduceert, en daarmee colombia van de eerste plaats gestoten als het gaat om productie aantallen, en let wel, dit door de CIA gestimuleert.
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 19:12:
ik denk dat als wij gewoon alle godsdiensten gewoon moeten laten verdweinen. (is onmogenlijk) Denk eens aan hoe geweldig en veel toleranter de mensen dan zullen zijn.
het is toch dom om te denken dan niet christenen minder zijn als jij omdat ze in een andere god geloven. Denk eens na, is er ooit een bewijs geweest dat er ook echt een god is?
de bijbel of alle andere boeken zijn gewoon een mooi / goed verhaal met een aantal weize lessen voor het leven. maar al deze verhalen zijn super out dated.
wat heb je er aan om je moeilijk aan de bijbel vast te houden, tegen werken op zondag zijn enz. wat zou god (als hij uberhaupt bestaat) dat nu intereseren? hij wil toch (lijkt mij) dat de mensen het goed hebben.
(let btw niet op typefouten ik heb mijn vinger gebroken

)
Denk je dat echt?? Tolerantie heeft niks met geloof te maken maar meer met hoe wij als mensheid met mekaar om moeten gaan en daar schort het aan, daarbij onafhangkelijk welk geloof of religie je aanhangt, dat heb ik in deze posting gedeeltelijk ook al uit gelegt.
En als de bijbel super out-dated zou zijn waarom is het dan nog steeds het best verkopende boek van de wereld?? En blijkbaar zou je de bijbel nog eens een keer (en/of vaker) moeten lezen om te weten te komen dat wat er in de bijbel staat nog steeds toepasbaar is in deze tijd.
En dan zul je hoop ik ook inzien dat het geen moeten is wat er gevraagt word maar dat je het uit eigen vrije wil voor Hem wilt doen.