voor zover ik weet is t just big and loud want die kasten van de PA serie ( en dus niet de eon want das geen PA das studiomonitoring) die zijn enkel en alleen grote herrieschoppers
voorderest is in de PA wereld de algemene opmerking over JBL dat ze veelste gammele kasten om hun drivers heen bouwen
ter vergelijking
ik heb in mijn bezit een altec lansing PA speakerset en ik heb 5 jaar lang gewerkt met de TR225 van JBL
eerst de speakerset van Altec lansing
De hoorn is van dik staal, gaat dus niet snel stuk en vervormt ook niet
de kast van 18 mm triplex , zoals t hoort, bouw je je kast dunner dan heeftie veelste veel speling
de conus van de laagdriver is zo geplaatst dat deze recht onder de driver van t hoog staat , anders krijg je al een verschuiving in t geluid vanuit je spekaer
de kast is voorzien van speakon aansluitingen, stevig, en simpel aan te sluiten
membraamdriver, zuiverder geluid dan piezo, en vooral minder schel
en deze levert 106 db@1W@1M
en dan daarnaast de jbl TR 225
12mm spaanplaat kast , aan de achterkant een 9 mm plaatje triplex, goedkoopheid ten top dus
inmekaargeniet en geplastificeerd , inplaats van geschroeft en afgewerkt met flightcaseprofiel
in het midden een steunbalkje voor de stevigheid anders trilt de achterkant net zo hard als de speaker zelf
driver voor laag en hoog in dezelfde ruimte en een plastic hoorn, dus t laag komt er ook bij de hoorn uit
piezotweeter met plastic hoorn , enkel en alleen schel enzo
102 dB (1W, 1m)
en zo kan ik nog wel even doorgaan over jbl speakers
voorzover ik weet zijn namelijk alle jbl kasten uit spaanplaat gebouwd en als je ze maar vaak genoeg gebruikt ligt er vanzelf een berg zaagsel onder in je kast...
ja ik weet, niet alle jbl speakers zijn t zelfde, maar daar zeg ik bij, de ervaring van iedereen is wel gelijk, oftewel, lekker laten staan
just big and loud, of just bloody loud, t is voor mij t zelfde, ik hoef geen jbl meer
Blue Eyes schreef op 10 november 2002 @ 09:29:
Wat een vooroordelen allemaal. Ik stel voor dat je eerst gaat luisteren en dan uitspraken gaat doen over de kwaliteit van de JBL speakers. Elke speaker kan verrot klinken door verkeerde opstelling, verkeerde amps, etc.
Natuurlijk heeft ook JBL slechte speakers (in verhouding), maar dat heeft elk merk.
Daarnaast, JBL heeft ook speakers waar menigeen van droomt, denk eens aan de TIk serie, en de iets oudere TI250, TI5000, en de TI3000. De TI5000 koste ongeveer 5500 euro, en ik kan je verzekeren, dat ik nog geen betere speaker heb gehoord (thuis situatie)
Topicstarter: gewoon luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Voor jou kunnen deze boxen echt ideaal zijn, of juist helemaal niet. Maar daar kom je niet achter door meningen te vragen, maar door zelf gaan luisteren, naar zoveel mogelijk speakers, op de door jou gewenste combinatie. Het mooiste is dat je in de winkel een pre keuze maakt, op grond van luistertesten, en vervolgens deze in je eigen omgeving, dus thuis, gaat testen. En vervolgens wat jij het beste vindt klinken binnen je budget, koopt.
De door jou bedoelde JBL's zijn overigens de instapserie van JBL, kijk ook een naar de XTI serie, iets duurder, maar ook iets beter. En persoonlijk vind ik de looks van XTI veel mooier. Wel hebben de XTI's een licht overheersend hoog, maar niet storend. Het laag is ook duidelijk aanwezig. Ik gebruik deze boxen zelf ook als rears in mijn HT.
ik heb wel betere speakers gehoord, zowel voor thuis als voor on the road, en ja daar kom ik weer, altec lansing, maar ook diverse andere audiofielen luidsprekers
even over de XTI serie
onderstaande vond ik in een intervieuw
Although it looks great, the JBL XTi series does not exactly set the world alight in terms of excitement. It performs well all-round whether being played loud or with restraint, and performs solidly enough to deserve a look in for the price.
Its weak midrange and lack of transparency do let it down though, making the XTi series seem slightly dull. The real triumph here is the sub, with its deep, powerful bass extension.