Toon posts:

Ik wil een netwerk maar ben n00b

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
mjah, ik heb hier een game pc, een laptop, en een pc voor webserver, mailserver, en ftp..

Nou heb heb ik net geinformeerd, en weet eindelijk een beetje verschil tussen switches, hubs en routers..

Maar wat moet ik nu doen om een degelijk netwerkje hier te krijgen. Ik schijn een switch te kunnen nemen en het verkeer via mijn server-pc te doen en daa rook een firewall van de maken. Routers zijn duur, maar deze: http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=352&cat=9 leek mij best acceptabel van prijs. Maar moet ik wel een router, of alleen een switch.. Hubs schijnen k#t te zijn. Ik zie door al die bossen geen boom meer, kan iemand mij helpen??

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

je bent vast niet noob genoeg om er faq's op na te slaan :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
neem een switch en een pc als router :), wil je altijd online, maar je ma ofzow wil geen pc dag en nacht aan neem je een gewone router :P

Tweakers Discord

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

in een klein(4a5 pcs) kan je nog best een hub gebruiken, wil je groter of heb je absoluut alle bandbreedte nodig dan spreekt het natuurlijk voor zch dat je voor de switch gaat

die router die je laat zien ziet er imho goed uit

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

Topicstarter
Allochtoon schreef op 04 november 2002 @ 23:08:
je bent vast niet noob genoeg om er faq's op na te slaan :)
Ik heb al zo veel mogelijk info gezocht, ik heb nu gewoon wat gerichte antwoorden nodig, zoals ik al zei, zie door de bossen de bomen niet meer..
tweakduke schreef op 04 november 2002 @ 23:09:
neem een switch en een pc als router :), wil je altijd online, maar je ma ofzow wil geen pc dag en nacht aan neem je een gewone router :P
Woon op mezelf, deze game pc fungeert nu als webserver en staat dag en nacht aan..

PS Q3 rules.. me LKFF
Waterlelie schreef op 04 november 2002 @ 23:18:
in een klein(4a5 pcs) kan je nog best een hub gebruiken, wil je groter of heb je absoluut alle bandbreedte nodig dan spreekt het natuurlijk voor zch dat je voor de switch gaat

die router die je laat zien ziet er imho goed uit
Ik heb nu al al mijn BW nodig.. 10mbit lijn wordt gebruikt voor 300 tot 400 Gb per week...

Dus, zal ik die router nemen, lijkt een goede aanbieding, of neem ik een switch en configureer 1 pc als server/firewall? Alle feedback is welkom..

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Die router is meteen een switch voor 4 systemen. Dingen zijn f#cking simpel te installeren. Internetconnectie in de WAN en 4 PC's in de LAN-1 tot en met LAN-4. Daarna de F#cking Manual Readen en je bent klaar.
Netwerk met onderling 100MBit en allemaal een verbinding met het www.

Basis van netwerken vind je in de FAQ en de rest in het boekje van die router.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al die tutorials allemaal al gelezen.. die antwoorden begin ik wel een beetje beu te worden...

Laat ik de vraag zo parafraseren (dat woord schijnt in deze context te passen :p)..

Welke optie zal ik kiezen:

1. Router
2. Switch

En waarom zou ik die moeten kiezen..

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 01:36:
ik heb al die tutorials allemaal al gelezen.. die antwoorden begin ik wel een beetje beu te worden...
Die vragen ook....
Laat ik de vraag zo parafraseren (dat woord schijnt in deze context te passen :p)..

1. Router
2. Switch

En dat kun je niet zelf bedenken: die router als je niet meer dan 4 systemen aan wil sluiten aangezien het een switch ingebouwd heeft. Wil je meer dan moet je voor jezelf beslissen of je een router EN een switch wil, of een switch + zelfbouw router (lees: ouwe PC met software).

Allemaal prima zelf te bedenken en uit de FAQ af te leiden, of geloof je het pas als het voorgekauwd wordt. Nou, bij deze.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
GA!S schreef op 05 november 2002 @ 01:49:
[...]
Die vragen ook....
[...]
Die hoef jij niet te lezen, dan blijf je weg uit dit topic.. Ik lees wel alle antwoorden. Dat jij het allemaal perfect snapt, en dat het voor jou allemaal logisch is, is hardstikke fijn voor je, misschien kan je ergens een lintje krijgen, maar ik wil gewoon maar meer feedback.
En dat kun je niet zelf bedenken: die router als je niet meer dan 4 systemen aan wil sluiten aangezien het een switch ingebouwd heeft. Wil je meer dan moet je voor jezelf beslissen of je een router EN een switch wil, of een switch + zelfbouw router (lees: ouwe PC met software).

Allemaal prima zelf te bedenken en uit de FAQ af te leiden, of geloof je het pas als het voorgekauwd wordt. Nou, bij deze.
De opties zoals ik ze nu zien zijn dus een selfbouw router en een switch, of gewoon een router.. Heeft iemand argumenten voor of tegen 1 of beide optie(s) ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 01:36:

1. Router
2. Switch

1 Router ---> kost geld / makkelijk, want alles in 1 apparaat.
2 PC als router + switch --> kost veel minder geld / nog steeds erg simpel

Make up your mind. Dit zijn ongeveer de enige argumenten om voor de één of voor de ander te gaan. Ikzelf gebruik een oude pc als router, anderen gebruiken weer een hardware router. Werkt beiden prima.

Aan die pc hang je dus idd de switch en aan de switch hangen de clients.
In een router prop je aan de ene kant je internetverbinding en aan de andere kant je clients.

Er wordt vervelend gereageerd, omdat je vraagje toch ietsiepietsie makkelijk is. Misschien moet je overwegen om zulke vragen op www.beginnersweb.nl te stellen. Voorkomt een hoop gezeik :) .

/als je er niet uit komt mail/msn me maar.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er staat hier toch heel duidelijk uitgelegd wat de voordelen en nadelen van hardware router / zelfbouw router zijn: Hoe deel ik Internet ? ?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 02:11:
[...]
Er wordt vervelend gereageerd, omdat je vraagje toch ietsiepietsie makkelijk is. Misschien moet je overwegen om zulke vragen op www.beginnersweb.nl te stellen. Voorkomt een hoop gezeik :) .
Zo vervelend ben ik nou ook weer niet hoor, ik geef het antwoord er nog bij ook :P

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
zucht, ok, sorry voor mijn aanvallende reacties..

Maar probeer het eens van mijn kant te zien.. Ik weet echt vreselijk weinig van netwerken. Heb alleen nu tussen gewone pc en laptop een xp netwerk wat ie helemaal zelf instelt. Ik lees in korte tijd een enorme hoeveelheid info. Daar de juiste dingen uithalen is niet altijd even makkelijk. Het is net als je moeder in 1 dag proberen te leren hoe je je windows het beste kan tweaken naar je eigen wensen.

Ik maak maar gebruik van het aanbod van rubenski, en zal jullie hier eerst voorlopig niet meer lastig vallen..

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 02:57:
zucht, ok, sorry voor mijn aanvallende reacties..

Maar probeer het eens van mijn kant te zien.. Ik weet echt vreselijk weinig van netwerken. Heb alleen nu tussen gewone pc en laptop een xp netwerk wat ie helemaal zelf instelt. Ik lees in korte tijd een enorme hoeveelheid info. Daar de juiste dingen uithalen is niet altijd even makkelijk. Het is net als je moeder in 1 dag proberen te leren hoe je je windows het beste kan tweaken naar je eigen wensen.

Ik maak maar gebruik van het aanbod van rubenski, en zal jullie hier eerst voorlopig niet meer lastig vallen..
Je kan nog zoveel lezen over netwerken, maar alleen door te doen zul je het ook echt gaan snappen. Hierboven staat genoeg info om te kunnen beginnen, ga aan de slag en je zal zien dat het echt niet zo ingewikkeld is als het lijkt.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
ik snap dat ik moet doen.. Maar ik moet wel uitgaven doen.. Als het me geen reet zou kosten had ik al 30 verschillende netwerken geprobeerd ( O-) ). Maar ik moet iets aanschaffen, en zoveel geld heb ik niet.. Dus heb ik liever een plan klaarstaan van te voren.

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

De optie om 1 computer als router te gaan gebruiken kost erg weinig geld, dus daar kan je al mee gaan stoeien. Als je in die computer dan een 2de netwerk kaart stopt en je laptop of wat dan ook aan de 2de kaart (of juist de eerste) hangt en op de andere je internet kan je daar al lekker mee rommelen. Kost je dus hooguit een netwerkkaartje van 8 euro :)

If it's just us, it seems like an awful waste of space

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ik denk dat in jouw situatie een hardwarematige route het prima zal doen, praktisch altijd up en zeer makkelijk te configgen, kan niet missen. Later kan je dat dan ook nog uitbreiden met een hub of switch.

En mocht je er dan ook dan nog niet uitkomen dan mag je mij ook mailen...
(Oh wat ben ik in een joviale bui om bijna half vier terwijl ik om half acht al weer bus moet pakken, zucht....)

[ Voor 0% gewijzigd door RawPeanut op 05-11-2002 03:22 . Reden: Ook typen is nu moeilleik! ]

Canon Digital Ixus V3

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Neem een hardwarematige router, is wel het makkelijkste als je nog moet beginnen met netwerken.
Heb ik ook gedaan :D
Vraag anders aan iemand anders of hij/zij het wil doen. Kijk toe en stel zo veel mogelijk vragen. Probeer dan zelf ook wat uit (beetje klooien met instellingen, kijken wat een setting voor effect heeft).
(Ik wist eerst ook niet dat "192.168.0.1" een magisch getal is :))

"It certainly appears so..."

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Er is niets verkeerd met iets niet te weten maar wel met zelf niet te zoeken & FAQ's te lezen:
Hoe deel ik Internet ?
FAQ Network Troubleshooting
[search=internet delen hub]
[search=internet delen switch]
[search=internet delen router]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.