Naar aanleiding van de subdiscussie die is ontstaan in Hoogste getal, lijkt mij het zinnig om deze discussie apart voort te zetten. ik heb voor het aantal mogelijke stellingen nu de volgende getallen zien voorbij komen:
ik kwam op de volgende hoeveelheid stellingen:
de 16 pionnen kunnen op 48 vakjes staan (1e rij kunnen ze niet staan en laatste rij promoveren en kunnen ze dus ook niet staan)
de 2 koningen kunnen op 64 vakjes staan
de 2 koningen (voor roccade) kunnen op 2 vakjes staan
de 4 torens kunnen op 64 vakjes staan
de 4 koningen (voor roccade) kunnen op 4 vakjes staan
de 2 dames kunnen op 64 vakjes staan
de 4 lopers kunnen op 64 vakjes staan
de 4 paarden kunnen op 64 vakjes staan
Als je dit zooitje even opnieuw indeelt, kom je op de volgende opsomming:
6 vakjes waar koningen en torens kunnen staan voor roccade
48 vakjes waar pionnen kunnen staan
64 vakjes waar koningen, torens, dames, lopers en paarden kunnen staan
Nog een keer door elkaar husselen levert op:
• 6 vakjes waar alle stukken kunnen staan behalve pionnen (toren (voor roccade en na roccade) wit en zwart, loper wit en zwart, paard wit en zwart, dame wit en zwart en koning (voor roccade en na roccade) wit en zwart) = totaal 14 verschillende stukken +1 (leeg vakje)
• 13 vakjes waar alle stukken kunnen staan na roccade behalve pionnen (toren wit en zwart, loper wit en zwart, paard wit en zwart, dame wit en zwart en koning wit en zwart) = totaal 12 verschillende stukken +1 (leeg vakje)
• 48 vakjes waar alle stukken kunnen staan na roccade(toren wit en zwart, loper wit en zwart, paard wit en zwart, dame wit en zwart en koning wit en zwart) en pion wit zwart = totaal 14 verschillende stukken +1 (leeg vakje)
Dit opgeteld geeft 615*1313*4815 = ca. 2,356*1051 stellingen
Deze berekening heb ik toen uitgevoerd om te bepalen hoe ik op zo'n kort mogelijke manier elke unieke schaakstelling kon noteren. Ik kwam toen uit op 64 vakjes * 4 bits (maximaal aantal stukken + leeg = 15 (past in 4 bits)) = 256 bits of wel 32 bytes.
Mijn doel was dus uiteindelijk een database te maken met daarin de volgende data (huidige stelling, beste volgende stelling als wit heeft gezet en beste volgende stelling als zwart heeft gezet). Elk record bevatte dus 3 velden maal 32 bytes=96 bytes.
De totale db zou dus uitkomen op 2,106*1044 GByte.
Ondanks het feit dat er nog een hoop stellingen teveel in zitten ( geen dubbele, maar wel stellingen met meer dan 18 dames bijv.), ben ik op dit punt dus maar gestopt met mijn gedachtengang
[droom]Het leek mij fantastisch om het hele spel van begin tot eind door te rekenen en zodra dat klaar was vanuit alle eindstellingen de hoeveelheid kans op winst te berekenen en dit noteren per stelling. Om zodoende terug te rekenen naar de beginstelling te gaan, en dan exact te weten dat D2-D4 absoluut de beste openingszet is.[/droom]
Omdat ik ooit (jaren geleden) eens met het idee rondliep om het hele schaakspel in kaart te brengen. Hiervoor ben ik vorig jaar eens gaan rekenen...• Zoijar 10600
• Rey_Nema 3,5611559~4,4*106378
• Marchello_E 1053.683
• Diadem 1.3 * 1056
• Lord Daemon 8.2 * 1077
ik kwam op de volgende hoeveelheid stellingen:
de 16 pionnen kunnen op 48 vakjes staan (1e rij kunnen ze niet staan en laatste rij promoveren en kunnen ze dus ook niet staan)
de 2 koningen kunnen op 64 vakjes staan
de 2 koningen (voor roccade) kunnen op 2 vakjes staan
de 4 torens kunnen op 64 vakjes staan
de 4 koningen (voor roccade) kunnen op 4 vakjes staan
de 2 dames kunnen op 64 vakjes staan
de 4 lopers kunnen op 64 vakjes staan
de 4 paarden kunnen op 64 vakjes staan
Als je dit zooitje even opnieuw indeelt, kom je op de volgende opsomming:
6 vakjes waar koningen en torens kunnen staan voor roccade
48 vakjes waar pionnen kunnen staan
64 vakjes waar koningen, torens, dames, lopers en paarden kunnen staan
Nog een keer door elkaar husselen levert op:
• 6 vakjes waar alle stukken kunnen staan behalve pionnen (toren (voor roccade en na roccade) wit en zwart, loper wit en zwart, paard wit en zwart, dame wit en zwart en koning (voor roccade en na roccade) wit en zwart) = totaal 14 verschillende stukken +1 (leeg vakje)
• 13 vakjes waar alle stukken kunnen staan na roccade behalve pionnen (toren wit en zwart, loper wit en zwart, paard wit en zwart, dame wit en zwart en koning wit en zwart) = totaal 12 verschillende stukken +1 (leeg vakje)
• 48 vakjes waar alle stukken kunnen staan na roccade(toren wit en zwart, loper wit en zwart, paard wit en zwart, dame wit en zwart en koning wit en zwart) en pion wit zwart = totaal 14 verschillende stukken +1 (leeg vakje)
Dit opgeteld geeft 615*1313*4815 = ca. 2,356*1051 stellingen
Deze berekening heb ik toen uitgevoerd om te bepalen hoe ik op zo'n kort mogelijke manier elke unieke schaakstelling kon noteren. Ik kwam toen uit op 64 vakjes * 4 bits (maximaal aantal stukken + leeg = 15 (past in 4 bits)) = 256 bits of wel 32 bytes.
Mijn doel was dus uiteindelijk een database te maken met daarin de volgende data (huidige stelling, beste volgende stelling als wit heeft gezet en beste volgende stelling als zwart heeft gezet). Elk record bevatte dus 3 velden maal 32 bytes=96 bytes.
De totale db zou dus uitkomen op 2,106*1044 GByte.
Ondanks het feit dat er nog een hoop stellingen teveel in zitten ( geen dubbele, maar wel stellingen met meer dan 18 dames bijv.), ben ik op dit punt dus maar gestopt met mijn gedachtengang
[droom]Het leek mij fantastisch om het hele spel van begin tot eind door te rekenen en zodra dat klaar was vanuit alle eindstellingen de hoeveelheid kans op winst te berekenen en dit noteren per stelling. Om zodoende terug te rekenen naar de beginstelling te gaan, en dan exact te weten dat D2-D4 absoluut de beste openingszet is.[/droom]