Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Winamp afstandsbediening + display - mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wederom een leuk idtje van mij :)
Ik heb op zolder een servertje staan (=133mhz), met een geluidskaart & winamp (doet ut prima), en zo'n 1400 MP3's :D
Nou wil ik die vanuit mun kamer (=verdieping lager) kunnen besturen & beluisteren, zodat ik niet mun eigen pc aan hoef te laten, want dat zoemt nogal irri. Ik wil ook kunnen kijken welk liedje ik aanzet dus dan moet ik een lcd displaytje hebben (hoeft btw niet groot te zijn, er hoeft alleen maar een klein stukje playlist op, 3-5 items ofzo, en evt na hem een tijdje niet gebruikt te hebben een analyzertje erop ofzo), en zo'n winamp com control. De winamp com control heb ik al, maar nou wilde ik vragen of het mogelijk is deze hele zooi door 2-3 draadjes te gooien, want 10 meter 20-aderige kabel lijkt me niet echt een goed id :D
Hier moet ik dan zelf software voor gaan schrijven, maar das niet zo'n probleem, vanuit VB kan ik de lpt/com-poort prima besturen.
Het kan natuurlijk ook draadloos, zou helemaal vet zijn (maar wel f*** duur schat ik)
Ik zoek dus iemand met VEEEEEL kennis van electronica, en niet van die replies van 'nee kannie' door mensen die nix van electronica weten.

Verwijderd

Aangezien je al een besturing hebt via de com-poort en je kan proggen in VB zie ik niet echt het probleem meer in. Je hebt enkel nog een LCD'tje nodig (karakter LCD) en dan je volgens mij ook wel software gebruiken die al bestaat ...
Het is natuurlijk ook gewoon mogelijk en veeeeel leuker om het zelf te schrijven, het enige moeilijke punt daaraan is de aansturing van het LCD schrijven als je niet zoveel eletronica kennis hebt

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is als ik die comcontrol en lcd apart aansluit ik een 20 aderige kabel ofzo moet hebben en dat zie ik niet zo zitten, ik wil het door 2-3 draadjes kunnen persen...

Verwijderd

AAAAAH :D idd ff te snel gelezen
het eerst waar je rekening moet mee houden is dat een normaal LCd zoals de meesten dat hier kennen altijd wel een hoop draden nodig heeft (8 datalijnen en dan nog de rest van de aansturing) en de com knopjes zijn dus 1 draad per knopje en nog een aarding. Ik vrees echt dat het onmogelijk is, ook meer omdat je een LCD niet kan laten werken en dan over dezelfde draad nog een bediening van winamp kan persen ... Je zal toch wel op een hele boel draadjes moeten rekenen ofwel ee systeem uitbouwen om het allemaal via een USB poort te laten werken ;)

Verwijderd

Misschien kun je een seriele lcd kopen, dat scheelt al weer een hoop kabel.
Dan hou je dus in principe 2 seriele apparaten over (de lcd en de concontrol-buttons). Die kun je misschien op 1 seriele kabel aansluiten met een aparte draad die je als schakeldraad gebruikt. Maar hoe dat precies allemaal moet weet ik ook nie precies.
Maar volgens mij moet het wel kunnen. (Vrij lastig als je een electro-n00b bent, dat wel)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Paas mij een mailtje als je dit voor elkaar krijgt :)
nero355@freemail.nl

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 20:26
neem een tft/lcd hang die aan je video out en ir aan je com dat zijn 5 draatjes.

Verwijderd

Topicstarter
video out, goed id nog niet aan ged8 :D
Maar krijg je dan niet enorm kwaliteitsverlies als je een kabel van 10m neemt?

• Carstijn
gewoon een beetje dikke kabel nemen

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 11:46
ik heb hiero een infrarood reciever staan voor de serial port, met ff tellen.........1....2...3..4.5
draadjes naar de com -poort

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Topicstarter
hmm infrarood heb ik niet zoveel aan want het moet door een muur heen...
Bijna vergeten, er moet ook nog een audiouitgang aanzitten natuurlijk :D

• Carstijn
Venxir schreef op 10 november 2002 @ 19:23:
ik heb hiero een infrarood reciever staan voor de serial port, met ff tellen.........1....2...3..4.5
draadjes naar de com -poort
ja maar de gaan maar 3 draad je echt naar de ir led

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Als je TV-out gebruikt, neem dan 75 Ohms coax kabel, heb je bijna geen kwaliteitsverlies
edit:

Je kunt toch met een snoertje de IR-ontvanger in je kamer zetten?

Online LED calculator

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb maar een 4*20 LCD bij die inkoopactie gekocht (ik hoop dat de 128*64 grafische displays mee gaan doen, dan koop ik die), dat kan dus niet op de tv out, dit moet via de lpt poort. En met die IR zenders/ontvangers: hoe zorg ik dat er het signaal van 1 compoort en 1 lptpoort doorheen geperst wordt? :?

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 17:22
Ik zit me net in de datasheet van de sed1330-lcd controller te verdiepen, en de sed1335F heeft een TV-ingang (dit is een controller voor grafische lcd's) Dus dat kan ook....

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Ik bedoel niet dat je via IR je gegevens verzend, maar dat je met je afstandsbedining van je kapotte stereotoren (of ander apparaat) je computer bediend. Dit is volgens mij ideaal, hiervoor heb je maar 3 snoertjes nodig: Massa, +5v en het signaal. De massa en +5 volt kunnen met je LCD mee dus alleen nog het teruggaande signaal, enje kunt je servertje vanuit je bed bedienen.
Kijk op www.tweakhardware.com/guide/remote

Online LED calculator

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 11:46
de IR reciever die ik heb kan je eventueel gewoon verlengen, en dan koop je nog mooie lcd shermpje en voila :D check dit [rml][ CM] LCD... LCD... TFT zul je bedoelen...[/rml]

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Voor lange afstanden kun je het beste de RS485 standaard gebruiken. Deze maakt gebruik van 2 datalijnen. Hier moet je dan zelf nog het protocol voor schrijven.

Het beste kun je dan ook nog gebruik maken van een basis station dat mbv een microcontroller jou gegevens doorpaast naar de com poort van je PC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik maar gewoon lompe kabel trekken, want ik ga geen duur TFT scherm kopen, ik ben nou eenmaal een arme student.
Dat met die IR afstandsbediening lijkt me très vetjes, alleen moet ik dan nog een IR ontvanger hebben die geschikt is voor afstandsbedieningssignalen :)
Ik heb die 4*20 lcd inmiddels geannuleerd en een 128*64 grafisch lcd laten komen :)
Dan heb ik nog zo'n kastje nodig waar ik de hele zooi inpleur, die projectkastjes (dus soort lege wekkerradio's zonder gaten), zijn die gewoon bij de kleinere electronicaboer te krijgen of moet ik daarvoor ergens anders heen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 16:40:
Ik ga denk ik maar gewoon lompe kabel trekken, want ik ga geen duur TFT scherm kopen, ik ben nou eenmaal een arme student.
Dat met die IR afstandsbediening lijkt me très vetjes, alleen moet ik dan nog een IR ontvanger hebben die geschikt is voor afstandsbedieningssignalen :)
Ik heb die 4*20 lcd inmiddels geannuleerd en een 128*64 grafisch lcd laten komen :)
Dan heb ik nog zo'n kastje nodig waar ik de hele zooi inpleur, die projectkastjes (dus soort lege wekkerradio's zonder gaten), zijn die gewoon bij de kleinere electronicaboer te krijgen of moet ik daarvoor ergens anders heen?
In de PW staat een IR-ontvanger die ingebouwd is in een COM-stekker... Heb ik ook gekocht (5 euro of zo) en er een seriële kabel aangehangen...

Zodoende heb ik die IR-ontvanger beneden op de TV liggen, terwijl mijn server boven staat, en zo kan ik via TV-out & audio beneden DivX/MP3 kijken/luisteren :)

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 19:47
Zoals deze meneer al zei...
Deze heb ik ook gemaakt incl. 15 meter kabel. Werkt best goed. Al moest ik wel ff zoeken voordat ik een werkende ab had
Pagina: 1