Toon posts:

MemTest: Tóch foutjes na 14 uur. Ernstig?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb MemTest86 laten draaien op mijn P4. Dit was de instelling van het geheugen:

Corsair XMS 3200 CAS2
404 MHz, Timings 2-2-2-5
Turbo modus in BIOS aan
MemTest geeft aan: 1434 MB/s
2.9 Volt

Ik heb MemTest aangezet, en ben toen naar kennissen geweest, en later naar bed. Toen ik vanmorgen naar m'n PC ging kijken, had MemTest 14 uur gedraaid, in ALL TESTS mode. (Druk op C, en kies dan voor Test Selection, en dan voor ALL TESTS). Dat zijn op mijn computer 28 passes. Op dit moment was de PC bezig aan Pass 29.

Er werden 3 fouten aangegeven, in test 11, Pass 26. Voor de rest niets. Deze fouten zijn dus gedetecteerd na zo'n 13 uur draaien.

Moet ik mij hier druk over maken? Als ik MemTest in standaard mode draai (booten en laten lopen), heb ik hem al 20 uur aangehad zonder fouten. Ik heb wel mijn geheugen teruggezet naar 400 MHz, 2-2-2-6, Turbo uit, waarbij MemTest 1398 MB/s aangeeft. Ik heb dit nog niet kunnen testen.

Verwijderd

ik zou me er niet druk om maken.
gewoon de pc gebruiken en als je merkt van: "hey, hier gaat ie niet helemaal lekker" dan kun je de boel alsnog langzamer laten lopen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt me het meest voor de hand liggend dat deze foutjes zijn ontstaan door een zekere vorm van oververhitting. Maar, je bent dan ook aan het overclocken B)

Als het boeltje op default géén fouten oplevert, dan is die ene fout geen reden om het reepje in te ruilen.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC: bedoel je dan met DEFAULT dat ik mijn geheugen op 333 MHz moet draaien in m'n P4PE, of MemTest met zijn DEFAULT instelling? (Dus geen All Tests, of Extended Tests.)

Ik ga m'n voltage eens naar 2.6 terugzetten... 2.9 is misschien wat overkill.
Sowieso vind ik het een beetje vreemd dat het reepje niet echt boven de 404 komt met strakste timings (PC boot niet); met de meest losse timings haalt hij 410, maar dan is mijn geheugendoorvoer in MB/s trager. In de reviews ging dit beter.

Ook krijg ik m'n 2.4 niet boven de 2.75: de PC boot niet. Zelfs een voltage van 1.8 :0 helpt daar niet aan. Dan maar 2.7 op het standaaard voltage van 1.50...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik bedoelde het terugklokken/configgen naar de standaardinstellingen :)
Je zegt het zelf al: FSB@200MHz en 'normale' timings werkt perfect. Vergeet verder niet dat PC3200 repen in kwestie opgefokte/high quality PC2700 repen zijn..

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Als memtest fouten geeft is het geheugen niet zuiver... simpel.. geheugen hoort geen fouten te geven! ECC fouten ondervangt ie ook (dat kan ie herkennen) maar als er 'normale' fouten zijn is het geheugen stuk.

edit:
Met stuk bedoel ik natuurlijk dat het op die snelheid niet zuiver wil werken

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n voltage naar 2.6 gezet.
Tevens de Timings op 2-2-2-6, en geheugen terug naar 400 MHz (van 404.)
Turbo Modus staat aan.

"Straks/vanacht/als ik op het wer ben maandag" laat ik MemTest weer eens lopen. Werkt het dan nog niet zonder fouten, dan zet ik Turbo ook uit; dan moet-ie het wel doen denk ik.

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 20:26
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 14:58:
BalusC: bedoel je dan met DEFAULT dat ik mijn geheugen op 333 MHz moet draaien in m'n P4PE, of MemTest met zijn DEFAULT instelling? (Dus geen All Tests, of Extended Tests.)

Ik ga m'n voltage eens naar 2.6 terugzetten... 2.9 is misschien wat overkill.
Sowieso vind ik het een beetje vreemd dat het reepje niet echt boven de 404 komt met strakste timings (PC boot niet); met de meest losse timings haalt hij 410, maar dan is mijn geheugendoorvoer in MB/s trager. In de reviews ging dit beter.

Ook krijg ik m'n 2.4 niet boven de 2.75: de PC boot niet. Zelfs een voltage van 1.8 :0 helpt daar niet aan. Dan maar 2.7 op het standaaard voltage van 1.50...
Ik heb mijn p4 2,4(533) op 2,81 draaien met een fsb van 156 en een voltage van 1,675v
moet dus wel wat hoger kunnen bij jou

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan best, maar 1.675 is wel wat hoog. Ik weet niet of dat wel zo goed is voor mijn temperatuur. Daarbij komt nog dat ik dan mijn geheugen op 416 ga zetten, wat die reep waarschijnlijk niet trekt, of op 395, waarbij hij onder de 400 draait. Dat wil ik eigenlijk ook niet.

Absolute stabiliteit gaat bij mij boven een kleine snelheidswinst.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
na 14 uur een 3 tal foutjes, 1 malig voorkomen lijkt mij nog niet zo erg....
ik zelf had met een reep Corsair XMS DDR 2700 v1.1 binnen een half uur 4 fouten :) nu heb ik gelukkig een nieuwe:

maar nogff een vraagje, nu heb ik dus een reep XMS2702 v1.3 ? is dit beter/nieuwer?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een XMS3200 v 1.2.

Het kan zijn wat BalusC zegt: de reep is uiteindelijk misschien te warm geworden.

Het is ook mogelijk dat er even een kleine stroomdip is geweest, waardoor er foutjes zijn ontstaan. Ik heb gemerkt dat in Windows ook zware benchmarks een bluescreen geven als Memory Turbo in het BIOS aanstaat. Ik krijg CodeCreatures, 3DMark, en Vulpine niet altijd uitgedraaid. Soms wel; meestal klappen ze er echter uit met een STOP error. Dit is iets anders dan hetgeen ik hier heb beschreven. Daar crashed 3DMark naar de desktop. Als ik Memory Turbo uitzet, en voor de rest niets wijzig, dan lopen de benchmarks wel.

Ik heb net nog 4 uur Memtest86 laten lopen, met het geheugen op 400 MHz, timings 2-2-2-5, 2.6 volt, en Turbo uit. Uitzetten van Turbo scheelt +- 20 MB/s; niet al te veel dus, als dit alle problemen oplost. Na deze 4 uur geen fouten. Ik denk dat het wel goed zit.

• nicemister
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05-2023

nicemister

Just b Nice

Bij mij draait Memtest nu al iets van 50 uur, is dit normaal??

Sunny day

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
nicemister schreef op maandag 25 juli 2005 @ 21:35:
Bij mij draait Memtest nu al iets van 50 uur, is dit normaal??
Ja. Memtest gaat oneindig door, tenzij je 'em stopt. Moest je daar nou een oud topic voor schoppen?

Heb je memtest echt al 50 uur draaien? *gniffel*
Pagina: 1