Toon posts:

Software raid probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een software raid 5 config aan het opzetten. In de RH8 installatie heb ik gekozen voor software raid 5 array. Nu is het probleem dat de installatie er 1 partitie van maakt. Kan ik deze partitie later nog opdelen naar 2 partities?

ik wil namelijk de data gescheiden houden. De data directories zijn /home en /usr en deze wil op een software raid 5 config hangen.

Verwijderd

als je hem configureerd bij de install ziet hij de raid 5 als 1 disk die je kan opdelen in meerdere partities naderhand verkleinen wordt iets moeilijker dus ik zou het via de install doen als je daar nog mee bezig bent

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat de installatie dat dus niet toelaat. Ik kan maar 1 moint point aangeven. Ik heb gekozen voor /home. Die wil ik na de installatie in 2 delen, zodat /usr er ook op komt te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Voor het OS heb ik 2 schijven met hardware raid 1. Wat is het verschil als ik / op die schijven maak (met alle schijf ruimte - swap partitie) of ik maak / /boot /tmp /usr /var en /opt apart?.

Het is toch alleen zo dat als bijvoorbeeld je /home directory op een andere schijf zet, dat als er een schijf crasht je /home nog veilig is. Maar omdat ik alles op RAID heb hangen hoef ik daar toch geen rekening mee te houden?

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 14:37
je moet gewoon meerdere raid-partities aanmaken. Een raid partitie kun je later niet nog eens opdelen.
(sterker nog, een disk waar je een software raid op hebt aangemaakt moet je nooit weer met fdisk o.i.d. benaderen, want dan gaat je auto-raid partitie stuk !)

Verwijderd

je moet gewoon meerdere raid-partities aanmaken. Een raid partitie kun je later niet nog eens opdelen.
(sterker nog, een disk waar je een software raid op hebt aangemaakt moet je nooit weer met fdisk o.i.d. benaderen, want dan gaat je auto-raid partitie stuk !)
software raid 01

waarom is het mij dan wel gelukt ?

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 13:45:
[...]

software raid 01

waarom is het mij dan wel gelukt ?
Omdat je een RAID Volume over een RAID set bouwt. Heb je anders het volgende wel eens geprobeerd? mke2fs /dev/md0p1

Dan zul je achterkomen dat je een dev moet aanmaken of zo, dan mag je mij vertellen welke major an minor number hiervoor nodig zijn, want dat kan ik dan goed gebruiken !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

diezelfde vraag stelde ik ook al, ik heb uiteindelijk gewoon hetzelfde gebruikt als wat je voor een /dev/md0 zou moeten gebruiken.
de partities heette /dev/md0p1 en /dev/md1p1 deze bestonden nog niet en ik had gelezen dat dat met mknod gemaakt moest worden. in de software raid howto stond dat ik om /dev/mdx te creeren het als volgt moest doen:

[code]
mknod /dev/md0p1 b 9 0
[code]

Maar dit gold voor md0 en niet die 'rare' p1 erachter .. dus ik weet niet wat ik nou moest invullen voor die '9' en die '0' en kon ook nergens (info page, man page, internet) vinden wat nou precies die waardes betekenen. (heb het maar met een 9 0 gedaan)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Hmm aardig.. Dan weet ik al heo en wat. Dan had je beter in onderstaande stuk de devices /dev/md0 en /dev/md1 kunnen nemen. Nu heb je /dev/md0p1 (identiek met /dev/md0) aangemaakt met dezelfde major en minor numer, hetgeen betekent dat het dezelfde device is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
## RaidArray01 (RAID1)
raiddev /dev/md2
        raid-level      1
        nr-raid-disks   2
        nr-spare-disks  0
        chunk-size     4
        persistent-superblock 1
        device          /dev/md0p1
        raid-disk       0
        device          /dev/md1p1
        raid-disk       1

Om op je vraag in te gaan over die major en minor numbers is de major number min of meer welke driver hij in de kernel gebruikt en de minor number welk device het aan moet sturen. Echter is dit niet letterlijk wat gebeurt maar wel zo'n beetje de logica die erachter zit.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1