Toon posts:

kwaliteit PowerDVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de kwaliteit van het afspelen van MPEG en MPEG-2 bestanden in PowerDVD wat tegenvallen. Ik heb zelf een Celeron 1,0a@1,33 en een GF2MX 32Mb...

Bij een kennis van me die een Pentium 4 heeft spelen deze bestanden veel beter af, ziet het er een beetje uit zoals het er ook op tv uitziet. Terwijl ik het bij mij toch te blokkerig en zo vindt.

Waar ligt dat aan?

Verwijderd

Wat is er niet goed aan? Het lijkt mij sterk dat het beeld scherper is bij je vriend.

schokt het beeld erg?
is het beeld wazig?
is de geluids kwaliteit niet goed?

waar speel je de bestanden vanaf (harddisk of cd-rom)
hoeveel intern geheugen heb je?

Ik kan mij voorstellen dat de schijf van je vriend 7200 rpm is en hij meer intern geheugen heeft en of een snellere cd-rom speler. De doorvoer van de data naar powerDVD loopt dan beter.
Het is niet alleen je processor die het verschil uitmaakt. Als je intern geheugen niet groot genoeg is, en je schijf moet veel swappen en die schijf dan ook nog eens langzaam is, dan krijg je slechte (schokkende beelden) kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is een Celeron 1,0a op 1,33 Ghz... 512Mb SDRAM... 80Gb 7200rpm.. GF2MX 32Mb met een 16x40x Pioneer DVD/CD-ROM... en ook op de Athlon van een andere kennis (1700+ met 512Mb DDR en een GF2 Ti 64) speelt ie net zo matig af...

De pc van die kennis van me is een P4 1,6 met 256 SDRAM en een GF2MX 64Mb... Waar het beeld er een stuk beter uitziet. Ik bedoel hiermee alsof je het op de TV bekijkt.

Heeft dit te maken met de support van de P4?

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 23:37:
Mijn pc is een Celeron 1,0a op 1,33 Ghz... 512Mb SDRAM... 80Gb 7200rpm.. GF2MX 32Mb met een 16x40x Pioneer DVD/CD-ROM... en ook op de Athlon van een andere kennis (1700+ met 512Mb DDR en een GF2 Ti 64) speelt ie net zo matig af...

De pc van die kennis van me is een P4 1,6 met 256 SDRAM en een GF2MX 64Mb... Waar het beeld er een stuk beter uitziet. Ik bedoel hiermee alsof je het op de TV bekijkt.

Nee heeft zowieso nix te maken met die p4....

Zelfs op me duron 900 naast me loopt een dvdtje perfect. Heb je dit "probleem"
ook met andere dvd software? (zoals windvd oid)?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb het over het afspelen van MPEG-2 files (SVCD 2520kbit/s).... DVD speelt ie prima af....

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 23:42:
Nee ik heb het over het afspelen van MPEG-2 files (SVCD 2520kbit/s).... DVD speelt ie prima af....
Ok, kan je iets specefieker zijn over op welke manier het beedl "slecht" is?

Hebben we het dan over blokkerig? Ik bedoel, SVCD is niet bepaald kermis...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 November 2002 @ 23:37:

Wat voor een monitor heeft die vriend? en op zit er verschil in het aantal herz tussen jouw monitor en de monitor van de vriend waar het er mooier uitziet?

Verwijderd

Topicstarter
het beeld bij mij ziet er blokkerig en onscherper uit... ik draai zelf met een Samsung 15 TFT en de andere pc waar het beeld er ook zo "slecht" uitziet is een IIyama 19" (120hz)

De pc die juist het mooie scherpe beed geeft dat NIET blokt (die P4 dus) hangt een oude Iiyama 15"aan...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
TFT's zijn sowieso niet echt fijn om film op te kijken (de kleuren zijn minder "echt").

Zoals ik het lees, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
Je hebt simpelweg het aantal kleuren te laag staan. (dat moet op 32bit)

of je vriend heeft de kleurtemperatuur van zijn monitor op een waarde gezet die meer overeenkomt met die van een televisie (veel monitoren staan standaard op iets van 9300kelvin, maar om een beetje plezierig film te kunnen kijken, moet je dat een stuk lager zetten: 6300 of nog lager. Je andere vriend met die 19" iiyama moet dat zeker kunnen installen, maar mischien kan je tft dat ook wel)

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 04-03 10:15
Kijk in powerdvd even in je configuratie, dan video en bi color profile, kan zijn dat je een ander profiel hebt, een lichtere, dan is het vaak wat blokkeriger (althans, ze vallen veel meer op). Powerdvd geeft zowiezo niet het beste beeld, maar heeft wel erg fijne audiomogelijkheden :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar het probleem is echt het afspelen van de MPEG-2 files zelf... Heeft niks met kleuren enz te maken maar op die P4 ziet het beeld er net zo goed uit als ik dat ik m op mijn stand alone DVD speler afspeel en op de tv bekijk... Op de andere 2 pc's is het gewoon blokkerig...... en niet scherp...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 November 2002 @ 23:59:
Ja maar het probleem is echt het afspelen van de MPEG-2 files zelf... Heeft niks met kleuren enz te maken maar op die P4 ziet het beeld er net zo goed uit als ik dat ik m op mijn stand alone DVD speler afspeel en op de tv bekijk... Op de andere 2 pc's is het gewoon blokkerig...... en niet scherp...
Zoals Lampje al opmerkt, wat is de kleurdiepte die je hebt ingesteld op je bureaublad?

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Voor (DivX)films wordt minimaal een resolutie van 1024x768 en 24bit kleuren aanbevolen hoewel 32bit natuurlijk ook goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem waar de MPEG-2 SVCD video's echt heel mooi op afgespeeld worden staat op 800x600 32bit... en het scherm op 100Hz...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het maybe te maken met de SSE-2 ondersteuning die de P4 wel heeft. PowerDVD geeft namelijk ook aan dat AI SSE-2 wordt ondersteunt... Misschien dat daardoor de decompressie beter is en het beeld er echter uitziet?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost... Komt idd door de SSE-2 instructieset... Daardoor decodeert de P4 veel beter de MPEG-2 bestanden en ziet het beeld er dynamischer uit en scherper... De AThlon XP en Pentium 3 hebben GEEN SSE-2 instructieset...

Dus voor ieder die MPEG-2 goed wil afspelen: ga voor de P4

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 19:41:
Het probleem is opgelost... Komt idd door de SSE-2 instructieset... Daardoor decodeert de P4 veel beter de MPEG-2 bestanden en ziet het beeld er dynamischer uit en scherper... De AThlon XP en Pentium 3 hebben GEEN SSE-2 instructieset...

Heeft denk ik eerder te maken met z'n videokaart...

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Verwijderd schreef op 09 November 2002 @ 19:41:

Kan best zo zijn hoor maar die opmerking over de videokaart lijkt me ook niet geheel onlogisch het is namelijk de videokaart die (grotendeels) de beeldkwaliteit bepaald. Zitten er in die systemen een beetje vergelijkbare videokaarten??
The Atlon XP ondersteunt MMX, SSE, 3DNow! en Extended3DNow!. De P4 ondersteund MMX, SSE en SSE2 volgens mij dit qua kwaliteit/prestaties redelijk gelijk hoor en het wordt allemaal ondersteunt in PowerDVD.
Is PowerDVD op elk systeem wel gelijk geconfigureerd?? (hardwareversnelling videokaart, zelfde beeldprofielen etc.)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 19:41:

wat een onzin, DVD ziet er perfect uit op m'n athlon 1 gig.

WinDVD trouwens al geprobeerd :?

Dat is wel de betere DVD software.

Lampje, sorry voor de verspreking (ben vandaag de hele tijd met divx bezig :P) maar ik denk niet dat die SSE-2 instructieset veel onderscheid maakt tussen MPEG4 en MPEG2 trouwens. (correct me if I'm wrong, ik heb geen flauw idee wat dat SSE-2 überhaupt doet)

• pelican
  • Niet online

pelican

Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 19:41:

IMHO is dit echt onzin. Het kan door die SSE-2 ondersteuning wel sneller gaan, maar dat het "mooier"/"beter" wordt lijkt me toch echt onzin.

Maak anders eens een foto van het beeld.

• Raymond
Azrael schreef op 09 november 2002 @ 22:00:
[...]

wat een onzin, DivX ziet er perfect uit op m'n athlon 1 gig

Lees de draad voor je blaat.

Het gaat om DVD, niet divx. Aan het feit dat jij je filmpje er goed uit vindt zien op jouw peecee heeft de topicstarter geen enkele boodschap. Het gaat hem erom dat hij ontevreden is en een oplossing zoekt.

Overigens kan ik het me niet voorstellen dat die sse2 doorslaggevend is. Mischien dat daardoor powerdvd meer fratsen uithaald met de film, om de beeldkwaliteit te verbeteren, maar dat is dan een beperking van powerdvd. Als je genoeg cpupower hebt, kan je met elke cpu vergelijkbare resultaten halen (en met jouw proc heb je meer dan genoeg power in huis).
Had je ook al een ander stukkie software geprobeerd?

• pelican
  • Niet online

pelican

Lampje schreef op 09 november 2002 @ 22:06:

[...]

Lees de draad voor je blaat.

Het gaat om DVD, niet divx. Aan het feit dat jij je filmpje er goed uit vindt zien op jouw peecee heeft de topicstarter geen enkele boodschap. Het gaat hem erom dat hij ontevreden is en een oplossing zoekt.

Overigens kan ik het me niet voorstellen dat die sse2 doorslaggevend is. Mischien dat daardoor powerdvd meer fratsen uithaald met de film, om de beeldkwaliteit te verbeteren, maar dat is dan een beperking van powerdvd. Als je genoeg cpupower hebt, kan je met elke cpu vergelijkbare resultaten halen (en met jouw proc heb je meer dan genoeg power in huis).
Had je ook al een ander stukkie software geprobeerd?
Even een modje op z'n vingers tikken: :Y)
Het gaat om MPEG-2 files. Met DVD heeft ie geen problemen.

• Raymond
pelican schreef op 09 november 2002 @ 22:13:
[...]

Even een modje op z'n vingers tikken: :Y)
Het gaat om MPEG-2 files. Met DVD heeft ie geen problemen.

[...]

Doh :P

Ik las mpeg2 en ging ervanuit dat'ie daarmee ook dvd bedoelde :o

iig had hij het niet over divx :7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inderdaad over MPEG-2 SVCD files van 352x576 2520kb/s... Dat zijn omgezette files die ik gecaptured heb met mijn DC10+

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bijvoobeeld de MPEG-2 352x576 video 2x zo snel afspeel wordt het beeld wel zo goed als bijvoorbeeld je DVD speler op de TV weegeeft. Zou het zo zijn dat PowerDVD met die P4 het beeld op de 1 of andere manier interlaced en daardoor per frame weer 2x opbouwt om dat resultaat te creeren?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58

Mad_Demon

de dokter

Lampje schreef op 08 November 2002 @ 23:57:
TFT's zijn sowieso niet echt fijn om film op te kijken (de kleuren zijn minder "echt").

Zoals ik het lees, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
Je hebt simpelweg het aantal kleuren te laag staan. (dat moet op 32bit)

of je vriend heeft de kleurtemperatuur van zijn monitor op een waarde gezet die meer overeenkomt met die van een televisie (veel monitoren staan standaard op iets van 9300kelvin, maar om een beetje plezierig film te kunnen kijken, moet je dat een stuk lager zetten: 6300 of nog lager. Je andere vriend met die 19" iiyama moet dat zeker kunnen installen, maar mischien kan je tft dat ook wel)
5500K, dan krijg ik rood beeld :?
En films zien er dan helemaal niet uit :{
Het is wel een verschil ja, warmer beeld, maar is het beeld dan niet zoals het "bedoeld" is?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• tweakerbee
  • Laatst online: 04-03 08:14

tweakerbee

dus..?

Probeer anders eens te kijken bij je DirectShow filters..?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik die vinden?
Pagina: 1