Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 230 volt schakelen via paralelle poort

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Ik weet zelf hoe ik pinnen hoog en laag enz. kan maken.
Geen probleem.

Maar die paralelle poort levert maar een paar milli ampere, en 3 volt dacht ik. Meestal net niet genoeg om een relais op aan te kunnen sturen, en zeker niet meerdere.

Ik ben op zoek naar een schakeling die ervoor zorg dat er stroom kan onderbroken en weer kan worden aangezet, alsof ik een relais aansluit.
[denk aan het schakelen van een lampje vanaf het internet...] :9
Liever niet door stroom af te tappen vanuit de computerkast, maar desnoods wel. Ik dacht dat zoiets misschien met een transistor mogelijk zou zijn??? Maar kan je met enkel een plus schakelen? Ik dacht het niet. Alles moet toch van dezelfde bron afkomstig zijn. Nou ik vermoed dat hier wel wat mensen zijn die precies weten hoe dit moet...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
als iemand hier een mooie schakeling voor heeft liggen ben ik ook wel even nieuwsgierig wat
die er voor wil hebben!, ook handig voor je neon licht e.d.!.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
ik ben zelf ook bezig met zoiets, maar aangezien het mij ook niet lukte, dacht ik zelf aan de serieele poort, maar ik heb geen ID hoeveel spanning daar op zou staan ehn ik heb geen zin om te meten... :9

Verwijderd

Met een relais kun je mooie dingen doen hoor :+
Bovendien zijn er zelfs al kant-&-klare oplossingen voor! (bijvoorbeeld bij conrad/velleman)

Verwijderd

Je kan ook niet met enkel de plus iets schakelen, de massa van beide bronnen moet je wel met elkaar verbinden.
De collector van de tor kan je verbinden met de bron die de stroom moet leveren.

• decoy
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01-2018
Ja ja,

Ik zou zowiezo voor een galvanische scheiding zorgen!
Dus d.m.v. low power relais of beter nog een logisch opto'tje een scheiding aanbrengen tegen de opneuker die je van je kast kan krijgen, en achter die galvanische scheiding je schakeling uitbouwen zodat je het nodige vermogen kan verwerken.

Succes.

Verwijderd

de beste en veiligste methode voor de parralele poort naar 220V te laten schaken is met triacs.

Afbeeldingslocatie: http://www.discolitez.com/images/triaccircuit.gif

op deze manier kan je 8x220V schakelen

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 01:11

Acid_Burn

uhuh

Ik heb ook ooit zoiets op de MTS in elkaar gezet. De electuur had toen een schakeling erin staan die ze een Powerbuffer noemde. Als ik het me goed herinner lijkt die schakeling heel veel op die Script gepost heeft, maar dan met 8 vermenigvuldigd :)

Als het goed is heb ik daar alle documentatie nog van.. inclusief print om er een printplaat voor te maken..

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

dit schema laat ook maar circuit zien . als hij ze alle 8 zou laten zien heb je 7x overdata waaardoor het onduidelijk wordt, en het is toch telkens hetzelfde. zoals je ook ziet bij de pin assignment staat er ook d0=2 d1=3 d2=4 ETC

• pierre-oord
De schakeling die hier [van sine] [kijk ff iedereen, er worden harde spaties gebruikt denk in een ascII tekening...]

Waarom zit er zo'n vage 1n4001 weerstand bij het relais gepropt? Ik ben een electra noob in weerstanden enz enz. :X

Ennu, mag je de 12 volt nemen van een andere spanningsbron [trafo / batterij] of moet je dat uit je computer slurpen... De collector en emmitter kan ik nog net uit elkaar houden, ik heb hier nog eregens aantekeningen liggen als het goed is.

Kan hier zo mee naar de electroboer toe? Dan sluit ik op het relais gwoon 230 aan? Klaar toch heel goedkoop dan denk. [ik heb hier btw nog een soort transistor liggen 2 zelfs. Deze zijn niet rond met een plattekant, maar met een ijzer plaatje om de warme kwijt te kunnen. Zijn dat nou ook transistors? Ik dacht dat ik die eens gehaald had voor 12V misschien kan ik die nog gebruiken :?
Of is dat iets heel anders 8)7 :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 17:54:
de beste en veiligste methode voor de parralele poort naar 220V te laten schaken is met triacs.

[afbeelding]

op deze manier kan je 8x220V schakelen
idd dit is de veiligste met een opko. ertussen :)

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 08:47:
[...]

idd dit is de veiligste met een opko. ertussen :)
Waarom is dat veiliger dan? Als ik 12 volt netjes aansluit, en dat een relais laat schakelen daarmee kan er toch niets fout gaan? Of kunen er vonkjes komen of zo :?

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 21:47

KeesV

Zonder titel

pierre-oord schreef op 12 november 2002 @ 08:43:
[...]

Waarom zit er zo'n vage 1n4001 weerstand bij het relais gepropt? Ik ben een electra noob in weerstanden enz enz. :X
Dat is geen weerstand, maar een diode. Deze beschermt tegen pieken die kunnen optreden bij het in/uitschakelen van je relais (..geloof ik :Y))

Ik doe niet aan sigs

• decoy
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01-2018
Hé pieerre-oord,

Gezien je genoemde expertise is het verstandiger voor jou en je systeem. De schakeling van Script is een prima voorbeeld en zeer veilig zonder toepassing van extra externe spanningen die alleen maar voor verwarring kunnen zorgen, zoals die 12 Volt van jouw.

• pierre-oord
decoy schreef op 12 November 2002 @ 14:15:
Hé pieerre-oord,

Gezien je genoemde expertise is het verstandiger voor jou en je systeem. De schakeling van Script is een prima voorbeeld en zeer veilig zonder toepassing van extra externe spanningen die alleen maar voor verwarring kunnen zorgen, zoals die 12 Volt van jouw.
Misschien drukte ik me iets te noob uit; ik weet wel wat hoor, maar niet van zoveel ohm houd zoveel a tegen enzo. Dan moet ik echt ff schoolboek erbij pakken ;-)

Ik heb aardig wat gedaan in electronica, en heb best ervaring. En maak je niet druk, je moet wel erg }:O zijn om enkele circuits door elkaar te halen hoor :)

Maar ik denk dat ik ff die schakeling ga halen met die transistor, lijkt me goedkoopste. Ik moet alleen nog ff bedenken wat ik erop ga aansluiten :P

Pagina: 1