Toon posts:

3DMark2001 SE (330): Onstabiel (en wellicht buggy)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
3DMark2001 SE build 330 loopt bij mij aardig onstabiel.

Zie mijn sig voor de systeemspecs.

Dit is de situatie.
Pentium 4 2720 MHz, 1.55v
(1.55 is in het BIOS ingesteld: werkelijk is 1.58. Asus overvolteert een beetje.)
Corsair XMS3200 Cas2 @ 404, 2-2-2-5, 2.9v
Asus 8460, Ti-4600 @ 300/650
Nvidia Detonator 30.82 en 40.72, beide WHQL.
Temps: Moederbord/Idle-CPU/Load-CPU => 30/36/46.

Deze temps zijn gewoon goed. AsusProbe geeft hetzelfde aan als mijn BIOS (hier idle):

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/probe.jpg

De voltages staan ingesteld om alarm te geven als deze te hoog of te laag worden. De grenzen staan best stevig. Nooit heb ik alarm gehad. De voltages zijn ietsie te laag, maar wel ruim binnen de grenzen, en volledig stabiel.

Het vreemde is nu, dat ik 3DMark2001 SE 330 niet helemaal stabiel krijg. Ik kan gewoon een bench draaien die altijd afgemaakt wordt, maar als ik een loop instel, dan crashed hij ALTIJD na ongeveer 17 minuten. 3DM crashed dan gewoon naar de desktop terug, terwijl Windows doorloopt. Daar kan ik de klok op gelijkzetten. Ik heb het volgende al geprobeerd:

Hele systeem op DEFAULT in het BIOS: crash
Systeem op een FSB van 100, 33% onderklok: crash
Beiden geprobeerd met 30.82 en 40.72.

De grafische kaart is niet overgeklokt. Ik kan CodeCreatures en Vulpine GLMark, en ELK 3D spel dat ik heb, zolang laten draaien als ik wil. Ik heb de Aquanox Bench al 4 uur laten lopen zonder dat dat spel eruit klapt. Ik kan 3DM wel 2 loops laten doen, het programma sluiten en weer starten, weer 2, sluiten en starten, weer 2... enz. Maar zodra ik 3 loops instel draait het programma langer dan 16-17 zonder herstart, en dat trekt-ie niet.

Ik denk dat de fout bij 3DM ligt, omdat:

- MemTest86 uren loopt zonder fouten
- SiSoft Sandra 50 burn-in loops doorstaat
- Prime 95 uren loopt zonder fouten, net als CPU-Burn
- Andere spellen en benches wel stabiel zijn
- 3DM zelfs op een zwaar ondergeklokt systeem crashed
- 3DM nagenoeg altijd op hetzelfde moment crashed.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?

PS: Build 300 is nog veel erger. Die krijg ik zelfs niet 1x tot aan z'n einde gedraaid, wat ik ook doe. Ik gebruik het progje nog alleen maar om 1x te benchen voor snelheid, en niet meer om stabiliteit te testen.

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08 13:36
vreemd....

kan aan de combo mobo+videokaar liggen ofzo, denk niet dat hier echt een heldere oplossing voor is...

wel gek dat andere zware 3d benchmarks wel lopen dan

Failure is nothing compared to regret