[W98] HD met WME/W2K/W2K. Kan W98 erbij?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• Omer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 23:24
Okay, dit is de situatie (zie plaatje):

Afbeeldingslocatie: http://www.olderthanyou.com/unl_mycomp_nov2002.gif

(Negeer de "OLD DISK" partities. Die zijn van een andere HD die er ook nog in zit)

Ik heb een multiboot systeem met daarop 1x WME en 2x W2K (Bootloader voor deze 3 OS-sen is door W2K aangemaakt).

Is het mogelijk om hier nog W98SE erbij te zetten? Onder de volgende voorwaarde:

W2K_2 moet nog steeds op te starten zijn (Dus ik wil een multiboot systeem met een bootloader voor W98 en W2K_2).

Aanvullende info:

- W2K_1 mag eraf. Is het mogelijk om W98 op die partitie te zetten? Ik denk zelf dat dit niet mogelijk is (in ieder geval niet met behoud van de mogelijkheid om W2K_2 nog steeds op te kunnen starten) . But I might be wrong of course.

- WME is ooit gecrashed en werkt dus niet meer. Ik heb die hele partitie leeggemaakt, met uitzondering van de system files (Want daar zit o.a. de bootloader in geloof ik). Ik denk zelf dat W98 het beste op deze partitie gezet kan worden, maar hoe krijg ik dan een multiboot systeem voor W2K_2 en W98?

Wie weet of en hoe dit verwezenlijkt kan worden?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50
kan je niet gewoon 98 erop knallen en dan met de 2k cd je bootzooi weer fixen??

Strava

• Omer
Hahhah, als ik het wist dan had ik het natuurlijk allang gedaan :)

En aub graag iets uitgebreidere antwoorden. Dus: op welke partitie, welke stappen precies te nemen, etc.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50
uit de faq:
Mocht je na het installeren van Windows 2000 Windows 98 hebben geïnstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000 CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.
Ik weet niet zeker of het ook met 2 x win2k werkt, maar ik neem aan van wel

Strava

• Omer
Thanx voor de info. Maar ja: Ik weet dus ook niet of het in mijn situatie gaat werken. En ik wil die W2K_2 niet kwijt. Iemand die het wél zeker weet?

Verwijderd

Omer schreef op 13 november 2002 @ 22:35:
Thanx voor de info. Maar ja: Ik weet dus ook niet of het in mijn situatie gaat werken. En ik wil die W2K_2 niet kwijt. Iemand die het wél zeker weet?
Mjah, goedemorgen! We zitten hier op Gathering of Tweakers ;)

Ik zou zeggen, probeer het eens :)

Lees de FAQ nog eens door m.b.t. dualboot, zoek de topics op waarin besproken wordt hoe je Win98 op een andere partitie dan C zet en hoe je een bootmenu moet repareren.

Succes :)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 17:43

CAP-Team

XBL: CAPTeam

bootmenu repareren?
ik installeer mijn windows (98/XP) altijd zodanig dat XP niet weet dat 98 erop staat, en andersom dat 98 niet weet dat XP erop staat.
Hoe? gewoon voor het installeren de partitie waar het op moet komen te staan activeren (wordt dus C:).
Als ik klaar ben installeer ik BootMagic en klaar is klara. Nooit bang te zijn dat als ik iets in 98 vernaggel dat dat effecten heeft op XP en andersom ook niet.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

inderdaad, zo'n soort oplossing gebruik ik ook altijd, maar dan met de XOSL bootloader. Ik verberg de Windows partities voor elkaar (dus Win2K ziet 98 niet, en andersom ook niet) en alle data partities zijn wel voor alle Windows installaties bereikbaar

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Omer
Bedankt voor de info jongens. Nog even een paar dingen:

CAP-Team (en Limoentje ook voor de vragen 2 en 3):
1. Okay, dus W98 komt op C: als ik het goed begrijp?
2. Dat verbergen van de OSsen voor elkaar: Hoe doe je dat precies? Ik snap namelijk niet wat je bedoelt met: "gewoon voor het installeren de partitie waar het op moet komen te staan activeren".
3. Als ik het goed begrijp wordt door installatie van W98 op C: de oorspronkelijke bootloader gewist, en moet ik daarna een nieuwe bootloader creëren met een 3rd party programma zoals BootMagic. Klopt dit?

XceeD: Bedankt. Ik ga de FAQ ook nog naslaan. Had ik in eerste instantie bewust niet gedaan omdat de situatie op mijn HD vrij specifiek is. Althans in mijn ogen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Nog een Win9x installeren zal niet zomaar gaan met de standaard bootmanager van Win2000 - aangezien Me en 98 bij elkaar standaard niet zo lekker gaat; beide willen per se vanaf C booten. Je moet inderdaad de partities voor elkaar verbergen, zodat ze steeds denken C (= gezien vanuit DOS de 1e FAT partitie) te zijn.

Je wilt dus een 3th party bootmanager gebruiken - BootMagic, XOSL, etc etc

Bij zoeken op trippleboot, multi boot, en variaties hierop kom je heel veel tips tegen. Idem Google: klik, klik, klik, klik, etc. Het beste kan je de handleiding lezen van een bootmanager, die kan het beter uitleggen dan wij. Ook over het verbergen en activeren ;)

Het komt er op neer dat je een bootmanager installeert en configureert, Win98 installeert welk de MBR zal overschrijven en vervolgens repareer je je bootmanager weer zodat die bootloader weer wordt gebruikt.

offtopic:
Ow en de FAQ niet lezen omdat je gokt dat het niet van toepassing is lijkt me niet handig. Baat het niet dat schaad het niet. En de link naar XOSL zou genoeg moeten zijn

OK. That being said lees ik nu pas (:X) dat je maar 1 Win2k wilt overlaten en 1 Win98 wilt installeren, jouw situatie is dus veel simpeler en is gewoon de standaardmethode in de FAQ - een andere bootloader dan die van Win2k is niet nodig. Gooi de partities leeg die je niet meer wilt hebben (WinMe, Win2k_1 <-- maak hier FAT32 van). Installeer Win98 waar je het hebben wilt en repareer vervolgens Win2k volgens de standaardmethode. Misschien met de hand Win98 in boot.ini zetten en klaar.

Zoals altijd natuurlijk wel eerst belangrijke data backuppen, da's logisch :)
Let wel even op waar de bootfiles van Win2k staan; als je het zeker voor het onzekere wilt nemen / geen zin hebt om moeilijk te doen, kan je de partitie waar boot.ini staat, laten staan en Win98 ergens anders installeren - de schijf waar Win98 staat bijvoorbeeld.

Maar goed, een beetje spelen en verder is het gewoon FAQwerk of handleiding lezen dus :*

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.