Toon posts:

[Debian] KDE3 of Gnome2 installeren..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu inmiddels al tweeeneenhalve week bezig om Debian met KDE3 of Gnome2 te installeren. Mijn vorige pogingen kun je lezen in: [rml][ Debian] X server start niet goed[/rml] .

Ik heb nu inmiddels Debian Woody Stable al 6 keer opnieuw geinstalleerd, wat ook steeds goed gaat. Ik heb op aanraden van anderen steeds alleen een basissysteem geinstalleerd, dus niks met tasksel, en dselect alleen 1 keer opgestart om alle packages die hij nodig vind te installeren. Verder helemaal geen rare dingen installeren, en ik heb tot nu toe ook geen enkele error gehad.

Met een kaal systeem begin ik dus aan mijn pogingen om KDE3 te installeren. Ik heb eerst geprobeerd om het vanaf mn harde-schijf te installeren, ik had KDE 3.0.4 nl. al volledig gedownload. Daar kwam ik tegen problemen aan, omdat als ik de .debs uit de map 'arts' wilde installeren, hij zei dat hij een aantal packages miste, of dat bepaalde .debs niet geconfigured waren.

Ok, dan maar gewoon van internet af installeren. Ik heb volgens aanwijzingen van iemand via Google een regel in m'n sources.list gezet, en om moeilijkheden mbt KDE2.2/KDE3 de rest eruit gehaald. Ok, tot zover goed. Even een apt-get update gedraaid, en nog steeds geen problemen.
Toen dus 'apt-get install kde', en toen begon het gezeik. Ik kreeg een hele zooi met foutmeldingen over m'n scherm heen. Die waren in de trant van:
code:
1
2
3
depends: koffice-libs but is not going to be installed
[..]
Conflicts kdebase-libs (>= 4:2.2.2-1) but is not going to be installed

Tja, en dan houdt het dus op.

Toen ik probeerde om in plaats van 'apt-get install kde' 'apt-get install kdebase' (een map waarin een aantal van de benodigde .debs zitten) te doen, kreeg ik precies hetzelfde. Geen mogelijkheid om zo KDE3 te installeren.

Toen dacht ik, ik wilde eigenlijk eerst ook Gnome2 draaien, dus toen ben ik even gaan kijken naar de mogelijkheden van Gnome2 op Debian.
Toen bleek dat dat heel simpel was, ik hoefde alleen iets in mn sources.list te zetten, en dan alleen de packages 'gnome2' en 'gdm' (of kdm/xdm) te apt'en. Dan zou hij automagisch uitzoeken wat wel en niet te downloaden.

Nou, dat heb ik dus even gedaan, en natuurlijk weer 'apt-get update' gedraaid, en toen dus gnome2 apt'en. Ging allemaal lekker, totdat hij bij de package scrollkeeper kwam. Daar kreeg ik een of andere rare foutmelding mbt de encoding van de package. Weet niet precies meer.
Toen dacht ik dus dat dat toeval was, en toen heb ik Debian even opnieuw geinstalleerd. Geen problemen weer, en toen ik weer bij Gnome2 aankwam, gaf hij bij hetzelfde package weer die error. Ik heb toen Ctrl-C gedaan, maar toen kwamen daarna maarliefst 6 packages waar hetzelfde mee was. Uiteindelijk was hij klaar met downloaden en installeren, dus ik doe startx.

Toen begon het volgende gezeik: hij kon geen default fonts vinden. Tja, zal wel door die packages komen, dus niet veel aan te doen.

Zoals je begrijpt heb ik hem er flink doorheen zitten, maar ik wil nu gewoon Debian met KDE3 of Gnome2 draaien.

Wie heeft er tips of HOWTO's oid voor mij??

BTW: Ga me alsjeblieft niet vertellen dat ik moet zoeken, want geloof me, dat heb ik gedaan.

BTW2: ik ben maar niet doorgegaan in het oude topic, omdat dit een flinke onderwerpsverandering is, en het daar weinig mee te maken heeft.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Dat probleem met die encoding heb ik ook gehad, als hij vast loopt ze skippen en later met dpkg --reconfigure -a alles fixen.

Dat werkte bij mij

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
interessant topic.

* RickN afwacht *

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Erm ik weet niet wat jij van linux afweet ofzo, maar ik draai al een hele tijd Debian SID (unstable) i.c.m. KDE3 en Mosfet Liquid, en dat heeft me zeer weinig tijd gekost om dat in orde te krijgen, en draait zeer stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 19:07:
Erm ik weet niet wat jij van linux afweet ofzo, maar ik draai al een hele tijd Debian SID (unstable) i.c.m. KDE3 en Mosfet Liquid, en dat heeft me zeer weinig tijd gekost om dat in orde te krijgen, en draait zeer stabiel.
Linuxkennis is opzich redelijk, alleen ik begin nu net met Debian. Ik wil eigenlijk het liefst geen Unstable draaien, Stable is prima, ik hoef niet per se de nieuwste kernel, XF86 en alles, alleen KDE3 scheelt heel veel. Verder weet ik niet hoe moeilijk het upgraden van Woody naar Sid is..
Ik ben nu Gnome2 weer aan 't installeren, en ga zo checken of dat wat ParaDot zegt ook werkt.
RickN schreef op 06 november 2002 @ 19:03:
interessant topic.

/me afwacht *
Leuk he :+ Alleen kut voor mij, ik ben er echt al twee weken lang iedere dag gem. wel een uur mee bezig :{

Edit: Vraagje tussendoor: ik ben nu Gnome aan het configuren, en hij vraagt me nu of ik 'font management' aan 'defoma' wil toevertrouwen. Is dit slim? Ik heb in vorige gevallen gewoon ja gezegd geloof ik, maar ik heb geen flauw idee wat hiermee bedoelt wordt.

Verwijderd

Zo aan de foutmelding te zien zijn er nog stukken KDE 2.2.2 geinstalleerd, die eerst weg moeten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 19:34:
Zo aan de foutmelding te zien zijn er nog stukken KDE 2.2.2 geinstalleerd, die eerst weg moeten
Dit was eerst idd zo, maar inmiddels heb ik Debian al 5 keer geinstaleerd _zonder_ KDE oid, dus dat is echt niet zo..
Weet iemand of ik dat nou door 'defoma' moet laten doen (zie eind vorige post)??

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kun je je huidige sources.list (met die KDE3-regel) eens posten? Ik neem aan dat je na het wijzigen van dat bestand wel gewoon eerst 'apt-get update' gedraaid hebt?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem inmiddels veranderd naar Gnome, en mn systeem is even bezig, maar ik weet nog wel wat erin stond:
code:
1
2
3
4
5
deb cdrom [Debian GNU/Linux _Woody_ Binary_1 Non_us i386]

deb http://download.au.kde.org/pub/kde/stable/latest/Debian/woody ./

en dan nog iets met de security.debian.org

Ik heb idd apt-get update gedaan, en daar kreeg ik geen error bij..
Al die adressen kloppen volgens mij wel..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
code:
1
2
deb ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/Debian/woody/ ./
deb http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2

Die in je /etc/apt/sources.list doen, zorgen dat je KDE 2.x niet hebt geinstalleerd.
Vervolgens kan je KDE 3 installeren met
code:
1
apt-get install kdelibs4 kdebase kdenetwork kdepim kdegames kdegraphics kdemultimedia kdeaddons kdeartwork

En gnome2 (heel wat simpeler):
code:
1
apt-get install gnome2

Als je KDE 2.x toch per ongeluk geinstalleerd heb trek je gewoon libqt2 eronderuit, stort de hele toren in:
code:
1
apt-get remove libqt2

Verwijderd

Topicstarter
Opzich was ik al zover ja. Het begin gaat ook wel goed, hij begint echter meteen te zeiken over dependencies, of bij Gnome over default font 'fixed'..

Ik heb nu dus Gnome geinstalleerd, en kreeg zoals vanouds weer problemen met iets van de encoder en UMF-8 bij een aantal packages waaronder scrollkeeper, gnome-control-center, en anderen.

Ik heb dpkg-reconfigure -a gedaan, en toen kreeg ik allerlei vragen, ok alles beantwoord, en toen de X server gestart. Weer hetzelfde helaas als alle andere pogingen van gnome:
code:
1
2
Fatal server error:
could not open default font 'fixed'

:?

Ik ga nu KDE nog eens proberen op de manier van _JGC_, jullie horen het wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is ie klaar met installeren, en alles ging volgens mij goed. Hij heeft nog steeds problemen, maar het hele systeem is een rotzooi, er staan nl. ook delen Gnome2 op enzo. Ik ga nu eerst Debian opnieuw installeren, en daarna KDE weer op dezelfde manier. Bedankt voor de hulp tot nu toe, ik hou u op de hoogte. :)

BTW: In die link voor kde3 moet er tussen /stable en /Debian nog een map: /3.0.4 :) Misschien handige info voor mensen die dit topic later nog lezen..

Verwijderd

Topicstarter
OK, KDE3 is nu geinstalleerd, en ik ben geen error tegengekomen. Maaaaaar, hij kan nog steeds het default font 'fixed' niet vinden. Iemand een idee?

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 20:57

Skinny

DIRECT!

_JGC_ schreef op 06 november 2002 @ 19:54:
code:
1
apt-get remove libqt2
Compleet off-topic (sorrry! :P)

Je hebt hem verdient hoor, die plaats in mijn sig. Ik heb gewoon 5 min dubbel gelegen hier om die uitspraak :D Kweenie waarom, het gebeurde.

Misschien omdat ik er een paar weken terug ook mee liep te klooien

@ JSS : Dat probleem had ik ook, volgens mij moest je iets van 'xfonts-base' en 'xfonts-100dpi' installeren :

code:
1
apt-get install xfonts-base xfonts-100dpi

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je de 75- en/of 100-dpi-fonts van XFree86 wel geïnstalleerd? Zie de packages met een dergelijke naam. Daarnaast moet ook je XF86Config-4 goed ingesteld zijn, maar dat doet Debian wel voor je als die fonts eenmaal geïnstalleerd worden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Skinny schreef op 06 november 2002 @ 21:56:
[...]

Compleet off-topic (sorrry! :P)

Je hebt hem verdient hoor, die plaats in mijn sig. Ik heb gewoon 5 min dubbel gelegen hier om die uitspraak :D Kweenie waarom, het gebeurde.

Misschien omdat ik er een paar weken terug ook mee liep te klooien

@ JSS : Dat probleem had ik ook, volgens mij moest je iets van 'xfonts-base' en 'xfonts-100dpi' installeren :

code:
1
apt-get install xfonts-base xfonts-100dpi
Vertel waarom ie zo grappig is :?

Het werkt idd!!! die 2 pakketten waren het. Heel erg bedankt allemaal!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
gnome 2 is nu net in sid gemerged right? Wat is de beste manier om een basic sid systeem te installeren? Eerst stable en dan dist-upgraden naar sid of gelijk bij installatie in sources.list unstable gebruiken? Of maakt dit totaal geen verschil?

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• _JGC_
  • Nu online
Gewoon base stable installeren, helemaal niets erbij pakken met dselect of tasksel. Vervolgens je /etc/apt/sources.list aanpassen naar Sid en dist-upgraden.

* _JGC_ is wat huiverig voor Sid: GCC-3.2, Glibc-2.3.1.
Wel leuk allemaal die vernieuwing in Debian, maar zolang ik KDE 3.0.98 op Woody kan compilen met een paar kleine dingen uit Testing blijf ik van Sid af.

KDE 3.1.0 gaat het helemaal worden: wel 10x snellere konqueror en de irritante dingen zijn eruit gehaald (scrollen over een dropdown menu op t.net frontpage deed altijd vage dingen, nu niet meer)

Verwijderd

Het klinkt mischien ironisch, maar Unstable is zo Stable als wat :-)

:-)

Ik moet toegeven, soms heb je wel eens een kritiek probleem (een paar maanden geleden bijvoorbeeld, als je toen een update deed ging je debconf naar de haaien, met het gevolg dat je niks anders meer kon updaten, en het ook niet meer fixen).

Maar zo'n dingen komen slechts zelden voor!

Sid rulez :)

ps KDE is zwaar klote vergeleken met Fluxbox :) *flame flame*

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

_JGC_ schreef op 06 november 2002 @ 23:31:

Sid heeft gcc 2.95, 3.0, 3.1 en 3.2 ;)

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 06 november 2002 @ 23:31:
Gewoon base stable installeren, helemaal niets erbij pakken met dselect of tasksel. Vervolgens je /etc/apt/sources.list aanpassen naar Sid en dist-upgraden.

Wel leuk allemaal die vernieuwing in Debian, maar zolang ik KDE 3.0.98 op Woody kan compilen met een paar kleine dingen uit Testing blijf ik van Sid af.

KDE 3.1.0 gaat het helemaal worden: wel 10x snellere konqueror en de irritante dingen zijn eruit gehaald (scrollen over een dropdown menu op t.net frontpage deed altijd vage dingen, nu niet meer)
Dat heb ik idd ook. Ik hoef helemaal niet veel up-to-date te hebben, een 2.4 kernel en XF86 4, en KDE3, dan ben ik blij :)

En KDE 3.1 wordt idd vet. Vriend van me heeft de beta draaien, en die is al fantastsch. Dat irritante dat je je 'bron-venster' bij het copy-pasten open moet houden is geloof ik ook gefixt :)

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 21:20:
En KDE 3.1 wordt idd vet. Vriend van me heeft de beta draaien, en die is al fantastsch. Dat irritante dat je je 'bron-venster' bij het copy-pasten open moet houden is geloof ik ook gefixt :)

Vage bug...bij een copy gaat de tekst gewoon in een buffer, daar is dat hele bron-venster niet meer voor nodig. Hier heb ik er bij mijn weten geen last van gehad, al ben ik het misschien vergeten als het al snel in de 3.1-branch gefixed werd.

Overigens moet de persoon die dat knopje heeft bedacht om je adresbalk te legen per direct een onderscheiding krijgen...ik gebruik dat ding zo vaak als ik even snel naar een andere pagina wil en een adres in de adresbalk wil plakken...ook het slepen van een link naar de adresbalk om een andere pagina te bekijken is nog wel eens handig :). De Konqueror van KDE 3.1 heeft overigens ook (in een extra package) een geïntegreerde downloadmanager, maar ik heb er nog te weinig mee gedaan om er een oordeel over te kunnen vellen. De tools om direct pagina's te vertalen of ze te valideren vanuit Konqueror zijn ook erg handig...als er weer eens een of andere Japanse site is die vage hardware heeft gezien en waar een artikel over geschreven moet worden ;). Oh, tabs zijn natuurlijk ook een feature die nog niet in 3.0 te zien was...best veel nieuwe dingen als je het zo bekijkt eigenlijk :).

Ik hoop dat de bug eruit is die het onmogelijk maakte om vanuit een Konqueror-met-textmode-view naar Konqueror-in-html-view te gaan...hij renderde dan altijd de HTML als gewone tekst. Ik kan het even niet testen, tekstdocumenten gaan hier momenteel naar een externe viewer.

• _JGC_
  • Nu online
KDE 3.1.0 wordt idd "The best KDE ever" zoals het nu lijkt. Enkele voorbeelden:
- Geen 100 popup nieuwspostings meer als je per ongeluk over een dropdown menu op de tweakers.net frontpage scrollt (scrollwiel reageert op pagina, niet op dropdown box die je niet geklikt hebt)
- Tabbed browsing
- Stabiel (draai nu een CVS snapshot van vandaag, gisteren en eergisteren doorelkaar (QT eergisteren, Libs gisteren en vandaag de rest ;)) en heb nog niet 1x de KCrash handler gezien
- Snel, Konqueror streeft mozilla voorbij in snelheid
- Mooi (Keramik en Crystal icons)
- Exchange plugin, leuk voor bedrijven (mis ik al een hele tijd, eindelijk iets zonder Ximian Connector te hoeven kopen)

Zo kunnen we nog wel ff doorgaan :)

BTW: Dat met die Sid die geen debconf meer wou draaien had toch te maken met de overgang naar perl-5.8.0? Overigens klopt het niet dat Sid nog gcc-3.1 heeft, die is al lang en breed vervangen door gcc-3.2

* _JGC_ gaat weer vrolijk verder met compileren van kdegames, kdepim, kdeadmin, kdemultimedia en kdeaddons op Debian woody met gcc-3.2 (die heb ik moeten backporten om glibc-2.2.5 van woody te kunnen houden :()
Pagina: 1