Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC in je auto?;-)

Pagina: 1
Acties:

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11 10:07

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Nou ben ik dus bezig met een draagbaar PCtje (in een koffer:)) en die moet ook een beetje als draagbare Mp3 speler gaan functioneren. Nou leek het mij wel handig als hij ook in m'n auto kan werken via de accu van m'n auto!*D

Immers werkt de PC ook op maximaal 12v. Maar nou geef ik toe dat ik niet zo'n ster ben op gebied van vermogen en voltage;), maar zou zoiets überhaupt wel mogelijk zijn? Of is de accu daar te zwak en voor en is die stroomtoevoer te instabiel voor?

En hoe zit dat met trouwens met de monitor... op wat voor voltage draait die eigenlijk?

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit met full size PC's, maar laptops lopen prima. En dan niet bijdehand zijn en zeggen dat hij op de batterij wel draaid, want die is bij mij kuduuk |:(.
Ik heb op zo'n computerbeurs zo'n power-inverter gekocht. Zet 12 V om in 220 V. Die van mij levert 150 Watt, net genoeg dus voor een laptop. Wat weinig voor een gewone PC.
Electronica techneuten mogen zeggen wat een accu echt kan trekken, weet ik ook niet.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een gemiddelde startmotor van een auto trekt al snel 60A dat is dus 60 x 12 = 720 Watt, daar kun je dus best een pc op laten lopen, Alleen als je dit continu laat lopen vind de acuu het wat minder geslaagd, maar een 300 Watt is toch niet zo snel een probleem.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:46

MetalStef

gietijzer

Een auto-accu heeft een heel stabiele stroom-toevoer. Misschien net altijd evenveel stroom en spanning, maar iig geen hoge spanningspieken.

Als je een 300W pc in je auto wilt hebben, hoeft in principe de accu niet veel zwaarder (mag wel) maar zet dan wel een zwaardere dynamo in je auto. Anders loopt de accu sneller leeg dan hij bijgeladen wordt. In die auto zitten meer verbruikers dan alleen die pc: Achterruitverwarming, electrische ramen, evt. airco, verlichting etc...

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Hmmzz... voor zover ik weet zet de PSU 220v om in 12v en 5v. Kan ik dan niet op een of andere manier de 12v regelrecht doorlussen en met een adapter de 12v omzetten in 5v?

Lijkt mij veel makkelijker dan van 12v naar 220v gaan en dan weer naar 12v/5v.

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-11 06:39
Moet je even zoeken op mp3+car

daar heb ik ooit eens op een of andere site een schema gevonden van een voeding voor de pc in de auto...

Verwijderd

Het probleem is dat je ook -12V en -5V
en bij atx een extreme 3,3V (8A) nodig hebt.

Om van 12 naar 5 te gaan kun je een 7805 pakken (maar dan heb je maar 1A)
die -12 en -5 kun je met dc-dc convertor van Maxim wel krijgen.
die 3,3V zal je met 4hele dikke torren moeten oplossen (de +5 iegenlijk ook tenzij je maar 1 zuinige hdd hebt).
En een dikke koeling om alles heel te houden.

P.S. monitor loopt op 220V, kun je ook makelijk maken , maar moet niet meer dan 70~80 Watt zijn.

Verwijderd

Een maat van mij heeft ook een pc in zijn auto gebouwd. Hij heeft een converter van 12v naar 220v.
In die desktop kast heeft hij een zip drive, n floppy drive en voldoende geheugen geplaatst. In ieder geval zo weinig mogelijk bewegende onderdelen.
Hij start via de flop op naar de promt en heeft een of ander vaag dos mp3 speler.. werkt perfect! :9~

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
denk er ff aan dat een voeding van een pc 300Watt max kan trekken..

als jij gewoon een mobo + Hdd + cdrom in je auto zet is dat NOOOOIT 300 watt (nog geen 100 gok ik)

ik neem aan dat je geen Geforce2 GTS + Dual p3 1Ghz + 4 SCSI harddisks + 2 CDfikkers en een DVD-speler in je auto zet...

of wel ?

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

je kan ook wel een 12-> 200 300w uint maken aleen kost dit veel
benodigd heden 400w at(x) voeding
6 torren van fl 7,50.- ps
koelplaat fl 100.- +2 ventilatoren
nog wat electronica +/- fl 50.-

kortom je kan beter een gewone mp3 speler op je autoradio aansluiten.

Verwijderd

P+UxI

vermogen=Voltage x Stroom(Ampere)

=12 Volt x gem.accu 45 Ampere= 540 Watt

Je computer heeft een voeding van 300 Watt.
Dat kan die dus maximaal leveren.
Deze 300 watt wordt dus nooit gebruikt tenzij je een hoop extra hardware in je pc gaat zetten,
dat is volgens mij overbodig als je alleen de pc als mp3 speler wil gebruiken.

Advies: Koop een convertor van 12 naar 220 volt en sluit die rechtstreeks op je accu aan(wel even zekeren die handel!!)

Hang je pc er aan en typen maar onderweg of ga je hem Voice controlled maken of zo???

Succes

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Nou, dat wordt me allemaal een beetje te prijzig... jammer.:'(

Verwijderd

Tja, ik ben ook al een tijdje bezig met zo'n project alleen het display'tje (5" NTSC-RGB) wil nog niet lukken om aan te passen naar VGA of PAL.
Mijn plannen zijn om een aluminium geredschapskoffer te pakken en daar de PC in te bouwen, de config is een Celly466 met 18 Gb HDD, netwerkkaart, DVD romspeler, ATI videokaart met TV-out en een SB128 met 4 SPK output. Direct op 12v laten draaien is inderdaad een optie maar niet met mijn stereo. Ik kan 600 watt RMS aan audio uitsturen waarmee de amperage (gemeten pieken) boven de 100 amps uitkomt en de spanning dusdanig daalt dat de harde schijven mogelijk stoppen met draaien (er zit namelijk een spanningsdetectie in). Een 12/220 omvormer is dus de keuze en voor een dergelijke configuratie heb je maar een 150 watt omvormer nodig wat rond de 100 piek kost.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 23:06

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Nou, ƒ100,- is goed te doen! Enneh rht, weet je toevallig ook nog een adres waar ik hem kan halen?:)

Verwijderd

www.gnetcanada.com lijkt mij een beter beeld wat de persoon (en ik ook) wil.
Ik had laatst een prijsopgaaf gedaan bij mijn plaatselijke electronicaboer en die had zo'n Tandy of Supertech ding voor 99 piek maar dat was geloof ik een 100 watter.
Dat is de Groot in Leiden op de Hogewoerd.
Maar natuurlijk kan je ook even bij je plaatselijke electronicaboer even kijken..

Verwijderd

omvormertje erin laten zetten en een 220v aansluiting wacht op je. is gewoon te koop, check:
www.ttd.nl

kan je van alles laten inbouwen

Verwijderd

Daylight: misschien een id om een philips expanium mp3 cdspeler te kopen ofzo? Denk dat je dan in verhouding goedkoper uit bent en hier zit al een carkit bij...

www.philips.nl voor meer info

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Dat ziet er idd niet verkeerd uit:9
Maar ik ga gauw eens informeren bij de elektronicaboer.

Thnx!

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 16:54 schreef Crasp het volgende:
Daylight: misschien een id om een philips expanium mp3 cdspeler te kopen ofzo? Denk dat je dan in verhouding goedkoper uit bent en hier zit al een carkit bij...

www.philips.nl voor meer info
Maar dan heb je nog niet het genot van DVD met Dolby Prologic in je auto wat met zo'n PC'tje vrij goedkoop kan :Y)

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 17:32 schreef rht het volgende:

[..]
Maar dan heb je nog niet het genot van DVD met Dolby Prologic in je auto wat met zo'n PC'tje vrij goedkoop kan :Y)
Denk dat dit nog gevaarlijker is dan met drank op achter het stuur stappen ;)

Verwijderd

Of deze van m'n collega Shured: http://www.mp3car.nl/ :P

Verwijderd

Op www.mp3car.nl kun je een schema vinden over hoe je een computer veilig in de auto kan hangen. Er zitten wel wat haken en ogen aan (zoals dat je alleen maar een laptop hd kan gebruiken).

Op de manier zoals wij die hebben staan (www.mp3car.nl) heb je zelfs geen last van de startmotor.
Pagina: 1