Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Gewoon mobo met (12V?) batterij voeden

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb een nieuw projectje bedacht met oog op de HCC (al lijkt het me sterk dat ik het tegen dan af heb...):

Ik wil een testsysteempje bouwen waarmee op locatie PCI en ISA kaartjes getest kunnen worden. Eigenlijk moet ik dus een draagbaar PC hebben met PCI en ISA slots, dus een laptop valt af.

Ik heb een mooi miniscuul 486 mobo met onboard I/O, ISA, PCI en een Am5x86-133 CPU die prima geschikt is voor dit soort simpele werk, een laptop HDD met convertor naar gewoon IDE en een LCD scherm met ISA controller.

Enig probleem is de voeding. Ik wil niet afhankelijk zijn van een stopcontact dus moet er een of andere vorm van batterijvoeding komen. Ik heb redelijk wat lopen searchen en vond o.a. deze topic, maar de meeste oplossingen die genoemd worden zijn voor in de auto en gebruiken een invertor naar 220V. Voor iets wat in een rugzakje moet passen is dat te inefficient en zwaar. Ik wil dus rechtstreeks van de batterij naar een AT (M8 en M9 connectors om precies te zijn) converteren, waarbij ik het gebrek aan -12V en -5V voor lief neem (ik ga toch geen seriele poorten gebruiken).

Als er een of andere kant-en-klaar ding te krijgen is voor een redelijke prijs dan is dat mooi, zo niet ben ik bereid te solderen (ben geen wonder, maar PSU onderdelen zijn ook geen micro-electronica :z ).

Oslik blyat! Oslik!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Lijkt mij niet echt makkelijk te kunnen, dit. Al gedacht aan een UPS?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
insan1ty schreef op 16 November 2002 @ 03:27:
Lijkt mij niet echt makkelijk te kunnen, dit. Al gedacht aan een UPS?
Ja, dat was ook een van mijn eerste ideeen. Alleen heb ik hier in beginsel al een batterij (een of ander industrieel ding, specs onbekend, maar hij is vrij krachtig- iig genoeg om meermaals een rubberboot mee op te pompen met een pomp dat voor auto-gebruik bedoeld is), is jaren terug door m'n vader 'geleend' bij Brown-Boveri :D ) en het leek me eleganter om het daarmee te doen, ipv ergens een UPS op de kop te tikken.

Oslik blyat! Oslik!

• ebras
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 17:24
Verlengsnoer meenemen voor je koffermod? Zal toch altijd wel ergens stroom te vinden zijn???

Verwijderd

Een via epia moederbord icm. een 12v voeding (met autoaccu)??

Verwijderd

de -12 en -5 zijn ook nodig voor de isa en voor sommige mobo's zelf ook al dus zonder valt af

Verwijderd

dion_b schreef op 16 november 2002 @ 03:24:
......
Ik heb een mooi miniscuul 486 mobo met onboard I/O, ISA, PCI en een Am5x86-133 CPU die prima geschikt is voor dit soort simpele werk, een laptop HDD met convertor naar gewoon IDE en een LCD scherm met ISA controller.

........
Komt dit moederbord misschien uit een Viewpoint NC? Ik heb namelijk een router van een dergelijk moederbord gemaakt. Er zit alles onboard en 1 isa en 1 pci slot op. Met een ALI 1487/89 chipset en een Cirrus-Logic Videocontroller?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 12:36:
[...]

Komt dit moederbord misschien uit een Viewpoint NC? Ik heb namelijk een router van een dergelijk moederbord gemaakt. Er zit alles onboard en 1 isa en 1 pci slot op. Met een ALI 1487/89 chipset en een Cirrus-Logic Videocontroller?
Nee, het is een 'normaal' mobo, UMC 8881F chipset, So3, 2x 72p SIMM, 3x PCI, 4x ISA, 2x IDE, maar wel op een idioot klein PCBtje (ongeveer FlexATX formaat, hooguit 3cm breder dan een ISA slot, en anderhalf keer zo lang), met dus alleen I/O onboard, geen VGA- wat goed uitkomt, want ik heb toch een aparte ISA display adapter voor die LCD panel.

Ik ben trouwens gisternacht laat nog een beetje verder gekomen- hier is iemand die zegt een 12V DC-AT DC PSU gemaakt te hebben (3 jaar terug), waarbij iig +5V en +12V werken en het geheel kan booten.
Afbeeldingslocatie: http://www.algonet.se/~andersel/pwrbig.jpg
Er is sinds 1999 geen update meer geweest en er staan ook geen schemas op z'n site, maar ik heb'm een email gestuurd. Nu maar kijken of hij reageert...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Voor je voeding... Is dit misschien een ideetje? :+
Auto-accu met een 12 --> 220 converter dr op...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 18:39:
Voor je voeding... Is dit misschien een ideetje? :+
Auto-accu met een 12 --> 220 converter dr op...
Ja, dat was ook het eerste idee, maar 3 problemen:

1) auto-accu's zijn ontworpen om eenmalig een zeer krachtige stroom te leveren, daarna niet veel meer, ze worden niet vrolijk van leeg te raken. Daarnaast zijn ze slechts met de grootste rekbaarheid van het begrip 'portable' te noemen- rondbanjeren met een 15Kg bak met zwavelzuur op m'n rug is nou ook niet bepaald mijn idee van een leuke beursbezoek :+
2) ik heb al een non-auto 12V accu :z
3) van 12V DC naar 22V AC inverteren en dan weer terug naar +12V, +5V, -12V en -5V (AT, dus geen VSB of 3.3V :) ) is hopeloos inefficient- je raakt meer kwijt aan hitte door al die conversiestappen dan dat je aan nuttig vermogen overhoudt.

Verder heeft Anders Eliasson (de jongen van die Car MP3 site) me teruggemaild :D :
I don't have any actual schematics, but the power supply I built were
made
from Maxim's products.

You will find most schematics if you look at www.maxim-ic.com
Do a parametric search on switch-mode regulators.

If you find a nice switcher, you can boost the output current by adding
an
external MOSFET switch.
Ik heb nu even geen tijd om daarheen te surfen (moet Harry Potter kijken met m'n vriendin :+ ), maar ik denk dat ik dankzij die tip vooruit kan. Ik zal m'n vooruitgang hier zeker posten, want te zien aan de reacties denken velen dat het niet kan... :)

Edit:
offtopic:
RCy2k, het was de LCD die jij in de aanbieding had die ik hiervoor wilde gebruiken :D - gaat onze ruil nog door?

Oslik blyat! Oslik!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan in een campingwinkel kijken naar 'huishoudaccus', die kunnen gewoon langzaam ontladen worden.

In caravans en campers worden ze gebruikt voor verlichting als de motor niet loopt en er is geen stroompaal in de buurt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• sebastius
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nog effe een lullige opmerking, dat mobo ondersteunt dus geen MODERNE PCI kaarten. Die worden anders aangestuurd.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe zou het mogelijk moeten zijn met een aantal transformatortjes. Van 12 Volt naar 6 en andere voltages. Ik denk niet zo moeilijk te realiseren maar niet vaak gedaan.

Alleen de monitor wordt een probleem. Die zuipt energie. Oh nee, je hebt een LCD. Als deze wordt gevoed met een laag voltage (heb geen verstand van moderne LCD's) ben je voor deze ook redelijk snel klaar.

Offtopic: Je hebt wat problemen met je lidwoorden. Daar moet je wel op letten in officiële rapporten.

[ Voor 0% gewijzigd door Expander op 17-11-2002 00:36 . Reden: offtopic ]

Expanding the inexpandable

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Expander schreef op 17 November 2002 @ 00:35:
In principe zou het mogelijk moeten zijn met een aantal transformatortjes. Van 12 Volt naar 6 en andere voltages. Ik denk niet zo moeilijk te realiseren maar niet vaak gedaan.
Met trafo's werken kan, maar dat gaat lastig worden omdat ze veel minder efficient zijn dan schakelende voedingen en bovendien ze niet dezelfde stabiele stroom leveren- schommelingen worden gewoon vergroot verkleind doorgegeven.
Alleen de monitor wordt een probleem. Die zuipt energie. Oh nee, je hebt een LCD. Als deze wordt gevoed met een laag voltage (heb geen verstand van moderne LCD's) ben je voor deze ook redelijk snel klaar.
Ik weet het nog niet zeker, maar ik verwacht 12V voor de monitor te kunnen gebruiken.
Offtopic: Je hebt wat problemen met je lidwoorden. Daar moet je wel op letten in officiële rapporten.
Goed gespot :D - typisch zo'n subtieliteit die Engelsen (als ik dus) nooit onder de knie krijgen omdat het concept van woorden verbuigen naar geslacht hen vreemd is. Sterker nog, in 14 jaar algemeen onderwijs (incl 6 jaar Gymnasium) hebben ze het me nooit fatsoenlijk bij kunnen brengen :(

Welke rapporten trouwens :?

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59

Mentalist

[avdD]

Ik weet dat het topic al een paar daagjes oud is maar kon je deze link niet onthouden...

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...?ViewItem&item=2070588384

Liep er toevallig tegenaan :Y)
Misschien kun je er wat mee..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Deze lui verkopen gewoon 12 Volt voedingen:
http://www.arisecomputer.com/ps/miniseries.asp

(misschien tikkie gejat van Lookie.... zijn topic: [EL]Computer voeding voor 12 Volt!)

Verwijderd

"miereneukmode". trafo's en gelijkspanning gaat niet werken, een trafo kan alleen omzetten als er wisselspanning op staat. "/miereneukmode"
+ en - 12 volt is geen prob. de 2 massa's van de accu's aan mekaar knopen. dan heb je tussen de +en de massa van de 1e accu 12 volt en als je dan de massa als plus gebruike en de plus van de 2e accu als massa heb je - 12(ff uit mijn hoofd.
/me gaat ff setje batterijen pakken om te testen
Pagina: 1