Stabiliteitsprobleem-> systeem reboot spontaan

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Hallo,

Ik heb een stabiliteitsprobleem met mijn PC. Ik weet niet zeker of het hardwarematig of softwarematig is. Het is in ieder geval ongeveer een week geleden begonnen.

De symptomen:
Mijn systeem reboot of slaat vast als ik aan het gamen ben (MDK2 of Q3). Dit gebeurt de ene keer na een minuut of 3, dan weer houdt ie het een uur vol. Reboot is wel duidelijk wat ie doet, en als ie vast slaat heb ik een zwart scherm voor mijn neus. Geen HD activiteit, niks.
Ik heb dualboot, win98SE en W2K. Bij Win 98 gebeurt het veel vaker en sneller dan bij W2K. Bij W2K is het nu 1 keer gebeurd, bij W98 deze week elke keer.

Dit fenomeen is een week geleden begonnen, en ik heb het idee dat het steeds erger wordt.

Enig idee wat dit kan veroorzaken?

Mijn systeem:
- Asus P2B-F mobo (28 graden)
- CellyII 600@900 (nu al 1.5 maand, 50 graden)
- Asus V7100T (Geforce MX@205/205)
verder 2 HD's, CD-speler, CD-brander, enz.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Niet zo'n stabiele voeding ?

Groeten,

Reink

Murphy was an optimist

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat je systeem al anderhalve maand stabiel draait op een 50% overgeklokte CPU wil niet zeggen dat dat altijd zo blijft...

Door een fenomeen als electromigration kan een flink overgeklokte CPU op de "lange" termijn beschadigd/instabiel raken. Ik zou zeggen: schroef de kloksnelheid iets terug, en kijk of het dan wel allemaal werkt zoals het hoort... suc6 :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• worsie
250W, goede kwaliteit.

+12V: 11,855~11,916
-12V: -12,627~12,683

+5V: 4,972
+3.3V: 3,44

Vcore (processor dus): 1,824 (ingesteld op 1,9V op m'n Asus slocket)

Ben niet zo'n kei op dit gebied, maar ik dacht dat deze waarden inhouden dat mijn Power supply wel redelijk belast wordt, maar niet te zwaar. Dacht dat het minder wordt als +12V richting de 11,5 gaat.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
hoeveel wat is je voeding ?

• worsie
Mr. B. Heb hier al aan gedacht. Zit wel hoog met mijn voltage, maar temp is toch wel aardig dacht ik (is met koetje). Ik heb niet het idee dat ik hem zo op de limiet heb lopen. Maar ik zal het proberen. Als het helpt zal ik proberen mijn kast eens wat verder te koelen en hem dan weer op te schroeven. Die 900mhz wil ik toch wel graag houden:P

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Misschien iets heel simpels..

geen rubbertjes tussen de schroeven en het mainboard ?!?

• worsie
Mainboard wordt van de kast af gehouden door afstandbusjes, rubber is niet nodig. De gaten waar de schroeven in zitten zijn geïsoleerd van de rest van het bord. Geen aardelek dus (mainboard zit al 1.5 jaar in deze kast, dan ad ik toch al eerder wat moeten hebben gemerkt).

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 23:15 schreef Capoeiristas het volgende:
Misschien iets heel simpels..

geen rubbertjes tussen de schroeven en het mainboard ?!?[/quote]<H3>DAAR dienen die krengen dus voor!</H3>
Nu weet ik ook waarom MIJN systeem spontaan reboot als ik tegen me kast aan tik. :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Wat voor brander heb je? Bij mij ging mijn systeem ook spontaan rebooten en vaste lopen maar dit kwam door mijn Plextor 12x10x32a Nieuwe bios erop en geen problemen, misschien een oplossing voor je

• worsie
HP 8100.

Zit er al een tijd in. Maar het probleem is niet dat ie er in een keer mee begon, maar dat het geleidelijk steeds erger wordt.

Systeem is redelijk overgeklokt en het is een oud mobo, dus ik snap wel dat ie niet superstabiel zal zijn, maar wat ik niet helemaal begrijp is dat het steeds erger wordt, terwijl ik niks heb ge-update, hardware-matig of software-matig.
Ook gebeurt het zowel in W98 als in W2K. Daarom denk ik dat het eerder aan hardware zal liggen. De optie dat ik te veel van de CPU vraag is er natuurlijk 1. Ga ik dit weekend even uitgebreid testen. Maar ik denk ook aan een slijtend mobo, condensator die zijn beste tijd gehad heeft of zo. Ik wet alleen niet hoe ik er achter kan komen of het aan m'n mobo ligt.

Verwijderd

ik heb dus precies dezelfde problemen, mijn systeem reboot @ will :( . Idd ene keer na 3 min., andere keer naar 1œ uur.
Hij reboot gewoon normaal, dus wel met hdd activiteit. Ik heb alles kaartjes er een keer uit gehaald, en er weer in geschroefd, behalve mijn videokaart. Ik weet dus ook niet meer waaraan het ligt :( , mijn cpu blijft rond de 45 graden en volgens mij loopt ie weer ff stabiel als ik 'm geformateerd heb, want ik heb 'm dit weekend 3 x geformateerd :+ .
Alle hulp is welkom :?

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

zoiets heb ik ook gehad, bij mij lag het toen aan m'n videokaart, check die eens

Verwijderd

'k heb inderdaad vanochtend grondig alles gecheckt. Soundkaart eruit & erin, netwerkkaart enz.
Het hielp allemaal niet, dus ik heb maar eens de oude drivers (standaard van Asus) geinstalleerd i.p.v. de detonator drivers, hij crashde niet meer , dus het lag aan de detonator drivers.
BTW, ik heb de Gefore 2 GTS : V7700 Deluxe :)

Verwijderd

hee worsie ik heb die problemen ook met mijn

<-- 800 das best wel shit maar bij mij lag het aan de voeding suc6

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
clock nou gewoon even je cpu terug, dan weet je gelijk of het daar aan ligt ja/nee.

Verwijderd

[LOL]
FORMAT C: >:)
[/LOL]

Nee ik denk dat als je pc al anderhalve maand aan staat (dat verneem ik uit je post) dat hij inderdaad wel "spastische" vertoningen heeft! Dus laat hem eens even afkoelen ofzo of smeer er wat artic silver tussen, misschien dat dat een beetje helpt? Heb je al geprobeerd je case open te laten?
Suc6 :)
Pagina: 1