Toon posts:

software raid 01

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn doel is om dmv software raid01 4 dezelfde IDE schijven te koppellen.
Het is gelukt maar weet niet zeker of alles goed is gegaan en of ik niet iets fout heb gedaan wat pas later terug komt.

wat ik heb gedaan:

gekeken waar de schijven stonden: (maar met hdparm gedaan.. wist het anders ook niet ;) )
/dev/hde
/dev/hdh
/dev/hdi
/dev/hdl

Allemaal ge-fdisk-ed naar 1 partitie met Linux raid auto (fd)
daarna me /etc/raidtab aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
## RaidArray0 (RAID0)
raiddev /dev/md0
        raid-level      0
        nr-raid-disks   2
        persistent-superblock 1
        chunk-size     32
        device          /dev/hde1
        raid-disk       0
        device          /dev/hdh1
        raid-disk       1

## RaidArray1 (RAID0)
raiddev /dev/md1
        raid-level      0
        nr-raid-disks   2
        persistent-superblock 1
        chunk-size     32
        device          /dev/hdi1
        raid-disk       0
        device          /dev/hdl1
        raid-disk       1

## RaidArray01 (RAID1)
raiddev /dev/md2
        raid-level      1
        nr-raid-disks   2
        nr-spare-disks  0
        chunk-size     4
        persistent-superblock 1
        device          /dev/md0p1
        raid-disk       0
        device          /dev/md1p1
        raid-disk       1

mkraid /dev/md0
mkraid /dev/md1

nu had ik dus 2 raid0 arrays die ik nog samen wil koppellen in 1 een RAID0
en daar kwamen de problemen ;)

Het fdisk-en: moest ik op /dev/md{0,1} weer Linux auto raid(fd) of Linux (83) als partition type nemen? (heb 83 gedaan)

de partities heette /dev/md0p1 en /dev/md1p1 deze bestonden nog niet en ik had gelezen dat dat met mknod gemaakt moest worden. in de software raid howto stond dat ik om /dev/mdx te creeren het als volgt moest doen:

[code]
mknod /dev/md0p1 b 9 0
[code]

Maar dit gold voor md0 en niet die 'rare' p1 erachter .. dus ik weet niet wat ik nou moest invullen voor die '9' en die '0' en kon ook nergens (info page, man page, internet) vinden wat nou precies die waardes betekenen. (heb het maar met een 9 0 gedaan)

Hierna rebooten ik (om de partition table op nieuw te laten readen) en maakte ik de raid1 en dit ging ook wel goed. hierna moest ik weer een /dev/md2p1 maken en heb ik dat weer op dezelfde manier gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[root@Intranet root]# cat /proc/mdstat
Personalities : [raid0] [raid1]
read_ahead 1024 sectors
md2 : active raid1 md1[1] md0[0]
      241254464 blocks [2/2] [UU]
      [>....................]  resync =  0.7% (1735836/241254464) finish=3855.1min speed=1032K/sec
md1 : active raid0 hdl1[1] hdi1[0]
      241254528 blocks 32k chunks

md0 : active raid0 hdh1[1] hde1[0]
      241254528 blocks 32k chunks

unused devices: <none>

maak me een beetje zorgen over dir ' [>....................] resync = 0.7% (1735836/241254464) finish=3855.1min' wat nu als hij eenmaal in gebruik is genomen en de stroom valt weg ofzo? en hij is nog niet klaar met resyncen?

De md2p1 geformateerd naar ext3 en gemount en naar geschreven..
gereboot en gekeken of hij weer up kwam.. alles ging goed.
maarja .. toch blijven die vragen nog wel hangen.. en ik moet het hele zaakje ook nog is gaan documenteren dus is wel handig als ik ook precies weet wat ik doe :) .

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Op zich lijkt het mij prima. Mijn voorkeur zou echter uitgaan naar twee RAID 1 volumes in RAID 0 opstelling. Dan is het namelijk zo dat als er 1 schijf uitvalt een van de andere RAID 1 volume ook uit mag vallen. Nu is het zo dat als er 1 schijf uitvalt alleen de andere schijf in dezelfde RAID 0 volume mag uitvallen. Echter op het moment dat er 1'tje uit zal vallen wordt direcht de andere schijf van de desbetreffende RAID 0 volume niet meer gebruikt en is het dus niet effectief.

Volg je het een beetje?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
mja zit wel wat in... het is een stage opdracht dus ik zal het proberen voor te stellen aan mijn 'baas'.

kreeg net wel een error :(
code:
1
md: fdisk(pid 568) used obsolete MD ioctl, upgrade your software to use new ictls

ik gebruik voor deze test redhat8.0 dus best wel nieuw :/

of kan dit liggen aan partition type linux (83) die ik heb gekozen voor de raid1 ipv een linux auto raid (fd)?

na 2 keer lezen snapte ik het ;)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Ehm ja... eigenlijk moet je alle RAID partities type fd meekrijgen. Dat doe je simpelweg eerst de partities op de schijven aan te maken met type fd. Daarvan maak je een tweetal RAID volumes. (1 of 0 moet je zelf weten, mijn opinie ken je). Als dat gelukt is heb je twee RAID volumes waarop je wederom partiities moet aanmaken met type fd. En daarvan maak je tenslotte 1 RAID volume welke je uiteindelijk gebruikt voor je OS , data e.d.

Ik zal het van de week wel effe proberen met een vrrtuele machine met 4 of 6 virtuele schijven. Ben er zelf ook wel benieuwd naar!

Gebruik je overigens ook al LVM?

Verwijderd

Topicstarter
werkt tot nu toe heel goed :)

heb nog niet naar lvm gekeken.. eerst me stagebegeleider ervan overtuigen dat gentoo beter is dan redhat :P en apache met php mysql en postgresql (ofzo) compilen :)

maar heb nog tijd zat :)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Wat je beter vindt is jouw zaak. Maar houdt wel het beheerbaarheid in de gaten. Het systeem waar je het minste moeite hebt zaken te installeren, onderhoud te verrichten en fouten te corrigeren is denk ik voor je baas interessanter dan dat een systeem net effe wat sneller is en/of mooier in elkaar zit. M.a.w. het hangt ervan wat jouw en je baas zijn criteria zijn van wat beter is. (denk bv. ook aan het moment dat je het werk overdraagt aan een ander)

Verwijderd

Topicstarter
persoonlijk vind ik gentoo niet zo heel moeilijk :)
ik zal hem iig de installatie een keer laten zien, en wat gentoo zo sterk maakt :)

Hij wil zelf zo veel mogelijk van Linux leren, en Gentoo installatie alleen al leer je al heel wat van :) en wie weet, binnenkort heel blijdorp over op Linux :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat er in de gentoo-sources (kernel van gentoo) een optie zit voor de ATARAID van promise fasttrack kaarten (v0.03beta)
Hiermee kan ik gewoon een array definen in de bios van de promise kaart en deze normaal terug zien in /dev/ataraid/disc0

Is hiermee nu het Trick Bios RAID opgelost of is het nog steeds beter om software raid dmv de raidtools aantemaken ?

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Volgens mij ondersteunt de promise (goedkopere reeks) alleen RAID 0 OF RAID 1. Enkelen zullen misschien ook RAID 5 ondersteunen. Maar eentje die RAID10 (1+0) onderstunt moet ik nog tegenkomen. Wat wel zou kunnen is dat je twee RAID sets configureerd en daarover software RAID zet om uiteindelijk een RAID 10 achtige oplossing te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
de tx4 ondersteund raid01

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID:                                                                                       

Say Y or M if you have an IDE Raid controller and want linux 
to use its softwareraid feature.  You must also select an 
appropriate for your board low-level driver below. 

Note, that Linux does not use the Raid implementation in BIOS, and 
the main purpose for this feature is to retain compatibility and 
data integrity with other OS-es, using the same disk array. Linux 
has its own Raid drivers, which you should use if you need better 
performance. 

This driver is also available as a module ( = code which can be 
inserted in and removed from the running kernel whenever you want). 
If you want to compile it as a module, say M here and read 
Documentation/modules.txt. The module will be called ataraid.o

hmm kan het duidelijker 8)7
swwy voor vragen :)
Pagina: 1