ik dacht dat ik hier ook een reactie had.. naja..dan mijn beknopte reactie dan maar
Surround muziek zal alleen voor live concerten of voor 'speciale muziek' ala pink floyd / en nog wat van dat soort groepen bestemd zijn.
er zijn 2 richtingen die een surround opname kan maken dat zijn
1. Co-relatie tussen de L en R speakers en het weergeven van de acoustiek. Zo krijg je een gevoel alsof je er zelf bij zit.
Mensen die dit willen horen zijn vaak de audiofielen.. de speakers vaak van deze mensen (waaronder ik mezelf ene klein beetje meereken) zijn prijzig genoeg om er niet nog eens 3 dezelfde bei te kopen (rear's en centre) alsdus de 5.0 opstelling (5.1 is niet nodig als je speakers goed genoeg zijn)
Vaak zijn deze opnames dus live. Stereo was al lastig mixen.. hoe zit het met surround dan?

Ik dacht Herbie Hanchcock (ofzo

) is een surround producer..
2. Spannende effecten in de muziek waardoor je een andere belevenis krijgt.
Dit soort muziek van pink floyd etc etc moet dan maar net in de smaak vallen.
David Chesky (
http://www.chesky.com geloof ik) brengt zijn muziek uit op dvd-a (6.0 multichannel) Hij componeerd, masterd op een reemde manier waarbij de drums en publiek achter je zijn en de rest (zanger gitarist etc) voor.
Mijn mening over de 1e is het meest postief, maar ik zal nooit 3 andere speakers van hetzelfde kopen aangezien me dat te duur wordt, voor 'slechts' een correlatie
mijn mening over de 2e is dat je zo veel aandacht getrokken word naar de effecten etcetera, dat je vaak moe word van het luisteren.
Nu over beide wat
Als je een goed set stereo speakers hebt (+ uiteraard goed pul verder) kun je detailleering en ruimtelijkheid genoeg horen om een goed beeld om je heen te krijgen. waarvoor zal je dan surround moeten hebben?? ONZIN!
Laten we het maar bij stereo houden, dan doen we al gek genoeg (C)
Verder is 5.1 geluid bij films heel wat anders.. dat vind ik postitief!