Weird score verloop

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09-2024
Het viel mij op dat ik sinds 2 dagen gelden ook 2 punten achteruit ben gegaan .. Echter in deze twee dagen heb ik niet gereageerd ... :) Klopt het dat mijn score terug loopt als ik niet reageer???

Ook viel mij laatst deze moderatie op ...
Posting:
Beoordelingen: +1, -1: Overbodig, +0.54: Ondergewaardeerd, +0.01: Ondergewaardeerd, Totaal: 0.55 / 4x
Nou gaat het mij eigenlijk helemaal niet om de score, maar ik vraag me eigenlijk af of dit plaatje klopt .. 1 'modder' vind het nutteloos(/probeerd zijn eigen score, tov die van andere, omhoog te trekken), terwijl 2 andere het 'betere werk' :+ weten te waarderen ;)

Volgens dit plaatje kan je zo (mbv enkele accounts) binnen geen tijd zelfs femme naar negatief karma 'verlagen' ;) (niet dat hij het niet snel op kan lossen,...update TNet_Users set karma=19203 where user_Login="Femme".... maar daar gaat het niet om)

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:07

botoo

💀 too old to die young

kloontjes kunnen idd de boel behoorlijk gallen ja, maar betrapt = ban
meer kan je niet doen?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Je kunt inderdaad achteruit gaan als iemand je posts omlaag modereert. Dat kan nog twee dagen na het posten, maar je karma wordt vaker berekend.

En wat betreft die moderaties, ja de een denkt er anders over dan de ander. Het moderatiesysteem wordt geacht dit uit te middelen. Sommige mensen modden heel vreemd, maar als dat ontdekt wordt raken ze doorgaans hun modrechten of zelfs hun account kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
botoo - Friday 08 November 2002 19:47-
kloontjes kunnen idd de boel behoorlijk gallen ja, maar betrapt = ban
meer kan je niet doen?
idd.. veel meer kan je daar niet tegen doen .. maar had het eigenlijk over meerder accounts omdat Femme (die ik even als voorbeeld had genomen) behoorlijk wat karma-puntjes gesprokkeld heeft

polaris - Friday 08 November 2002 19:58-
Dat kan nog twee dagen na het posten ...
Dat snap ik volledig :) alleen ik kan die moderaties nergens terug vinden ... ik vroeg ook: "Klopt het dat mijn score terug loopt als ik niet reageer???". Misschien had ik moeten zeggen: Klopt het dat mijn score terug loopt als ik een aantal dagen niet post?? ;)
En wat betreft die moderaties, ja de een denkt er anders over dan de ander. Het moderatiesysteem wordt geacht dit uit te middelen.
Als je goed naar de modderatie had gekeken had je gezien dat het dus niet zo werkt.
code:
1
2
3
4
1e mod=Overbodig(-1)
2e mod=Ondergewaardeerd(+0.54)
3e mod=Ondergewaardeerd(+0.01)
Score:0.55

Zoals je ziet heb ik 2* Ondergewaardeerd en 1* overbodig. In principe lijkt het mij dan dat er meer mensen positief over mijn post denken dan negatief en lijkt de score mij in dat oogpunt niet correct.

Begrijp mij goed .. gaat echt niet om de score :) aangezien deze niet meer de waarde heeft die het voorheen had (voor 'iedereen-mag-modden'.) Dit voornamelijk omdat ik vind dat je voorheen aan iemands karma & score kon zien hoeveel waarde zijn uitspraken hebben. Nu is het slecht een sommatie van de langst geregistreerde, meest cheatende en de 'gasten-met-extreem-veel-tweakende-vrienden'.

Maarja .. just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Het gewicht van moderaties wordt steeds minder naarmate er meer zijn gedaan of er meer tijd is verlopen. Dat geldt zowel voor positieve als negatieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 19:35
Daar komt nog eens bij dat reacties na 48 uur niet meer te modden zijn ;).

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
*zucht* .. ik weet dat allemaal wel .. alleen kan de posts die zogenaamd naar beneden gemodereerd zijn niet vinden dus die zijn er niet. Dus waarom gaat dan mijn score met karma met 2 punten achteruit?!?

Bovendien klopt die hele weging dan niet .. een gemiddelde nemen zou veel beter werken, en meer aansluiten of de situatie die jullie schetsen c.q. willen creeren met het huidige systeem. Op dit moment is het gewoon zo dat als je als kwaadwillende 'modder' als eerste een mod geeft dat de score dan nooit meer op de 1 zal komen. De eerste is mod wordt veel te zwaar gewogen!

M.A.W. het huidige systeem is compleet waardeloos, iets wat vast al eerder gezegd zal zijn. Het is niet lullig bedoeld naar degene die het ontworpen/gemaakt heeft maar de huidige werking mist zijn doel volledig. Volgens mij was het bedoeld om het onmogelijk te maken iemand post helemaal naar beneden te modden, en dat is nu eigenlijk wat het systeem nu niet doet.. als iemand als eerste een mod naar beneden krijgt kan hij nooit meer op een gunstige score uitkomen, dus het werkt eigenlijk het tegenovergestelde.

Maarja .. van mij part gaat topic dicht want, wou alleen ffies melden dat huidige score systeem dus zwaar bugged is,... maar dat schijnt niemand uit bovenstaande posts kunnen halen (behalve 4 vrienden die ik deze onzin nu heb laten lezen)

edit:
stukje waarin ik een beetje ' :( '-stemming reageer weggehaald .. lees mijn post nou eens goed, voordat er weer een post bij komt die helmaal niet in de buurt komt van hetgeen ik vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ook dat komt vaker voor Atmos (heb ik, tot mijn verdriet, ook eens mogen ervaren). Om te stellen dat het huidige systeem _compleet_ waardeloos is gaat wat ver, maar ruimte voor verbetering is er idd wel.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Nou, het huidige systeem heeft geen binding met realiteit .. of in ieder geval vrij weinig .. dus in mijn ogen geen waarde. Ik bedoel (en daarom reageer ik nu nog snel ffies, zou namelijk net weggaan) niet dat het volledig nutteloos, maar het biedt geen togevoegde waarde c.q. verteld iets extra's over niveau van poster/posting. Terwijl, in mijn ogen althans, dat toch de bedoeling was.

Maar ok .. misschien gaat compleet idd te ver. Begrijp me ajb/aub goed, het is geen persoonlijke aanval op de crew, ik wou alleen ffies kwijt dat het dus nu absoluut niet werkt zoals het ooit eens bedoeld was (met 1* 0: gemodereerd erbij was mijn score 0 gebleven ondanks dat er 2 (uit in dat geval 4) mensen de posting toch 'waardevol' vonden)

edit:
botoo .. cewle sig man })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik denk ook dat het niet werkt zoals het ooit bedoeld is, maar het aantal users op de FP is zo kolossaal geworden dat daar op voorhand niet voldoende rekening mee gehouden is.
We moeten niet vergeten dat alles (iig heel veel) zelf ontdekt en uitgeprobeert moet worden.

edit:

thnx

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Dat is waar.. het was de moeite van het proberen mogelijk waard. Misschien is het een idee om pas vanaf een bepaald karma niveau (100 punten oid) het 'mod'-recht te geven. Op deze manier mag nog steeds het grootste deel van de geregistreede bezoekers moddereren, namelijk het deel wat serieuzer bezig is..
Ik zeg niet dat het te strak moet worden. De +1 grappig mag van mij best blijven ;), echter de kwaliteit van de modderaties komt zo wat hoger te liggen, waardoor onzin ook voor een 'leek' makkelijker te onderscheiden is van nuttigere zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Er zijn al talloze goede ideeen geopperd, feit blijft dat het coden wat, euh, langzamer gaat :X

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Yepz... realisatie is altijd een lastiger gedeelte dan zeggen dat het niet klopt.
Echter het toevoegen van een check lijkt me niet heel veel moeite, maar ik zie zelf dan eerder de 'server-load'een probleem gaan worden aangezien er nog een 'extra' query gedaan moet worden (misschien dat ze die al open hebben staan maar goed)
Ik heb ook niet gezegd dat mijn oplossing zaligmakend is, maar was in mijn ogen gewoon een suggestie die mijns inziens waarschijnlijk vrij makkelijk te maken is :)
Maar idd er moet wel tijd voor zijn/gemaakt kunnen worden ...

edit:
sorry voor wat late reaktie, .. maar was dit weekend druk bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Bekijk het draadje met PM voorstel aan Femme maar eens, toen waren 'we' ook al een jaar bezig met plannen en fraaie dingen bedenken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Reality check: het huidige moderatiesysteem is relatief. De twee "positieve" beoordelingen slaan op beoordelingen die gegeven zijn toen je op 0 stond, door modz die *dat* te laag vonden. Dit systeem is eerlijker dan je denkt; ik ben het wel met je eens dat de post na twee upmods wel weer op +1 had mogen staan.

Als je echt ieders stem evenveel gewicht wilt geven zal je absoluut moeten modden - iedereen een cijfer tussen de -1 en de 4 (of zoiets) laten geven, en daar het gemiddelde van nemen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Reality check:
Checked and confirmed ;)

Ik snap het probleem, en jij gelukkig mijn 'probleem'. Ik vind dus dat de eerste moderatie te zwaar weegt echter echter in de meeste ander gevallen werkt het redelijk naar behoren :).
Ik had ook een aantal leuke ideeen (b.v. het bij elkaar op tellen van gelijk soortige 'mods', zoals:

( ( (2*Ondergewaardeerd[+1])-(1*Overbodig[-1]) )+start[+1])/aant. mods[4])=>2/4 van 4 = 2

( ( (8*Inzichtvol[+1])-(4*Overgewaardeerd[-1]) ) +start[+1] )/aantal mods[13])=>5/13 van 4 = 1,53

( ( (1*Intressant[+1])-(12*Overbodig[-1]) )+start[+1])/aant. mods[14])=>-10/14 van 4 =
-2,85

maar ja .. :) ook hier zitten nadelen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over weird scoreverloop gesproken, dit is iets wat ik dus niet snap:

Ik had iets van 3 dagen geleden weinig modpunten over omdat ik bijna een week niet gepost had, waren nog iets van 68 over ofzo geloof ik. Toen een paar keer gepost, modpunten zijn omhoog gegaan naar ~130. En nu weer 2 dagen verder is het opgelopen naar 193 punten terwijl ik niet meer heb gepost en als ik naar de posts kijk die ik deze week gedaan heb, dan zijn die ook niet verder omhoog gemoddereerd.

Ik snap dus niet waar die stijging vandaan komt. :?
Hebben moderaties die je zelf doet ook invloed op de score? (behalve dan dat het elke moderatie een punt omlaag gaat natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Het probleem bij je post is niet zozeer dat de eerste mod te zwaar weegt, maar de tijdscurve waarover de +mods gegeven zijn. Het huidige systeem is zeker niet foutloos, maar werkt bij grote aantallen moderaties behoorlijk goed.

Wat ik vermoed dat er bij de door jou aangehaalde post gebeurd is.
Reactie --> iemand geeft een -moderatie
tijdsverloop --> weging van volgende moderatie zwakt af
+moderatie --> tijdscurve is groter, daardoor minder invloed op de post --> lagere bijtelling

Persoonlijk denk ik dus dat je post niet vaak genoeg gemod is (om uiteindelijk weer op een 1 te komen) :)
Dat je post op 1 had kunnen eindigen ben ik met je eens, en dit is een van de nadelen aan het door ons gehanteerde systeem, maar zoals collega's van me al zeiden. Veranderingen in het modsysteem zijn al voorgesteld, alleen laakt het soms aan implementatie.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade

Pageviews genereren ook modpoints :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Ok duidelijk ... ik wist niet dat tijd ook een plaats in de weging had gekregen. Ik dacht eerder dat ipv 'tijd' het 'aantal mods' als factor was genomen. Maar idd verklaard dan wel het wat (voor mij) vreemd ogende verloop ..
Overigens had ik wel heel erg vaak omhoog gemod moeten worden aangezien laatste (positieve) mod slechts +0.01 opleverde ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het aantal mods telt ook mee met de moderatiescore. De eerste vier moderaties wegen een volle één punt en de daaropvolgende moderaties tellen minder zwaar mee. Kijk maar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Hehehe :)
De eerste vier moderaties wegen een volle één punt
Tja dat dacht ik dus ook maar als je even naar de eerste posting in dit draadje kijkt (of de daadwerkelijke posting waarnaar ik refereer). Daarin is namelijk de 2 moderatie slecht 0.54 waard en de 3e mod is slecht 0.01 waard :).

Dit blijkt te komen door het tijdsbestek dat er tussen de mods zit, iets wat voor mij een tot voor kort nog een onbekende factor was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Atmosphere schreef op 11 November 2002 @ 16:13:
(...)
Dit blijkt te komen door het tijdsbestek dat er tussen de mods zit, iets wat voor mij een tot voor kort nog een onbekende factor was :)
Die's ook voor mij nieuw :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Atmosphere schreef op 11 November 2002 @ 16:13:
Hehehe :)

[...]

Tja dat dacht ik dus ook maar als je even naar de eerste posting in dit draadje kijkt (of de daadwerkelijke posting waarnaar ik refereer). Daarin is namelijk de 2 moderatie slecht 0.54 waard en de 3e mod is slecht 0.01 waard :).

Niet het tijdsbestek tussen mods. Het is een combo. De eerste vier mods tellen altijd een vol punt, mits ze binnen de eerste twaalf uur na plaatsing van de reactie uitgedeeld zijn. Daarna gaat de waarde van een volgende mod in uur 12 tot uur 48 langzaam qua weging richting nul.

leesvoer
Modfaq
Een moderator fietst langs en geeft de reactie een beoordeling. De weging van een scorepunt is afhankelijk van de tijd en het aantal moderaties die door andere bezoekers voor deze posting zijn gedaan. Voor de eerste 4 beoordelingen wordt de volle +1 of -1 gerekend. Scores die daarna worden toegevoegd, vlakken in waarde af (4 / $aantal moderaties). Hetzelfde gebeurt als een moderatie 12 uur of later na plaatsing van de reactie wordt ingestuurd (($uren na plaatsing-12)/36).

Reacties ouder dan twee dagen kunnen niet meer gemodereerd worden. De eindscore (beginscore + moderaties) van deze posting ligt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
gracias ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
KexDaFlex schreef op 11 November 2002 @ 19:58:
[...]

Niet het tijdsbestek tussen mods. Het is een combo. De eerste vier mods tellen altijd een vol punt, mits ze binnen de eerste twaalf uur na plaatsing van de reactie uitgedeeld zijn. Daarna gaat de waarde van een volgende mod in uur 12 tot uur 48 langzaam qua weging richting nul.

leesvoer

[...]

:X

Goede aanvulling, ik heb nu een beetje het klok/klepel gevoel :/ :P

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+0.01: Ondergewaardeerd
:D 7(8)7 :D

Bij mij is het ook altijd zo wisselvallig, ik ben ook 1 keer zonder maar 1 reactie te geven iets van 4 punten gestegen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Renegade schreef op 11 november 2002 @ 23:31:

[...]

:X

Goede aanvulling, ik heb nu een beetje het klok/klepel gevoel :/ :P
De tijdsduur tussen twee moderaties kan ook nog invloed hebben, maar dat is een heel complex verhaal. Staat ook niet in de faq. Ik heb wel eens geprobeerd het uit te werken. Dit vind plaats als twee mensen tegelijkertijd (lees: tussen een bepaalde korte tijd) bijvoorbeeld beiden een reactie op +2 zien staan en deze beiden een -1 overgewaardeerd geven. Puur theoretisch zou je dan zeggen dan de reactie naar nul zou gaan. Maar zo werkt het geloof ik niet. Beide moderators wilden de reactie namelijk van twee naar één zetten ipv naar nul.

Volgens mij zit er dan een vereffening in het systeem die zorgt dat beide moderaties niet voor een vol punt omlaag tellen. Op deze manier komt het wel eens voor dat er bijvoorbeeld een +1: troll in je rijtje met moderaties voorkomt.

Dit is overigens een proefondervinderlijke theorie die aan de praktijk getoetst is. Dit is niet zoals boven een mooi verhaaltje wat met de modfaq te onderboeuwen is.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
Ok .. heb net dus ffies vrij controversiele posting proberen te plaatsen om te kijken of tijd inderdaad een rol speelt, en naar blijkt speelt tijd een rol qua punten toewijzing.

De 2e mod was nu wel +1 ipv +0.54 zoals in het voorbeeld hierboven.
In ieder geval één mysterie opgelost. :)

Pagina: 1