Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] GameBoy LCD --> is deze aan te sturen via de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 13:54
Hallo daar, ik heb hier nog een lcd liggen van een Nintendo Gameboy en ben eigenlijk heel benieuwd of ik deze zou kunnen gebruiken in mijn case, en daar dan de info op te krijgen zoals bijvoorbeeld, temp, fanspeed, IP adres, Winamp info e.d.

Heeft iemand hier ervaring mee of het uberhaubt kan, en een eventueel schema hoe je dit voor mekaar krijgt, zal toegeven ben geen wonder in electronica maar dat is juist de uitdaging!

Andere ideeen / suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!

greetzzz jvm

For rent

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online
Is al genoeg over geschreven. FF de faq doorlezen man.

Frequently Asked Questions CME

en gebruik de search ff.

Verwijderd

ajampaniki schreef op 17 November 2002 @ 18:15:
Is al genoeg over geschreven. FF de faq doorlezen man.

Frequently Asked Questions CME

en gebruik de search ff.
m.a.w, het kan NOG niet, de schemas zijn bekend maar er is geen software voor.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
nog stees niet... :( schoten ze maar eens op, ik kan niet wachten om het 32bit display van de GBA te gebruiken!

• j_v_malsen
Ja ik lees net ff de faq maar ja ik hoopte dat iemand ondertussen al progje had ontwikkeld, helaas ben geen programmeur. Helaas, by the way ben redelijk nieuw hier op forum vandaar dat ik eerst gepost heb en daarna pas FAQ gelezen! Excuses.

For rent

• j_v_malsen
Eigenlijk wel jammer, heb hier twee van die gameboys liggen en volgens mij zou je daar, mits er software voor was best wat leuks mee kunnen bereiken maar ja, helaas!

For rent

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

welkom op got,

Als je gebruik wil maken van de eindeloze kennis put hier op got raad ik je aan eerst de faq te lezen. Daar zal je zien dat het slim is voor een een topic opent de search te gebruiken.

Er is hierover al genoeg geschreven en gepraat en de comment hierboven vat dat mooi samen.

Veel succes en plezier op GOT

damn weer te laat :P

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
j_v_malsen welkom op GOT. Aan je profiel te zien ben je nog niet bekend met het Forum dus lees eerst de FAQ voordat je een topic opent!! Als je de search had gebruikt was je Hoogst waarschijnlijk genoeg info tegengekomen!

En voor de rest welkom op het forum :p

(tegelijk gepost met interstice)

Alles is terug te redeneren naar 4

• AMDFreak
  • Laatst online: 14:16

AMDFreak

Intel is zo..

Kan nog niet :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Creepy
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

SmauG schreef op 17 november 2002 @ 18:22:
nog stees niet... :( schoten ze maar eens op, ik kan niet wachten om het 32bit display van de GBA te gebruiken!
Je roept dat "ze" op moeten schieten maar waarom sluit je het zelf dan niet aan??

Voor de GBA zijn er kabels, software en source code. Je hebt alleen 2 kabels nodig om alles goed aan de gang te krijgen. 1 kabel voor het uploaden van software naar je GBA, en 1 voor de seriele communicatie tussen PC en GBA (nee, dit is helaas nog steeds niet mogelijk met 1 kabel). Er is 1 kabel waarmee het bijna kan, maar dan moet je alsnog een keer van aansluiting wisselen (parallel naar serieel op de PC).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Als je alleen voor de info op een display gaat kan je natuurlijk PowerLCD gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.modwarehouse.com/ia/img/powerlcd2.0/output/System%20Info.JPG

• AFR
  • Niet online

AFR

Met de "DataBoy" module voor de gameboy is het mogelijk om via de seriele poort teksten te laten verschijnen op een gameboy (zowl de oude als nieuwe gameboy advance). Helaas is deze module uiteindelijk commercieel op de markt gebracht en kost het dus geld ;(

Een tijd terug heb ik in dit geinformeerd of er interesse was in een GB-insteekkaart die het mogelijk maakt om de GB aan te spreken alsof het een normaal HD44780 LCD-schermpje is, maar hier kwam toendertijd geen reaktie op. Als je zelf wel handig bent met programmeren kun je eenvoudig in C een programma schrijvenom info op de GB te printen (eenvoudig met de print()-functie!). Voor de harware van de interface vindt je op pagina's zoals http://www.devrs.com/gb/ en http://www.gbdev.org enkele voorbeelden van kant-en-klare modules+code die de GB uitbreiden met een normale LPT-poort of custom serial port.

Verwijderd

Je zou het kunnen proberen, iemand die een beetje handig is lukt dat wel denk ik.

• Creepy

Creepy

AFR schreef op 17 november 2002 @ 18:55:
Een tijd terug heb ik in dit geinformeerd of er interesse was in een GB-insteekkaart die het mogelijk maakt om de GB aan te spreken alsof het een normaal HD44780 LCD-schermpje is, maar hier kwam toendertijd geen reaktie op
??? Ik heb die discussie over die insteekkaart gemist dan? Ik zie daar ook niks van terug in je genoemde topic? Tenzij je een aanpassing bedoelt op LCDInf om een GB scherm aan te sturen. (LCDInf stuurt meer aan dan alleen een HD44780)
Als je zelf wel handig bent met programmeren kun je eenvoudig in C een programma schrijvenom info op de GB te printen (eenvoudig met de print()-functie!). Voor de harware van de interface vindt je op pagina's zoals http://www.devrs.com/gb/ en http://www.gbdev.org enkele voorbeelden van kant-en-klare modules+code die de GB uitbreiden met een normale LPT-poort of custom serial port.
Het probleem is dus dat voor de GB je alsnog een flash kit en een flash cartridge moet hebben, iets wat ik te duur vind voor dit projectje.
Voor de GBA moet het kunnen met een speciale kabel dus (eigenlijk 2). Er is 1 kabel die allebei de functionaliteiten heeft, maar die is ook weer redelijk aan de prijs.
En het nadeel hiervan is dat je progje op de PC eerst de code in de GBA moet uploaden, starten en dan daarna de communicatie tussen PC en GBA te starten. TEnzij je gebruikt maakt van een flash cart en flash kit die dus weer redelijk aan de prijs zijn.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• AFR
  • Niet online

AFR

Creepy schreef op 17 November 2002 @ 20:14:

??? Ik heb die discussie over die insteekkaart gemist dan? Ik zie daar ook niks van terug in je genoemde topic? Tenzij je een aanpassing bedoelt op LCDInf om een GB scherm aan te sturen. (LCDInf stuurt meer aan dan alleen een HD44780)
Ik moet toegeven dat deze kreet niet erg opviel tussen de andere berichten, maar in het genoemde topic heb ik geopperd om tijdens een hobby-projectje bv een HD44780 interface voor de GB te ontwerpen zodat deze door de meeste standaard Windows LCD-programmetjes gebruikt kan worden. Het betrof dus een uitbreiding voor de GB, geen plugin voor LCDInf. Op dit bericht werd niet gereageerd zodat er geen discussie volgde.
... Het probleem is dus dat voor de GB je alsnog een flash kit en een flash cartridge moet hebben, iets wat ik te duur vind voor dit projectje.
Ipv een flash-card kun je ook een eenvoudige eprom gebruiken. Deze kan evt ook zonder speciale print direct in de GB gesoldeerd worden. De bijbehorende programmer kostte mij 2 jaar terug nog geen 4 ouderwetse guldens en was errug eenvoudig in elkaar te solderen.

Ik moet toegeven dat dit misschien allemaal net te ver gaat voor de gemiddelde hobbyist, maar misschien leest een geinteresseerde tweaker dit topic en kan er alsnog wat worden gemaakt.

PS. Aangezien ik momenteel druk bezig ben met het knutselen van een 3D frees / printboor machine denk ik niet dat ik dit zelf op korte termijn uit wil voeren.

Verwijderd

AFR schreef op 17 november 2002 @ 20:41:
Ipv een flash-card kun je ook een eenvoudige eprom gebruiken. Deze kan evt ook zonder speciale print direct in de GB gesoldeerd worden. De bijbehorende programmer kostte mij 2 jaar terug nog geen 4 ouderwetse guldens en was errug eenvoudig in elkaar te solderen.

knip

PS. Aangezien ik momenteel druk bezig ben met het knutselen van een 3D frees / printboor machine denk ik niet dat ik dit zelf op korte termijn uit wil voeren.
Stomme ik.Ik heb over die post van jouw waarin je zegt dat je er virtueel een HD44780 van kon maken.

Een paar vraagjes hierover , aangezien die gamboy hier toch maar wat stomligt rond te slingeren :

1 : Is dit nu op alle gameboys toepasbaar/mogelijk?De gameboy generatie is namelijk volgens mij al een tijdje bezig op hetzelfde principe.Je post in het vorige topic is echter zo dusanig wazig voor mij at ik alsnog deze vraag stel.(heb zelf de oudste gameboy ter wereld volgens mij :p)

2 : Jij moet hier zelf nog een schema voor maken neem ik aan?Hoe weet je dat
je de gameboy kunt laten functioneren alseen HD44780?Je zou dan al een schema uitgedacht moeten hebben of al een gemaakt.Heb je zo'n schema dan zou ik het graag willen testen (aangezien het dan met powerlcd werkt).

Ik weet dat je gezegd hebt dat je het zelf niet wilt gaan doen op korte termijn, en als ik dingen niet goed begrijp of gelezen heb even rustig uitleggen ( zeer rustig :p).bedankt voor uw aandacht

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Jah ik zou hem met alle liefde aan willen sluiten op mn compie, maar vooralsnog geen verdere info gevonden :(

Heb jij geen dircte link naar een howto??? want dit lijkt me vet cool.

• AFR
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 21:37:
[...]
Een paar vraagjes hierover , aangezien die gamboy hier toch maar wat stomligt rond te slingeren :
[...]
Laten we duidelijk zijn: ik had het over een voorstel voor zo'n kaart, niet over een werkend concept. Ik heb echter voldoende ervaring met het maken van gameboy hardware en embedded systemen om te garanderen dat dit mogelijk is. Toch zal ik proberen om je vragen te beantwoorden (alhoewel de details misschien lastig zijn voor lezers zonder programmeer-ervaring):

1 - Indien de code wordt geschreven voor de "oude" GameBoy classic, is deze automatisch bruikbaar op de nieuwere modellen. Extra's zoals de hogere resolutie en kleuren zijn dan uiteraard niet bruikbaar.

2 - In het verleden heb ik wel eens een 16-bit I/O kaart voor de gameboy gemaakt waarmee deze met de PC en telefoon (DTMF) kon communiceren. Aangezien een HD44780 controller slechts 11 I/O aansluitingen heeft zou deze direct op deze kaart kunnen worden aangesloten. De HD44780 emulator kan vervolgens in C worden geschreven, gecompileerd en in een EPROM worden geplaats. Schema's he bik nog wel ergens liggen, maar zijn ook te vinden op eerder genoemde pagina.

De Gameboy gedraagt zich nu als een normaal LCD scherm, alleen is het zééééér waarschlijk trager. Als de software die het LCD schem aanstuurt niet op volle snelheid draait en/of netjes gebruik maakt van de acknowledge-signalen zal dit geen problemen opleveren. Misschien dat ik binnenkort tijd heb om hier een nette how-to + code voor te schrijven.

Verwijderd

AFR schreef op 17 november 2002 @ 22:49:
[...]

knip knip

1 - Indien de code wordt geschreven voor de "oude" GameBoy classic, is deze automatisch bruikbaar op de nieuwere modellen. Extra's zoals de hogere resolutie en kleuren zijn dan uiteraard niet bruikbaar.

2 - In het verleden heb ik wel eens een 16-bit I/O kaart voor de gameboy gemaakt waarmee deze met de PC en telefoon (DTMF) kon communiceren. Aangezien een HD44780 controller slechts 11 I/O aansluitingen heeft zou deze direct op deze kaart kunnen worden aangesloten. De HD44780 emulator kan vervolgens in C worden geschreven, gecompileerd en in een EPROM worden geplaats.

knip , knip.
Ik denk dat ik wel zo'n cassete in elkaar kan knutselen ( of hem gewoon uit elkaar sloop en hem dan direct eraan soldeer.1 probleem , ikzelf zou bij god niet weten hoe ik een emulator voor de controller moet schrijven , de rest moet wel lukken denk ik.

Wat voor een resolutie kun je eigenlijk bereiken met een oud gameboy schermpie?De volledige resolutie ?
SmauG schreef op 17 november 2002 @ 21:47:
Jah ik zou hem met alle liefde aan willen sluiten op mn compie, maar vooralsnog geen verdere info gevonden :(

Heb jij geen dircte link naar een howto??? want dit lijkt me vet cool.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar er staan heel wat schema's die je begeleiden naar het maken van zulke kabels en linkers in het vorige forum

dit forum dus=>GameBoy LCD scherm

• Creepy

Creepy

Het "probleem" is, is dat een HD44780 LCD alleen text aan kan. Dus leuke graphics op je GB scherm zit er dan niet in.

Handiger lijkt me dan om een SED1330 of T6963c na te apen. Alleen is dat weer ietsje moeilijker.
Wat mij handig leek is een seriele communictie opzetten tussen de GB en de PC en voor de GB iets proggen zodat je "high level" teken commando's kan geven. Dus er zelf een klein protocolletje voor schrijven.
(cirkel(100,100,10), line(1,1,100,100), box(), text(), putimage() etc.)

Verwijderd

Creepy schreef op 18 November 2002 @ 11:49:
Het "probleem" is, is dat een HD44780 LCD alleen text aan kan. Dus leuke graphics op je GB scherm zit er dan niet in.

Handiger lijkt me dan om een SED1330 of T6963c na te apen. Alleen is dat weer ietsje moeilijker.
Wat mij handig leek is een seriele communictie opzetten tussen de GB en de PC en voor de GB iets proggen zodat je "high level" teken commando's kan geven. Dus er zelf een klein protocolletje voor schrijven.
dat lijkt mij ook echt gewoon.....te kwijl :9~ :9~ , alleen zoals al bekend , ik kan niet programmeren ;(

Verwijderd

Ik ben er ook al lang mee bezig alleen dan met het schermpje van een SUPERVISON zon na maak game boy maar er iets werkelijk niets over te vinden op inet!

dus als er nog mensen bij zitten die er wel wat van weten hoor ik het graag!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 16:23:
[...]

dat lijkt mij ook echt gewoon.....te kwijl :9~ :9~ , alleen zoals al bekend , ik kan niet programmeren ;(
Het programmeren is voor mij het probleem niet. De extra hardware die nodig is om te proggen wel... (ik vind het te duur..)
En een eprom direct op je GB solderen is voor mij iets te ;)

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Dus als ik het goed begrijp, werkt het van AFR ???
(ik wacht al op de how-to :9~ )

ooops, nee mislezen, sry

• AFR
  • Niet online

AFR

Creepy schreef op 18 November 2002 @ 11:49:

Ik noemde bewust de HD44780 omdat deze erg populair is en ik deze ook voor mij bruikbaar is (hoef geen LCD in PC, maar heb wel altijd een tekort aan HD44780 schermpjes). Bovendien is de emulator relatief eenvoudig te programmeren zodat het een interessant projectje kan zijn voor als ik weer eens wat vrije tijd heb.

Customized protocollen spreken me niet aan aangezien er dan speciale programma's voor de PC-kant moeten worden gemaakt, terwijl er al genoeg goede tools voor het aansturen van LCD schermpjes bestaan. Wel is het misschien een leuk idee om bijvoorbeeld een HD44780 controller te bouwen met wat extra commando's voor grafische doeleinden (0 is nog vrij!!!! -> kan bv worden gevolgd door een identifier en data).

Als je op een snelle manier met een GBC wilt communiceren is een parallelle interface een echte must. Serieel is mogelijk, maar dan aub wel een microcontroller ertussen om de snelheid te verhogen.

PS. Creepy: als je interesse hebt om dit projectje uit te voeren valt er nog wel wat te regelen mbt eprom insteekkaart + programmer.

• Creepy

Creepy

Ik doelde met serieel op de standaard seriele poort op de GB (link kabel!) die te koppelen is met de seriele poort van de PC. Dan kan je met een flash cartridge en zonder solderen (alleen die kabel dan) je GB aansluiten op je PC. Dat was eigenlijk ook de bedoeling, maar ja, flaskit, lege cartridges...

Interesse wel ja, maar ben redelijke soldeer n00b...

Pagina: 1