5.1 geluid omzetten naar dolby pro logic, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
Ik heb net een nieuw mobo gekocht, en daar blijkt een onboard geluidschip
op te zitten. het betreft hier een asus A7V333 waarop een C-Media CMI8738 audio-chip zit (tenminste volgens de review die ik ff snel met google opzocht)

nou blijkt dat ding 5.1 geluid te kunnen produceren, maar ik zit met een dolby pro logic versterker die via 1 stereo ingang het signaal binnen krijgt en daar dan dolby pro logic van maakt. (het signaal om uit te maken wat voor en achter is wordt onhoorbaar in het geluid verwerkt) Wat ik nou graag wil is dat 5.1 geluid omzetten naar dolby pro logic en het dan via het stereo kanaal naar de versterker sturen
iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? of is dat zowieso onmogelijk?

ik dacht als een dolby 5.1 versterker dat kan dan moet er ook wel een stukje software voor bestaan die dat op mijn computer kan doen, maar als ik google probeer krijg ik alleen maar informatie over het omgekeerde, dus dolby pro logic naar 5.1 omzetten

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• floduR
  • Niet online
dolby pro-logic is stereo, waaruit meerdere signalen worden berekend

gewoon stereo-front uit naar dolby stereo toren en je hebt dolby pro-logic

(heb ik ook, werkt redelijk, niet perfect het stereo signaal is niet zo heel erg zuiver meestal
maar je hoort wel verschil in center, left/right en surround geluid)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
floduR schreef op 14 november 2002 @ 17:04:
dolby pro-logic is stereo, waaruit meerdere signalen worden berekend

gewoon stereo-front uit naar dolby stereo toren en je hebt dolby pro-logic

De bron is wel altijd een meerkanaals source, waar deze wordt gedownmixed is een tweede. Dit kan in het authoringsproces in het geval van videobanden ofzo, maar ook softwarematig op je pc wanneer je een dvd op een pro-logic set wilt luisteren. (het is dus niet zo dat elke stereo bron voor pro-logic bedoelt is, laat ik het zo zeggen).
De oplossing is simpeler dan je denkt, je moet in je dvd softwareplayer gewoon opgeven dat 'ie het signaal naar pro-logic moet downmixen en klaar is schaapje_blaat. In de meeste spelers kan dit gewoon zover ik weet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Schaapje_BlaaT
ja, met DVD spelers is het geen probleem daar draai ik altijd al dolby surround, unreal1 en UT hebben het bijvoorbeeld ingebouwd, dus daar gaat het ook prima (ook al met een gewone stereo geluidskaart)
maar UT2K3 heeft 5.1 geluid, dat ik gedownmixed wil hebben, en zo zijn er vast wel meer spellen met surround geluid, en dan dacht ik aan een stukje software dat gewoon al het 5.1 geluid automatisch omzet naar dolby pro logic, maar of dat er is weet ik niet

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• floduR
  • Niet online
Schaapje_BlaaT schreef op 14 november 2002 @ 22:02:
ja, met DVD spelers is het geen probleem daar draai ik altijd al dolby surround, unreal1 en UT hebben het bijvoorbeeld ingebouwd, dus daar gaat het ook prima (ook al met een gewone stereo geluidskaart)
maar UT2K3 heeft 5.1 geluid, dat ik gedownmixed wil hebben, en zo zijn er vast wel meer spellen met surround geluid, en dan dacht ik aan een stukje software dat gewoon al het 5.1 geluid automatisch omzet naar dolby pro logic, maar of dat er is weet ik niet
Software matig is het misschien wel te krijgen, maar het kost best wat processie kracht (misschien wel veel) en kan je dat missen met UT2003?

als je UT2003 op dolby surround zet en je stereo-front-out op de aux ingang van je stereotoren doet (die dolby surround heeft) dan heb je goed dolby surround geluid

meestal is gewoon stereo al voldoende voor dolby surround, met spellen en films enzo (hoef je dus niet appart aan te zetten)

ik heb zelfs met mp3 en divx (met mp3 dus) een dolby geluid (vanaf 160kbs) maar met muziek merk je er niet veel van, films wel

• Schaapje_BlaaT
muziek wil ik ook niet op dolby surround horen, klinkt nergens naar doorgaans
maar in UT2003 zit geen dolby surround optie, dus dan hoor ik niet of iemand achter mij zit, dat werkte in unreal en UT nog wel, maar ze hebben het er nu blijkbaar uit gehaald en vervangen voor 5.1 geluid :(

Pagina: 1