Nieuwe backup methode invoeren

Pagina: 1
Acties:

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 14:40

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Topicstarter
Voor mijn vaders zaak wil ik een Nieuwe backup methode invoeren. Echter ik weet niet precies hoe of wat.

Huidige situatie is als volgt.

De database server draait op windows NT4.0 SP6 deze beschikt over een 15GB SCSI Harddisk en een 5GB HP Colorado tapestreamer.
Nu wordt elke dag de backup gemaakt op een TAPE de totale grote van de backup is ongeveer 1GB (wordt langzamerhand steeds groter)
De tape wordt vervolgens de volgende ochtend vervangen en de gemaakte tape gaat mee naar huis.

Nu waarom wil ik een andere methode:

De server wordt steeds ouder (nu al 5 jaar oud) Nieuwe Tapes voor deze streamer worden lastiger te verkrijgen en het duurt redelijk lang om de backup te voltooien.
Ook wil ik eens in de zoveel tijd een volledige backup gaan maken die zal ongeveer 10GB groot zijn en dus niet meer op 1 tape passen.

Opties waar ik aan heb zitten denken:

1
Nieuwe Server neerzetten die in eerste instantie alles kopierd en mocht de oude server uitvallen direct is in te zetten. Hierin natuurlijk een grotere Tapestreamer of .......

2
Nieuwe server die alleen de backup maakt via het netwerk op een TAPE

3
Alle data gaan kopieren over het internet naar mij thuis toe (breedband is beschikbaar)

Welke van de opties prefereert jullie vorkeur en welke hardware adviseren jullie daarbij. Budget is onbeperkt maar het moeten geen exorbitant hoge bedragen worden.

• Ingens
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 17:26
waarom Tape, een grote usb hdd werkt volgens mij ook goed bij ons in het bedrijf gaan ze misschien ook over op usb schijven. Is sneller in terugzetten van paar bestanden en goedkoper.

An eye for an eye makes the whole world blind.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 14:40

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Topicstarter
De server die er dus nu staat heeft nog geen eens USB :) dus dat is helaas geen optie.

Vind het wel een goed ID

• Ingens
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 17:26
ja dan wordt het iets lastiger.. optie 2 aangepast: nieuwe server met usb hdd eraan over netwerk. :P :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ingens op 07-11-2002 10:54 . Reden: te snel ]

An eye for an eye makes the whole world blind.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Knutsel_smurf schreef op 07 november 2002 @ 10:51:
De server die er dus nu staat heeft nog geen eens USB :) dus dat is helaas geen optie.

Vind het wel een goed ID
de laatste keer dat ik keek ondersteunde NT4 geen USB

Iperf

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
3
Alle data gaan kopieren over het internet naar mij thuis toe (breedband is beschikbaar)

Slechte methode:

1. ligt breedband er tijdelijk uit -> geen backup (duurt misschien 1 uurtje of zo, maar is niet safe)
2. je fair use policy (kan) komt in gevaar. Zeker later, als de backups zijn gegroeid)
3. is een tijdelijke oplossing, misschien verhuis je, ga je in de toekomst over op een andere inet verbinding.

Een backup methode kiezen doe je voor op de lange termijn, en het belangrijkste, je kiest een goede secure methode. Anders hoef je ze niet te maken.

En hoe ga je even snel wat bestanden terugzetten als ze op je thuis pc staan

signature

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-03 14:58
Knutsel_smurf schreef op 07 november 2002 @ 10:45:
...
3
...
Als je elke dag 1-10 GB over het internet wilt kopieren, heb je breedband nodig in orde van grootte van 10 Mbit-100Mbit minimaal (1 GB over 10Mbit kost 20 min). Alleen een Cistron MAXX abbo redt dat soort snelheden, maar dan ga je vast over je maand limiet heen (max GB's per maand)

Nieuwe DDS-3 tapestreamer nemen ligt erg voor de hand. Goed voor 24 GB backup (12 GB native). Tapes zijn niet duur en drive valt wellicht 2e hands te ritselen. Gewoon SCSI-geval, dus geen problemen met drivers en/of software...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zocht even in de search en misschien zit hier wat tussen http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/633921

ARME AOW’er

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Backups op een hd is natuurlijk waardeloos. Met hd's moet je niet slepen ook al zeggen ze dat het kan. Tape is het medium voor backups

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-03 21:18

delorean7

Let's take the Aston toni

DDS-3 ligt niet voor de hand, DDS is dood en zal over een paar jaar net zo slecht verkrijgbaar zijn als die Colorado nu.
Ikzelf ben een groot voorstander van VXA tapedrives, generatie 2 is net uit en generatie 3 komt volgend jaar.

160 GB per tape max, of kleinere 40 GB tapes voor 25 euro bij 12 MB/s snelheid! Dat voor een drive die onder de 1000 euro kost.

Een groot voordeel van VXA in netwerk omgevingen is de variabele schrijfsnelheid, deze past zich aan je netwerk aan: als je geen 12 MB/s kan leveren dan schakeld de drive gewoon terug naar een lagere snelheid, daardoor blijft ie streamend.

Voor een al lopende discussie over HD en tape verwijs ik je door naar:
Welk backup systeem?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 10:22

mr_petit

opperprutser

als je geen 12 MB/s kan leveren dan schakeld de drive gewoon terug naar een lagere snelheid, daardoor blijft ie streamend.
Dit is idd erg mooi. (heeft dds iig niet)
eea kan je meestal ook met een goed backup programma optimaliseren

"man is not truly one, but truly two,"

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

TrailBlazer schreef op 07 november 2002 @ 20:52:
Backups op een hd is natuurlijk waardeloos. Met hd's moet je niet slepen ook al zeggen ze dat het kan. Tape is het medium voor backups
En wat is jouw motivatie dan wel voor die opmerking?

Ik werk al zo'n jaar of 13 met een HD als backup en dagelijks nam ik een HD mee naar huis. Nooit enige probleem gehad. Sneller en betrouwbaarder i.m.o.

ARME AOW’er

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:55
Loopt al een draadje over backuppen op tape of hdd. Zoek maar effe.

Ik zeg tape.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou voor een DLT drive gaan. Zeker op tape blijven backuppen. Vooral omdat je backup nog groeitt is DLT wel een goede optie en betrouwbaar.

Money for nothin' and your chicks for free

• delorean7

delorean7

Ik begrijp niet waarom mensen nog steeds DLT overwegen, LTO is van eenzelfde (hoog) prijsniveau en is sneller en in mijn ogen betrouwbaarder. Voor het low end hebben we dan VXA en AIT, DLT is going the way of the dodo (IMHO)

Natuurlijk is het meest sprekende voordeel van DLT dat iedereen het heeft/kent maar dat wil nog niet zeggen dat die ervaringen onverdeelt positief zijn.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

delorean7 schreef op 08 november 2002 @ 14:36:
Ik begrijp niet waarom mensen nog steeds DLT overwegen, LTO is van eenzelfde (hoog) prijsniveau en is sneller en in mijn ogen betrouwbaarder. Voor het low end hebben we dan VXA en AIT, DLT is going the way of the dodo (IMHO)

Natuurlijk is het meest sprekende voordeel van DLT dat iedereen het heeft/kent maar dat wil nog niet zeggen dat die ervaringen onverdeelt positief zijn.
Ik gebruik zelf idd LTO

DLT wordt nu vervangen door S-DLT.
Prestaties zijn vergelijkbaar met LTO (evenals de kosten).
S-DLT is echter ontwikkeld door een andere groep van fabrikanten dan LTO.
Daarom was bij mij de keuze gevallen op LTO (betere support enz) (S-DLT was toen ook nog niet goed verkrijgbaar)

• delorean7

delorean7

Ja ik heb paar maanden geleden ook onderzoekje lopen doen tussen SDLT en LTO maar ik moest toch echt tot de conclusie komen dat ik SDLT echt niet veel vond in vergelijking met LTO (ondanks dat de nieuwere generatie SDLT er nu eerder is dan LTO). Naar mijn mening heeft LTO dan ook de toekomst.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die indruk kreeg ik ook (erg grote merken staan er achter).
Echter, zo belangrijk is het ook al niet; als ik weer een nieuwe (grotere) backup nodig heb, dan ga ik waarschijnlijk toch niet meer m'n oude tapejes gebruiken. (en kijk dan dus wat voor mij weer het beste is)
Het enige wat wel handig is, is als er een hele vestiging zou afbranden, en een andere vestiging zou een grotere backup van hetzelfde systeem hebben (LTO 2 ofzo), dan kan je gelijk het tapeje van de afgebrandde vestiging importeren.

Ik kijk dus niet echt naar hoe een standaard zich zal ontwikkelen, maar meer naar het apparaat zelf (en daarom heb ik dus een LTO 230)

• delorean7

delorean7

Nee daar heb je wel gelijk in. Maar ik was wel verbaasd toen ik erachter kwam dat met dat VXA-2 je je oude tapes kan blijven gebruiken en dat dan de capaciteit dan verdubbelt.
Kijk dan wil ik wel kijken naar nieuwe standaarden :) Want dan is het een leuke investering.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-03 10:55

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

fish schreef op 07 november 2002 @ 20:35:
[...]

de laatste keer dat ik keek ondersteunde NT4 geen USB
Vanaf service pack 6 wordt het wel ondersteund...

Voor een paar tientjes heb je een USB PCI kaart. Of nog beter, een USB 2.0 kaart. Maar of service pack 6 dat ondersteunt weet ik niet.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:55
Volgens mij onderstuent het hoog-bejaarde NT4 geen hot pluggable devices/power management en al helemaal geen USB. Of er moet een 3th party driver zijn, zoals bijvoorbeeld voor dell laptops.
Pagina: 1