[Consumentenbond] Artikel(tje) over Linux.

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hallo :)

Yep, de Consumentenbond heeft de moeite genomen om een (wel 3 hele pagina's beslaand, allemaal slechts half gevuld met tekst) artikeltje te schrijven over Linux, en dan wel de Mandrake, Red Hat en SuSE distributies. Uiteraard is Linux in mijn mening niet geschikt voor de gemiddelde moeder die achter haar computertje af en toe tekstverwerkt, zoals de consumentenbond zich op richt. Mijns inziens hadden ze dus helemaal geen artikel moeten plaatsen, nu ze dat wel gedaan hebben ben ik van mening dat ze het wel op een andere manier hadden mogen beoordelen.

Allereerst wordt er al gesproken over de prijs van de distributies en vermelden ze er ook kort bij de het gratis te downloaden is maar dat dat eigenlijk niet te doen is en dat je beter kan dokken... aangezien half Nederland nu breedband heeft neem ik aan dat downloaden geen probleem is, en aangezien het gratis is kan je ook even aan je buurman vragen offie het voor je op CD wil zetten lijkt mij.

De consumentenbond beschouwd Linux blijkbaar ook als elk willekeurig ander programma in plaats van een echt OS, ze geven namelijk de volgende punten aan:
- Je moet het op een partitie installeren (moet dat met Windows niet dan :/ )
- "Linux is nogal zeker van zijn succes, want de optie 'uninstall' zit bij geen enkele versie" (Waar zit die knop in Windows dan? Zou wel handig zijn ;) )

Ook vinden ze in het zeer beperkte artikeltje toch wel een van de grote minpunten dat het wel 20 seconde (Mandrake en Red Hat) langer over opstarten doet dan Windows XP. Wel word vermeld dat SuSE er 35 seconde over doet, 5 seconde langer dan XP.

Hun distributie voorkeur gaat verder nog eens uit voor SuSE en wel omdat "die veel software bedt voor weinig geld en makkelijk te installeren is" tweede punt ok, maar het eerste punt? Volgens mij snappen ze het hele gratis software prencipe niet.

Kortom: Ik vind dit artikel veelste kort door de bocht en als je zo'n klein artikeltje schrijft zet dan de hoofdvoor- en nadelen erin en ga niet kindeerachtig doen over paar seconde langer opstarten, uninstall knoppen etc.

Wat is jullie mening hierover?

• NightH4wk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
linux en opstarten? die laat je toch gewoon aan, hij loopt nooit vast, dus je hoeft em ook (bijna) nooit te rebooten.

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 19:31
Dat het artikel idd niks waard is, of juist wel het geeft de visie weer van iemand die totaal geen verstand heeft van computers en zijn kijk op linux.
Verder staan er wel vaker dingen in de consumenten bond die in werkelijkheid anders zijn.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
advies over redhat : tweakers, sourceforge is your friend
advies over fijne koelkast die niet te duur is en lekker zuinig : consumentenbond

• sdomburg
Baggah schreef op 25 oktober 2002 @ 18:12:
Dat het artikel idd niks waard is, of juist wel het geeft de visie weer van iemand die totaal geen verstand heeft van computers en zijn kijk op linux.
Verder staan er wel vaker dingen in de consumenten bond die in werkelijkheid anders zijn.
Zoals ik al aangaf vind ik daarom dat de COnsumentenbond gezien zijn doelgroep dit artikel niet had moeten schrijven en als ze het dan toch doen, doe het dan goed en kom niet met vage argumenten als uninstall knopjes. Ik heb namelijk nog nooit een artikel gelezen waarin het Micrsoft wordt aangerekent geen uninstall knopje te hebben :)

• baggah
Je weet niet hoe ze er tegen aan kijken want in principe kan je een windows upgrade versie uninstallen. Dus kan best dat de schrijver geestelijk in de war was.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tja, wat verwacht je van een organisatie die nog niet een een fatsoenlijk artikel over computers heeft gepubliceerd. ALLES wat er tot nu toe in de consumentengids heeft gestaan m.b.t. computers, internet e.d. staat vol met fouten en onwaarheden. Echt te triest voor woorden.
Linux is nogal zeker van zijn succes, want de optie 'uninstall' zit bij geen enkele versie
Geeft inderdaad het niveau wel weer aan, als je in staat bent om een dergelijke uitspraak te doen dan moet ik eerlijk zeggen dat het me 100% mee is gevallen dat ie het uberhaupt aan de praat heeft gekregen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

- Je moet het op een partitie installeren (moet dat met Windows niet dan )
- "Linux is nogal zeker van zijn succes, want de optie 'uninstall' zit bij geen enkele versie" (Waar zit die knop in Windows dan? Zou wel handig zijn )
Ja dit zijn non-sense punten. Als je Linux van je computer wilt hebben dan delete je de Ext2-partitie (en swap-partitie). Uninstall heb je bij programma's, niet bij een besturingssysteem.

En dan over die opstart-tijd. Tja, linux/unix hoef je in feite niet opnieuw op te starten. Heel anders dan bij Windows, waar je bij veel systeemwijzigingen opnieuw op moet starten. IP veranderen in win98 moet je toch echt voor rebooten, bijvoorbeeld. Windows XP is al beter wat dit betreft.

Linux is m.i. niet wat je zomaar met Windows kunt vergelijken. Linux/unix volgt een hele andere filosofie wat betreft software. Ook vind ik Linux/unix op dit moment niet geschikt voor de doorsnee Windows-gebruikers. Misschien in de toekomst. :)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Misschien is het ook wel eens leuk om je voordeel te doen met dit artikel: dit is dus hoe de linux gebruiker van de toekomst het gaat bekijken. Ik denk dat veel mensen ook denken dat windows een programma is (bij HK topics als wat is je heilige programma werd ook windows genoemd ;) dus zelfs sommige tweakers blijven je verbazen).

Natuurlijk is iedereen het met je eens dat het artikel niet klopt, maar de gebruiker die het zal uitproberen zonder erover gelezen te hebben start wel vaak zijn pc opnieuw op (na elke installatie van een programma, ook al hoeft het niet)

Daarnaast kan je twisten of een "alternative OS" dan ook een eigen plek nodig heeft, of dat het zonder horten en stoten dient samen te gaan met je primary OS (voor het consumentenbondpubliek is dat windows, vooral de eerste keer dat je het bekijkt). Voor veel mensen is Linux natuurlijk hun primary os.

En voor een artikeltje van 3 halve pagina's is het natuurlijk niet mee te nemen welke software er in totaal beschikbaar is, dus beperk je je review tot wat meegeleverd wordt.

(niet dat ik het een goede review vindt, maar je kan het op verschillende manieren bekijken)

Human Bobby

• sdomburg
Justice schreef op 25 oktober 2002 @ 18:20:
En voor een artikeltje van 3 halve pagina's is het natuurlijk niet mee te nemen welke software er in totaal beschikbaar is, dus beperk je je review tot wat meegeleverd wordt.

(niet dat ik het een goede review vindt, maar je kan het op verschillende manieren bekijken)
Ok, maar waarom kom je dan wel met allemaal andere kleinigheden aan en laat je belangrijke gedeeltes als gratis downloaden van voledige versies van apps onder Linux dan buiten beschouwing, terwijl je wel gaat zeuren over punten als boottime?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 18:17:
Ook vind ik Linux/unix op dit moment niet geschikt voor de doorsnee Windows-gebruikers. Misschien in de toekomst. :)
What about da Mac OS X dan???

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
sdomburg schreef op 25 oktober 2002 @ 18:26:
[...]

Ok, maar waarom kom je dan wel met allemaal andere kleinigheden aan en laat je belangrijke gedeeltes als gratis downloaden van voledige versies van apps onder Linux dan buiten beschouwing, terwijl je wel gaat zeuren over punten als boottime?
Mja geen idee. Misschien hadden ze het eerste half a4tje moeten gebruiken om redenen te verzinnen om linux te gaan installeren. Maar ik heb het artikel zelf nog niet gelezen hoor. :)

Human Bobby

Verwijderd

die mensen die dit artikel hebben geschreven hebben geen bal verstand van linux (laat staan van de computer zelf), ik vind dat ze helemaal niks hebben moeten schrijven. Stomme hoeren dat het zijn :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 21:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik moet zeggen dat ik het artikel nog niet eens zo slecht vindt. Sommige dingen zijn onzinnig - zie het verwijt dat er geen uninstall-knop is, maar het artikel geeft wel een idee wat gewone mensen te wachten staat als ze overstappen. Iemand die niet weet wat partities zijn, zal inderdaad het partitioneren lastig vinden. Ook het punt dat hardware soms lastig te installeren is, is waar: veel hardware werkt niet direct na het inpluggen, maar vereist aparte instellingen. Denk aan een nieuwe videokaart die ervoor zorgt dat je grafische omgeving niet meer werkt, omdat je handmatig de driver had moeten specificeren in je XF86Config-4.

Werkelijk slecht vind ik het feit dat ze helemaal niet gekeken hebben naar de mogelijkheid tot het uitwisselen van documenten. Dit is - nog steeds - een groot probleem. Daarnaast hadden ze zoals hierboven al gezegd meer moeten melden over de vrije software die beschikbaar is en de hele community achter GNU/Linux. Nu ontstaat er veel te weinig duidelijkheid over wat voor systeem het eigenlijk is.

* odysseus las ook een aantal stomme fouten...een kernel zou geen 'stuurbestanden' ('drivers' neem ik aan) bevatten...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Ik woon in Zwitserland, dus een linkje naar het artikel zou me van pas komen, ik heb die gids hier niet.

Verder wil ik het volgende kwijt over de Consumenten tests:
(om ff aan te sluiten bij arikkert)
Mijn broer kocht vroeger (15 jaar terug) een Nakamichi cassettedeck (dr-4 ofzo, ben ik ff vergeten), in Duitsland want daar was hij slechts 1850DM, ipv de 2800NLG die hij in NL kostte.
Alle serieuze audiobladen hadden dat deck destijds als 1-na beste (na de Nakamichi dragon, die een autoreverse had waarbij de tape echt mechanisch omgedraaid werd, en 7000NLG kostte..).

De Consumentengids testte dit deck, samen met o.a. de destijds populaire aiwa af(?)370, a 400NLG.
De Nakamichi kwam als slechtste uit de test, de aiwa als beste.
Alhoewel de Nakamichi het beste klonk...
Hij was te moeilijk te gebruiken, had nl bv een handmatige tapeselector (wat klassieke liefhebbers als absolute must beschouwden, voor de jongeren die alleen cd-r kennen ;) Metal levert met MChr nl een ander resultaat etcetc).

Transtec, de importeur, was zeer verbolgen, en heeft een proces aangespannen.
Resultaat (rechtsuitspraak): de ConsumentenGids mag NOOIT MEER apparatuur waarvan TransTec de officiele importeur is, testen.
Omdat de rechter het ermee eens was dat ze daar de ballen verstand van hebben.

Sindsdien (nouja, wist het al langer) neem ik de consumenten tests met een korrel zout als het gaat om zaken waarvan ik vermoed dat ze het fijne er niet helemaal van weten.

Verder is het wel goed dat linux meer bekendheid krijgt, waar dit een teken van is.
(Dus ik zie dit meer als een gevolg, niet zozeer een mogelijkheid tot bekendheid)
En ik verwacht van jullie dat je in de pen klimt om het een en ander recht te zetten... ;)
Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Als je er over valt dan moet je de consumentenbond een brief sturen waarin je netjes je standpunten uiteenzet.
en over de boot tijd van XP :) hier zal die er eeuwen over doen om te booten (ik ga het niet installeren) en mijn laptopje (266Mhz) boot in 25 seconden en m'n workstation (700Mhz) boot in 50 sec, en toch is het allebij linux :z
maar dat verschil is niet uit te leggen aan mensen zonder interresse :(

dus onder het motto mailbom de consumenten bond: schrijf met de hand en balpen een brave brief, lik er een postzegel op en knikker 'm in die rode doos op de hoek van de straat. :)

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:44
Ach ja slechte reclame is ook reclame.....
Over het dokken van een distributie ben ik het wel eens. Zeker voor n00bs je krijgt er dan bijv. product support en een boek bij.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Pluur toch op met die gasten ik vind ze al een tijdje onbetrouw baar!!
En volgens mij weten ze niet eens wat Linux eigenlijk is!!! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:42
Is dat artikel ook online te lezen? (zoals artee al vroeg) In België is dat Consumenten Bond blad niet te krijgen.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
GA!S schreef op 25 oktober 2002 @ 18:16:
[...]

Geeft inderdaad het niveau wel weer aan, als je in staat bent om een dergelijke uitspraak te doen dan moet ik eerlijk zeggen dat het me 100% mee is gevallen dat ie het uberhaupt aan de praat heeft gekregen.
Ik denk dat deze opmerking over de uninstall button meer slaat op de programma's die worden geinstalleerd. Linux zelf is net zo goed verwijderbaar als Windows, maar de programma's zijn een andere zaak..

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Icheb
  • Laatst online: 12-05 18:12
kan iemand het artikel zelf ff scannen (als dit mag) of overtikken ? ;)

sebsoft.nl

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik wil er wel een foto van maken met mn digicam :? (als dat mag©)

het stukje viel mij ook een beetje tegen.. ze vergelijken alleen maar onnozele dingetjes met windows, terwijl echt grote voordelen niet genoemd worden.. bijv. gratis te downloaden, gratis software etc. (het worodje GRATIS is voor veel mensen toch een stimulans om het te proberen.. want als het toch gratis is... ;)) Ook het bestaan van live evaluation versies zou wel handig zijn om ff te vermelden. KAn elke n00b het met eigen ogen zien zonder zn hd te vernaggelen..

• Palomar
  • Niet online
http://weggehaald :)

paar foto'tjes zodat iedereen ff weet waar het over gaat..

[edit] toch maar weggehaald.. wil eerst ff bevestiging van een mod of het mag.. wil geen ban oid krijgen ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ken de consumentenbond alleen maar via verhalen op GoT..

Maar IMO is dit een goed voorbeeld van hoe knullig de consumentenbond over computerspullen schrijft.. Aan de andere kant is het misschien niet hun schuld maar een probleem op te lossen door computerfabrikanten.

Expanding the inexpandable

• HermeS
  • Laatst online: 13-05 11:56
Als ik niet eens van een fatsoenlijk advies op IT gebied kan uitgaan waarom zou ik dat dan wel van de wasmachine test kunnen doen? Ik bedoel hoe betrouwbaar zijn die?

Verwijderd

Ik lees de consumentegids zo af en toe maar wat mij betreft mag de hele consumentenbond opgedoekt worden. Je hoort het wel vaker 'een goed apparaat wordt slecht getest omdat de gebruiksaanwijzing niet klopt', het lijkt een cliche, maar zoals bij veel cliche's is het gewoon waar.

Computerapparatuur heeft de consumentenbond al HELEMAAL geen verstand van, in alle stukken die zij ooit geschreven hebben over computers zitten domme fouten. e.e.a. is al iets verbeterd sinds ze met een computertijdschrift in zee gegaan zijn (sommige artikelen zijn niet veel meer dan CTRL-V met wat aanpassingen) maar de technische onderbouwing van e.e.a. is zwaar naadje.

Daarnaast ben ik het met hun testcriteria nooit eens. Ik vind een handleiding bv. TOTAAL ondergeschikt. Die gebruik je nl. maar 1 keer, als je eenmaal doorhebt hoe een apparaat werkt is het de kwaliteit van het apparaat waar het om gaat. Snap je de handleiding niet, kun je altijd vragen in de winkel waar je het ding gekocht hebt.

Consumentenbond en linux. Tsja. In mijn ogen is het aan een houthakker vragen welke mascara het best is.

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Over die opstarttijd: bij een standaard "out of the box" install van RedHat of een andere distro wordt er veel meer toepassingen geïnstalleerd die tijdens het opstarten van zo'n distributie ook gestart worden. Bij windows heb je al die toepassingen niet standaard...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GA!S schreef op 25 oktober 2002 @ 18:16:
Zelfs dat kun je niet eens op het conto van de tester zetten, afgaande op de n00bvriendelijke bestendige manier waarmee de laatste versies van de genoemde distro's hun installatieprocedure doen...

SuSe8 en RH8 installeren nog makkelijker en sneller dan XP (met de default alles-aan instellingen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik doelde ook meer op het feit dat hij niet heeft geprobeerd om vanuit windows XP die CD op te starten :+ >:)

de betaler vervuilt

• sdomburg
GA!S schreef op 26 oktober 2002 @ 14:34:
Ik doelde ook meer op het feit dat hij niet heeft geprobeerd om vanuit windows XP die CD op te starten :+ >:)
Bij Mandrake kan dat zelfs, krijg je mooi autorun menu :X En dan restart 'ie je comp voor de echte install :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

jep

Daar gaan we dan, ik zal ook eens lief zijn ;).

Afbeeldingslocatie: http://stuff.servicez.org/pics/consumentengids/pagina1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stuff.servicez.org/pics/consumentengids/pagina2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stuff.servicez.org/pics/consumentengids/pagina3.jpg

• baggah
Met de conclusie ben ik het eigenlijk wel eens. Al hadden ze naar hun eigen advies moeten luisteren ;). En waarom de installatie van RedHat moeizaam ging? Waarschijnlijk omdat er niks in het nederlands vertaald was.
Ik heb zelf juist moeite met de nederlandse vertalingen omdat ze niet echt kloppen bij de engelse termen.

• sdomburg
jep schreef op 26 oktober 2002 @ 15:15:
Daar gaan we dan, ik zal ook eens lief zijn ;).

URLS
Ik dacht dat het niet mocht daarom heb ik zelf niet gedaan, zie ook een aantal posts voor je van iemand anders.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

pff vooral het nadeel "weinig software beschikbaar" vind ik ronduit gelul.

Verwijderd

Toch niet zo heel slecht. Juist het feit dat de consumentenbond er totaal 'blanco' naar kijkt geeft wel een aardig beeld.

Natuurlijk worden er bokken geschoten: Linux is zeker niet "vrij van rechten"; je hoeft helemaal geen MS-hater te zijn om Linux te draaien (ik ging het gewoon gebruiken omdat nergens een legale windows te koop was (alleen maar upgrade) voor een totaal lege PC die ik had, en omdat het me wel leuk leek. Pas toen ik erachter kwam hoe gnu etc. in elkaar steekt, en las wat MS allemaal uitvreet ging ik minder positief tegenover MS staan.)

Journalistiek gezien vind ik natuurlijk dat de Consumentenbond haar huiswerk beter had kunnen doen (beter verdiepen in Linux), maar ja het is natuurlijk een *Consumenten* bond. Linux wordt misschien wel meer door producenten dan door consumenten gebruikt :)

Het blijft een uitdaging voor de developers aan Linux en alles eromheen, dat alles gewoon gelijk werkt na aansluiten en opstarten, en dat er niet eerst door meters HOWTO hoeft te worden gewerkt. En dat er niet teveel lagen over elkaar komen te liggen (snelheid, eenvoud en transparantie belangrijk).

Verwijderd

Allochtoon schreef op 26 oktober 2002 @ 16:09:
Je hebt wel gelijk, maar men denkt dan vaak aan stuff zoals Encarta, Davilex Plafonds en WC's, Paardenvereniging beheer en dat soort stuff.

Natuurlijk ben ik supergelukkig met Konsole, NEdit, LyX, Apache, MySQL en Ghostscript en vind ik Windows wat dat betreft onhandig te hanteren. Maar totale non-geek software is er nog relatief weinig t.o.v. het aanbod voor windows etc.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
Ik vind dit consumentenbond artikel nog wel aardig. Ik lees dat blad zo af en toe bij mn ouders. Bijvoorbeeld over dat opstarte, de meeste mensen hier hebben hun pc de hele dag ( en nacht) aanstaan. Maar in een gemiddeld huidhouden wordt de pc even aangezet voor een mailtje, en gaat dan weer uit.

Testoordelen zijn wel altijd subjectief. De handleiding bijvoorbeeld laten ze vaak meewegen. Dus de beste telefoon (tijd terug ook een test) krijg gewoon een mindere score vanwege de handleiding bijvoorbeel. Ook hadden ze een tijd terug een artikel over Wap/GSM/UMTS en dat zat echt te vol met fouten, zonde dat zelfs zij daar niet even goed achteraangaan.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aantal reacties hier toch wel heel slecht vindt...

Geklaag over "ze hebben nog nooit een foutloos artikel geschreven", "moet ik de consumentenbond wel vertrouwen?", "van mij mogen ze die consumentenbond wel opdoeken" etc...
Wat een bullshit.
De consumentenbond probeert "jan met de pet" een duidelijk beeld te schetsen wat ze te wachten staat en waar ze op moeten letten. Zowel bij de aankoop van computers, aankoop van cd-spelers, aankoop van wasmachines etc. Dat daarbij onbewust (of zelfs bewust!) fouten worden gemaakt boeit imho niet zo, scheelt je vaak een enorme diepgang die helemaal niet besteed is aan de doelgroep van de consumentenbond.

Voor jou is een handleiding misschien niet nuttig, maar vergeet niet dat niet alle nederlanders met een overmatige d(r|w)ang naar gadgets en computerspullen, e.a. uitgerust zijn.
Deze mensen hebben vaak wel een handleiding nodig en als die dan niet duidelijk is is dat wel degelijk een minpunt, overigens is dat ook nog steeds de grootste groep mensen in nederland...

Zonder organisaties als de consumentenbond zouden we trouwens nu ook geen jaar garantie hebben (hooguit een paar weken) en zou er niet de ongeschreven regel zijn dat een product dat na de garantieperiode kapot gaat nog steeds op een zekere mate van garantie heeft.
Of de regel zou er wel staan (is min of meer letterlijk in de wet opgenomen), maar niemand zou er vanaf weten.
Tuurlijk moet je elk artikel met een korrel zout nemen, maar de consumentenbond is iig onafhankelijk. En hoeveel (onafhankelijke en toegankelijke) magazines in nederland testen wasmachines??

Dus als je kritiek op het artikel hebt, wijs de consumentenbond daar gewoon op, maar vergeet niet vanuit het oogpunt van de doelgroep te kijken en niet als expert. De expert gaat maar de linux-journal ofzo lezen als ie wat over linux wil lezen...

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ze schrijven dat linux langzamer opstart dan windows XP, en later melden ze dat ze linux getest hebben op een pc waar alleen windows 98 SE op geinstalleerd is. 8)7

Ik ben het trouwens met ze eens dat linux nog steeds niet geschikt is voor de 'gewone' gebruiker.
Een programma installeren is bijvoorbeeld vrij lastig onder linux.

edit: waarom hebben ze mandrake 8.2 getest??? Mandrake 9 is al ut en daarin is KDE nederlands.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 21:53
hmmm, linux is trager :?

oh, daarom draaien dus alle servers op linux en niet op winME 7(8)7

TheS4ndm4n#1919

• sdomburg
DeaTH-MeTaL schreef op 26 oktober 2002 @ 17:52:
Ze schrijven dat linux langzamer opstart dan windows XP, en later melden ze dat ze linux getest hebben op een pc waar alleen windows 98 SE op geinstalleerd is. 8)7

Ik ben het trouwens met ze eens dat linux nog steeds niet geschikt is voor de 'gewone' gebruiker.
Een programma installeren is bijvoorbeeld vrij lastig onder linux.

edit: waarom hebben ze mandrake 8.2 getest??? Mandrake 9 is al ut en daarin is KDE nederlands.
Ze hebben Linux dan ook boxed gekocht, boxed versie 9.0 is nog niet zo lang uit dacht ik.
Met stukje van ACM ben ik 't eens maar ze kunnen zich wel wat beter laten informeren. Toch vind ik dat consumentenbond niet aan moet komen met de beste prijs kwaliteitverhouding van een distributie, want dan heb je het niet helemaal/helemaal niet begrepen :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Met opstarten/voor desktop werk
Klopt toch :?
oh, daarom draaien dus alle servers op linux en niet op winME 7(8)7

Dus linux draait op alle servers omdat het sneller is dan winME :?
Hoeveel fouten kan je in 1 zin maken... Jij doet het daar iig beter mee dan de consumentenbond in dat artikel ;)

Ten eerste, bespaar je de illusie in de meeste gevallen zal windows ME sneller zijn dan linux, zeker als we het over de desktop en "weinig"-threading gaan hebben (als er dus maar 1 applicatie met 1 thread draait om het maar simpel te zeggen).
Ten tweede, windows ME is niet _bedoeld_ voor servers, daar zijn de windows NT en 2k server versies voor (what's in the name, he?)
Ten derde, lang niet alle servers draaien op linux. Van de "gemeten servers" draait bij mijn weten nog altijd meer op een windows platform.
Ten vierde, linux zal niet zomaar ergens toegepast worden als het alleen maar sneller was.

Waarom draait linux dan wel op zoveel servers? Omdat het een goedkoop systeem is, dat een stabiele en relatief veilige omgeving biedt dat best goed presteert.
sdomburg schreef op 26 oktober 2002 @ 18:06:Met stukje van ACM ben ik 't eens maar ze kunnen zich wel wat beter laten informeren. Toch vind ik dat consumentenbond niet aan moet komen met de beste prijs kwaliteitverhouding van een distributie, want dan heb je het niet helemaal/helemaal niet begrepen :)
Tuurlijk een prijs kwaliteitverhouding is nauwelijks te geven en is vreselijk subjectief :) En beter informeren? Sja, dat is wel waar, maar anderzijds... Hoe kan een linux-leek zien wie wel en wie niet de waarheid spreekt over linux? Als zij alle info van de redhat-site plukken zal er vast wel wat fout geinterpreteert zijn :)

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
Allochtoon schreef op 26 oktober 2002 @ 16:09:
offtopic:
Dat icon gebruik ik al jaren, Allochtoon, ben je eraan gehecht of kan je nog wisselen?

Red een boom, eet een bever

Verwijderd

Het artikel is duidelijk geschreven door iemand die er niet veel van wist, maar dat hoeft niet perse een slechte zaak te zijn. Tenslotte zijn wij allemaal ooit zo begonnen - we installeerden het zonder er veel vanaf te weten. In die periode zijn ook veel mensen afgehaakt en weer terug naar Windows overgestapt. Daarom zijn juist die eerste installatie-stappen zo belangrijk, en is het ergens best handig dat de Consumentengids daar een objectieve kijk op geeft.

De opmerking dat het OS gedraaid wordt door Microsoft-haters is echter grote onzin. Windows is op sommige punten best een goed OS, en je hoeft Microsoft dan ook zeker niet te haten om linux te willen draaien - je moet gewoon goed weten welk OS waarvoor goed is.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik vind dit artikel nog wel meevallen.
Ik zie trouwenz dit : "Je moet het op een partitie installeren" ,deze zin is onvolledig.
Wat ze zeggen bij de cb is dat het een nadeel is dat je het op een aparte partitie moet installeren die een heel ander bestandsysteem heeft (ext2).

Met dit: "Linux is nogal zeker van zijn succes, want de optie 'uninstall' zit bij geen enkele versie" bedoelen ze denk gewoon dat het moeilijk is om linux er vanaf te krijgen en windows er weer op te krijgen. (ext2/swap partities weghalen en dan nieuwe aanmaken met fat32 of ntfs)

Wat ik wel een uber-slecht artikel vond van de cb, was die van die digitale kamera's :/

Verwijderd

sdomburg schreef op 25 oktober 2002 @ 18:03:
Ook vinden ze in het zeer beperkte artikeltje toch wel een van de grote minpunten dat het wel 20 seconde (Mandrake en Red Hat) langer over opstarten doet dan Windows XP. Wel word vermeld dat SuSE er 35 seconde over doet, 5 seconde langer dan XP.
En het is ze niet opgevallen dat in die 20 seconden wel dingen als database servers, webservers, ftpservers, naja, ga maar door met de services, worden gestart?

Ach, zoals je zelf al zei, ditsoort grappen moet je niet aan de consumentenbond overlaten. Erg jammer dat een stelletje no-know's nu de rest van onwetend nederland hebben verteld dat Linux toch eigenlijk niet-je-van-het is.
Hun distributie voorkeur gaat verder nog eens uit voor SuSE en wel omdat "die veel software bedt voor weinig geld en makkelijk te installeren is" tweede punt ok, maar het eerste punt? Volgens mij snappen ze het hele gratis software prencipe niet.
Als je het hebt over 'Free Software' betekent dat niet altijd 'gratis' he! Free as in Speech, not Free as in Beer!
Kortom: Ik vind dit artikel veelste kort door de bocht en als je zo'n klein artikeltje schrijft zet dan de hoofdvoor- en nadelen erin en ga niet kindeerachtig doen over paar seconde langer opstarten, uninstall knoppen etc.
Helemaal mee eens. Misschien kunnen we als tweakers een email-actie starten om ze te laten weten wat Linux *WEL* waard is. Alleen denk ik dat de WinNT servers van de Consumentenbond de load van al die email dan niet kunnen verwerken.. })

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik denk persoonlijk dat het goed is dat dit artikel niet door een Linux gebruiker is geschreven. Het is immers gericht aan huidige windows gebruikers. Degene die het artikel schreef richt zich voornamelijk op het feit Linux als vervanging voor Windows, en hij/zij ervaart dat als zeer lastig. Zouden de bezoekers hier het artikel wel goed vinden als het juist zo heel goed uit te bus zou komen? Ik denk dat ze dan ook weer een boel lezers zullen teleurstellen, want qua gemak haalt Linux het niveau van Windows nog lang niet (athans, dat is mijn mening, no flame intended).
Men heeft het hier over verdiepen in de stof voordat je er een artikel over schrijft, maar de doelgroep is waarschijnlijk op dit niveau, en misschien nog wel lager.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:02:
En het is ze niet opgevallen dat in die 20 seconden wel dingen als database servers, webservers, ftpservers, naja, ga maar door met de services, worden gestart?
En wat boeit het de gewone consument dat dat gebeurt :?
Welke services worden er allemaal met je windows XP gestart? Ook vrij veel toch?
Ach, zoals je zelf al zei, ditsoort grappen moet je niet aan de consumentenbond overlaten. Erg jammer dat een stelletje no-know's nu de rest van onwetend nederland hebben verteld dat Linux toch eigenlijk niet-je-van-het is.
Nee, want het klopt precies. Voor diezelfde no-knows (het gemiddelde consumentenbondlid) _is_ het nog niet je-van-het...
Helemaal mee eens. Misschien kunnen we als tweakers een email-actie starten om ze te laten weten wat Linux *WEL* waard is. Alleen denk ik dat de WinNT servers van de Consumentenbond de load van al die email dan niet kunnen verwerken.. })

Dat is nou weer een vreselijk trieste insinuatie natuurlijk...
Dat de redacteurs van de consumentenbond geen perfect artikel over linux schrijven voor de experts zou betekenen dat ze geen ICT-specialisten in dienst hebben :? Sterker nog, is dat ook een garantie dat ze het "technisch mindere" (wat jij blijkbaar vindt...) windows NT draaien??

En bovendien... Als jij vindt dat de consumentenbond hier onzin schrijft stuur ze dan een onderbouwde, nette en nuttige email.
Als je namelijk wilt dat ze wat doen met jouw "input" (behalve naar de rechter starten) zul je beleefd en netjes moeten zijn.

Desnoods stel je hier met de hele NOS-bezoekers-club een nette, opbouwend kritische email op.

Verwijderd

De consumentenbond probeert "jan met de pet" een duidelijk beeld te schetsen wat ze te wachten staat en waar ze op moeten letten. Zowel bij de aankoop van computers, aankoop van cd-spelers, aankoop van wasmachines etc. Dat daarbij onbewust (of zelfs bewust!) fouten worden gemaakt boeit imho niet zo, scheelt je vaak een enorme diepgang die helemaal niet besteed is aan de doelgroep van de consumentenbond.
Dit ben ik gedeeltelijk met je eens. De consumentenbond probeert hier als een soort van intermediair op te treden en de consument inzicht te verschaffen in waarom ze op bepaalde zaken moeten letten. MAW. in dit geval speelt de consumentenbond 'de expert' die 'de n00b' bijstaat in haar beslissing. Van zo'n expert mag je IMHO verwachten dat hij weet waar hij het over heeft, en in veel artikelen van de consumentenbond lees je juist dat het geschreven is door niet veel meer dan een goed geinformeerde leek. In het land van de blinden is eenoog koning, zullen we maar zeggen.
Deze mensen hebben vaak wel een handleiding nodig en als die dan niet duidelijk is is dat wel degelijk een minpunt, overigens is dat ook nog steeds de grootste groep mensen in nederland...
Ok.. laten we even een TV als voorbeeld nemen. Je hebt er een met schitterend beeld, maar een slechte handleiding en misschien wat CFK's oid in de behuizing. Daarnaast heb je er eentje met wazig beeld, maar een rete-goede handleiding en een behuizing van gerecycled karton. De consumentenbond zal dan de 1e TV (welke de taak waarvoor het apparaat primair bedoelt is het best uitvoert) afkeuren en de 2e TV (matig) aanprijzen als 'beste koop'.

Maar goed, dat is het welbekende handleidingen-voorbeeld, het gaat om het principe. Ik ben het met je eens dat dit soort factoren voor 'jan de consument' wel meegerekend moeten worden, echter de weegfactor wordt bij de consumentenbond steevast verkeerd gelegd imo.
Zonder organisaties als de consumentenbond zouden we trouwens nu ook geen jaar garantie hebben (hooguit een paar weken) en zou er niet de ongeschreven regel zijn dat een product dat na de garantieperiode kapot gaat nog steeds op een zekere mate van garantie heeft.
.. en dat is pas bullshit. Hier heeft de consumentenbond namelijk part nog deel in gehad, anderzins dan dat ze dat ook wilden. Dit is gewoon regelgeving welke op europees niveau is ingevoerd, zonder dat de consumentenbond daar inspraak in had.

Zouden we 20 jaar terug gaan in de tijd dan zou ik het helemaal met je eens zijn. Tegenwoordig is de consumentenbond imo niet veel meer dan een slap aftreksel en totaal overbodig geworden. Er zijn genoeg plekken waar de consument info kan krijgen, anders dan de consumentenbond.

Een leuk voorbeeld hiervan vind ik de rubriek 'stekeligheden' welke achterop de gids staat. Vroeger (lees:15 jaar geleden) stonden daar idd. stekeligheden in, waar 'jan de consument' door 'de commercieel' uitgebuit worden. Tegenwoordig staat daar traantrekkend gezeik in waarvan je denkt 'die winkelier heeft gelijk', zoals klanten die eeuwig blijven zeiken over twee eurocent korting oid.

//edit

overigens is een goed geinstalleerde linux net zo snel, of sneller dan welke windows dan ook. bv. mpegjes afspelen met mplayer, gaat RETESNEL

• David
  • Laatst online: 17-05 21:13
sdomburg schreef op 25 oktober 2002 @ 18:14:
[...]

Zoals ik al aangaf vind ik daarom dat de COnsumentenbond gezien zijn doelgroep dit artikel niet had moeten schrijven
Ik kom regelmatig mensen tegen die vragen of er niet iets anders is dan Windows. Ik moet dan helaas altijd zeggen dat er op de PC qua gebruiksgemak niks anders is (afgezien van BeOS dan, maar dat is dood). Ik zit zelf nog te wachten op een distro die gewoon makkelijk genoeg is om te installeren op pc's van klanten (lees: gevorderde leken)

Dato DUO synth voor twee

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:18:
Dit ben ik gedeeltelijk met je eens. De consumentenbond probeert hier als een soort van intermediair op te treden en de consument inzicht te verschaffen in waarom ze op bepaalde zaken moeten letten. MAW. in dit geval speelt de consumentenbond 'de expert' die 'de n00b' bijstaat in haar beslissing. Van zo'n expert mag je IMHO verwachten dat hij weet waar hij het over heeft, en in veel artikelen van de consumentenbond lees je juist dat het geschreven is door niet veel meer dan een goed geinformeerde leek. In het land van de blinden is eenoog koning, zullen we maar zeggen.
Zolang ze geen onvergeeflijke onwaarheden verkondigen lijkt me dat niet zo heel erg.
Ok.. laten we even een TV als voorbeeld nemen. Je hebt er een met schitterend beeld, maar een slechte handleiding en misschien wat CFK's oid in de behuizing. Daarnaast heb je er eentje met wazig beeld, maar een rete-goede handleiding en een behuizing van gerecycled karton. De consumentenbond zal dan de 1e TV (welke de taak waarvoor het apparaat primair bedoelt is het best uitvoert) afkeuren en de 2e TV (matig) aanprijzen als 'beste koop'.
Maar goed, dat is het welbekende handleidingen-voorbeeld, het gaat om het principe. Ik ben het met je eens dat dit soort factoren voor 'jan de consument' wel meegerekend moeten worden, echter de weegfactor wordt bij de consumentenbond steevast verkeerd gelegd imo.
Misschien dat je es wat millieubewuster moet gaan denken dan :+
Magoed, er staan altijd de scores van de verschillende onderdelen bij en op basis daarvan kan je prima je eigen weging doen. Ze kunnen uiteraard niet weten dat jij een handleiding totaal niet boeiend vindt. Overigens zal die tv die jij als 2e noemt niet de beste koop worden als ie een slecht beeld heeft, magoed.
.. en dat is pas bullshit. Hier heeft de consumentenbond namelijk part nog deel in gehad, anderzins dan dat ze dat ook wilden. Dit is gewoon regelgeving welke op europees niveau is ingevoerd, zonder dat de consumentenbond daar inspraak in had.
Hoe komen dat soort regels in de gedachten van de politici? Lobbyen is daar een mogelijkheid van.
Wat is de grootste lobby-organisatie die nederlandse consumenten representeerd?
Zouden we 20 jaar terug gaan in de tijd dan zou ik het helemaal met je eens zijn. Tegenwoordig is de consumentenbond imo niet veel meer dan een slap aftreksel en totaal overbodig geworden. Er zijn genoeg plekken waar de consument info kan krijgen, anders dan de consumentenbond.
Uiteraard zijn daar genoeg plaatsen voor. Maar dan vergeet je wel een ander aspect van het nut van de consumentenbond.
Namelijk dat de consument een uiterst kleine machtspositie heeft tov bedrijven en dat de consumentenbond een veel sterkere heeft...
overigens is een goed geinstalleerde linux net zo snel, of sneller dan welke windows dan ook. bv. mpegjes afspelen met mplayer, gaat RETESNEL

Je zegt het zelf al, een goed geinstalleerde linux...
Maar een leek weet niet eens dat ie mplayer moet hebben en dat werd bij mijn redhat 8.0 download ook niet meegeleverd...
(uiteraard wist ik het wel te vinden en te installeren)

Verwijderd

//hmmm, linux is trager
//
//Met opstarten/voor desktop werk
//Klopt toch

das wel heel kort door de bocht he, GNU/Linux is niet per definitie trager dan <random os>
en voor een desktop al helemaal niet.
wille keurige desktop op een lan:
kernel -> modules -> dhcpclient -> nfs -> X klaar ( 22 sec )
ik vindt het ook raar om een os daar op te testen, zeker als je niet de randvoorwaarden schetst ( gelijkwaardige services enzo) en echt gelijkwaardige programma's (goed ik ken er maar een handvol en mijn faforiet is quake3) doen het op m'n linux bak vrolijk sneller dan vroeger op windows.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Justice schreef op 25 oktober 2002 @ 18:20:
Ik denk dat veel mensen ook denken dat windows een programma is (bij HK topics als wat is je heilige programma werd ook windows genoemd ;) dus zelfs sommige tweakers blijven je verbazen).
:X :X :X

* NaliXL weet zeker dat een OS toch echt ook een programma is...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Tja, eigenlijk vond ik het, nu ik het gelezen heb, ook niet zo'n slecht artikel. Op het kleine feitje na dat ze de redacteuren van de Consumentengids toch eens moeten gaan vertellen wat het verschil tussen een slash en een backslash is (:P), geeft dit artikel precies de staat weer van het gebruik van Linux door een leek. En dat is heel leerzaam. Het is dan ook jammer dat de meesten het afdoen als een slecht artikel.

Laat voor de grap je moeder eens een Linux-distro installeren, zonder dat je haar zelf helpt, en kijk gewoon wat er gebeurt. Wedden dat je een keer moet ingrijpen?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:35
Linux trager... misschien initieel maar na een dag of 70 continu draaien is Windows echt zo traag als stroop en Linux nog net zo responsief als op de eerste dag... maja de consumentenbond had weer eens geen 70 dagen geduld :P

• reinouts
  • Laatst online: 17-05 00:23
Baggah schreef op 26 oktober 2002 @ 15:19:
Ik heb zelf juist moeite met de nederlandse vertalingen omdat ze niet echt kloppen bij de engelse termen.
Als Mandrake- en GNOME-vertaler vind ik het wel erg belangrijk om te horen als er iets niet goed vertaald is. Dus stuur suggesties naar vertaling at nl punt linux punt org.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 23:01:
//hmmm, linux is trager
//
//Met opstarten/voor desktop werk
//Klopt toch

das wel heel kort door de bocht he, GNU/Linux is niet per definitie trager dan <random os>
en voor een desktop al helemaal niet.
wille keurige desktop op een lan:
kernel -> modules -> dhcpclient -> nfs -> X klaar ( 22 sec )
ik vindt het ook raar om een os daar op te testen, zeker als je niet de randvoorwaarden schetst ( gelijkwaardige services enzo) en echt gelijkwaardige programma's (goed ik ken er maar een handvol en mijn faforiet is quake3) doen het op m'n linux bak vrolijk sneller dan vroeger op windows.

Natuurlijk is dat kort door de bocht :P
Ik zie een opmerking die mijns inziens gewoon fout is en ik plaats daar dan de ene keer een nette tegenposting tegenover maar de andere keer een complete omkering van een vergelijkbare redenatie.

Neemt niet weg dat als jij een standaard linux install met een standaard windows install vergelijkt dat de kans groot is dat die windows install sneller aanvoelt voor de desktop. En ook kwa opstarten een stuk sneller zal zijn. (windows NT/2000 niet meenemen in die opmerking, die is vrij langzaam met opstarten en als je eerlijk bent kwa prestaties moet je het daar natuurlijk juist wel mee vergelijken ;) )
Quake3 heb ik een hele tijd terug es vergeleken met windows 98, windows 2000 (nog voor de SP1) en linux (redhat 6.2 met een van de eerste nvidia drivers).
Toen bleek dat linux kwa performance tussen die twee windows versies inzat.

Het belangrijkste punt dat imho hier wel es wordt vergeten is gewoon dat een leek _niet_ een even snelle linux install zal hebben, als zijn windows install (hdparm -d1 -C1 anyone? Met de pre-2.4 (en eerste 2.4-kernels) reeks was dat nog min of meer verplicht om een beetje aardige perfomance uit je disk te halen, windows deed dat vaak automatisch, linux bij mij iig vaak niet).

Een van de belangrijkste redenen dat ik nog steeds een windows-desktop heb is gewoon simpelweg het feit dat ik die meestal responsiever vindt (als ie niet responsief is dan is het ook wel gelijk echt erg...) en dat bijvoorbeeld een explorer-window openen met 1000 files erin veel sneller klaar is met laden (dus vanuit je file-browser naar een dir met zoveel files gaan), om maar iets simpels te noemen.
Elke keer dat ik een linux-desktop gebruik heb ik gegarandeerd een of twee xshell's openstaan, simpelweg omdat dat vele malen sneller gaat en reageert dan via de Gui-applicaties, als je dat eenmaal weet zal je linux-desktop niet perse meer slomer zijn dan je windows-desktop, maar weet je dat niet (een leek dus)...

Kortom, linux is niet perse slechter op de desktop maar het is vooral omdat je meer zelf moet regelen om het "helemaal goed te krijgen" (X-config's editten, nvidia drivers installeren, etc) is dat voor de leek imho gewoon nog niet waar.
En wie je daar de schuld van wilt geven boeit me niet, het is gewoon (imho dus) zo :)

Voor de gevorderde gebruiker gelden hele andere dingen uiteraard, maar daar was het consumentenbond artikel niet voor :P

Verwijderd

maar als een windows98/2000/XP een half jaar of een jaar en bij sommige tweakers een maandje oud is dan is het opstarten ineens 2 keer zo langzaam als bij een verse install van windows.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb niet het hele artikel gelezen, maar het blokje "voordelen en nadelen" vond ik toch vrij realistisch overkomen (op trager na dan, wat in mijn ervaring niet zo is).
ACM schreef op 26 oktober 2002 @ 18:12:
Met opstarten/voor desktop werk
Klopt toch :?
Opstarten? Hier niet iig :) Maar bij distro's als Mdk, RH en SuSE wel ja.
En desktop werk hoeft ook niet. Ik vind dat hier bijvoorbeeld niet het geval. Maar met KDE en Gnome misschien wel (al vond ik Gnome 2, dat ik even geprobeerd heb wel meevallen).
Ten eerste, bespaar je de illusie in de meeste gevallen zal windows ME sneller zijn dan linux, zeker als we het over de desktop en "weinig"-threading gaan hebben (als er dus maar 1 applicatie met 1 thread draait om het maar simpel te zeggen).
Hmm, hier moet ik het toch echt mee oneens zijn.
Ik heb in de loop der tijd bepaalde dingen vergeleken tussen Windows 98 en GNU/Linux (RH 6.1 en Debian vanalles).
Als eerste een rekenintensief C programmaatje. Was in GNU/Linux iets minder dan twee keer zo snel.
Verder Quake III. Op hoge resoluties ongeveer gelijk, op lage resoluties (meer CPU intensive) was GNU/Linux 17% ofzo sneller (matrox g450).
De derde was toen ik een divx wilde kijken in GNU/Linux op mijn pII, die divx (een vrij zware) speelde tamelijk schokkerig. Ik rebootte naar Windows (dat er toen nog naast stond) en probeerde het daar. Nou, toch wel 1 frame in de 5 seconden!

Dat zijn dus alledrie 1 thread taken (althans, volgensmij zijn geen van allen multithreaded of multiprocess), waarvan 2 zwaar grafisch.
Ten vierde, linux zal niet zomaar ergens toegepast worden als het alleen maar sneller was.
Als snelheid het enige verschil is juist wel.
Als snelheid het enige voordeel is, is het een ander verhaal :P
(flauw, ik weet het)
NaliXL schreef op 27 oktober 2002 @ 00:08:
:X :X :X

* NaliXL weet zeker dat een OS toch echt ook een programma is...

Maar veel mensen zeggen "progamma" als ze "applicatie" bedoelen :)
AVL schreef op 27 oktober 2002 @ 00:33:
Laat voor de grap je moeder eens een Linux-distro installeren, zonder dat je haar zelf helpt, en kijk gewoon wat er gebeurt. Wedden dat je een keer moet ingrijpen?

Een gewone moeder? Jazeker.
Maar laat diezelfde gewone moeder eens Windows installeren. Dan moet je ook ingrijpen. ;)

• Novah
  • Laatst online: 11-05 14:25
...aangezien half Nederland nu breedband heeft neem ik aan dat downloaden geen probleem is...
Uhm, das lariekoek
Nederland loopt binnen de EU op kop wat betreft de penetratie van breedband internettoegang. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg deze ruim 5,8 procent van alle huishoudens.

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

deadinspace schreef op 27 oktober 2002 @ 02:54:
Maar laat diezelfde gewone moeder eens Windows installeren. Dan moet je ook ingrijpen. ;)
:D
Ja, voor dat soort dingen moet je toch zelf aan de slag.
Wat dat betreft maakt het eigenlijk ook niks uit welk os je draait.
Als ik mijn moeder achter een linux distro zou zetten om een mailtje te versturen zou het net zo "vlot" gaan als op windows ;)

Maar persoonlijk vind ik het al aardig dat er aandacht aan wordt besteed door de CB. Op deze manier bereik je toch een hoop mensen die hoogstwaarschijnlijk nooit van linux hebben gehoord (of dachten dat dat alleen console based is, die zijn er ook nog zat heb ik wel gemerkt). Niet dat iedere lezer nu direct een copy van het internet trekt maar ze worden er in ieder geval op gewezen dat er alternatieven bestaan.

Maar je moet gewoon niet vergeten dat het geen computer tijdschrift is en daar kan je dus imho geen uitgebreid en volledig correct artikel van verwachten.
edit:
Typo's

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

De consumentenbond moet zich maar beter niet bemoeien met software en dergelijke. Daar hebben ze gewoon geen verstand van en dus kunnen ze geen oordeel vellen. Kenmerkend is dat ze dat vervolgens dan wel doen.

Jan met de Pet heeft een kennisje/neefje(m/v)/etc met pc kennis en OS kennis die zijn/haar software installeert, want anders is het Windows avontuur ook te hoog gegrepen. Bovendien is (vaak ter sprake gekomen in reacties hierboven) de weging van het eindoordeel vaak behoorlijk discutabel.

Consumentenbond is een nuttige organisatie, maar laat ze zich beperken tot zaken waar ze verstand van hebben. HiFi, computers en software behoren niet tot die categorie.

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 02:41:
Consumentenbond is een nuttige organisatie, maar laat ze zich beperken tot zaken waar ze verstand van hebben. HiFi, computers en software behoren niet tot die categorie.
Ik neem aan dat je het alleen over het blad hebt?
Je moet niet vergeten dat de CB ook een bemiddelingsfunctie heeft tussen consument en producent in gevallen waar slechte service oid geleverd wordt. En verstand of niet, als het gaat om juridische stappen/bemiddeling tussen deze 2 partijen maakt het volgens mij niet veel uit om wat voor product het gaat.

Nu ook zonder stropdas

• cinnamon
  • Niet online
Het blijkt wel weer dat het lastig is om een vergelijking windows/linux te geven als er maar een klein aantal paginas beschikbaar zijn. Als we uit deze draad de loze opmerkingen weghalen komen we al aan een voordelen/nadelen lijstje van twee A4 tjes.

Normaal geproken worden in de testen/besprekingen van de consumentenbond vele aspecten van een onderwerp beproken en zal de consument (=lezer consumentengids) een keuze maken welke aspecten voor hem/haar/het belangrijk lijken. Kortom om besturingssystemen inclusief een heleboel applicaties te vergelijken (en dit geldt en voor linux en voor windows), heb je een hele jaargang aan consumentengidsen nodig. En waarom dan toch een verhaal? Ik denk dat ze er inmiddels gewoon niet onderuit konden.

Toch is de conclusie van het verhaal duidelijk en naar mijn idee juist. De gemiddelde consument zal meer plezier en gemak beleven aan windows dan aan linux.

En wat betreft het niet bemoeien verhaal: Ik ben van mening dat de consumentenbond nu juist een organisatie is die deze onderwerpen wel moet aansnijden. Vergeet niet dat de doelgroep over het algemeen niet bestaat uit alleen kenners. En als je het toch over computers hebt, de gemiddelde consument gebruikt de computer toch nog steeds voor spelletjes, briefje tikken en een beetje internet. Wil je andere en meer gedetailleerder informatie, zul je toch een vakblad moeten aanschaffen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Opstarten? Hier niet iig :) Maar bij distro's als Mdk, RH en SuSE wel ja.
En desktop werk hoeft ook niet. Ik vind dat hier bijvoorbeeld niet het geval. Maar met KDE en Gnome misschien wel (al vond ik Gnome 2, dat ik even geprobeerd heb wel meevallen).
Het gaat om de default install die de consumentenbond deed natuurlijk, niet jouw super-getunede linux install ;)
Hmm, hier moet ik het toch echt mee oneens zijn.
Ik heb in de loop der tijd bepaalde dingen vergeleken tussen Windows 98 en GNU/Linux (RH 6.1 en Debian vanalles).
Als eerste een rekenintensief C programmaatje. Was in GNU/Linux iets minder dan twee keer zo snel.
Verder Quake III. Op hoge resoluties ongeveer gelijk, op lage resoluties (meer CPU intensive) was GNU/Linux 17% ofzo sneller (matrox g450).
De derde was toen ik een divx wilde kijken in GNU/Linux op mijn pII, die divx (een vrij zware) speelde tamelijk schokkerig. Ik rebootte naar Windows (dat er toen nog naast stond) en probeerde het daar. Nou, toch wel 1 frame in de 5 seconden!
Dat zijn dus alledrie 1 thread taken (althans, volgensmij zijn geen van allen multithreaded of multiprocess), waarvan 2 zwaar grafisch.
Bij mij allemaal andersom...
Tenminste dat rekenintensieve programma kan ik niet zeggen natuurlijk, maar de dnetc-clients op een windows of linux systeem verschillen nauwelijks kwa keys die ze berekenen bij mijn weten.
DivX speelde altijd net iets soepeler onder windows (iets, misschien was dat zelfs wel verbeelding, maar nooit slechter, laatste tijd niet echt meer getest) enige waar het beter ging (op mijn systeem) was BeOS, maar die kreeg toen het geluid niet synchroon.
Hoe het nu is met quake 3 weet ik niet, maar toen ik het vergeleek was het veel sneller op windows 98.
Maar dan hebben we het, neem ik aan, nog steeds niet over de default installs :)
Verwacht niet dat een gemiddelde consumentenbond-lid een geoptimaliseerde matrox of nvidia driver gaat installeren...
En dan kan je de quake3 of zelfs divx (op de wat lichtere systemen) performance ook wel vergeten.
Als snelheid het enige verschil is juist wel.
Als snelheid het enige voordeel is, is het een ander verhaal :P
(flauw, ik weet het)
Als Linux als enige verschil met windows ME had dat het sneller was, dan zou ik geen Linux op een server draaien ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De Consumentenbond (en ik ben daar lid van) heeft de laatste jaren een probleem gekregen.

Hun reputatie hebben ze gevestigd op basis van een aantal zeer ervaren test-teams, die aan de hand van door de jaren uitgekristalliseerde criteria een aantal product-ranges testen, met de gemiddelde consument als doelgroep. Klassiek zaken als wasmachines, TV's enz. zijn en blijven ze onovertroffen.

De eerdere kritiek over de beoordelingen van tape-decks (Nakamichi goed of fout) moet je bekijken vanuit de doelgroep : de eisen die je aan zo'n apparaat stelt voor de gemiddelde Nederlander liggen anders dan die voor iemand voor wie geluid een hobby is. Per slot van rekening, als je voor de gemiddelde automobilist gaat testen, is een Lamborghini Countach ook een ramp (te breed om in de stad te kunnen manoeuvreren, schakelen, koppelen en remmen zijn onmogelijk voor lichtgebouwde mensen, nauwelijks bagage-ruimte).

De problemen waar de CB mee zit zijn de nieuwe product-ranges. Dat hoeven niet noodzakelijkerwijs ook nieuwe producten te zijn, maar producten die niet op regelmatige basis door de CB zijn getest, ik heb een keer een artikel gezien over model-treintjes, waarvan de helft echt nergens op sloeg. Toen was het probleem dat de CB niet in staat was geweest een test-panel samen te stellen dat onbevooroordeeld was, dus alle criteria kwamen feitelijk neer op "het is niet hetzelfde als bij <favoriete merk>, dus het is niet goed". En het hoeft niet eens over een hele product-range te gaan, tests over gewone fietsen zijn deugdelijk, maar een ooit gepubliceerde test over race-fietsen was ook kolderiek.

Bij alle computer-gerelateerde tests over de afgelopen jaren liep ik steeds weer aan tegen datzelfde probleem : je kunt uit de criteria feilloos aflezen wat de testers thuis hebben staan. Ik moet ook zeggen dat ik niet eens de moeite heb genomen om het artikel te lezen dat dit topic heeft veroorzaakt.

Ik blijf lid, en zal ook bij aanschaf van witgoed, bruingoed enz. op hun oordeel vertrouwen, maar voor computers, foto-camera's en dat soort spul zal ik gespecialiseerde bladen erop naslaan. Maar het blijft droevig dat de CB gebaseerd op een grotendeels terechte reputatie door onvolkomenheden in de selectie van testers voor bepaalde categorieen de consumenten soms zeer verkeerde adviezen geeft.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• wzzrd
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

* wzzrd heeft al een hekel aan de consumentenbond sinds hij geboren is
De lui doen maar wat. Het irritante is, dat ze dénken overal verstand van te hebben. Soms lees ik dat blad van ze wel eens, als ik het ergens zie liggen (tandarts of zow). Word ik weer een beetje vrolijk. Wat een onzin schrijven die lui zeg!

Het meest schrijnend vind ik altijd het feit dat ze de prijs laten meewegen in hun oordeel wat het beste product is. Dat heeft er werkelijk _helemaal_ _niets_ mee te maken. Alsof het uitmaakt wat iets kost? Je test toch de KWALITEIT??

Anyway, dit is een erg slechte zaak. I.t.t. de topicstarter meen ik nl. dat Linux (met name bijv. RH8) uitermate geschikt zijn voor de tekstverwerkende huisvrouw. Men gaat er altijd vanuit dat die lui niets van linux gaan snappen en dat dat een nadeel is. Maar het is juist een voordeel: ze snappen nl. ook niets van Windows. Ooit een tekstverwerkende huisvrouw nieuwe drivers zien installeren? Of een nieuwe printer? Nee? Ik ook niet.

Een one-click linux installatie geeft die mensen juist de mogelijkheid om eenvoudig een heel nieuw OS te installeren. Heb je een tekstverwerkende huisvrouw wel eens office zien installeren? Nee? Ik ook niet, en het hoeft ook niet met bv. RH8 (vond het zelf bagger, maar voor n00bs lijkt het me perfect). Tijdens de installatie van het OS wordt openoffice.org geinstalled. Klaar!

Hardware wordt tijdens de install gedetect en geinstalleerd. Hoppa. Daarna: niets meer aan doen. En dat hoeft ook niet, want dat kunnen ze ook niet onder windows. Linux niet geschikt voor de leek? Onzin!

• cinnamon
  • Niet online
wzzrd schreef op 27 oktober 2002 @ 12:03:
Alsof het uitmaakt wat iets kost? Je test toch de KWALITEIT??
Neen, je test de kwaliteit, onderzoekt de mogelijkheden, leest en bekritiseert de handleiding etc. en zoekt daarbij de verschillende verkoopprijzen. Aan de hand van deze gegevens bepaal jij en/of de consumentenbond een prijs/kwaliteit verhouding en plakt dan het stickertje "beste koop" op dit artikel.

(de werkwijze staat in het geval van testen meestal omschreven in een ietwat anders gekleurd kadertje op dezelfde pagina waar ook de test te vinden is)

Je gaat me toch niet vertellen dat je naast een sublieme tv ook nog de beste theedoeken in je bezit hebt. Mocht dit wel het geval zijn, de rest van de mensen heeft wel iets wat "budget" genoemd wordt.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

cinnamon schreef op 27 oktober 2002 @ 12:21:
[...]
(de werkwijze staat in het geval van testen meestal omschreven in een ietwat anders gekleurd kadertje op dezelfde pagina waar ook de test te vinden is)

Je gaat me toch niet vertellen dat je naast een sublieme tv ook nog de beste theedoeken in je bezit hebt. Mocht dit wel het geval zijn, de rest van de mensen heeft wel iets wat "budget" genoemd wordt.

Tuurlijk, maar het budget heeft niets te maken met wat het beste product is. Persoonlijk zou ik het prefereren als zij mij zouden vertellen wat de beste 5 producten zijn, dan kies ik zelf wel wat voor mij de beste keus / koop is. Anyway, we raken off topic.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

wzzrd schreef op 27 oktober 2002 @ 12:03:
* wzzrd heeft al een hekel aan de consumentenbond sinds hij geboren is
De lui doen maar wat. Het irritante is, dat ze dénken overal verstand van te hebben. Soms lees ik dat blad van ze wel eens, als ik het ergens zie liggen (tandarts of zow). Word ik weer een beetje vrolijk. Wat een onzin schrijven die lui zeg!
Vanaf je geboorte, das knap :P
Kon je toen al lezen? Was je toen al in dat soort dingen geinteresseerd?
Magoed, ze schrijven echt niet wat jij wil horen (je bent, neem ik maar aan (je kan tenslotte Gentoo installeren), geen computer-newbe meer) in dit soort artikelen.
En op echte onzin heb ik ze iig nog niet echt betrapt, dingen die niet helemaal waar zijn of anders uitgelegd hadden moeten worden misschien.
Het meest schrijnend vind ik altijd het feit dat ze de prijs laten meewegen in hun oordeel wat het beste product is. Dat heeft er werkelijk _helemaal_ _niets_ mee te maken. Alsof het uitmaakt wat iets kost? Je test toch de KWALITEIT??
Euh...
Sure, whatever.
Dus als ze speakers testen maakt het jou niet uit dat er in een test speakers van 50.000, 5000 en 500 euro worden vergeleken. En het is dan ook niet vreemd natuurlijk dat die van 50.000 euro winnen (zou wel erg zijn als dat niet het geval was ;) )
Maar als dan die van 500 euro niet eens zo gek veel slechter zijn... Dan hebben die toch overduidelijk de betere prijs/kwaliteit verhouding? Dat jouw wegings-factor kwa prijs vs kwaliteit wat anders ligt geeft niet, oordeel zelf dan a.d.h.v. de testresultaten...
Anyway, dit is een erg slechte zaak.
Spui dan je onderbouwde kritiek de goede kant op, email naar klachten_over_jullie_klote_artikelen@consumentenbond.nl ofzo.
I.t.t. de topicstarter meen ik nl. dat Linux (met name bijv. RH8) uitermate geschikt zijn voor de tekstverwerkende huisvrouw. Men gaat er altijd vanuit dat die lui niets van linux gaan snappen en dat dat een nadeel is. Maar het is juist een voordeel: ze snappen nl. ook niets van Windows. Ooit een tekstverwerkende huisvrouw nieuwe drivers zien installeren? Of een nieuwe printer? Nee? Ik ook niet.
Dat blijft een nadeel, het is alleen een nadeel dat wellicht ook bij windows van toepassing is... En daardoor tegen elkaar weggestreept kan worden.

Maar dat over drivers... Sja, totdat er een keer via de helpdesk uitgelegd moet worden hoe mevrouw een nieuwe driver moet installeren (want "hij doet het niet").
Waar zal het sneller/beter/makkelijker gaan?
Een one-click linux installatie geeft die mensen juist de mogelijkheid om eenvoudig een heel nieuw OS te installeren. Heb je een tekstverwerkende huisvrouw wel eens office zien installeren? Nee? Ik ook niet, en het hoeft ook niet met bv. RH8 (vond het zelf bagger, maar voor n00bs lijkt het me perfect). Tijdens de installatie van het OS wordt openoffice.org geinstalled. Klaar!
Als die one-click install helemaal goed werkt dan is er idd weinig aan het handje, hooguit het gemis van nederlandstalige applicaties (kweenie of dat zo is) en dergelijke kleine dingen.
Ow ook een leuke, de loginprompt, waar heeft zo'n huisvrouw dat nou weer voor nodig :?
Hardware wordt tijdens de install gedetect en geinstalleerd. Hoppa. Daarna: niets meer aan doen. En dat hoeft ook niet, want dat kunnen ze ook niet onder windows. Linux niet geschikt voor de leek? Onzin!

Voor de totale computer-n00b die zin heeft de manual's door te nemen is dat misschien waar.
Imho zijn het wizard-gedoe en de andere interfaces in windows toch over het algemeen nog wel ietsje duidelijker dan in linux.

En zodra we het over de "geavanceerdere" windows-gebruiker gaan hebben gaat je verhaal natuurlijk helemaal niet meer op. Een nieuwe videokaartdriver installeren in linux is toch wel iets onhandiger dan in windows... Om over geluidskaarten nog maar te zwijgen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

wzzrd schreef op 27 oktober 2002 @ 12:33:
Tuurlijk, maar het budget heeft niets te maken met wat het beste product is. Persoonlijk zou ik het prefereren als zij mij zouden vertellen wat de beste 5 producten zijn, dan kies ik zelf wel wat voor mij de beste keus / koop is. Anyway, we raken off topic.

Als een product duidelijk beter is komt er zo'n leuk blauw bolletje bij "beste uit de test".
En vervolgens nog een paar met zo'n rood driehoekje "beste koop" en als laatste die groene driehoekjes "goedkope keus" (oid)

• ErikRo
  • Laatst online: 17-05 17:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet eens zo slecht vond vergeleken met een paar jaar terug. Nederlands is nou ontzettend belangrijk voor veel mensen van 50 +, als ik zie wat er in mijn kennissenkring nog geen eens simple engelse begrippen begrijpt. Laat staan een nederlandse handeliding van een video of cd writer. Dan wordt het wel erg lastig als ik ze op een computer loslaat met linux en een engelse handleiding :)

Afijn, misschien dat ze volgende jaar weer een test doen, gevoed met wat feedback uit deze groep. Naar het schijnt gaat de volgende versie van Suze weer een flinke stap voorwaarts doen. Op gebied van herkenning hardware en vriendelijkheid, met weer een update van KDE en Koffice. Dan moet er toch echt wel een heel vriendelijk stukje uit komen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ACM schreef op 27 oktober 2002 @ 11:44:
Hoe het nu is met quake 3 weet ik niet, maar toen ik het vergeleek was het veel sneller op windows 98.
Maar dan hebben we het, neem ik aan, nog steeds niet over de default installs :)
Verwacht niet dat een gemiddelde consumentenbond-lid een geoptimaliseerde matrox of nvidia driver gaat installeren...
En dan kan je de quake3 of zelfs divx (op de wat lichtere systemen) performance ook wel vergeten.
Ehm, jawel, ik heb het over de default mga driver die bij XFree zit, en de default mga DRI driver die bij de kernel zit.
Als ik Mandrake installeer of Knoppix boot, dan werken 3D enzo gewoon, klaar (das nog makkelijker dan in Windows, want god o god wat heeft me dat een gekut gekost in Windows toentertijd).
[/quote]Als Linux als enige verschil met windows ME had dat het sneller was, dan zou ik geen Linux op een server draaien ;)[/quote]
Oh, mja, ik bedoelde als enige verschil t.o.v. het alternatief (wat voor servers waarschijnlijk Windows 2000 is).

Verwijderd

Wat mij opviel:
je kunt voor 10 tot 15 euro een LEGALE kopie kan kopen........
Pentium II 500 .......... Onze SNELLE test pc...
Hier zou ik geen XP op willen zetten......
Linux......en is nog steeds een systeem voor hobbyisten
Ach ja, ik vraag me af op welke servers hij komt op het internet maar volgens mij draait + meer dan de helft op Ux-en

*rent naar www.netcraft.com om te kijken

LOL: The site www.consumentenbond.nl is running Mediasurface/3.5 on Solaris 8.

edit:
kwam wat leuks tegen op netcraft

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

deadinspace schreef op 27 oktober 2002 @ 21:52:
Ehm, jawel, ik heb het over de default mga driver die bij XFree zit, en de default mga DRI driver die bij de kernel zit.
Als ik Mandrake installeer of Knoppix boot, dan werken 3D enzo gewoon, klaar (das nog makkelijker dan in Windows, want god o god wat heeft me dat een gekut gekost in Windows toentertijd).
Bij de nvidia kaarten is het iets minder makkelijk.
Daarmee is het in windows (2000, XP nog makkelijker) een stuk simpeler.
Oh, mja, ik bedoelde als enige verschil t.o.v. het alternatief (wat voor servers waarschijnlijk Windows 2000 is).

Ja, tov windows 2000 wel. :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

sja, die legale kopie kan je al voor 5 euro kopen, maar wat is het probleem?
Hier zou ik geen XP op willen zetten......
Op een pentium2 500? Waarom niet? Kan prima.
Magoed, kijk es naar wat ze bij "de test, hoe en wat" hebben staan een XP1800+ da wel een redelijk snelle proc.
Ach ja, ik vraag me af op welke servers hij komt op het internet maar volgens mij draait + meer dan de helft op Ux-en

*rent naar www.netcraft.com om te kijken

Wat desktop betreft...
Lees het artikel ajb in zijn verband en in de context van de doelgroep of volg toch eens mijn suggestie op: Mail die lui en verbeter hun artikel.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:28:
Wat mij opviel:
code:
1
Pentium II 500 .......... Onze SNELLE test pc...
Worse yet... Pentium IIs zijn maar tot 450 MHz gemaakt.
ACM schreef op 27 oktober 2002 @ 22:28:
Kweet, komt deels door vervelende license van het nVidia spul (en voor de rest omdat ze geen specs geven).

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

[nohtml]
ACM schreef op 27 oktober 2002 @ 12:39:
[nohtml]
Vanaf je geboorte, das knap :P
Kon je toen al lezen? Was je toen al in dat soort dingen geinteresseerd?
Magoed, ze schrijven echt niet wat jij wil horen (je bent, neem ik maar aan (je kan tenslotte Gentoo installeren), geen computer-newbe meer) in dit soort artikelen.
En op echte onzin heb ik ze iig nog niet echt betrapt, dingen die niet helemaal waar zijn of anders uitgelegd hadden moeten worden misschien.
Touché. :|
Maar ik heb wel degelijk gekke dingen gezien in hun blaadje. Al is het maar de manier waarop ze zich in bochten wringen om een aanvaardbaar resultaat uit kun tests te krijgen... Maar goed; jij vindt van niet, ik vind van wel. Klaar. Laten we hier maar over ophouden.
Euh...
Sure, whatever.
Dus als ze speakers testen maakt het jou niet uit dat er in een test speakers van 50.000, 5000 en 500 euro worden vergeleken. En het is dan ook niet vreemd natuurlijk dat die van 50.000 euro winnen (zou wel erg zijn als dat niet het geval was ;) )
Maar als dan die van 500 euro niet eens zo gek veel slechter zijn... Dan hebben die toch overduidelijk de betere prijs/kwaliteit verhouding? Dat jouw wegings-factor kwa prijs vs kwaliteit wat anders ligt geeft niet, oordeel zelf dan a.d.h.v. de testresultaten...
Ik heb niets tegen prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik zou dan gewoon graag hebben dat ze er dan bijzetten: setje €50K klinkt het best, maar beste prijs/kwaliteit verhouding bla bla bla. Werkt je pa bij de Consumentenbond of zo? Je doet zo beledigd... ;) Ik geef toe dat ik het een beetje overdreef hoor :) Heb het blaadje al een tijd niet gelezen (bang voor de tandarts ;) :D )
Spui dan je onderbouwde kritiek de goede kant op, email naar klachten_over_jullie_klote_artikelen@consumentenbond.nl ofzo.
As soon as I read it, I will...
Dat blijft een nadeel, het is alleen een nadeel dat wellicht ook bij windows van toepassing is... En daardoor tegen elkaar weggestreept kan worden.
Ook goed, wat jij wilt, maar dan hebben we het per saldo dus nergens meer over in dit geval. Het is een beetje lullig om altijd met dat argument te komen tégen linux nl. Ik hoor dat nogal vaak, maar waar ik werk hoef je ook mensen (écht bijna niemand) niet te vragen even een drivertje te installeren of wat dan ook op hun windows bak... Windows gebruikers worden nogal overschat door de mensen die de beslissingen nemen op dit vlak. Omdat wij er makkelijk mee omgaan hoeft dat nog niet te betekenen dat de tekstverwerkende huisvrouw dat ook kan. Die zal met linux net zo veel moeite hebben als met Windows als iets niet lukt. Véél moeite dus, in sommige gevallen. Maar daar is niets nieuws aan.
Maar dat over drivers... Sja, totdat er een keer via de helpdesk uitgelegd moet worden hoe mevrouw een nieuwe driver moet installeren (want "hij doet het niet"). Waar zal het sneller/beter/makkelijker gaan?
Bij linux:
"Mevrouw, het lijkt erop dat we te maken hebben met een bug in de drivers voor uw videokaart. Surft u even met me mee naar www.nvidia.com. Ja, downloadt u maar de drivers voor linux. U weet niet met welke versie linux u te maken hebt? Opent u een terminal, ja dat is dat icoontje met dat zwarte schermpje en die schelp. Ja. Typt u daarin even uname -a. Nu kunt u de versie informatie lezen. Ok, we werken met (vul maar een versie). Nu kunt u de drivers downloaden van de nvidia site. Het klopt, mevrouw, het zijn er twee, een nvidia-glx pakket en een nvidia-kernel pakket. Maakt niet echt uit waar u ze opslaat, als u ze straks maar weer kunt vinden. Zet ze maar op uw bureaublad. Goed, staat die terminal nog open? Prima! Typt u maar met me mee: "sudo rpm -ivh nvidia*". Fantastisch! Nou hoeft u alleen nog maar even uit te loggen en weer in te loggen en klaar. Geen dank mevrouwtje!"
Als die one-click install helemaal goed werkt dan is er idd weinig aan het handje, hooguit het gemis van nederlandstalige applicaties (kweenie of dat zo is) en dergelijke kleine dingen.
Nee, dat is niet zo. Bij (bijvoorbeeld, niet uitsluitend) SuSE kun je alles ook in het Nederlands krijgen via het i18n-systeem. Eigenlijk veel beter geregeld dan onder Windows. Een pakket om al je andere pakketen integraal mee om te zetten naar een andere taal.
Ow ook een leuke, de loginprompt, waar heeft zo'n huisvrouw dat nou weer voor nodig :?
Welke login-prompt? KDM of GDM? Of een shell-prompt? Met die laatste hóéf je niet te maken te krijgen, die eerste twee kun je op auto-login zetten. Kan geloof ik ook al tijdens de install. Overigens, als het om KDM of GDM gaat: windows 2k heeft dat ook. En je wilt niet iedere tekstverwerkende huisvrouw die dat gebruikt te eten geven.
Voor de totale computer-n00b die zin heeft de manual's door te nemen is dat misschien waar.
Imho zijn het wizard-gedoe en de andere interfaces in windows toch over het algemeen nog wel ietsje duidelijker dan in linux.
Ja? Nee. Ben ik het niet mee eens. Welke wizard? Na de installatie van (bijvoorbeeld maar niet uitsluitend) Redhat 8 hóéf je geen wizards (druids noemen ze dat in KDE) meer te draaien: dan werkt alles. (Mijn ervaring) En áls je dan een druid draait, werken ze in mijn ervaring (nogmaals) ook vlekkeloos.
En zodra we het over de "geavanceerdere" windows-gebruiker gaan hebben gaat je verhaal natuurlijk helemaal niet meer op. Een nieuwe videokaartdriver installeren in linux is toch wel iets onhandiger dan in windows... Om over geluidskaarten nog maar te zwijgen.
Mwah... Het enige nare is (en dat heb ik daarnet verzwegen) is dat (bij bijv. SuSE) éénmalig (en dan ook alleen als je hardware-accelerated 3D wilt) in een bestand (/etc/X11/XF86Config) het woordje "nv" vervangen moet worden door "nvidia" en een # voor een bepaalde option gezet moet worden. Ze gillend ingewikkeld is dat nou ook weer niet. Juist voor de 'geavanceerde' windows gebruiker misschien wel een uitdaging.

Ik zie dit soort dingen niet als nadelen van Windows. Hét voornaamste nadeel (en de reden dat ik nog steeds deels Windows gebruik) is het feit dat Wine(x) nog steeds niet zo ver is dat je klakkeloos alle spellen kunt spelen en programma's kunt draaien...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

wzzrd schreef op 28 oktober 2002 @ 07:33:
Ik heb niets tegen prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik zou dan gewoon graag hebben dat ze er dan bijzetten: setje €50K klinkt het best, maar beste prijs/kwaliteit verhouding bla bla bla. Werkt je pa bij de Consumentenbond of zo? Je doet zo beledigd... ;) Ik geef toe dat ik het een beetje overdreef hoor :) Heb het blaadje al een tijd niet gelezen (bang voor de tandarts ;) :D )
Als je recentelijk de Consumentgids zou hebben gelezen, zie je dat een test tegenwoordig aanbevelingen in verschillende categorieen oplevert : de beste (ongeacht prijs), de voordeligste met acceptabele kwaliteit, en de beste prijs/prestatie-verhouding.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

OK, ik ging uit van mijn eigen moeder, die kennelijk niet 'gewoon' is :) (heeft enige computerkennis)

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Dat valt wel mee, de nvidia driver installeren is in de meeste distro's een eitje, het gaat in xp natuurlijk iets makkelijker (omdat de fabrikant gezorgd heeft dat het makkelijker installeert> gebruiksgemak ligt in 9 van de 10 gevallen niet zozeer aan het OS), ik had meer moeite destijds in windows '95 '98 en 2k om drivers te installeren dan in linux

Net weer ff met simpel point en click tribes2 geinstalleerd (op linux natuurlijk), simpel en het werkt meteen (anders dan op windows, waar ik net heb gemerkt dat dat een hel is), zo zie je maar dat gebruiksgemak meer iets is wat weinig met het OS te maken heeft en alles met de wijze waarop de software en drivers aangeleverd worden.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Ik bet het er wel mee eens dat een product een slecht beoordeling mag krijgen als de handleiding niet klopt. Ik vind dat een handleiding onderdeel is van het totale product en je betaald er ook voor. Een handleiding gebruik je zeker niet maar 1x.
Bijvoorbeeld aan een mobo met een slechte handleiding heb je ook niets, welk plugje? Een handleiding moet gewoon goed zijn. Als deze slecht is is dat een
relevant argument om het product niet te kopen.
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 22:59:

Daarnaast ben ik het met hun testcriteria nooit eens. Ik vind een handleiding bv. TOTAAL ondergeschikt. Die gebruik je nl. maar 1 keer, als je eenmaal doorhebt hoe een apparaat werkt is het de kwaliteit van het apparaat waar het om gaat. Snap je de handleiding niet, kun je altijd vragen in de winkel waar je het ding gekocht hebt.

Consumentenbond en linux. Tsja. In mijn ogen is het aan een houthakker vragen welke mascara het best is.

Verwijderd

ACM schreef op 27 oktober 2002 @ 22:31:

Ik heb XP draaien op een Celeron 366 met 64mb sdram.
Draait lekker, viel me 100% mee. Ik verwachtte echt
een langzaam systeem maar alles draaide goed, zelfs
Warcraft III is redelijk te spelen.

[...]

Op een pentium2 500? Waarom niet? Kan prima.
Magoed, kijk es naar wat ze bij "de test, hoe en wat" hebben staan een XP1800+ da wel een redelijk snelle proc.

[...]

Verwijderd

mijn mening is gewoon dat de consumentenbond zich met dingen moet bezig houden waar:
1. zij wat vanaf weten
2. de gemiddelde nederlander wat vanaf weet, linux dus zeker niet
3. Ik me niet aan erger :) (dit bericht dus, van de consumentenbond)
Pagina: 1