Toon posts:

Linuxtest bij Consumentenbond

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er zelf over te denken om eens een keer 'iets' met Linux te gaan doen. In de Consumentengids van november 2002 staat een test van Suse 8.0, Mandrake 8.2 Standard Edition en Red Hat 7.3. Omdat ik Linux zelfs nog nooit op een computer heb zien draaien (ik ken geen mensen die Linux gebruiken) en dus ook geen idee heb waar ik aan begin, was ik benieuwd naar de testresultaten. De Consumentenbond geeft bij de nadelen aan dat Linux trager is dan Windows (Red Hat en Mandrake deden er 55 seconden over om te starten, Suse 35 seconden en Windows XP 30 seconden). Verder is het ongeschikt voor thuisgebruikers met weinig pc-kennis, is er minder software beschikbaar, is er beperkte hardware ondersteuning, is er geen standaard stijl (programma's kunnen er heel verschillend uitzien) en handleidingen zijn meestal in het Engels.

Kortom: ik vind de Consumentenbond niet echt enthousiast overkomen en de door hun aangegeven nadelen doen wij twijfelen of ik er wel aan moet beginnen. Wat vinden jullie van het verhaal van de Consumentenbond?

Verwijderd

Zoek es op GOT, er is hier een heel topic over geweest. De voerheersende mening was dat je niet al te veel op de consumentenbond moet afgaan als ze over computers praten.

Verwijderd

er loopt een topic over het verhaal van de consumenten bond. het is te vinden dmv de search

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2002 22:38 . Reden: te laat, voortaan toch maar eerst gotten en dan met een meisje chatten :X ]

Verwijderd

eumh er is al een topic over geweest, weet niet of je die gezien hebt maar er staan in ieder geval een aantal meningen in :)
[rml][ Consumentenbond] Artikel(tje) over Linux.[/rml]

ben het wel met je eens dat het niet erg positief over komt. en dat er een aantal argumenten die ze aanvoeren niet kloppen.

//edit twee mensen een gedachte, gaat idd over het zelfde artikel

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
[Spuit 11 mode]
Lees dit topic eens door.

We kunnen het natuurlijk nog een keertje dunnetjes over doen, maar daar wordt het al aardig behandeld denk ik zo.

Neem aan dat het over hetzelfde gaat, right? Heb het artikel zelf niet gelezen namelijk.
[/spuit 11 mode]

Hee dr. Carter, laat dat! Dat was mijn tekst :o ;)

:X denk je ook het 1e antwoord te tikken.

Mjah, deze kan wel dicht dan denk ik? Andere is vrij recent :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor die link. Ik lees daar even verder.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Over het algemeen klopt het denk ik wel. Als je de opstarttijd als criterium voor snelheid okay vindt tenminste.

Over het gebrek aan software kan ik eigenlijk niet klagen. Wat ik nodig heb (en wat ik kan verzinnen dat ik nodig zou hebben) is er wel. Als je de ballen van computers snapt kun je inderdaad beter ervan afblijven om het te installeren, tenminste niet als je niet een beetje bereid bent om wat dingen uit te zoeken en veel te lezen. Hardware ondersteuning is voor windows ook beter aangezien een hoop hardwarefabrikenten minder gericht zijn op ook het ontwikkelen van linux drivers. Windows is de duidelijk grotere doelgroep, daar gaat het hun om. Ik zelf heb echter weinig problemen met mijn hardware, alles wordt ondersteund. (Ik moet op dit moment wel met een betadriver voor me vga werken, die niet 100% is, maar wie koopt er dan ook een g450 ;))

* sebas is trouwens wel positief over linux.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Hoe snel een systeem gestart is hangt volledig af van wat je wilt starten, dus dat is een onzin argument. Dat zelfde geldt voor het gebrek aan beschikbare software. De beschikbaarheid van grote hoeveelheden gratis goede software is voor mij een van de redenen geweest op linux over te stappen. Als je voor windows al de software zou kopen die je bij een linux distributie gratis mee krijgt, ben je zo tienduizenden euro's kwijt.
Zelf vind ik linux geschikt voor mensen die hun computer door een kennis laten inrichten en er zelf zo min mogelijk mee te maken willen hebben, maar gewoon hun programma's willen gebruiken. Als het systeem draait heb je er ook geen omkijken meer aan, en dat is ideaal voor deze mensen.
Aan de andere kant is linux heel goed voor mensen die het leuk vinden om zich ergens in te verdiepen. De mogelijkheden zijn onbeperkt.
Voor de groep hier tussen die bestaat uit mensen die wel zelf van alles aan hun computer willen rotzooien (meer dan bureaubladachtergrondje wijzigen) maar geen zin hebben om zich er in te verdiepen is linux misschien minder geschikt. Linux is nu eenmaal veel complexer dan een M$ systeem voor thuisgebruikers.
Hardware ondersteuning kan een probleem zijn. Alle standaard hardware wordt ondersteund, maar bijvoorbeeld mijn tv-kaart nog niet. Dat zal in de volgende kernel (2.6) anders zijn. Ondersteuning van hardware groeit snel. Probleem is dat veel fabrikanten niet meewerken. Voor meer exotische hardware moet je dus eerst de compatibility lijst checken.
Groot voordeel van linux: proberen is gratis, dus download eens een distributie. SuSE, redhat en Mandrake zijn allemaal behoorlijk gebruikersvriendelijk. Mocht je geen verstand hebben van partitioneren, dan kan je ook eerst eens Knoppix of Demolinux proberen: die draaien helemaal van CD, maar zijn daardoor een stuk langzamer en beperkter.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
Hmmm misschien is het handig om verder te gaan in het andere topic, voordat precies dezelfde argumenten hier nog een keer stuk voor stuk voorbij zeilen? ;)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjaaa, ga maar in het oorspronkelijke topic verder idd :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.