Ok laat mij nu ook eens wat zeggen en ik raad je aan om het te lezen want ik heb er veel zorg aan besteed en ik zeg hier behoorlijk veel dingen waar je wat op tegen kan hebben (of niet

). Dus please, read me (oh boy!)!
Persoonlijk vind ik het geen revolutie, mocht het wat zeggen. Sure, het spel wordt ' creapy ' en sommigen vinden dit een reden om met het plakaat revolutie te gaan strooien maar persoonlijk vond ik Undying ook ontzettend creapy en dat is ook nooit gezien als revolutionair.
Ok, jongens nu komt het

.
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat er een klein aantal games is dat unaniem als revolutionair bestempeld kan worden en dit zijn dan vaak de grondleggers van de diverse genres. Denk aan Wolfenstein 3D en Dune 2. Maar dan nog zit het revolutionaire element hem in het idee van het spel en ZEKER NIET in de uitvoering: al was dune2 10x zo slecht uitgevoerd; het blijft revolutionair. en dit houdt in dat we pas een spel krijgen dat zonder meer revolutionair is als we te maken krijgen met een nieuw concept, een nieuw idee dus. Thief was bijvoorbeeld revolutionair in 1998 en UT, het eerste spel dat zich volledig richt op multiplayer, had iets revolutionairs in zich maar diegenen die half-life veelvuldig in MP speelden, zullen hier wel wat op tegen hebben. Het gaat hier dus duidelijk om (mijn)(een) persoonlijk(e) standpunt. Misschien moeten we UT dan beter een trendsetter noemen.
Hier volgt onmiddellijk uit dat het revolutionaire aspect van het spel hem meer zit in het idee erachter dan in de uitvoering en wat hoort er vooral bij de uitvoering? Juist, de graphics. En daarom is het zeer, zeer lastig / vrijwel onmogelijk om geldige en duidelijke redenen aan te voeren om Doom3 revolutionair te noemen: het enige vernieuwende in het spel is vooral de grafische voorstelling en als we kijken naar de cyclus Wolf3D/Quake/Q2/Unreal/HalfLife/UT/Q3/UT2003 dan zie ik niet in waarom Doom3 niet gewoon een logische stap is - zoals meerdere malen gezegd .
"Ja maar, Doom3 heeft super beta gamma bump detail transform Uber belichting!" Tja, heel leuk. Unreal bood 32 bit kleur rendering en volumetrische mist en dat heb ik ook nog niemand als revolutionair zien bestempelen. Dit soort foefjes ZIJN GEEN revoluties maar logische stappen voorwaarts. Als je dan toch een revolutie aan wil wijzen in de grafisch weergave van spellen dan kom je ten eerste bij de overgang van non DirectDraw/DX naar wel DirectDraw/DX en ten tweede bij de hardware accelleratie. Toegegeven, je kon het zien aankomen maar om superdure professionele hardware voor het eerst relatief goedkoop aan te bieden op de thuismarkt en geschikt te maken voor pc games, is wel degelijk een soort van nieuw concept. En dan hoef je niet specifiek Id software c.q. Quake2 te noemen want voor hen was het enkel een kwestie van de 3D engine aanpassen (GL quake alleen al ter illustratie) wat helemaal niet moeilijk lijkt als je al jaren programmeer ervaring hebt en zo'n voodoo graphics kaart met vrij eenvoudige GLide APi direct in je werk peeceetje kunt drukken om er mee aan de slag te gaan. Op dit vlak is het dus het bedrijf 3dfx dat de revolutie in gang heeft gezet (of welk bedrijf dan ook dat het eerst degelijke hw acc aan een acceptabele prijs bood; zover terug gaat mijn kennis niet

). Waarom nogmaals specifiek niet Quake2/Id? Om de simpele reden dat er rond die tijd bulten met spelontwikkelaars de overstap naar 3d gemaakt hebben en dit vaak genoeg zonder hulp - maar wel net dat stukje later - van id of carmack. Dat carmack als eerste was met zijn team maakt hem niet de revolutionair; hij had gewoon veel dingen mee (hopen talent, flexibliteit van de quake/2 engine, tijd van ontwikkelen van quake2) maar hij was degene die de revolutie op een presenteerblaadje kreeg aangerijkt om dan wel - want dat is wel een waarheid - een nieuwe trend te setten in het FPS genre. Dat moet je John C toch nageven. Kortgezegd: het concept was van 3dfx (nogmaals: of wie dan ook toenterijd met de eerste 3d kaarten) en de uitvoering was van Id. En daar zit hem zoals gezegd niet het revolutionaire in.
Een revolutie is niet hetzelfde als een logische stap voorwaarts om de simpele reden dat een revolutie WEL, uit iets wat niet al is, voortkomt; je bedenkt het niet zomaar even. En daarin zit hem het verschil tussen spellen als Dune2 en Wolf3D en thief (wat ik trouwens een slecht spel vond maar dat terzijde) aan de ene kant en Quake2, Unreal en wat mij betreft ook Doom3, aan de andere kant. Overigens ben ik wel benieuwd naar Doom3.
Argh mes mains!!!

.