[W98] Kan W98 niet op C: zetten (EZ-drive)

Pagina: 1
Acties:

• Omer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 23:24
In een eerste poging om W98 erbij te zetten (zie [rml][ W98] HD met WME/W2K/W2K. Kan W98 erbij?[/rml]), heb ik geprobeerd om W98 op C: te zetten n.a.v. jullie adviezen. Dus W98 opstartdiskette met CD support erin, en dan W98 cd erin, en dan setup draaien vanuit DOS.

Lukt niet. Krijg vrij snel na aanvang van de setup de melding:

"Message SU0013: Setup cannot create files on your startup drive and cannot setup W98. If you have HPFS or NTFS, you must create an MS-DOS boot partition. (...). See setup.txt (...) on the W98 cd".

Setup.txt bekeken, en daar wordt gezegd dat je deze melding kan krijgen als je EZ-drive gebruikt. En dat kan dus kloppen, want ik gebruik inderdaad Maxblast/EZ-bios om >8.4 GB aan te kunnen.

Maar nu komt het: De "oplossing" die zij aanbieden:

- Reboot your system;
- Run setup from an MS-DOS command prompt

Maar dat doe ik toch al? :?

Hetzelfde probleem kreeg ik trouwens een tijdje terug ook toen ik WME op C: wilde zetten (nadat die oorspronkelijke WME dus was gecrashed).

Verwijderd

Een PCI IDE controller is een iets effectievere oplossing. Hoe kan het dat je wel win2000 aankan maar geen schijven >8.4GB? normaal laat win2000 zich dan niet eens installeren.
Ook dient een primaire fat16/fat32 partitie die geactiveerd is (mbv fdisk optie2) te bestaan voordat je windows kunt installeren.

Verwijderd

kun je even je harddisk layout opgeven.

per partitie : <primary|extended> <size> <fat16|fat32|ntfs|ext3> <OS>

welke partitie is active ?
gebruik je een boot-manager en zoja, welke ?

• Omer
BBL the 2nd:
Huh? Ik zei toch dat ik Maxblast gebruik om mijn schijf die >8.4 GB is aan te kunnen?

pir-p3:
- HD layout: Zie hieronder.
- Active: C.
- Bootmanager: Ja, die van W2K.
- Zie verder de link in 1e post hierboven.

Afbeeldingslocatie: http://www.olderthanyou.com/unl_pmagic_diskinfo_01.gif

Verwijderd

zo te zien heb je eigenlijk maar 1 echte bootable partitie op disk 1. (primary + active)
dat is namelijk C:WME. daarop staan waarschijnlijk ook de de bootfiles van win2000.
Kijk maar eens op C:\ of daar de file BOOT.INI staat.
Als dat zo is kun je niet zomaar win98 op deze partitie installeren zonder gevolgen
voor win2000.
Laat even weten of dit zo is en zo ja, post hier even de inhoud van c:\boot.ini

• Omer
Thanx voor je antwoord Pierre. Maar inmiddels heb ik de hele schijf geformatteerd, en er W98SE opgezet (Dat laatste heeft me trouwens in totaal 3 dagen gekost. Damn, denk je dat je alle rariteiten van Windows onderhand wel hebt gezien, maar nee hoor: Elke keer weer nieuwe verrassingen :)).

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Omer schreef op 27 november 2002 @ 00:46:
Damn, denk je dat je alle rariteiten van Windows onderhand wel hebt gezien, maar nee hoor: Elke keer weer nieuwe verrassingen :)).
Alsjeblieft... praat me er niet van! 8)7
;)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Omer
Hahhah, vooral in combinatie met EZ-Drive. In mijn installatie-aantekeningen van destijds (toen ik WME installeerde) lees ik: "Deze procedure lukt niet altijd - vraag me niet waarom". En wat denk je: Ook nu met W98 precies hetzelfde. Het is me nog steeds een raadsel waarom ie W9x eerst niet en dan op een gegeven moment wèl "pakt". Maar goed :)
Pagina: 1