[Linux] en... wat is nu de backplane

Pagina: 1
Acties:

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Ik zat eens even te denken, ik heb op het werk een firewall/router/vpn-server gebouwd.

4x 32Bit PCI NIC 100Mbit Full-Duplex
Intel P3 Proccessor
1024MB Memmory
Linux kernel 2.4.18

Maar hoe weet ik nu hoeveel dat ding nu intern kan afhandelen, volgens mij noemen ze dat de backplane...

Links zijn meer dan welkom :)

My weblog

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44
Waarom heb je voor een firewall/router/vpn-server in hemelsnaam eigenlijk 400Mbit nodig?? krijg je een 200Mbit FD lijntje ofzo?

antwoord op je vraag: 400Mbit FD (dus 800 effectief)

Echter, je hebt een 32bit bus gebruikt en neem aan dat ie ook nog eens 33Mhz is? Dan k zit je wel tegen de limiet, als er nog disk IO bij moet zit de bus vol. (max is 133MB/s)

Verwijderd

dit vraagt om testen? :)

• capedro
Ik weet niet of dit om testen gaat....
Waarom heb je voor een firewall/router/vpn-server in hemelsnaam eigenlijk 400Mbit nodig?? krijg je een 200Mbit FD lijntje ofzo?
Heel eenvoudig....
- LAN Segment;
- Secured Server Area;
- DMZ;
- WAN (Internet)

Waarvoor heb je anders 4 netwerkkaarten nodig |:(

En goed... je kan ook gewoon een zywall kopen oid... maar zelf maken is net zo leuk :P

Momenteel draait alles lekker... ik vroeg het mij alleen af wat de backplane zou zijn... want bij Cisco zie je dat soort dingen bij de specs staan... en ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

Ik denk idd... dat ik het een keer ga testen.... data genoeg om heen-en-weer te pompen ;)

My weblog

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

zoiets als:
100mbit +- 8MB/s
4(netwerkkaarten) x8(bandbreedte netwerkkaart) x2(full-dublex) =64MB/s trek je max met 4netwerkkaarten.
Maar de backplane is eigenlijk een software matig iets.
Waardoor het in je cpu draait.
en nu jouw mac backplane is gelimiteert aan de io-bus (PCI = 133MB/s)
en aan je cpu power.
Maar eigenlijk zou je eens moeten testen.. :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:11
Yep, dat is de enige mogelijkheid, zet meerdere (linux) computers op elke poort en laat ze die 100Mbit volpompen met packets. Mijn gok is dat die 4x 100Mbit mooi verwerkt kan worden. Tenzij je wel heel ingewikkelde statefull packet inspection hebt, want dan moet je een proberen om een betere cpu erin te zetten (of je regels aan te passen).

https://github.com/atoomnetmarc/

• capedro
hmmm...... ik zou het graag willen gaan uitproberen.... maar er zijn nu helaas een aantal zaken die moeten gebeuren op de zaak :|

Dus even geen tijd om te spelennnnn :'(

My weblog

Verwijderd

offtopic:
lol, doet me denken aan mijn stage begeleider.
moest een tijd gelden uitgaan zoeken wat we nodig hadden voor uitbreiding netwerk.

ik had dus als cheap o' plan gemaakt om 4 lijntjes van een 3com switch naar de main switch te trekken.
mijn stage beglijder zijn erg slimme commentaar.
"nee dat kan niet he, wat dan kan je niet optimaal gebruik maken van de snelheid we moeten echt 1Gig uplink hebben"
(btw das dan voor een 48 poorten, dus maximaal 46 poorten waar users op ziten. en het meeste wat die users doen is btw gewoon console werk via een terminal emulator naar een AS/400 (3x niks dus) )

(topic waarin ik voor hulp vroeg en info o.a. over de statement van mijn stage begelijder switches achter switches en snelheids verlies. )

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2002 21:33 . Reden: en btw ik bug hem wel vaak over linux :P maar met resultaat, hij gaat het mee nemen in een onderzoek voor upgrade van onze weegbrug pc's (comunicatie via modems van 29 verschilende vestigingen die ook nog eens aan een weegbrug weeg ding hangen. ) ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:02
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 21:21:
[offtopic]
[knip]mijn stage begelijder[knip]
LOL, had hij zoveel last van jou?? :P

sorry, dat moest er ff uit :)

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 06:29
Zou iemand uit kunnen/willen leggen wat een secured server area is? Ik weet wat een DMZ is, heeft het hier mee te maken? Via google kom je vaak uit op omschrijvingen met SSL zoals https en dergelijke.

Of is het een stukje LAN waar alleen bepaalde gebruikers bij mogen oid? Ben niet nieuwsgierig hoor, ik wil het alleen graag weten :+

• capedro
Zou iemand uit kunnen/willen leggen wat een secured server area is? Ik weet wat een DMZ is, heeft het hier mee te maken? Via google kom je vaak uit op omschrijvingen met SSL zoals https en dergelijke.
Dat kan ik je wel even uitleggen ;)

De SSA (Secured Server Area) hebben wij hier intern zelf bedacht... Dit is mede om directie mee te kunnen krijgen :O

We werken hier namelijk met een LAN waarvandaan men het Internet op kan gaan... en aan dit segment worden ook 'ongecontroleerde' systemen gehangen.

De SSA is een segment wat alleen te benaderen is vanaf 'gecontroleerde' systemen in het LAN segment, de firewall laat alleen die systemen door naar de SSA ;)

Duidelijk zo? :Y)

My weblog

Pagina: 1