Toon posts:

Webdesign, wat te doen?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij vraag ik jullie medewerking om met mij mee te denken. Ik ben opzoek naar een oplossing, maar kom er zelf eigenlijk niet meer uit.

De intranet site die ik heb opgezet, heeft een bovenbalk welke 110 pixels hoog is. Dit is gedaan om de java applet wat het menu laadt, volledig en correct weer te geven. Het is een menu wat gewoon uitklapt als je er overheen gaat en het heeft zowel hoofditems, items als subitems.

De website is aan vervanging toe, omdat hij gelijk moet worden getrokken met onze nieuwe internetsite. De huisstijl van mijn werkgever (ministerie) staat een bovenbalk toe van maar 80 pixels hoog. Probleem dus, want het menu is daarvoor te uitgebreid. Nu kan ik dat natuurlijk negeren, maar wij staan al bekend als een eigenwijze dienst. En tevens is dat gewoon niet netjes als het gelijk moet worden getrokken met internet.

Nu zijn er natuurlijk meerdere opties. Bijvoorbeeld een DHTML menu, maar ook hiervoor is de 80 pixels gewoon te weinig. Een DHTML menu wat zich in een ander frame laat zien, is eigenlijk ook geen optie. Omdat er per afdeling nog een beheerder is die zijn afdelingssite beheerd. Dit zou er voor kunnen zorgen dat het menu niet altijd werkt en dat is niet goed.

Wat ik dus eigenlijk moet doen, is hoofditems in de onderste 20 pixels plaatsen, en de items en subitems die daaronder vallen, in het onderste frame aan de linkerkant laten zien zodra op een item geklikt is, lekker gebruiksvriendelijk.

Zoals je begrijpt zit ik dus met mijn handen in het haar. Ik weet het niet meer. Heb jij misschien een oplossing? Tip? Wat zal jij doen of kiezen en waarom?

Bedankt voor het meedenken!!

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Misschien dat je een dhtml menutje zoals bijvoorbeeld bij http://www.ilse.nl/ kunt maken?

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Als er zo'n strenge huisstijl is, waar je je graag aan wil houden, is er dan ook niet iets vastgelegd voor de menu's :?

Verwijderd

tsja, hoe grondig gaat dat 'site vervangen' aangepakt worden?

Moeten er frames zijn?
Moet de hoofdnavigatie bovenin staan?

Als je het in de breedte redt is zo'n ilse-achtig systeem idd best mooi. Ik zou subitems aan de linkerkant niet per definitie gebruiksonvriendelijk noemen. Hangt bijvoorbeeld af van of gebruikers vaak binnen zo'n hoofd-item blijven. Is een afdeling hetzelfde als een 'hoofditem'? Misschien is het dan zelfs beheer-technisch wel handig als de subitems los van het hoofdmenu staan....

Als je beeldmateriaal van je huidige site en nieuwe huisstijl hebt wordt het denk ik makkelijker voor mensen om tips te geven... ;)

Verwijderd

[off topic] welk ministerie werk je voor? Een vriend van mij werkt ook bij een ministerie, en is toevallig ook bezig met het aanpassen van de intranetzite voor zijn directie [/off topic]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:04
Je hebt opdracht, maar nog geen plan van aanpak?...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik zeg maar 1 ding: KISS

'Keep It Simple Stupid' of 'Keep It Stupid Simple' ;)

Met enige regelmaat knutsel ik ook aan websites (ben oa ook verantwoordelijk voor ons intranet), je kent hopelijk de 8 seconden regel (alhoewel sommigen dit een 7 seconden regel noemen)... men(-sen) hebben een aandacht-tijdspanne van 8 seconden, hoe meer flash, java en andere exotische scripts en filters je erin hangt, hoe trager de site...
Ik hou mijn sites en pagina's zo simpel mogelijk, snelheid is key... ga jezelf maar eens na :)

Ik wil niet opscheppen oid... maar ik krijg toch met regelmaat complimenten over de simplicity (en snelheid) van mijn sites... zegt mij genoeg.

My 2 cents,
Succes ;)

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

Ik zeg maar 1 ding: KISS
Heb jij zijn vraag wel gelezen :?

Ik snap niet waarom een menu 110 pixels groot moet ?
Het zijn toch uitklap menus ? Ik kan mijn java menutjes wel 6 pixels groot maken als ik dat zou willen ?
Geef eens een indruk van je menu structuur ?

Verwijderd

Topicstarter
Hoofditems zijn: Service - Activiteiten - Organisatie - Nieuws. Onder bijv. organisatie hangt dan weer Ondernemingsraad - Hoofdafdelingen - Stafafdelingen - Smoelenboek. Onder hoofdafdelingen hangen weer 4 items en onder staf the same.

SillyJW: Er is wel iets bedacht voor het menu, maar dat betekent dus dat ik alleen mn 4 hoofditems in de bovenbalk mag laten zien en als ik klik op organisatie komt er linksonder de 4 items te staan.

Defspace: Het uitklapmenu in Java heeft 110 pixels nodig om alle items als men er overheen gaat goed te kunnen laten zien.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 08:55:
Hoofditems zijn: Service - Activiteiten - Organisatie - Nieuws. Onder bijv. organisatie hangt dan weer Ondernemingsraad - Hoofdafdelingen - Stafafdelingen - Smoelenboek. Onder hoofdafdelingen hangen weer 4 items en onder staf the same.

SillyJW: Er is wel iets bedacht voor het menu, maar dat betekent dus dat ik alleen mn 4 hoofditems in de bovenbalk mag laten zien en als ik klik op organisatie komt er linksonder de 4 items te staan.

Defspace: Het uitklapmenu in Java heeft 110 pixels nodig om alle items als men er overheen gaat goed te kunnen laten zien.
Waarom pas je dat Javamenuutje dan niet aan?
of denk ik nu te simpel stupid?

Verbouwing

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 13:11
Ik ben ook bezig met een site te maken, die redelijk veel menu items krijgt, maar het werken met een dhtml menu vindt ik maar onhandig. (Wat iri is als je naast het menu komt en hij klapt weer in...).

Ik heb voor mijn nieuwe site de voorkeur gegeven aan de hoofdcategoriën boven aan. Als je dan op een hoofd categorie klikt, dat je dan gewoon een menu aan de linkerkant krijgt, waar je net zoveel menu items in kan stoppen als je wilt.

Mijn project: http://rene.vddh.com/projectserve

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Misschien kunnen we je beter helpen als je een voorbeeldje online gooit?
Ik begrijp namelijk niet helemaal wat het probleem is.

Je wilt persé een balk van 80px hoog gebruiken én persé je dhtml menuutje dat daar weer niet in past. Dat kan dus niet en het lijkt me dan ook een simpele conclusie dat 1 van de 2 (of misschien beiden een beetje) aangepast moet worden.

Maar je hebt zelf denk ik de meeste informatie voorhanden om deze afweging te maken. De huisstijl geeft aan dat er een 80px balk gebruikt dient te worden en dat jouw balk van 110 px (waar je menuutje wel in past) uit den boze is. Maar wat is de reden dat die balk maar 80px mag zijn? Dat is volgens mij essentiële informatie om te kunnen beslissen wat en waar er iets veranderd kan/moet worden.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een kader dat met een witmarge binnen het browservenster valt. Op die manier kan je wellicht de pixels die aan de bovenzijde vrijkomen gebruiken voor je menuutje....

Maar zoals ik al zei, ik denk niet dat ik je helemaal begrijp ..
Pagina: 1